Конотопський ліцей 14
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення педагогічної ради
протокол № 1 ( II засідання )
від 29. 08. 2024 року
ІНФОРМАТИКА
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДЛЯ 7 КЛАСУ
Зміст навчальної програми забезпечує підручник
Н. В. Морзе, О.В. Барна. Інформатика: Підручник для 7 кл. закладів загальної середньої освіти /Н. В. Морзе, О.В. Барна. — Київ: УОВЦ «Оріон», 2022. —256 с.
Автор:
Конотоп 2024
I.ВСТУПНА ЧАСТИНА
Метою базової середньої освіти є розвиток природних здібностей, інтересів, обдарувань учнів, формування компетентностей, необхідних для їх соціалізації та громадянської активності, свідомого вибору подальшого життєвого шляху та самореалізації, продовження навчання на рівні профільної освіти або здобуття професії, виховання відповідального, шанобливого ставлення до родини, суспільства, навколишнього природного середовища, національних і культурних цінностей українського народу.
Базова середня освіта реалізується через ряд освітніх галузей. Однією із них є інформатична освітня галузь.
Метою інформатичної освітньої галузі є розвиток особистості учня, здатного використовувати цифрові інструменти і технології для розв’язання проблем, розвитку, творчого самовираження, забезпечення власного і суспільного добробуту, критично мислити, безпечно та відповідально діяти в інформаційному суспільстві.
Досягнення мети здійснюється шляхом із вивчення навчального курсу «Інформатика» із врахуванням вікових та індивідуальних особливостей розвитку й освітніх потреб учнів, на основі побудови індивідуальних освітніх траєкторій учнів 7 класів.
Навчання інформатики у адаптаційному циклі має базуватись на результатах, отриманих учнями початкових класів під час вивчення окремого курсу інформатики або відповідної складової інтегрованого курсу. Зокрема, передбачається, що на початок 7 класу учень/учениця мають навички:
Обов’язкові результати навчання учнів з інформатики визначено в додатку 7 Державного стандарту початкової освіти
(https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text).
В основу навчального курсу «Інформатика» для 7 класів покладено реалізацію наступних принципів: засвоєння очікуваних результатів реалізується через дослідницько-пізнавальну діяльність і компетентнісний підходи, що передбачає формування предметних і ключових компетентностей, а також розвиток певних мисленнєвих навичок.
У процесі навчання інформатики учні розвивають наскрізні вміння:
Базовий курс інформатики покликаний забезпечити базові навчальні та пізнавальні потреби учнів, підготувати їх до свідомого вибору професії та сформувати цифрові компетентності відповідно до європейських рамок цифрових компетентностей, зокрема рамки DigComp 2.1, яка забезпечує кращу взаємодію з європейською системою освіти, а також мобільність учнів і вчителів.
та приватні цифрові послуги та участь у розбудові громадянського суспільства; керування своєю цифровою ідентифікацією та репутацією.
У другому циклі навчання на вивчення інформатики згідно з типовою навчальною програмою передбачено 192,5
годин (мінімальна кількість — 140 год, максимальна — 280 год) (табл. 1).
Змістові лінії |
7 клас |
Інформація та інформаційна грамотність |
Інформація, повідомлення, дані, знання. Інформаційні процеси |
Комунікація та взаємодія |
Електронні сервіси. Електронна пошта |
Цифрова творчість |
Векторна графіка
|
Текстовий процесор
|
|
Програми для роботи з поліграфічною продукцією |
|
Комп'ютерна анімація |
|
Вирішення проблем |
Програмування. Прості програми. Створення зображень |
Штучний інтелект і творчість |
|
Табличний процесор. Обчислення |
|
Побудова моделей |
|
Цифрові пристрої |
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
з інформатики у 7 класі НУШ
на 2024-2025 навчальний рік,
(2 година: на тиждень; 70 годин: всього)
Очікувані результати навчання |
Пропонований зміст навчального предмета |
Види навчальної діяльності |
Інформація та інформаційна грамотність
|
||
працює з інформацією, даними моделями [7 ІФО1]; Розпізнає та формулює задачі з різних предметних галузей і життєвих ситуацій, для розв’язання яких доцільно використовувати інформаційні системи[7 ІФО1.1]; Висловлює та аргументує власну думку щодо поширення цифрових інновацій і впливу інформаційних технологій на власний розвиток, розвиток науки та суспільства[7 ІФО1.2]; Наводить приклади використання базових понять інформатики в різних предметних галузях, у житті громади, суспільства[7 ІФО1.3]; |
Інформаційні процеси і системи: інформація, повідомлення, дані, знання. |
Складає порадник із використання засобів інформаційних технологій. Створює сторітелінг про інформацію, повідомлення, дані, знання. |
Пояснює інформаційні процеси, які виконуються під час розв’язання задачі за допомогою цифрових технологій та обчислювальних методів[7 ІФО1.4]; Розпізнає належність даних до певного типу на підставі спільних властивостей і методів опрацювання[7 ІФО1.5]; створює інформаційні продукти [7 ІФО2]; Створює й розглядає набори даних для перевірки, підтвердження чи спростування твердження/гіпотези[7 ІФО2.1]; Пояснює сутність методу кодування[7 ІФО3.3] безпечно й відповідально працює з інформаційними технологіями [7ЗР4] Виконує кодування даних різних типів згідно з окресленими правилами[7ЗР4.1] Пояснює принципи представлення та опрацювання даних різних типів (числа, текст, звуки, зображення) у двійковому та інших видах кодування[7ЗР4.2] |
Типи даних. Опрацювання даних як інформаційний процес (впорядкування, сортування). Цифрові пристрої та технології для опрацювання даних різного типу. |
Називає приклади типів даних в довкіллі, навчальній діяльності. Складає розповідь про професії та галузі, зокрема міждисциплінарні, у яких використовуються цифрові технології. Бере участь в дослідницькому проєкті, що передбачає роботу із даними. Використовує різні пристрої для збирання даних. Складає анімовану презентацію про впорядкування та сортування даних. |
Кодування та декодування. Кодування даних різних типів. Двійкове кодування. Одиниці вимірювання довжини двійкового коду. |
Здійснює перетворення даних одного типу в інший. Створює інформаційний плакат, у якому пояснює принципи двійкового кодування. Перевіряє правильність перетворення чисел з однієї системи в іншу за допомогою онлайн-сервісів. |
|
Наводить приклади переваг і небезпек використання цифрових технологій для навколишнього середовища і добробуту в нових ситуаціях[7 ІФО3.3] |
Поняття про штучний інтелект. Технології штучного інтелекту. |
Створює карту знань про технології штучного інтелекту. Використовує прості технології штучного інтелекту для створення інформаційних продуктів. Бере участь в роботі однієї лабораторії з використанням штучного інтелекту. |
Цифрова безпека |
||
працює з інформацією, даними моделями [7 ІФО1]; Оцінює доцільність використання цифрових пристроїв та/чи інформаційних технологій для розв’язання проблем, спілкування, власного розвитку і навчання[7 ІФО1.1]; Пояснює способи зменшення ризиків і загроз фізичному, психічному і соціальному здоров’ю через користування цифровими пристроями та інтернетом[7 ІФО1.2]; працює в цифровому середовищі [7 ІФО2] опрацьовує запропоновані та самостійно шукає додаткові ресурси для перевірки сумнівної інформації[7 ІФО2.1] ] |
Переваги і небезпеки використання цифрових пристроїв і технологій для людини та суспільства. |
Складає та розв’язує тести, ситуативні завдання про доцільність використання цифрових пристроїв та/чи інформаційних технологій для розв’язання проблем, спілкування, власного розвитку і навчання. Складає інфографіку про способи зменшення ризиків і загроз фізичному, психічному і соціальному здоров’ю через користування цифровими пристроями та інтернетом. |
Інформаційне «сміття» цифрового і нецифрового формату. |
Виконує навчальний груповий проєкт з питань критичного оцінювання інформації та протидії інформаційному сміттю. |
|
безпечно й відповідально працює з інформаційними технологіями [7 ІФО4] Розробляє і застосовує критерії для оцінювання і вибору комп’ютерної системи та/або її компонентів для заданої задач[7 ІФО4.1]і Обирає, поєднує й налаштовує програмні та технічні засоби відповідно до потреб[7 ІФО4.2] |
Цифрові пристрої і проблеми. Засоби діагностики для виявлення джерела апаратної та/чи програмної проблеми цифрового середовища. |
Виконує практичні завдання з налагодження роботи апаратної та/чи програмної проблеми цифрового середовища відповідно до самостійно визначеної проблеми за допомогою симуляторів чи реальних прикладів. |
Дані та робота з ними |
||
працює з інформацією, даними моделями [7 ІФО1]; Оцінює доцільність і надійність даних різних типів і джерел їх отримання, використовує ці дані для розв’язання життєвих задач[7 ІФО1.1]; Застосовує різні стратегії пошуку, збору, передавання та зберігання інформації[7 ІФО1.2]; Пристосовує ключові слова й прості стратегії пошуку, зокрема розширеного, для пошуку відповідної інформації. Пропонує джерела отримання додаткової інформації для розв’язання життєвої/ навчальної проблеми[7 ІФО1.3]; Аргументує та обстоює власну позицію, використовуючи різноманітні ресурси, порівнює альтернативні погляди з кількох інформаційних джерел[7 ІФО1.3]; |
Комп’ютерні мережі. Пошук інформації в інтернеті. Авторське право. |
