ПРОЄКТ
«Наші витоки. Шляхами козацької слави»
Зміст проєкту
Актуальність проєкту
Понад 500 років тому в українських степах за Дніпровськими порогами поселилися перші козаки. Близько 300 років охороняли вони Україну від турків, татар та інших ворогів. Відшуміла козаччина, стали історією її славні походи, багато славних синів увійшли в історію нашого роду.
А чи знають про це наші діти? Чи пам'ятають про ті славні часи?
На те, щоб учні знали та пам'ятали про славне минуле України, і розраховано цей проект. Підростають достойні нащадки козаків, яким належить продовжувати їх справу, множити їхні подвиги. Саме цим дітям потрібно усвідомити, що їм продовжувати естафету героїзму і мужності у справі захисту мирного сьогодення та нашого майбутнього.
Мета проєкту:
Вид проєкту:
Етапи реалізації проєкту:
Початок дії проєкту: 10 вересня.
Закінчення: 14 жовтня.
Етапи проєкту
І етап — допроектна підготовка
а) Зібрати інформацію про:
б) Вивчити пісні українських січовиків, український танок — гопак.
4. Вибір методів дослідження:
5. Розробка плану дослідження:
• збір даних з використанням науково-художньої літератури;
• аналіз та обробка отриманих даних;
• проведення усних міні-журналів;
• екскурсія до музею;
6. Формування двох козацьких куренів
ІІ етап — дослідницько-захисний
ІІІ етап — презентація отриманих результатів
Цей етап проводиться у вигляді гри-змагання «Козацькому роду нема переводу» між двома куренями козачат.
Захист проєкту «Наші витоки. Шляхами козацької слави»
Гра-змагання «Козацькому роду нема переводу»
Хід гри
Конкурс "Представлення куренів»
І поріг «Мудре слово»
«Продовж прислів’я»
II поріг «Веселий курінь» (розповісти козацькі жарти).
III поріг «Січ», ерудит-лото (одна команда готує запитання іншій команді).
ІV поріг «Козацькі забави» (спортивні змагання).
Vпоріг «Запорізька земля». Гра «Відгадай за описом» (за усним описом діти відгадують рослину чи тварину степу).
VI поріг «Співоче поле» (заспівати українські пісні).
VII поріг «Священна спадщина» — домашнє завдання. Усний журнал : «Історичні пам'ятки» (розповідь про козацькі часи на Чорнобаївщині).
VIII поріг «Лицарі Запорізького краю». Гра «Що, де, коли?» (запитання про гетьманів України; упродовж 20с команда готує відповідь, а інша команда може доповнити).
IX поріг «Спас — бойове мистецтво козаків» (український танок).
Вступна частина
Вступне слово вчителя
Із давніх часів наш народ умів захищати свою землю. Його сини — воїни —демонстрували зразки мужності на полях битв із ворогами. Невмирущою славою покрили свої знамена козацькі полки Запорізької Січі у визвольній боротьбі під проводом Б. Хмельницького, Івана Мазепи та інших гетьманів.
І недарма я сьогодні згадала козаків Запорозької Січі, саме вам, діти, належить продовжувати їх справу, множити їх подвиги.
1-а ведуча
Сьогодні свято всіх зустріне,
Сьогодні все козацтво тут.
І в цій залі радість лине,
Козацькі ігри всіх нас ждуть.
2-а ведуча
Що говорить вам «козак» —
Це крилате горде слово?
Чом завжди буває так,
Що світлішає від нього?
3-я ведуча
Козаки — це сильні люди!
Козаки — безстрашні люди!
Козаки — борці за волю!
За народну щасну долю.
4-а ведуча
Козак — чесна, смілива людина,
Найдорожча йому — Україна!
Козак — слабкому захисник,
Цінити побратимство звик.
Козак — усім народам друг
І лицарський у нього дух.
5-а ведуча
Козак — герой народу України,
Козакувати — справа не проста,
Коли державу відбудуєм,
Красою слава запалає золота.
