Проект "Новорічна ялинка" для учнів початкової школи

Про матеріал

Проект "Новорічна ялинка" направлений на виховання у молодших школярів екологічної культури: формування екологічних знань, умінь; збагачення життєвого досвіду раціонального використання природних ресурсів; розвиток емоційно-чуттєвої сфери в процесі вирішення протиріч між бажанням і можливостями.

Може стати у нагоді педагогічним працівникам у передноворіччя для того, щоб простежити з учнями долю ялини від її придбання і до закінчення святкування Нового року та знайти альтернативу живому дереву для новорічного інтер'єру квартири.

Перегляд файлу

Проект «Новорічна ялинка»

Учасники проекту. Учні 1 – 4 класів.

База реалізації проекту. КЗ «Рубіжанська обласна загальноосвітня санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенів» (Луганська область).

Мета. Виховання екологічної культури: формування екологічних знань, умінь; збагачення життєвого досвіду раціонального використання природних ресурсів; розвиток емоційно-чуттєвої сфери в процесі вирішення протиріч між бажанням і можливостями.

Завдання. Простежити долю ялини від її придбання і до закінчення святкування Нового року. Знайти альтернативу живому дереву для новорічного інтер’єру квартири.

Специфіка проекту. Емоційно-психологічна складність. Адже діти виховувались на традиційних вимогах новорічного свята – карнавал біля живої ялинки в дитячому садку, в школі; пишно вбрана, хоч і невелика, ялинка вдома.

Характеристика проекту.  Екологічний, практико-орієнтовний, колективний, індивідуальний, короткочасний, творчий, частково-пошуковий; внутрішній.

Термін реалізації: 1 місяць.

Форми організації діяльності школярів. Індивідуальні, групові, масові.

Ресурси:

  • Людські: педагогічний та учнівський колектив, батьківська громада.
  • Фінансові: спонсорські кошти.

Методичні рекомендації та етапи виконання проекту. Для того, щоб діти усвідомили значення ялинового дерева, а отже і ялинових лісів у природі й житті людини, їм треба дати елементарні поняття про їх особливості. Цей аргументи на користь ялинки розглядаються з дітьми заздалегідь, потім процес пізнання відбувається під час презентації на екологічному мітингу «Совість май – ялинку не рубай!» Також учні отримують завдання: дізнатися від батьків цікаву інформацію про ялинове дерево та занотувати в зошит як виконання першого етапу проекту.

     Другий етап виконується тоді, коли в домі з’являється новорічне деревце. Знайомство з ним починається із визначення його віку. Кожен рік на ялині виростає одна мутовка (кільце) гілок. Отже, скільки лутовок на стовбурі – такий приблизний вік дерева (приблизний, бо ще 1-2 мутовки залишились на пеньку). Далі опис можна продовжити за такими ознаками: висота дерева, довжина гілок, цупкі чи гнучкі гілочки; хвоїнки можуть бути темно-зелені, широкі, на кінці дещо заокруглені або світло-зелені, вузькі, на кінці явно загострені, колючі; деревце струнке чи з широкою кроною тощо.

     Етап третій – опис прикрашеної ялинки; де в квартирі стоїть ялинка, які на ній іграшки, інші прикраси. І, нарешті, яку роль виконувала ялинка, крім окраси кімнати? Звернути увагу дітей на те, що ялинка має інший вигляд, коли з неї знімають прикраси та викидають на смітник. Їх тоді там ціла купа! Чи впізнає хто там своє недавнє святкове деревце (перегляд презентації «Післямова новорічних свят. Звернення ялинки»). Це – четвертий етап.

     П’ятий етап – висновки. Веселе новорічне свято відбулось у школі. Чи варто ще й вдома ставити ялинку? Чим можна замінити живу ялинку?  

     Альтернативу шукають діти індивідуально, групами або всім класом. Перший варіант – штучна ялинка; другий - прикрашені гілки ялини у вазах та вазонах з використання штучних квітів, фруктів, біжутерії тощо. До цієї справи долучаються батьки.