Пояснює будову простої локальної (домашньої, персональної) мережі. Створює анотовані списки інформаційних джерел. Редагує презентацію про авторське право. |
Налаштовує онлайн-сервіси та онлайн- ресурси для індивідуальної або групової діяльності та комунікації[7 ІФО1.4]; працює в цифровому середовищі [7 ІФО3] Описує ключові процеси, які лежать в основі онлайн-сервісів[7 ІФО3.1] Використовує створене цифрове середовище для підтримки особистої продуктивності, усунення прогалин у навичках, пошуку розв’язання проблем, вдосконалення інформаційного середовища, самостійного навчання та задоволення власних інтересів[7 ІФО3.2] Налаштовує обліковий запис онлайн-сервісу (зокрема електронну скриньку) [7 ІФО3.3] Аргументовано вибирає доречний онлайн- сервіс для цифрової комунікації та співпраці з урахуванням мети й аудиторії спілкування[7 ІФО3.4] створює інформаційні продукти [7 ІФО2]; Створює онлайн-документи для спільного використання. Розрізняє рівні доступу до мережних документів, застосовуючи їх до документів різних типів[7 ІФО2.1]; |
Електронні послуги (Е-урядування). |
Складає карту знань про електронні послуги. Складає інструкцію з використання онлайн- сервісу та онлайн-ресурсу для індивідуальної або групової діяльності та комунікації. |
Обліковий запис онлайн-сервісу та його налаштування. Поштові служби інтернету. |
Реєструє власну електронну скриньку. Налаштовує роботу власної е-пошти. Використовує е-пошту для комунікації в груповому мініпроєкті. Створює обліковий запис в 1-2 онлайн- сервісах. |
|
Використання інтернет-ресурсів для спільної роботи. Рівні та способи доступу до ресурсів. Хмарні сервіси. Зберігання даних та колективна робота з документами в інтернеті. |
Реєструє обліковий запис у хмарному сервісі. |
|
Зберігає резервну копію файлів на зовнішніх носіях чи у хмарних сервісах, синхронізує їх[7 ІФО2.2]; Пропонує різні цифрові інструменти й технології для організації групової роботи над спільним інформаційним продуктом[7 ІФО2.3]; Аргументовано добирає цифрові інструменти і технології для представлення та обговорення результатів групової діяльності[7 ІФО2.4]; Бере відповідальність за виконання простих завдань у груповій діяльності із створення інформаційного продукту[7 ІФО2.5]; безпечно й відповідально працює з інформаційними технологіями [7 ІФО4] Продуктивно взаємодіє з іншими особами, спілкується за допомогою різних цифрових засобів, враховуючи власні потреби й потреби інших осіб[7 ІФО4.1] Пояснює вплив особистісних характеристик на взаємодію учасників групи[7 ІФО4.2] Пояснює вплив емоцій на роботу команди, знає і використовує способи керування емоціями[7 ІФО4.3] Виявляє ініціативу щодо розв’язання проблем середовищах і конфліктів, які впливають на роботу групи, зважаючи на думки та почуття інших осіб[7 ІФО4.4] Демонструє відповідальну поведінку, поводиться розважливо в інтернеті та застосовує кілька способів захисту себе та інших осіб від порушень прав людини з використанням інформаційних та комунікаційних технологій[7 ІФО5] Адаптує стратегії комунікації під конкретну аудиторію, враховуючи культурну різноманітність і протиріччя поколінь у цифрових середовищах[7 ІФО6] |
Керування спільним доступом до документів у інтернеті. |
Створює документи в хмарному сервісі, надає доступ до документів із різними рівнями групі учнів та учениць. Використовує хмарний сервіс для спільної роботи в мініпроєкті. |
Етика спілкування і взаємодії в реальному та віртуальному просторі. Стратегії комунікації з різною аудиторією, культурна різноманітність і протиріччя поколінь у цифрових середовищах. |
Розв’язує ситуативні завдання з питань спілкування і взаємодії в реальному та віртуальному просторі. Створює комікс про стратегії комунікації різною аудиторією. |
|
Цифрова творчість |
||
працює з інформацією, даними моделями [7 ІФО1]; Експериментує з ідеями та ресурсами, рішеннями і технологіями під час створення інформаційних продуктів, їх удосконалення для самовираження, вирішення навчальних і життєвих проблем, створення цінностей чи впливу на спільноту[7 ІФО1.1]; працює в цифровому середовищі [7 ІФО3] Обирає та комбінує ряд текстів, зображень, звуків, анімацій, відео тощо для проєктування, розробки, публікації та представлення інформаційних продуктів і виконання творчих і навчальних проєктів[7 ІФО3.1] Аналізує можливості програмних засобів для створення інформаційних продуктів для опрацювання стандартних типів даних за власними критеріями, самостійно вивчає нові[7 ІФО3.2] створює інформаційні продукти [7 ІФО2]; Створює інформаційні продукти та інтегрує їх компоненти, працюючи індивідуально або у співпраці з іншими, аргументовано пропонує власні критерії оцінювання якості цих продуктів [7 ІФО2.1]; Створює текстові документи з різними типами об’єктів, використовує стильове оформлення, автоматизовані засоби та різні способи введення даних [7 ІФО2.2]; Створює інформаційні продукти в різних режимах (онлайн, офлайн), опрацьовує та зберігає їх у різних форматах [7 ІФО1.3]; |
Векторний графічний редактор. Засоби графічного редактора. Особливості побудови й опрацювання векторних зображень. |
Створює зображення (листівка, логотип, ілюстрація, обкладинка до книжки) в графічному редакторі на обрану тематику з використанням засобів обраного редактора. |
Текстовий процесор. Використання шаблонів документів. Форматування з використанням стилів. Пошук та заміна фрагментів тексту. Додавання символів, формул. Вбудовані діаграми. |
Формує портфоліо поліграфічної та презентаційної продукції для підтримки родинного бізнесу/громади/власного стартапу тощо. Створює складний документ (постер) з матеріалами результатів дослідження з обраного навчального предмету. |
|
безпечно й відповідально працює з інформаційними технологіями [7 ІФО4] Виявляє наполегливість, адаптивність, ініціативність, відкритість до творчого експериментування під час розробки /програмних проєктів[7 ІФО1.1] |
Етика використання штучного інтелекту в творчості. Перестороги використання штучного інтелекту в дослідженнях. |
Використовує штучний інтелект для створення ілюстрацій/текстів/музики в обраних середовищах. Розв’язує ситуативні завдання з питань етики використання результатів роботи програм із штучним інтелектом. |
Вирішення проблем |
||
працює з інформацією, даними моделями [7 ІФО1]; Визначає об’єкти, їх властивості, значення властивостей у заданій предметній галузі та зв’язки між ними[7 ІФО1.1]; працює в цифровому середовищі [7 ІФО2] Пропонує варіанти розв’язання проблем реального й віртуального світу на основі комп’ютерного моделювання[7 ІФО2.1] створює інформаційні продукти [7 ІФО3]; Використовує програмне забезпечення для опрацювання числових даних[7 ІФО3.1]; |
Об’єкти та їх властивості. Моделі та їх види. Інформаційна модель. |
Будує опис об’єкта певної предметної області у вигляді таблиці. Створює комп’ютерну модель для розв’язання проблем реального й віртуального світу на основі комп’ютерного моделювання. |
Табличні процесори, їх призначення. Адресація в електронних таблицях. Формули. Абсолютні та мішані посилання в електронних таблицях. Форматування даних. |
Створює інформаційні моделі розв’язування завдань з навчальних предметів засобами табличного процесора. |
|
Формулює і виконує основні етапи алгоритмічного розв’язування задачі[7 ІФО3.2]; безпечно й відповідально працює з інформаційними технологіями [7 ІФО4] Налагоджує роботу проєкту на підставі аналізу результатів його виконання та відгуків користувачів[7 ІФО4.1] Індивідуально і в групі розробляє програми, що містять команди з вкладеними структурами і даними різних типів[7 ІФО4.2] Справляється з викликами, усуває помилки і використовує їх як можливість для вдосконалення проєкту чи власного розвитку[7 ІФО4.3] Розуміє переваги використання функцій як абстрактного розв’язання задач певного типу[7 ІФО4.4 |
Етапи розв’язування задач з допомогою комп’ютера. Мова програмування. Середовище програмування. Величини. Змінні. Вказівка присвоювання. Поняття про модуль. Створення графічних примітивів. Реалізація та налагодження лінійних, розгалужених та циклічних алгоритмів та їх поєднання із змінними у середовищі програмування. |
Будує алгоритм розв’язування задач з допомогою комп’ютера на основі технології «обчислювального мислення». Використовує засоби мови програмування для складання простих програм для опрацювання змінних. Створює графічні зображення засобами мови програмування. |
Змістові лінії |
Назва теми |
Кількість годин |
||||
КОМУНІКАЦІЯ ТА ВЗАЄМОДІЯ |
Інформація, повідомлення, дані, знання. Інформаційні процеси |
16 |
||||
ІНФОРМАЦІЙНА ГРАМОТНІСТЬ ТА БЕЗПЕКА |
Електронні сервіси. Електронна пошта |
7 |
||||
ІНФОРМАЦІЯ |
Інформаційні процеси і системи: інформація, повідомлення |
9 |
||||
ВИРІШУЄМО ПРОБЛЕМИ |
Програмування. Прості програми. Створення зображень |
Штучний інтелект і творчість |
Табличний процесор. Обчислення |
Побудова моделей |
Цифрові пристрої |
6 |
ЦИФРОВА ТВОРЧІСТЬ |
Векторна графіка |
Текстовий процесор |
Програми для роботи з поліграфічною продукцією |
Комп'ютерна анімація |
17 |
|
ПРОГРАМУВАННЯ |
Мова програмування. Середовище програмування |
14 |
||||
Всього |
|
70годин |
III. КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ З ІНФОРМАТИКИ
Навчальний рік 2024-2025 на І-ІІ семестр. Вчитель: Мигун.М.А.