Учитель. Ну що ж, давайте і ми сьогодні намагатимемося бути спритними, сміливими, кмітливими, як наші славні предки — козаки запорозькі.
1-а ведуча
Козачат, батьків, гостей –
усіх зі святом вітаємо,
вам здоров'я та щастя бажаємо.
2-а ведуча
Хай від вас недоля завжди ховається,
А в душі ясне сонце усміхається.
3-я ведуча
І на те веду я мову,
Що не буде переводу козацькому роду!
4-а ведуча
Бо козацького ми роду,
славних предків діти,
І у школи всі вчимося
рідний край любити.
5-а ведуча
Бо Батьківщина в нас єдина —
Це наша славна…
Ведучі (разом). Україна!
Учитель. Сьогодні у нашому класі — гра-змагання, яка називається «Козацькому роду нема переводу». У цій грі ви матимете дев'ять конкурсів-випробувань — стільки, скільки було порогів на Дніпрі. Оцінюватиме нашу гру журі. А зараз презентуємо наші куріні.
Презентація куренів
І курінь — «Січовики»
Девіз:
Славних предків ми діти,
Будемо вірно Вітчизні служити!
ІІ курінь – «Запорожці»
Девіз:
Ми свою славу і волю
Не віддамо ніколи нікому!
І поріг «Мудре слово»
Гра «Продовж прислів’я»
Де козак – …(там і слава).
До булави – … (треба і голови).
То не козак, що боїться…(собак).
Без гетьмана військо…(гине).
Де байрак, там і …(козак).
Козацькому роду…(нема переводу).
Коли козак у полі, …(то він як на волі).
Хліб та вода – то …(козацька їда).
Степ та воля —... (козацька доля).
Терпи, козак,... (отаманом будеш).
ІІ поріг «Веселий курінь». Козацькі жарти
Всяк султана гапить-гудить:
— Бусурман це, кат, мучитель!
А Сірко говорить: — Люди,
Та це ж мій найліпший вчитель!
Хтось питає кошового:
ІІІ поріг Ерудит-лото «Січ»
Команда 1
Команда 2
1. Що означає слово козак? (У перекладі з тюркської мови – «вільні озброєні люди».)
2. Як називали козацькі човни? Скільки людей в них поміщалося? («Чайки», 50 – 70 козаків.)
ІV поріг «Козацькі забави» (спортивні змагання).
1. Траплялося, що козаки потрапляли в полон до ворога. Але завдяки своїй спритності та витривалості вони вміли, долаючи перешкоди, непомітно втекти з полону.
От і у нас зараз естафета «Подорож по горах та болотах».
2. У вільний час козаки дуже любили помірятися силою між собою.
3. Щоб мужньо захищати свій народ, свою рідну неньку-Україну, вести козаків на боротьбу, курінні повинні мати неабияку силу в руках.
(Змагання між курінними «Сильна рука».)
4. Козаки вміли смачно готувати. Вони снідали соломаху, обідали тетерю. А улюбленою стравою була каша.
• «Принести води для каші». Учасники переносять воду із однієї склянки в іншу.
• «Гарячий хліб».
Щоб ви сили здобули, ми вам хліба напекли.
Хліб гарячий тримай, впасти не давай!
Учасники стають у коло, передають м’яч. Хто випустить м’яча із рук, залишає коло. В якій команді м’яч пройшов швидше 3 кола і залишилось більше учасників, та й перемогла.
Vпоріг «Запорізька земля». Гра «Відгадай за описом»
Рослини
1. Барвінок
Це вічнозелена рослина, листя зберігає зелений колір навіть під снігом. Ця рослина супроводжує людину все життя. Має блакитні квіточки, повзучу стеблину. У відварі з неї купали немовлят, щоб були здоровими і щасливими. Нею заквітчували коси дівчатам. А для наречених плели вінки. Люди вважали, що ця квітка оберігала від всякої нечисті. Ця рослина є символом молодості, кохання, шлюбу.
2. Ковила
Ця рослина з вузькими довгими листками, її коріння нагадує пучок, а зернятко має довгий шлейф. Вітер підхоплює і переносить його на далеку відстань. Цю рослину в народі називають «шовковою травою».