Заходи під час виконання проекту.

1. Акція «Захисти ялинку» – виготовлення на уроках інформатики та з батьками екологічних листівок, розповсюдження їх у мікрорайоні школи (учні 1-4 класів).

2. Екологічний мітинг «Совість май – ялинку не рубай!» (проводять учні

6 класу для молодших школярів).

3. Виставка малюнків «Якщо мудрість маєш, то ялинку не рубаєш» (учні 1-4 класів).

4. Конкурс на кращий плакат «Щаслива ялинка живе у лісі» (учні 4 класу).

5. Акція «Подаруй ялинці життя» (учні 3 класу).

6. Виставка новорічних композицій та виготовлених штучних ялинок (учні 1, 2 класів).

7. Конкурс казок про ялинку (учні 1-4 класів).

8. Підбиття підсумків. Оформлення результатів проекту (рукописні та друковані матеріали, фотоколажі чи фоторепортажі тощо).

9. Виготовлення фотознімків новорічних композицій (по 2-3 знімки для кожної дитини). Наступного року перед новорічним святом ці знімки з листом-проханням на звороті діти опустять у поштові скриньки своїх родичів, сусідів, знайомих. Це буде суттєвим вкладом учнів у природоохоронну справу.

 

Казку написала Сідельник Аліна, учениця 3 класу, переможець конкурсу творів про ялинку.

Пригоди Ялинки

     Жила-була собі Ялинка. У лісі їй було  дуже гарно. До свят звірі прикрашали її різними ласощами: горішками, шишками, ягодами.

     Але одного разу під Новий рік, Ялинку зрубали та відвезли в палац для королівських дітей. Вони  прикрасили Ялинку штучними іграшками й стали водити хоровод. Та Ялинка хотіла бачити круг себе своїх лісових друзів і тому дуже засумувала. Потім у кімнаті, де стояла лісова мешканка, стало тихо, бо всі пішли спати. Ялинка залишилася самотньою і стала проливати свої сльозинки-намистинки.

     Раптом у палаці з’явився Дід Мороз. У Новорічну ніч він виконує будь-яке бажання. Засмучена Ялинка попросила повернути її до своєї домівки – у ліс. Завірюха закружляла навколо лісової красуні й підхопила її.

     Прокинулась Ялинка в лісі. Навколо раділи зайчики та білочки, вовк та лисиця.

     Ось такі дива трапляються у Новорічну ніч.

Сценарій екологічного мітингу

«Совість май – ялинку не рубай!»

(Звучить мелодія  до програми «На гостину до казки», виходить ведучий мітингу).

Учень 1. За гори та ліси далекі забрали літечко лелеки.

                Холоди й сніги наступили зиму до нас запросили.

        Ось і грудень вже почався, скоро свято розпочнеться.

        А в далекому селі Дід та Баба проживали і на кризу не зважали.

        Разом з ними в хаті жили, їли, пили й не тужили

        Майже вже доросла Внучка, та собачка – вірна Жучка,

        Хитра й спритна Мурка-кішка, та у нірці сіра Мишка.

        А на дворі виростала і нарешті чудом стала

        Прехороша, як дівчина, гарна лісова Ялина.

(Слухаючи це, Ялинка пишається та вельми задоволена такими комплементами. Звучить мелодія пісні «Заграй, гармошка». Виходить, пританцьовуючи Дід).

Дід. Пора  Ялину нам спиляти

        Та до горниці забрати,

        Щоб не мерзли її віти,

        Щоб раділи в свято діти.

        Щоб Ялиночку прибрати,

        Слід її в кімнату взяти,

        Встановити серед хати

        І вдягти святкові шати.

(Ялинка заперечно хитає головою, не хоче, щоб її рубали. Дід самотужки намагається витягти Ялинку, але не виходить. Кличе Бабу).

Дід. Бабо, йди скоріш із хати

        Вже Ялинку витягати,

        Щоб не мерзли її віти,

        Щоб раділи в свято діти.