7- А класі
70 годин
№ уроку |
Дата |
Тема |
Очікувані результати |
Інтегровані змістові лінії
|
Примітки
|
||||||||||||||
І-семестр
|
|||||||||||||||||||
Розділ 1. Комунікація та взаємодія |
|||||||||||||||||||
11. |
|
Інструктаж з БЖД. Комп’ютерні мережі |
Оцінює доцільність і надійність даних різних типів і джерел їх отримання, використовує ці дані для розв’язання життєвих задач |
Розуміння інноваційного потенціалу ІТ як ключового фактору суспільного розвитку |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Поняття про штучний інтелект |
Застосовує різні стратегії пошуку, збору, передавання та зберігання інформації |
Розуміння інноваційного потенціалу ІТ як ключового фактору суспільного розвитку |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Пошук інформації в інтернеті |
Пристосовує ключові слова й прості стратегії пошуку, зокрема розширеного, для пошуку відповідної інформації |
Використання інструментів планування та спільної роботи, робота в команді. |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Технології штучного інтелекту. ChatGPT |
Використовує створене цифрове середовище для підтримки особистої продуктивності, |
Формування знань про ризики встановлення та використання ПЗ. |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Авторське право |
Пропонує джерела отримання додаткової інформації для розв’язання життєвої/ навчальної проблеми |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Авторське право |
Пропонує джерела отримання додаткової інформації |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Поштові служби інтернету. Обліковий запис онлайн-сервісу та його налаштування |
Налаштовує обліковий запис онлайн-сервісу (зокрема електронну скриньку) |
Використання інструментів планування та спільної роботи, робота в команді. |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Надсилання, отримання, перенаправлення повідомлень. Пересилання файлів Підсумкове оцінювання за групою результатів. ІФО1 працює з інформацією, даними моделями |
Використовує створене цифрове середовище для підтримки особистої продуктивності, усунення прогалин у навичках, пошуку розв’язання проблем, вдосконалення інформаційного середовища, самостійного навчання та задоволення власних інтересів |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Використання адресної книги та списків розсилки |
Налаштовує онлайн-сервіси та онлайн- ресурси для індивідуальної або групової діяльності та комунікації |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Виконання навчального проєкту. |
Описує ключові процеси, які лежать в основі онлайн-сервісів |
Використання інструментів планування та спільної роботи, робота в команді. |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Етика спілкування і взаємодії в реальному та віртуальному просторі |
Аргументує та обстоює власну позицію, використовуючи різноманітні ресурси |
Використання інструментів планування та спільної роботи, робота в команді. |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Небезпеки використання цифрових пристроїв і технологій для людини та суспільства |
Порівнює небезпеки використання цифрових пристроїв і технологій |
Розвиток уміння визначати всі можливі варіанти розв'язання проблеми та перевіряти результати |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Електронні послуги (Е-урядування) |
Порівнює альтернативні погляди з кількох інформаційних джерел |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Використання інтернету для навчання |
Аргументовано вибирає доречний онлайн- сервіс для цифрової комунікації та співпраці з урахуванням мети й аудиторії спілкування |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Хмарні сервіси |
Створює онлайн-документи для спільного використання |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Рівні та способи доступу до ресурсів Підсумкове оцінювання за групою результатів. ІФО2 створює інформаційні продукти |
Розрізняє рівні доступу до мережних документів, застосовуючи їх до документів різних типів |
|
|
||||||||||||||
Розділ 2. Інформаційна грамотність. Цифрова безпека |
|||||||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Переваги і небезпеки використання цифрових пристроїв і технологій для людини та суспільства |
Розпізнає та формулює задачі з різних предметних галузей і життєвих ситуацій, для розв’язання яких доцільно використовувати інформаційні системи Висловлює та аргументує власну думку щодо поширення цифрових інновацій і впливу інформаційних технологій на власний розвиток, розвиток науки та суспільства |
Дотримання правил безпеки життєдіяльності під час роботи з ІТ-пристроями. |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Засоби діагностики для виявлення джерела апаратної та/чи програмної проблеми цифрового середовища |
Створює й розглядає набори даних для перевірки, підтвердження чи спростування твердження/гіпотези |
Розвиток уміння визначати всі можливі варіанти розв'язання проблеми та перевіряти результати |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Інформаційне «сміття» цифрового і нецифрового формату |
Обґрунтовано обирає спосіб візуального представлення даних і систем реального та віртуального світу |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Інформаційне «сміття» цифрового формату |
Називає широкий спектр професій і галузей, зокрема міждисциплінарних, у яких використовуються цифрові технології |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Виконання навчального проєкту |
Виконує кодування даних різних типів згідно з окресленими правилами |
Використання інструментів планування та спільної роботи, робота в команді. |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Цифрові пристрої і проблеми |
Пояснює принципи представлення та опрацювання даних різних типів (числа, текст, звуки, зображення) у двійковому та інших видах кодування |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Цифрові пристрої і проблеми Підсумкове оцінювання за групою результатів. ІФО2 створює інформаційні продукти |
Наводить приклади переваг і небезпек використання цифрових технологій для навколишнього середовища і добробуту в нових ситуаціях |
|
|
||||||||||||||
Розділ 3. Дані та дія з ними |
|
||||||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Інформаційні процеси і системи: інформація, повідомлення |
Оцінює доцільність і надійність даних різних типів і джерел їх отримання, використовує ці дані для розв’язання життєвих задач. Застосовує різні стратегії пошуку, збору, передавання та зберігання інформації |
Дотримання правил безпеки життєдіяльності під час роботи з ІТ-пристроями |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Дані, знання |
Пропонує джерела отримання додаткової інформації для розв’язання життєвої/ навчальної проблеми |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Типи даних |
Аргументує та обстоює власну позицію, використовуючи різноманітні ресурси, порівнює альтернативні погляди з кількох інформаційних джерел |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Опрацювання даних як інформаційний процес (впорядкування, сортування) |
Налаштовує онлайн-сервіси та онлайн- ресурси для індивідуальної або групової діяльності та комунікації |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Кодування та декодування. Двійкове кодування |
Описує ключові процеси, які лежать в основі онлайн-сервісів |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Одиниці вимірювання довжини двійкового коду. Кодування даних різних типів |
Використовує створене цифрове середовище для підтримки особистої продуктивності, усунення прогалин у навичках, пошуку розв’язання проблем, вдосконалення інформаційного середовища, самостійного навчання та задоволення власних інтересів |
Розвиток уміння визначати всі можливі варіанти розв'язання проблеми та перевіряти результати |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Виконання навчального проєкту |
Налаштовує обліковий запис онлайн-сервісу (зокрема електронну скриньку) |
Використання інструментів планування та спільної роботи, робота в команді |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Об’єкти та їх властивості |
Аргументовано вибирає доречний онлайн- сервіс для цифрової комунікації та співпраці з урахуванням мети й аудиторії спілкування. Створює онлайн-документи для спільного використання.