3. Калина
Ця рослина символізує жіночу красу. Червоними китицями цієї рослини прикрашали весільний коровай. Після перших заморозків плоди втрачали гіркий смак. Це наймиліший кущ для серця українця.
4. Полин
Дуже гірка рослина з різким ароматом. Худоба її не поїдає. У народі її називають «чорнобилем». Цю рослину клали до скрині, де зберігався одяг.
Тварини
1. Жайворонок
Птах, який прилітає рано навесні. Гніздо мостить прямо на землі у вигляді ямки, вистеленої травою. Дзвінко співає над полем на такій висоті, що його зовсім не видно.
2. Бджола
Ця комаха користується великою шаною, вважалося раніше, що вона походить із раю. Працьовиту людину завжди порівнюють із цією твариною.
Великі, стрункі птахи з довгими ногами і шиєю. Голова невелика, дзьоб прямий, довгий. Забарвлення пір'я сіре, чорне, біле. Це дуже обережні птахи, добре ходять, бігають, літають, на дерева не сідають. Під час перельоту летять зграями, як правило утворюючи кут, «ключ».
4. Хом'як
Це великий гризун, довжина його тіла — 30 см. Забарвлення досить оригінальне: спина рудувато-сіра, а черевце і груди — чорні, з білими та рудими плямами. Це — нічна тварина. Живе у глибоких норах, живиться зерном, плодами, комахами, ящірками. Взимку він спить.
VI поріг «Співоче поле» (заспівати українські пісні).
VII поріг «Священна спадщина» — домашнє завдання. Усний журнал : «Історичні пам'ятки» (розповідь про козацькі часи на Чорнобаївщині).
VIII поріг «Лицарі Запорізького краю». Гра «Що, де, коли?» (запитання про гетьманів України; упродовж 20с команда готує відповідь, а інша команда може доповнити).
7. Скільки Січей існувало? (8)
IX поріг «Спас — бойове мистецтво козаків» (український танок).
Раніше гопак був козацькою боротьбою, що імітувала танцювальні рухи. Потім гопак, як вид боротьби забувся, а залишився веселий танок, що його вміють танцювати майже всі українці. Хлопчики та дівчата нашого класу покажуть своє вміння танцювати український гопак.
Підсумок гри
1 -ведуча
Хай, добрі люди,
Вам щастя буде!
Хай буде доля
На всі роздолля!
2-а ведуча
І до того літ премного
На любов і згоду.
Хай не буде переводу
Козацькому роду.
Учитель. Ви чесно і завзято змагались, і довели, що є справжніми нащадками славних козаків. Слово надається журі, яке підбиває підсумки і називає переможців. (Підсумки, нагородження переможців.)
Нехай над нашою державою небо буде мирним, а всі перемоги здобуватимуться у праці, навчанні, натхненні і коханні! І нехай завершилась наша чудова подорож у славне козацьке минуле, та ви ще раз підтвердили, що козацькому роду нема переводу!
Свято наше не закінчується, батьки запрошують усіх глядачів, журі та дітей пригоститися варениками.
Висновки
Результати проєкту, зацікавленість дітей та активна участь багатьох батьків під час підготовки до гри «Козацькому роду нема переводу» довели доцільність проведення цього заходу. Діти психологічно та інформаційно були готові до участі у проєкті. Зміст проєкту відповідав їхньому віку, було використано оптимальний вміст раціональної та емоційної інформації.
Діти зрозуміли мету проєкту та із зацікавленням виконували конкретні доручення, закріпили вміння працювати в групах, а також самостійно творчо працювати.
Інформація мала достовірний та науковий характер, була емоційно насичена фактичним матеріалом.
Протягом проведення проєкту (із 10 вересня до 14 жовтня) діти були особливо уважними, дисциплінованими, зацікавленими.
Учні набули нових знань з історії на нашої держави, були залучені до активного пізнавального процесу, збору необхідної інформації, навчилися робити висновки та аналізувати свою діяльність.
1