(Звучить мелодія пісні «Дерев’яні ложки»).

Баба. Діду, Діду вже біжу,

          Я тобі допоможу.

          Я ж то зайнята була,

          Як прийшов – не встерегла.

(Баба  йде у двір та намагається разом з Дідом витягти Ялинку. Та вона не піддається, а старі, витираючи піт та хекаючи, показують свою втому).

Баба. Це нам, Діду, не під силу.

           Треба кликать Внучку милу.

(Іде до хати, бере зі столу мобілку телефонує).

           Алло, люба, в апарата

           Бабка дзвонить тобі з хати.

           Так. Спекла. Приготувала.

           Так. Дістала шинки й сала.

           Ні. Ніяк удвох не можем.

           Швидше йди та допоможеш.

(Дід із Бабкою відпочивають під Ялинкою, а десь здалеку з’являється Внучка під мелодію «Внучка»).

Внучка. Ох, вже треба у світлиці

               До вечірки чепуриться.

               Тож тягнімо швидко в хату

               Цю Ялинку волохату.

               В мене справ ще – страшно аж!

               Ще нанести макіяж,

               Одягтись, щоб видно пупа –

               Ой, роботи ціла купа!

Дід. Внучко, йди скоріш із хати

        Вже Ялинку витягати,

        Щоб не мерзли її віти,

        Щоб раділи в свято діти.

(Внучка йде у двір та намагається разом із старими витягти Ялинку. Та вона не піддається, а старі, витираючи піт та хекаючи, показують свою втому).

Внучка. Десь якраз і Жучка ділась,

               Тут вона б нам пригодилась.

               Ти ж, Бабусю, говорила:

               Що комарик – і то сила.

(Звучить мелодія «Жучка», підстрибуючи, заходить Жучка. Бігає круг Ялинки, Внучка її ловить та усі разом намагаються витягти Ялинку).

Внучка. Щось із Жучки толку мало.

               Треба взяти шматок сала,

               То тоді на запах Кішка

               Прибіжить, поможе трішки.

(Звучить мелодія «Кішка», на задніх лапках заходить Кішка, принюхуючись, потім береться за Жучку, тягнуть Ялинку).

Дід. Вже й не знаю, кого звати,

        Хто в пригоді може стати.

        Чи ведмедя, чи мартишку,

        Чи із нірки сіру Мишку.

        Мишко, Мишко, вже біжи

        Ялину витягти допоможи.

(Звучить мелодія «Посмішка», кроком польки забігає Мишка).

Мишка. Як не соромно вже вам,

               Старим людям, дітлахам.

               Ви Ялинку ображали

               Та за віти  витягали.

(Звертається до Ялинки).

               О, Ялинонько зелена,

               Тиха, скромна та смиренна.

               Що сумуєш ти, красуне,

               Чом не весело тобі?

Ялина. Коли на поріг приходить Новий рік,

             Мене наряджають в мішуру й ліхтарі.

             Навколо лунають гомін і сміх,

             Гілками вітаю діток усіх.

             Та свято мине, пролетить карнавал,

             Мене розберуть і кинуть у хлам.

            Мені дуже сумно, не можу збагнути,

            Скажіть же, шановні, як мені бути?

Дід. Ой, Ялинко, вибачай, нас старих ти пробачай.

        Будемо тебе на подвір’ї доглядати,

        Цілий рік водою поливати.

        А коли зима прийде,

        Хуртовини приведе,

        Із піснями на поріг

        Знову стане Новий рік,

        Будемо тебе прикрашати

        І красу твою віншувати.

(Усі герої шикуються у ряд, Ялинка посередині).

Учень 2. Ми вам казку розказали,

                Щоб ялинки  не рубали.

                Можна штучну вам купити

          Та гарненько прикрасити.

          І тоді такі ялинки

          Будуть також веселинки.

(Звучить мелодія до програми «На гостину до казки»).

Учень 1. А тепер до вашої уваги ми пропонуємо відеогазету «Лісова красуня» - (Слайд 1). 