|
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Об’єкти та їх властивості Підсумкове оцінювання за групою результатів. ІФО3 працює в цифровому середовищі |
Розрізняє рівні доступу до мережних документів, застосовуючи їх до документів різних типів |
|
|
||||||||||||||
Розділ 4. Вирішення проблем |
|||||||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Етапи розв’язування задач з допомогою комп’ютера |
Визначає об’єкти, їх властивості, значення властивостей у заданій предметній галузі та зв’язки між ними |
Дотримання правил безпеки життєдіяльності під час роботи з ІТ-пристроями |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Моделі та їх види. Інформаційна модель |
Пропонує варіанти розв’язання проблем реального й віртуального світу на основі комп’ютерного моделювання. Використовує програмне забезпечення для опрацювання числових даних |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Табличні процесори, їх призначення |
Формулює і виконує основні етапи алгоритмічного розв’язування задачі |
Формування знань про ризики встановлення та використання ПЗ |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Абсолютні та мішані посилання в електронних таблицях |
Налагоджує роботу проєкту на підставі аналізу результатів його виконання та відгуків користувачів. Індивідуально і в групі розробляє програми, що містять команди з вкладеними структурами і даними різних типів |
Розвиток уміння визначати всі можливі варіанти розв'язання проблеми та перевіряти результати |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Функції в електронних таблицях |
Справляється з викликами, усуває помилки і використовує їх як можливість для вдосконалення проєкту чи власного розвитку. Розрізняє синтаксичні, логічні помилки й помилки часу виконання, пропонує способи їх виправлення |
Формування знань про ризики встановлення та використання ПЗ |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Форматування даних. |
Розуміє переваги використання функцій як абстрактного розв’язання задач певного типу |
|
|
||||||||||||||
Розділ 5. Цифрова творчість |
|||||||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Текстовий процесор. Використання шаблонів документів. Форматування з використанням стилів. Пошук та заміна фрагментів тексту |
Оцінює доцільність використання цифрових пристроїв та/
|
Дотримання правил безпеки життєдіяльності під час роботи з ІТ-пристроями |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Додавання символів, формул |
Оцінює доцільність чи інформаційних технологій для розв’язання проблем, спілкування, власного розвитку і навчання |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Виконання навчального проєкту |
Обирає, поєднує й налаштовує програмні та технічні засоби відповідно до потреб |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Структура сайту. Види сторінок сайту |
Пояснює способи зменшення ризиків і загроз фізичному, психічному і соціальному здоров’ю через користування цифровими пристроями та інтернетом |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Правила ергономічного розміщення відомостей на вебсторінці |
Обирає, поєднує й налаштовує програмні та технічні засоби відповідно до потреб |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Етапи створення вебсайту |
Шукає додаткові ресурси для перевірки сумнівної інформації
|
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Автоматизовані засоби створення та публікації вебресурсів. |
Використовує запропоновані та самостійно |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Векторний графічний редактор |
Цікавиться новими цифровими пристроями, їх можливостями і функціями та досліджує їх |
Формування знань про ризики встановлення та використання ПЗ |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Засоби графічного редактора |
Обґрунтовує негативний вплив інформаційного «сміття» |
Дотримання правил безпеки життєдіяльності під час роботи з ІТ-пристроями |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Виконання навчального проєкту |
Обґрунтовує вплив дезінформації та емоційного перевантаження на власний добробут |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Особливості побудови й опрацювання векторних зображень |
Не споживає і не поширює інформаційне «сміття» цифрового й нецифрового формату |
Розвиток уміння визначати всі можливі варіанти розв'язання проблеми та перевіряти результати |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Багатошарові зображення, розміщення об’єктів у шарах |
Самостійно досліджує можливості різних цифрових пристроїв для оптимального використання їх у власній інформаційній діяльності |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Виконання навчального проєкту |
Цікавиться новими цифровими пристроями, їх можливостями і функціями та досліджує їх |
Використання інструментів планування та спільної роботи, робота в команді |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Додавання тексту до графічних зображень та його форматування |
Цікавиться новими цифровими пристроями, їх можливостями і функціями та досліджує їх |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Анімація. Редактори анімації |
Обґрунтовує вибір апаратного чи програмного способу розв’язування задачі |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Створення та зберігання анімацій в різних форматах |
Розробляє і застосовує критерії для оцінювання і вибору комп’ютерної системи та/або її компонентів для заданої задачі |
Розвиток уміння визначати всі можливі варіанти розв'язання проблеми та перевіряти результати |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Виконання навчального проєкту. |
Обирає, поєднує й налаштовує програмні та технічні засоби відповідно до потреб |
|
|
||||||||||||||
Розділ 6. Вирішення проблем. Програмування |
|||||||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Мова програмування. Середовище програмування |
Формулює і виконує основні етапи алгоритмічного розв’язування задачі |
Дотримання правил безпеки життєдіяльності під час роботи з ІТ-пристроями |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Величини. Змінні |
Налагоджує роботу проєкту на підставі аналізу результатів його виконання та відгуків користувачів |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Вказівка присвоювання |
Справляється з викликами, усуває помилки і використовує їх як можливість для вдосконалення проєкту чи власного розвитку |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Поняття про модуль |
Розрізняє синтаксичні, логічні помилки й помилки часу виконання, пропонує способи їх виправлення |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Створення графічних примітивів |
Розрізняє синтаксичні, логічні помилки й помилки часу виконання, пропонує способи їх виправлення |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Текстові величини та операції над ними |
Розуміє переваги використання функцій як абстрактного розв’язання задач певного типу |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Налагодження алгоритмів у середовищі програмування |
Розуміє переваги використання функцій як абстрактного розв’язання задач певного типу |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Порівняння значень величин |
Розрізняє синтаксичні, логічні помилки й помилки часу виконання, пропонує способи їх виправлення |
Розвиток уміння визначати всі можливі варіанти розв'язання проблеми та перевіряти результати |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Реалізація та налагодження розгалужених алгоритмів у середовищі програмування |
Розуміє переваги використання функцій як абстрактного розв’язання задач певного типу |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Виконання навчального проєкту |
Розрізняє синтаксичні, логічні помилки й помилки часу виконання, пропонує способи їх виправлення |
Використання інструментів планування та спільної роботи, робота в команді |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Реалізація та налагодження циклічних алгоритмів у середовищі програмування |
Індивідуально і в групі розробляє програми, що містять команди з вкладеними структурами і даними різних типів |
Розвиток уміння визначати всі можливі варіанти розв'язання проблеми та перевіряти результати |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Реалізація та налагодження циклічних алгоритмів у середовищі програмування |
Індивідуально і в групі розробляє програми |
Використання інструментів планування та спільної роботи, робота в команді |
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Реалізація та налагодження циклічних алгоритмів у середовищі програмування |
Розуміє переваги використання функцій як абстрактного розв’язання задач певного типу |
|
|
||||||||||||||
|
|
Інструктаж з БЖД. Виконання навчального проєкту. |
Індивідуально і в групі розробляє програми, що містять команди з вкладеними структурами |
Використання інструментів планування та спільної роботи, робота в команді |
|
||||||||||||||
|
|
Резерв часу (1 година) |
|
||||||||||||||||
IV. КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ
Ключові компетентності |
Уміння та ставлення |
Вільне володіння державною мовою |
Уміння: створювати цифрові інформаційні об’єкти державною мовою спілкуватися державною мовою з використанням інформаційно-комунікаційних технологій висловлюватися і дискутувати на тему сучасних цифрових технологій з використанням відповідної термінології презентувати українською мовою власну чи групову діяльність, зокрема з використанням цифрових технологій використовувати словники та інші програмні засоби для тлумачення слів, перевірки правопису, перекладу тексту і веб-сторінок, зокрема при голосовому введенні тексту Ставлення: надання переваги програмним засобам і ресурсам з інтерфейсом державною мовою визнання комунікаційної ролі інформаційних технологій |
Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами |
Уміння: створювати інформаційні об’єкти рідною мовою спілкуватися рідною мовою з використанням цифрових технологій використовувати програмні засоби, сервіси та ресурси з інтерфейсом рідною мовою використовувати програмні засоби для перекладу текстів рідною мовою використовувати словники та інші програмні засоби для тлумачення слів, перевірки правопису і перекладу Ставлення: усвідомлення ролі сучасних інформаційних технологій для здійснення перекладів рідною мовою |
|
Уміння: створювати інформаційні об’єкти іноземними мовами спілкуватися іноземними мовами з використанням цифрових технологій використовувати програмні засоби, сервіси і ресурси з інтерфейсом іноземною мовою використовувати програмні засоби для перекладу текстів, зокрема при голосовому введенні тексту використовувати словники та інші програмні засоби для тлумачення іноземних слів оперувати міжнародною термінологією у сфері інформаційних технологій Ставлення: усвідомлення ролі сучасних інформаційних технологій для здійснення перекладів іноземними мовами розуміння необхідності володіння іноземними мовами для онлайн-навчання і спілкування |
Математична компетентність |
Уміння: використовувати математичні методи для розв’язання задач засобами цифрових технологій створювати математичні моделі об’єктів і процесів для розв’язання задач різних предметних галузей засобами цифрових технологій проводити дослідження з використанням математичних моделей засобами цифрових технологій створювати діаграми різних типів засобами цифрових технологій для візуалізації числових даних та їх аналізу Ставлення: усвідомлення важливості математики як однієї з основ інформаційних технологій |
Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій |
Уміння: використовувати наукові методи для розв’язання задач природничо-технічного змісту засобами цифрових технологій проводити навчальні дослідження та експерименти природничо-технологічного змісту за допомогою цифрових технологій будувати та використовувати інформаційні моделі об’єктів, явищ і процесів для розв’язання проблем реального та віртуального світу, проводити експерименти і дослідження використовувати технологічні знаряддя і пристрої, зокрема робототехнічні визначати загальні фізичні принципи будови і функціонування інформаційних систем і середовищ, цифрових пристроїв Ставлення: усвідомлення впливу цифрових технологій на модернізацію інформаційних процесів у науці та техніці визнання ролі наукових ідей у розвитку інформаційних технологій залученість до формування власної наукової культури, культурних цінностей науки |
Інноваційність |
Уміння: розпізнавати та описувати поширення цифрових інновацій у науці і суспільстві генерувати та реалізовувати ідеї з використанням цифрових технологій наводити приклади реалізації інноваційних ідей у різних предметних галузях і життєвих ситуаціях з використанням інформаційно-комунікаційних технологій Ставлення: відкритість новому у сфері інформаційних технологій, готовність до змін, прийняття неочікуваних результатів під час здійснення інформаційних процесів готовність до інтеграції знань з різних предметних галузей під час створення інформаційних продуктів, навчання |
Екологічна компетентність |
Уміння: використовувати інформаційні системи, цифрові пристрої і програмні засоби для моніторингу та розв’язання проблем довкілля розв’язувати задачі екологічного змісту засобами цифрових технологій Ставлення: визнання необхідності застосування екологічних засад використання і утилізації цифрових пристроїв усвідомлення впливу інформаційно-комунікаційних технологій і пристроїв на довкілля |
Інформаційно- комунікаційна компетентність |
Уміння: розв’язувати проблеми з використанням цифрових пристроїв, інформаційно-комунікаційних технологій для власного і суспільного розвитку та добробуту знаходити, подавати, перетворювати, аналізувати, узагальнювати і систематизувати дані з використанням цифрових пристроїв і програм для розв’язання життєвих задач застосовувати алгоритмічний підхід та обчислювальне мислення для планування, розроблення і налагодження програмних проектів для ефективного розв’язання задач і творчого самовираження створювати індивідуально або в групі інформаційні продукти з використанням різних цифрових пристроїв та інформаційних технологій використовувати логічне, системне і структурне мислення для побудови інформаційних моделей і розуміння інформаційної картини світу Ставлення: готовність критично оцінювати інформацію, її значення і вплив на людину та суспільство прагнення відповідально і безпечно використовувати інформаційно-комунікаційні технології та цифрові пристрої для доступу до інформації, спілкування і співпраці зважений підхід до використання інформаційних технологій, дотримання етичних, міжкультурних і правових норм інформаційної взаємодії |
Навчання впродовж життя |
Уміння: використовувати програмні засоби планування роботи для організації навчальної діяльності і особистого розвитку співпрацювати і комунікувати з іншими особами для досягнення навчальних цілей засобами інформаційних технологій використовувати критерії оцінювання власних досягнень використовувати різноманітні підходи і форми навчання, можливості сучасних навчальних середовищ (зокрема онлайн-середовищ) для побудови власної траєкторії розвитку Ставлення: прагнення самостійно опановувати нові інформаційні технології та цифрові інструменти відкритість до отримання нового досвіду, допитливість, наполегливість, ініціативність, мотивація до навчальної діяльності в сфері інформаційних технологій відповідальність за власне навчання готовність ділитися власним досвідом з іншими особами усвідомлення власних досягнень і потреб у навчанні в галузі інформаційних технологій |
Громадянські та соціальні компетентності |
Громадянські компетентності Уміння: дотримуватися принципів цифрового громадянства вести дискусію та обстоювати свою позицію щодо актуальних питань сучасності, пов’язаних із сферою інформаційних технологій Ставлення: визнання впливу сучасних інформаційних технологій на розвиток особистості, громади і суспільства повага до прав і свобод, зокрема свободи слова, конфіденційності в Інтернеті, авторського права та інтелектуальної власності, права на захист персональних даних тощо відповідальна громадянська позиція щодо дотримання норм ліцензування програмного забезпечення |
|
Соціальні компетентності Уміння: використовувати цифрові засоби для роботи і спілкування в закладі освіти на засадах інклюзивності, доступності та рівності планувати та організовувати власну діяльність і відпочинок з використанням інформаційно-комунікаційних технологій захищати себе і цифрові пристрої від типових кіберзагроз виявляти гнучкість у спілкуванні і співпраці за допомогою цифрових пристроїв розпізнавати ознаки і наслідки комп’ютерної залежності, звертатися у разі потреби по допомогу співпрацювати з іншими особами, розуміти і враховувати погляди та емоційний стан інших учасників групи під час роботи над інформаційними продуктами виявляти ініціативність, надавати підтримку іншим особам, за потреби сприяти запобіганню чи вирішенню конфліктів у груповій роботі над інформаційними продуктами дотримуватися основних правил безпечного і відповідального використання інформаційно-комунікаційних технологій, мережевого етикету Ставлення: конструктивне ставлення до проблемних ситуацій, що виникають під час використання цифрових пристроїв і технологій усвідомлення переваг і ризиків застосування інформаційних і комунікаційних технологій і пристроїв для себе, суспільства, навколишнього середовища |
Культурна компетентність |
Уміння: грамотно та логічно висловлювати свою думку, аргументовано вести діалог, враховуючи національні та культурні особливості співрозмовників у віртуальному просторі створювати різнопланові медіапродукти з використанням інформаційних технологій враховувати художньо-естетичний аспект у створенні інформаційних продуктів Ставлення: усвідомлення власної культурної ідентичності, повага до розмаїття культурного вираження інших осіб у глобальному інформаційному суспільстві готовність обстоювати важливість неперервного розвитку власної інформаційної культури |
Підприємливість та фінансова грамотність |
Уміння: планувати власну і групову діяльність для проектування і створення інформаційного продукту ідентифікувати можливості цифрових технологій і пристроїв для створення цінностей, провадження діяльності та розвитку підприємливості оцінювати і враховувати власні сильні і слабкі сторони у груповій та особистій діяльності визначати можливі варіанти розв’язання проблеми і перевіряти результати засобами цифрових технологій і пристроїв аргументовано обстоювати свою позицію, вести переговори під час провадження інформаційної діяльності дотримуватися законодавства щодо авторського права в інформаційній діяльності визначати сфери людської діяльності, пов’язані з інформатикою та інформаційними технологіями для вибору майбутньої професії використовувати цифрові технології для розв’язання задач, пов’язаних із фінансовою діяльністю приймати прості фінансові рішення на основі аналізу даних за допомогою інформаційних технологій Ставлення: відповідальність за власну діяльність і результати роботи над спільним проектом створення інформаційного продукту, толерантність щодо інших членів групи сприйняття помилок як поштовху для вдосконалення інформаційного продукту і власного розвитку виявлення лідерства, ініціативності під час провадження інформаційної діяльності прагнення до високих стандартів власної і групової діяльності під час створення інформаційного продукту зважений підхід до оцінювання власної діяльності, що формує цифрову репутацію розуміння ролі інтернет-технологій як засобу маркетингу і підприємницької діяльності повага до приватної, зокрема фінансової, інформації інших осіб |
V. Перелік навчально-методичного і матеріально-технічного забезпечення навчального процесу
VI. Система оцінювання результатів навчання
Базується на положеннях № 1093 від 02 серпня 2024 року Про затвердження рекомендацій
щодо оцінювання результатів навчання.
Основними видами оцінювання результатів навчання учнів інформатики, що проводяться закладом, є формувальне, підсумкове: підсумкове оцінювання за групою результатів:
ІФО1 працює з інформацією, даними моделями;
ІФО2 створює інформаційні продукти;
ІФО3 працює в цифровому середовищі;
ІФО4 безпечно й відповідально працює з інформаційними технологіями;
семестрове, річне.
Система оцінювання (бальна):
Групи результатів навчання |
Рівень досягнення результатів навчання |
|||
Початковий |
Середній |
Достатній |
Високий |
|
Працях з інформацією, даними, моделями |
Знає, розуміє, наводить приклади, повторює навчальні дії |
Застосовує вміння, виконує дії |
Аналізує, порівнює, класифікує, структурує. пояснює, ілюструє інформацію |
Створює рішення, оцінює за критеріями, обґрунтовує, формує судження |
Створює інформаційні продукти |
Виконує дії у супроводі вчителя |
Виконує дії за докладною інструкцією, 3 допомогою вчителя |
Виконує дії самостійно або в групі, за інструкцією, шаблоном, зразком, сформульованим завданням |
Виконує дії самостійно, творчо, оцінює за критеріями, генерує ідеї, знаходить власні розв'язки, опановує нові засоби чи інформаційні технології |
Працює в цифровому середовищі |
Виконує дії у супроводі вчителя |
Виконує дії за докладною інструкцією. 3 допомогою вчителя |
Виконує дії самостійно або в групі, за інструкцією, шаблоном, зразком, сформульованим завданням |
Виконує дії самостійно, допомагає іншим, оцінює за критеріями, опановує нові, використовує ефективні прийоми роботи |
Безпечно та відповідально працює з інформаційними технологіями |
Демонструє безпечну та відповідальну поведінку в знайомій ситуації, епізодично |
Демонструє безпечну та відповідальну поведінку у типовій ситуації, після нагадування |
Демонструє безпечну та відповідальну поведінку у новій та змодельованій ситуації |
Демонструє безпечну та відповідальну поведінку у нестандартній ситуації, оцінює таку поведінку за критеріями |
VII. ЗАГАЛЬНІ КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ІНФОРМАТИКИ
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учня (учениці) |
1 |
Учень (учениця): засвоїв знання у формі окремих фактів; з допомогою вчителя або з використанням підручника розпізнає і називає окремі інформаційні об'єкти; знає та дотримується правил безпечної поведінки під час роботи в комп’ютерному класі. |
|
2 |
Учень (учениця): розпізнає та виділяє інформаційні об‘єкти, пояснює свій вибір та може фрагментарно відтворити знання про них; з допомогою вчителя фрагментарно виконує окремі навчальні завдання та практичні роботи на комп’ютері, допускає помилки. |
|
3 |
Учень (учениця): з допомогою вчителя відтворює незначну частину навчального матеріалу (менше половини); відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді; навчальні завдання виконує фрагментарно за значної допомоги вчителя; потребує постійної активізації та допомоги; способи навчально-пізнавальної діяльності (практичні і розумові уміння і навички) застосовує на рівні копіювання зразка способу діяльності. |
|
4 |
Учень (учениця): з допомогою вчителя відтворює значну частину навчального матеріалу (більше половини); у відповідях може допускати помилки; за значної допомоги вчителя виконує навчальні завдання, допускає помилки; має елементарні, нестійкі навички роботи на комп’ютері; за інструкцією і з допомогою вчителя фрагментарно виконує практичні роботи, потребує детального кількаразового їх пояснення, допускає помилки. |
|
5 |
Учень (учениця): самостійно, але не повно, відтворює значну частину навчального матеріалу; ілюструє розуміння базових понять інформатики прикладами з підручника або пояснення вчителя, відповідає на окремі запитання; з допомогою вчителя виконує навчальні завдання з частковим поясненням, допускає помилки; за детальною інструкцією і з допомогою вчителя виконує практичні роботи, не вміє пояснити свої дії, допускає помилки. |
|
6 |
Учень (учениця): самостійно відтворює значну частину навчального матеріалу, відповідь будує у засвоєній послідовності, ілюструє її власними прикладами; з частковою допомогою вчителя виконує навчальні завдання з достатнім поясненням, допускає помилки; має стійкі навички виконання елементарних дій з опрацювання даних на комп’ютері; способи навчально-пізнавальної діяльності застосовує за зразком у подібній ситуації; потребує стимулювання й значної допомоги вчителя, коли працює самостійно. |
|
7 |
Учень (учениця): самостійно відтворює основний навчальний матеріал з окремими неточностями, застосовуючи необхідну термінологію, вміє наводити власні приклади на підтвердження певних тверджень; пояснює та обґрунтовує способи виконання навчальних завдань, аналізує отриманий результат, робить неповні висновки з допомогою вчителя, використовує різні джерела відомостей для виконання навчального завдання; практичні роботи на комп’ютері виконує самостійно за інструкцією; самостійно виправляє вказані вчителем помилки. |
|
8 |
Учень (учениця): відтворює засвоєний навчальний матеріал в іншій послідовності, не порушуючи логічних зв'язків, інтерпретує та деталізує питання, ідентифікує терміни та поняття; з незначною допомогою вчителя визначає спосіб розв’язування навчального завдання, частково аргументує свої міркування; самостійно знаходить необхідні відомості, систематизує та узагальнює їх; самостійно виконує навчальне завдання, знаходить та виправляє допущені помилки. Має стійкі практичні навички виконання основних дій з опрацювання даних на комп'ютері; самостійно виконує практичні роботи, що відповідають вимогам навчальної програми, аналізує одержані результати, швидко й оперативно виправляє помилки. |
|
9 |
Учень (учениця): вільно відтворює навчальний матеріал та відповідає на поставлені запитання, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією; самостійно формулює мету виконання навчального завдання, добирає форми представлення результату та необхідні відомості; аргументовано обирає раціональний спосіб виконання навчального завдання, самостійно виконує навчальні завдання з несуттєвими помилками, знаходить та виправляє допущені помилки. |
|
10 |
Учень (учениця): системно відтворює навчальний матеріал у межах програми; дає повні, змістовні відповіді на поставлені запитання; робить логічні висновки, обґрунтовує свою думку, висуває припущення; виконує різні типи навчальних і життєвих завдань (як типових, так і нестандартних, творчих) під опосередкованим керівництвом учителя, розробляє алгоритм виконання запропонованого навчального завдання, пропонує нові шляхи розв’язування навчальних завдань; знаходить додаткові джерела відомостей, використовує запропоновані схеми класифікації для структурування відомостей та даних, порівнює і зіставляє відомості з кількох джерел, уміє стисло і логічно подавати узагальнену інформацію; самостійно приймає рішення, прогнозує наслідки власної поведінки за незначної допомоги дорослих. |
|
11 |
Учень (учениця): логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у межах навчальної програми з інформатики; обґрунтовано відповідає на запитання; аргументовано використовує знання у нестандартних ситуаціях; раціонально використовує комп’ютер і комп’ютерні засоби для розв’язування завдань, пов’язаних з опрацюванням даних, їх пошуком, зберіганням, поданням і передаванням; розуміє мету власної навчальної діяльності та самостійно визначає завдання для її досягнення, вміє виявляти проблеми та розв’язувати їх, формулювати гіпотези |
|
12 |
Учень (учениця): має системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальної програми з інформатики, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно планує особисту навчальну діяльність та оцінює її результати, уміє приймати рішення, швидко вибрати потрібний спосіб діяльності із кількох відомих, застосовувати способи діяльності за аналогією і в нових ситуаціях. |
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ УСНОЇ ВІДПОВІДІ
Рівні навчаль-них досягнень |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учня (учениці) |
1 |
Учень (учениця): засвоїв знання у формі окремих фактів; з допомогою вчителя або з використанням підручника розпізнає і називає окремі інформаційні об'єкти; знає та дотримується правил безпечної поведінки під час роботи в комп’ютерному класі. |
|
2 |
Учень (учениця): розпізнає та виділяє інформаційні об‘єкти, пояснює свій вибір та може фрагментарно відтворити знання про них, допускає помилки. |
|
3 |
Учень (учениця): з допомогою вчителя відтворює незначну частину навчального матеріалу (менше половини); відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді (так/ні); потребує постійної активізації та допомоги. |
|
4 |
Учень (учениця): з допомогою вчителя відтворює значну частину навчального матеріалу (більше половини); у відповідях може допускати помилки; дає відповідь на запитання за значної допомоги вчителя. |
|
5 |
Учень (учениця): самостійно, але не повно, відтворює значну частину навчального матеріалу; ілюструє розуміння базових понять інформатики прикладами з підручника або пояснення вчителя, відповідає на окремі запитання. |
|
6 |
Учень (учениця): самостійно відтворює значну частину навчального матеріалу, відповідь будує у засвоєній послідовності, ілюструє її власними прикладами; допускає помилки; способи навчально-пізнавальної діяльності застосовує за зразком у подібній ситуації; потребує стимулювання й значної допомоги вчителя, коли працює самостійно. |
|
7 |
Учень (учениця): самостійно відтворює основний навчальний матеріал з окремими неточностями, застосовуючи необхідну термінологію, вміє наводити власні приклади на підтвердження певних тверджень; аналізує отриману інформацію, робить неповні висновки з допомогою вчителя, використовує різні джерела для отримання інформації; самостійно виправляє вказані вчителем помилки. |
|
8 |
Учень (учениця): відтворює засвоєний навчальний матеріал в іншій послідовності, не порушуючи логічних зв'язків, інтерпретує та деталізує питання, ідентифікує терміни та поняття; частково аргументує свої міркування; самостійно знаходить необхідні відомості, систематизує та узагальнює їх; аналізує отримані результати, самостійно швидко й оперативно виправляє помилки. |
|
9 |
Учень (учениця): вільно відтворює навчальний матеріал та відповідає на поставлені запитання, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією; самостійно знаходить необхідні відомості, систематизує та узагальнює їх; дає повну відповідь з несуттєвими помилками, знаходить та виправляє допущені помилки. |
|
10 |
Учень (учениця): системно відтворює навчальний матеріал у межах програми; дає повні, змістовні відповіді на поставлені запитання; робить логічні висновки, обґрунтовує свою думку, висуває припущення під опосередкованим керівництвом учителя, знаходить додаткові джерела відомостей, використовує запропоновані схеми класифікації для структурування відомостей та даних, порівнює і зіставляє відомості з кількох джерел, уміє стисло і логічно подавати узагальнену інформацію; самостійно приймає рішення. |
|
11 |
Учень (учениця): логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у межах навчальної програми з інформатики; обґрунтовано відповідає на запитання; аргументовано використовує знання у нестандартних ситуаціях; розуміє мету власної навчальної діяльності та самостійно визначає завдання для її досягнення, вміє виявляти проблеми та розв’язувати їх, формулювати гіпотези |
|
12 |
Учень (учениця): має системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальної програми з інформатики, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; знаходить додаткові джерела відомостей, використовує запропоновані схеми класифікації для структурування відомостей та даних, порівнює і зіставляє відомості з кількох джерел, уміє стисло і логічно подавати узагальнену інформацію; уміє приймати рішення, використовує набуті знання за аналогією і в нових ситуаціях. |
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНИХ РОБІТ (ЗАВДАНЬ)
Рівні навчаль-них досягнень |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учня (учениці) |
1 |
Учень (учениця): знає та дотримується правил безпечної поведінки під час роботи в комп’ютерному класі, визначає основні поняття практичної роботи (завдання) |
|
2 |
Учень (учениця): з допомогою вчителя фрагментарно виконує окремі завдання практичної роботи на комп’ютері, допускає помилки. |
|
3 |
Учень (учениця): окремі завдання практичної роботи виконує фрагментарно за значної допомоги вчителя, допускає помилки; потребує постійної активізації та допомоги. Практичні уміння і навички застосовує на рівні копіювання зразка способу діяльності. |
|
4 |
Учень (учениця): має елементарні, нестійкі навички роботи на комп’ютері; за значної допомоги вчителя виконує фрагментарно завдання практичної роботи, допускає помилки; потребує детального кількаразового їх пояснення. |
|
5 |
Учень (учениця): за детальною інструкцією і з допомогою вчителя виконує завдання практичної роботи, не вміє пояснити свої дії, допускає помилки. |
|
6 |
Учень (учениця): з частковою допомогою вчителя виконує завдання практичної роботи з достатнім поясненням, допускає помилки; має стійкі навички виконання елементарних дій з опрацювання даних на комп’ютері; практичні навички застосовує за зразком у подібній ситуації; потребує стимулювання й значної допомоги вчителя, коли працює самостійно. |
|
7 |
Учень (учениця): практичні роботи на комп’ютері виконує самостійно за інструкцією; самостійно виправляє вказані вчителем помилки. |
|
8 |
Учень (учениця): з незначною допомогою вчителя визначає спосіб розв’язування навчального завдання, самостійно виконує практичні роботи, що відповідають вимогам навчальної програми, швидко й оперативно знаходить та виправляє допущені помилки. Має стійкі практичні навички виконання основних дій з опрацювання даних на комп'ютері; аналізує отримані результати. |
|
9 |
Учень (учениця): самостійно виконує завдання практичної роботи з несуттєвими помилками, знаходить та виправляє допущені помилки. Ґрунтовно аналізує отримані результати. |
|
10 |
Учень (учениця): виконує різні типи завдань практичної роботи (як типові, так і нестандартні, творчі) під опосередкованим керівництвом учителя, розробляє алгоритм виконання запропонованого завдання, пропонує нові шляхи розв’язування навчальних завдань; самостійно приймає рішення, прогнозує наслідки власної поведінки за незначної допомоги дорослих. |
|
11 |
Учень (учениця): раціонально використовує комп’ютерні засоби для розв’язування завдань практичної роботи. Демонструє самостійне творче виконання завдань практичної роботи, аналізує отримані результати. |
|
12 |
Учень (учениця): демонструє самостійне творче виконання завдань практичної роботи, вміє швидко вибрати потрібний спосіб діяльності із кількох відомих, застосовувати способи діяльності за аналогією і в нових ситуаціях. Ґрунтовно аналізує отримані результати. |
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ РОЗВ’ЯЗУВАННЯ КОМПЕТЕНТНІСНИХ ЗАДАЧ
Рівні навчаль-них досягнень |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учня (учениці) |
1 |
Учень (учениця): знає та дотримується правил безпечної поведінки під час роботи в комп’ютерному класі, зрозумів умову компетентнісної задачі; з допомогою вчителя розділяє задачу на підзадачі |
|
2 |
Учень (учениця): самостійно або з допомогою вчителя розділяє задачу на підзадачі, фрагментарно виконує окремі навчальні завдання та допускає помилки. |
|
3 |
Учень (учениця): самостійно розділяє задачу на підзадачі, навчальні завдання виконує фрагментарно за значної допомоги вчителя, допускає помилки; потребує постійної активізації та допомоги; практичні уміння і навички застосовує на рівні копіювання зразка способу діяльності. |
|
4 |
Учень (учениця): за значної допомоги вчителя виконує навчальні завдання, допускає помилки; має елементарні, нестійкі навички роботи на комп’ютері; за інструкцією і з допомогою вчителя фрагментарно розв’язує компетентнісні задачі, потребує детального кількаразового їх пояснення, допускає помилки. Частково використовує можливості додаткових ППЗ. |
|
5 |
Учень (учениця): самостійно, але не повно виконує навчальні завдання з частковим поясненням, допускає помилки; за детальною інструкцією і з допомогою вчителя виконує навчальні завдання, не вміє пояснити свої дії, допускає помилки. Використовує можливості додаткових ППЗ. |
|
6 |
Учень (учениця): з частковою допомогою вчителя виконує навчальні завдання з достатнім поясненням, допускає помилки; має стійкі навички виконання елементарних дій з опрацювання даних на комп’ютері; способи навчально-пізнавальної діяльності застосовує за зразком у подібній ситуації; потребує стимулювання й значної допомоги вчителя, коли працює самостійно. Вміє оцінювати відомості та дані. |
|
7 |
Учень (учениця): пояснює та обґрунтовує способи виконання навчальних завдань, аналізує отриманий результат, робить неповні висновки з допомогою вчителя, використовує різні джерела інформації для виконання навчального завдання; навчальні завдання на комп’ютері виконує самостійно за інструкцією; самостійно виправляє вказані вчителем помилки. Вміє обґрунтовувати вибір відомостей та даних. |
|
8 |
Учень (учениця): з незначною допомогою вчителя визначає спосіб розв’язування навчального завдання, частково аргументує свої міркування; самостійно знаходить необхідні відомості, систематизує та узагальнює їх; самостійно виконує навчальне завдання, знаходить та виправляє допущені помилки. Має стійкі практичні навички виконання основних дій з опрацювання даних на комп'ютері; самостійно виконує навчальні завдання, аналізує одержані результати, швидко й оперативно виправляє помилки. Вміє реалізуватипредставлення результату у ППЗ, вказаному вчителем. |
|
9 |
Учень (учениця): самостійно формулює мету виконання навчального завдання, добирає форми представлення результату та необхідні відомості; аргументовано обирає раціональний спосіб виконання навчального завдання, самостійно виконує навчальні завдання з несуттєвими помилками, знаходить та виправляє допущені помилки. Вміло реалізовуєпредставлення результату у ППЗ, вказаному вчителем |
|
10 |
Учень (учениця): виконує різні типи компетентнісних завдань (як типових, так і нестандартних, творчих) під опосередкованим керівництвом учителя, розробляє алгоритм виконання запропонованого навчального завдання, пропонує нові шляхи розв’язання навчальних завдань; знаходить додаткові джерела відомостей, порівнює і зіставляє відомості з кількох джерел, уміє стисло і логічно подавати узагальнену інформацію; самостійно приймає рішення, прогнозує наслідки власної поведінки за незначної допомоги дорослих. Самостійно обирає ППЗ для представлення результату, вміє обґрунтовувати свій вибір. |
|
11 |
Учень (учениця): раціонально використовує комп’ютер і комп’ютерні засоби для розв’язування компетентнісних задач, розуміє мету власної навчальної діяльності та самостійно визначає завдання для її досягнення, вміє виявляти проблеми та розв’язувати їх, формулювати гіпотези. Самостійно обирає ППЗ для представлення результату, вміє обґрунтовувати свій вибір, аналізувати отриманий результат, робити висновки. |
|
12 |
Учень (учениця):усвідомлено використовує набуті знання у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно планує особисту навчальну діяльність та оцінює її результати, уміє приймати рішення, швидко вибрати потрібний спосіб діяльності із кількох відомих, застосовувати способи діяльності за аналогією і в нових ситуаціях. Правильно обирає засіб для розв'язання завдання та подання даних, обґрунтовує свій вибір, аналізує отримані результати та аргументує власні висновки. |
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ТЕСТОВИХ ЗАВДАНЬ
Рівень досягнень |
Бал |
Характеристика начальних досягнень учня |
Початковий |
1 |
Учень (учениця): набирає необхідний мінімум балів - 0% |
2 |
Учень (учениця): набирає необхідний мінімум балів - 17% |
|
3 |
Учень (учениця): набирає необхідний мінімум балів - 25% |
|
Середній |
4 |
Учень (учениця): набирає необхідний мінімум балів - 33% |
5 |
Учень (учениця): набирає необхідний мінімум балів - 42% |
|
6 |
Учень (учениця): набирає необхідний мінімум балів - 50% |
|
Достатній |
7 |
Учень (учениця): набирає необхідний мінімум балів - 58% |
8 |
Учень (учениця): набирає необхідний мінімум балів - 67% |
|
9 |
Учень (учениця): набирає необхідний мінімум балів - 75% |
|
Високий |
10 |
Учень (учениця): набирає необхідний мінімум балів - 83% |
11 |
Учень (учениця): набирає необхідний мінімум балів - 92% |
|
12 |
Учень (учениця): набирає необхідний мінімум балів - 100% |
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ВИКОНАННЯ ПРОЄКТІВ
Рівні навчаль-них досягнень |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учня (учениці) |
1 |
Учень (учениця): знає та дотримується правил безпечної поведінки під час роботи в комп’ютерному класі. З допомогою вчителя розділяє завдання проєкту на окремі навчальні завдання. |
|
2 |
Учень (учениця): з допомогою вчителя фрагментарно виконує окремі навчальні завдання проєкту на комп’ютері, допускає Учень (учениця): при розробці проєктів учень частково бере участь у роботі групи за визначеною вчителем темою. |
|
3 |
Учень (учениця): окремі навчальні завдання проєкту виконує фрагментарно за значної допомоги вчителя; потребує постійної активізації та допомоги. При розробці проєктів учень частково бере участь у роботі групи за визначеною вчителем темою. |
|
4 |
Учень (учениця): за інструкцією і з допомогою вчителя фрагментарно виконує окремі навчальні завдання проєкту, допускає помилки; має елементарні, нестійкі навички роботи на комп’ютері. Виконує розробку проєктів під керівництвом та постійним контролем вчителя за визначеною ним темою, бере участь у роботі групи. |
|
5 |
Учень (учениця): за детальною інструкцією і з допомогою вчителя виконує навчальні завдання проєкту з частковим поясненням, допускає помилки. Виконує розробку проєктів під керівництвом вчителя за визначеною ним темою, бере участь у роботі групи. |
|
6 |
Учень (учениця): з частковою допомогою вчителя розробляє проєкт за темою, визначеною вчителем; виконує навчальні завдання проєкту з достатнім поясненням, допускає помилки; має стійкі навички виконання елементарних дій з опрацювання даних на комп’ютері; потребує стимулювання й значної допомоги вчителя, коли працює самостійно, бере активну участь у роботі групи. |
|
7 |
Учень (учениця): пояснює та обґрунтовує способи виконання навчальних завдань проєкту, аналізує отриманий результат, робить неповні висновки з допомогою вчителя, використовує різні джерела відомостей для виконання навчального завдання проєкту. За інструкцією самостійно працює над проєктами, бере активну участь у роботі групи, самостійно виправляє вказані вчителем помилки. |
|
8 |
Учень (учениця): Має стійкі практичні навички виконання основних дій з опрацювання даних на комп'ютері; самостійно виконує навчальні завдання проєкту, швидко й оперативно знаходить та виправляє допущені помилки, бере активну участь у роботі групи, аналізує отримані результати. |
|
9 |
Учень (учениця): аргументовано обирає раціональний спосіб виконання навчального завдання проєкту, самостійно виконує навчальні завдання проєкту з несуттєвими помилками, знаходить та виправляє допущені помилки, ґрунтовно аналізує отримані результати. |
|
10 |
Учень (учениця): під опосередкованим керівництвом учителя, розробляє алгоритм виконання проєкту, пропонує нові шляхи розв’язування навчальних завдань; знаходить додаткові джерела відомостей, порівнює і зіставляє відомості з кількох джерел, уміє стисло і логічно подавати узагальнену інформацію; самостійно приймає рішення, прогнозує наслідки власної поведінки за незначної допомоги, демонструє самостійне творче виконання проєкту. |
|
11 |
Учень (учениця): раціонально використовує комп’ютерні засоби для виконання проєкту, розуміє мету власної навчальної діяльності та самостійно визначає завдання для її досягнення; вміє виявляти проблеми та розв’язувати їх, формулювати гіпотези, демонструє самостійне творче виконання проєктів, аналізує отримані результати. |
|
12 |
Учень (учениця): самостійно планує виконання проєкту, оцінює результати власної діяльності, уміє приймати рішення, демонструє творче виконання проєктів, ґрунтовно аналізує отримані результати. |
Поточне оцінювання здійснюється на основі виконання практичної роботи за комп’ютером, виконання письмових домашніх завдань, тестових, та з урахуванням результатів виконання учнями навчальних проєктів.
Оцінка за семестр ставиться за результатами підсумкового оцінювання за групою результатів:
ІФО1 працює з інформацією, даними моделями;
ІФО2 створює інформаційні продукти;
ІФО3 працює в цифровому середовищі;
ІФО4 безпечно й відповідально працює з інформаційними технологіями;
семестрове, річне.
Річне оцінювання здійснюється на підставі загальної оцінки результатів навчання за І та ІІ семестри. Окремі підсумкові контрольні роботи не проводяться.
VIII. СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