За допомогою цієї діагностики можна з'ясувати інтенсивність і характер емоційних переживань у школярів
Підготувала: Придворська З.В.
Автори – Джон і Дайан Лампени, англійські психологи.
Обладнання: аркуш з роздрукованим малюнком, олівці червоного і зеленого кольору.
Інструкція: Роздрукуйте аркуші із зображенням дерева та роздайте школярам. Поясніть дітям, що на цьому дереві живе спільнота лісових чоловічків, кожен з яких має свій настрій, займається своєю улюбленою справою та займає відповідне положення на дереві. Попросіть кожного учня обвести на своєму аркуші червоним кольором того чоловічка, з яким він ототожнює себе зараз, та зеленим – яким би йому хотілося бути.
Бланк діагностування школярів:
При інтерпретації результатів варто звернути увагу не лише на те, яких саме чоловічків обрав учень, а також те, чи є між реальним і бажаним зображеннями розходження. Це свідчить про те, наскільки комфортно себе почуває школяр, перебуваючи у певному психологічному стані.
За допомогою цього простого і водночас інформативного тесту можна з'ясувати психологічний стан дитини, її рівень самооцінки та виявити причини проблем у спілкуванні з однолітками, однокласниками та дорослими.
Інтерпретація
№ 1, 3, 6, 7 характеризує установку на подолання труднощів та перешкод, частіше працьовиті, успішно проходять період адаптації, що не втрачають позитивного емоційного настрою, мотивовані на досягнення результатів;
№ 2, 19, 17, 18, 11, 12, – товариськість, доброзичлива підтримка, частіше мотивовані на спілкування, або – висока потреба в друзях, спілкуванні; важко переживають втрату дружніх відносин;
№ 16 – потреба в підтримці дорослих (батьків і вчителів), відчуває себе комфортно тільки коли в «полі зору» дорослих, мотивований на успіх за умови надання допомоги ззовні, частіше – роль того, ким керують, іноді нестійкість становища в колективі;
№ 4 – стійкість положення, відкритість, мотивований на успіх, не долаючи труднощів, високих навчальних результатів досягає рідко, необхідна підтримка в мотивації навчання і міжособистісних відносинах;
№ 5 – стомлюваність, загальна слабкість, невеликий запас сил, астенічність, потребує допомоги і підтримки;
№ 9 – мотивація на розваги, але успішно проходить період адаптації, вимагає постійного контролю (може пропускати уроки, хитрувати), завжди – позитивний;
№ 13, 21 – відособленість, замкнутість, тривожність, іноді – агресивність, частіше – дезадаптація, потребує допомоги та підтримки;
№ 8 – відособленість від навчального процесу, втеча у себе, частіше відкинутий колективом; дезадаптація, потребує постійного психологічного супроводу;
№ 10 – комфортний стан, мотивація на успіх, частіше – порушення уваги, неуважність, забудькуватість, бажання будь – яким способом бути в центрі уваги, нормальна адаптація;
№ 15 – комфортний стан, успішна адаптація, частіше – високий інтелектуальний рівень, нормальна соціалізація, хороші організатори, позитивне ставлення до світу;
№ 14 – кризовий стан, «падіння у прірву», високий ступінь дезадаптації, потребує правильного спостереження, постійного психологічного супроводу;
№ 20 – завищена самооцінка, претендує на лідерство за всяку ціну, іноді можлива дезадаптація
Молодші школярі відчувають певні труднощі при роботі з шкалами, опитувальниками, тестами, що вивчають становище дитини в колективі, які традиційно використовуються в соціально-психологічній практиці. У такому випадку зручніше використовувати проєктивну методику «Мій клас».
Інструкція: «На цьому малюнку схематично зображений ваш клас. За столом сидить вчитель, учні зайняті своєю справою. Частина хлопців грається. Знайдіть і позначте хрестиком на малюнку себе, напишіть поруч свої ім’я та прізвище. Потім позначте (теж хрестиком) на малюнку свого товариша, напишіть поруч його ім’я і прізвище».
Психологу важливо знати:
З ким із учасників ситуації ототожнює себе досліджуваний?
Яке місце в класі він відводить ідентифікованому з собою персонажу (поруч з учителем, поза класною кімнатою, разом з хлопцями, один)?
Який зміст занять, емоційно значущих для школяра?
Інтерпретація:
На малюнку позначені позиції, що вказують на вираженість пізнавальних інтересів: вирішення завдання біля дошки, спільне читання книги, питання, що задаються вчителю. В цій ситуації ідентифікація щодо позиції буде свідчити про адекватність соціально-психологічного та навчального статусу молодшого школяра.
Позиція «один, далеко від вчителя» – емоційно небезпречна позиція дитини, яка вказує на труднощі адаптації до перебування в класному колективі.
Ототожнення себе з дітьми, що стоять у парі, разом грають, – доказ успішної соціально-психологічної позиції дитини.
Місце поряд з учителем: учитель є значущою особою для досліджуваного, а досліджуваний ототожнює себе з учнем, прийнятим вчителем.
Ігрова позиція: не відповідає навчальній позиції
Авторка – Ірина Вшивкова, сімейна психологиня.
Інструкція: Попросіть дитину на аркуші намалювати кольоровими олівцями вулкан. Він може бути будь-якого розміру, кольорового забарвлення.
Приклад вулкана, який може намалювати школяр:
При інтерпретації малюнка зверніть увагу на такі параметри:
Також попросіть учня розказати про свій вулкан, давши відповіді на такі запитання:
За допомогою цієї діагностики можна з'ясувати інтенсивність і характер емоційних переживань у школяра, а також вміння адекватно виражати власні емоції. Для діагностики психологічного стану школяра доцільно аналізувати малюнок разом із відповідями школяра на запитання про сам вулкан.
1