Учень 2. З давніх-давен оспівують в легендах, піснях, казках красу ялинки. Найбільш поширена на Україні у Карпатах, де висота ялинки сягає до 50 м. (Слайд 2). Хвойні дерева ростуть і на півночі, і в південних степах, де їх посадили українські лісівники. (Слайд 3).

Учень 1. Давньослов’янська назва ялинки означає колюча. Її листки – хвоїнки живуть на дереві 5-7 років, а самій ялинці, щоб вирости потрібно не менше 12 років. На Україні є ялинки довгожителі, їх вік – 500 років. (Слайд 4). А ось цікавий факт. Найстарше дерево – рекордсмен, яке живе на нашій планеті 9950 років. Це ялинка, яка росте в горах Швеції. Там знайшли ще групу ялин (20 дерев) віком більше 8000 років. (Слайд 5).

Учень 2. Хвойні ліси – легені планети. 1 га ялинового лісу забезпечує річну потребу людини в кисні і понад 2500 тонн вологи. А скільки користі від хвойного повітря, яке не дає змогу поширюватися хвороботворним мікробам. (Слайд 6). Протягом усього року ялинка підгодовує і звірів, і пташок, бо її хвоя, гілки, шишки мають певну кормову цінність. (Слайд 7). З деревини ялини виготовляють човни, музичні інструменти, меблі, папір, шовк, фанеру та інше. (Слайд 8). А з хвої, крім того, виготовляють вітамін С. (Слайд 9).

Учень 1. Краса ялинки полонила серця людей. Без неї не обходиться і сучасний Новий рік. Але багато людей не замислюється, скільки коштуватиме природі щорічне вирубування лісової красуні. (Слайд 10). Тому ми закликаємо захистити ялинку, а як прикрасити святково оселю ми вам зараз розкажемо та покажемо на екрані.

Учень 2. По-перше – живу ялинку можна замінити штучною. (Слайд 11).

Учень 1. По-друге – на Новий рік можна створити святкову композицію із гілочок ялинки, які залишаються на місцях санітарної рубки лісу. (Слайд 12).

Учень 2. По-третє – використати для прикраси живу ялинку у горщиках або ж рослини з квіткового магазину, які схожі на ялинкову зелень. (Слайд 13).

Учень 1. Погляньте на слайди. Вони вам допоможуть пофантазувати на тему: «Яка може бути новорічна ялинка?»  Як бачите, можна створити ялинки з жерстяних бляшанок, ялинки з ламп, книжкові ялинки, в’язані ялинки, солодкі ялинки, ялинки-драбинки, ялинки з подушок та багато інших варіантів. (Слайд 14-16).

Учень 2. Особисто мені, дуже подобається, що деякі люди наряджають новорічні ялинки у дворі або просто на вулиці, чи у лісі. І кожного наступного року така ялинка, наче стара добра знайома, що підросла за цей час, приходитиме в гості відзначати свята знов і знов! (Слайд 17).

Учень 1.  До нас надійшов лист від друзів наших менших. З вашого дозволу я зачитаю його.

                Людина! Розумна істота! До тебе звертаємось ми,

                Бо гинемо, гинемо, гинем! Будь ласка, ти нас захисти!

                Хай будуть в нас цілі дерева, рослини, тварини, пташки.

                Людино, людино, людино! Ми просимо: нас збережи!

                Нехай твої діти і внуки побачать це не навпаки –

                Зелені простори і луки, озера глибокі, річки.

                Бо ти хоч розумна істота, втручаєшся в нас невпопад.

                Висушуєш наші болота, рубаєш масиви Карпат.

                Та перш ніж втручатись, подумай, у гурті все зваж, обсуди,

                Якщо вже природа загине, то згинеш і ти назавжди. (Слайд 18).

Учень 2. Бажаємо вам веселих новорічних свят! До побачення! До нових зустрічей! (Слайд 19).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
17 серпня 2018
Переглядів
2951
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку