Тема: «Проспект Ввічливості».
Мета: вчити бути чемними, ввічливими, доброзичливими, відповідати за свої вчинки, об’єктивно оцінювати свою поведінку; узагальнювати знання дітей про правила поведінки; розширювати словниковий запас ввічливих слів; розвивати уяву, практичні навички; виховувати шанобливе ставлення до старших, батьків, чемність, вихованість.
Обладнання: чарівна скринька, ілюстрація «Фіксики», «Словник ввічливих малят», фрагменти мультфільмів, прислів’я, квітка « Ввічливих слів».
План
І.Організаційна частина
1. Привітання.
2.Гра «Передай по колу усмішку»
3. Оголошення теми квест-гри.
4.Робота над епіграфом
5.Вправа «Очікування»
ІІ. Основна частина
1. Вступна розповідь про фіксиків.
2. Етап І - “Візитна картка”
3. Етап ІІ – «На старт! Увага! Руш!»:
- 1 Будинок «Міркувань»
- 2 Будинок «Словник ввічливих малят»
- 3 Будинок «Мультфільмів»
- 4 Будинок «Відпочинку»
- 5 Будинок «Корисні поради»
- 6 Будинок «Школа»
- Залізничний вокзал
ІІІ. Заключна частина
1. Етап ІІІ – «Фінал»
2. Вправа «Мікрофон»
3. Підведення підсумків заняття.
Хід заняття
І. Організаційна частина.
1.Привітання.
Доброго дня любі діти! Ви так гарно відповіли нам «Добрий день!». Отже, ми побажали один одному, щоб день був добрий для кожного з нас, приніс радість, задоволення, добрий настрій.
2.Гра «Передай по колу усмішку».
Пограємо з вами у цікаву гру «Передай по колу усмішку». Уявіть собі, що ми зараз по колу будемо передавати усмішку. У нас є чарівна скринька той, хто зазирне до неї має усміхнутися
Моя посмішка весела
Моя посмішка чарівна
Ось, тримай і ти її
Посміхайся і рости
(Учні передають скриньку один одному, обмінюються посмішками.)
- Отже нехай гарний настрій буде супутником нашого заняття.
3.Оголошення теми квест — гри.
- Що ми зараз зробили?
Ми один одному подарували гарний настрій, посмішку і сподіваємося, що ви візьмете, крім багажу знань: взаєморозуміння, доброту, активність, чесність, чемність, взаємоповагу. Ми запрошуємо вас до сучасної квест – гри з назвою «Проспект Ввічливості».
Словникова робота
- Можливо, хтось знає, що таке проспект?
Проспект — це довга, пряма та широка вулиця в містах, як правило, обсаджена деревами.
4. Робота над епіграфом
Подивіться на дошці, ви бачите вислів. Прочитайте його про себе. В голос прочитає ...
Ввічливість нічого не коштує, але багато дає.
- Як ви розумієте цей вислів?
Діти цей вислів прийшов з народу. Народ завжди схвалював вміння дібрати вірне слово, висміював тих, хто порушував традиції, звичаї. Послухайте ще прислів'я про ввічливість.
1) Слова щирого вітання дорожчі за частування.
2) Одне приємне слово – наче сад.
3) Ввічливих і лагідних скрізь шанують.
4) Чемність обходиться дешево, але багато дає.
5) Перед ввічливістю всі двері відчинені.
6) Краще ввічливо відмовити, ніж образливо дати.
Отже, в житті трапляються різні несподіванки, навіть неприємності. Вам завжди прийдуть на допомогу добрі, теплі, прості слова, слова ввічливості, а також народна мудрість.
Тож, запрошую вас на квест-гру. Давайте подумаємо, якими ж ми будемо під час квест – гри?
- Як ви вважаєте, які
К – кмітливі, комунікативні
В – веселі, ввічливі
Е – енергійні, ерудовані
С – старанні, сміливі
Т – творчі, талановиті
Ось ми які, сидимо в класі : кмітливі, комунікативні, веселі, ввічливі, енергійні, ерудовані, старанні, сміливі,творчі, талановиті. Завдяки цим всім якостям, всі ми зможемо досягти успіху протягом гри.
У кожній грі є певні правила і наша гра не обходиться без них. Тож сідайте рівненько, слухайте уважно та запам'ятовуйте правила.
1.Квест – командна гра. Команда — це група людей для об'єднання іхніх зусиль, спрямованих на виконання завдань, проблемних ситуацій.
2. Для квесту відведено час. У нас є 40 хвилин. За такий здається невеликий періодчасу багато встигнути, а ви в цьому нам допоможете.
3. Капітан відповідає за роботу команди.
4. Правило піднятої руки – закон. Тобто, ви не повинні викрикувати, бо будете порушувати правило. Враховується тільки відповідь піднятої руки..
5. Поважати всіх членів команди. Так, як у нас гра по “Проспекту Ввічливості” ми маємо бути ввічливими, поважати думки інших.
5. Вправа «Очікування»
Коли ми починаємо гру, то ми завжди чогось очікуємо. Я наприклад очікую, що на занятті:ви будете наполегливо і старанно виконувати завдання; будете правильно та точно висловлювати свої думки; будете злагоджено працювати.
- А що очікуєте ви від заняття?
Я очікую, що …
Це заняття навчить мене…
Отже, від заняття ви очікуєте перемоги, нових товариських стосунків, цікавої гри, дізнатися багато нового.
ІІ. Основна частина.
1.Вступна розповідь про Фіксиків.
Впродовж квесту нас будуть супроводжувати Фіксики.
- Діти, підійміть руки, хто знає, хто такі Фіксики?
Фіксики – це маленькі помічники, які живуть поруч з людьми в кожному будиночку. І для початку, я пропоную познайомитися з ними.
- Хто бачив мультиплекаційний фільм “Фіксики”?
Ви вже знаєте головних героїв, тоді ми поспілкуємося про них.
Подивіться, перший – це Нулик – найменший з Фіксиків. Я б назвала його Чомучкою. Він хоче дізнатися все, й про все на світі, часто потрапляє в неприємні ситуації, але смішні історії.
- Діти, чи є у вашому класі хтось схожий на Нулика?
- А чому ви так вважаєте?
Наступна Сімка – старша сестра Нулика, саме вона допомагає йому розібратись з питаннями, відповіді на які він не знає.
- Чи є в кожного з вас той, хто відповідає на всі питання?(От коли в мого меншого брата виникають питання, він відразу звертається до мене.)
Як і у кожного з нас, у Сімки і у Нулика є батьки: Мася та Папус. Мася дуже добра і намагається виховувати в своїх Фіксиках тільки найкращі риси характеру. Папус – не менш добрий за Масю і завжди допомагає діткам виплутатись з будь-якої, навіть найскладнішої ситуації.
- Чи є у вас ті хто вам допомагає в складних ситуаціях?
Наступний Ігрек – він найрозумніший у класі Фіксиків, але інші Фіксики вважають його занадто надокучливим.
- Чи знайдуться у вас такі приятелі?
А це Фаєр – він активний, запальний, завжди веселий, але буває й таке, коли він стає зовсім не вихованим.
- А чи є у вас в класі активні та запальні діти , як Фаєр?
Наступна Верта – найкрасивіша дівчина в класі, і так вважає не тільки вона. Вона завжди чепуриться, поправляє зачіску, що йде їй на користь. Так вона виглядає приголомшливо.
- Дівчатка, підніміть руки, хто з вас любить трішки почепуритися перед дзеркалом? А можливо є такі хлопчики?
А це Шпуля – найкраща подруга Сімки. Її можна охарактеризувати як добру, чуйну дівчину, яка завжди готова прийти на допомогу. Вона є дуже добрим прикладом для наслідування.
- Кого ви вважаєте своїм прикладом для наслідування?
Ось і зібрався весь клас Фіксиків. Але зачекайте, когось не вистачає?
Звичайно ж не вистачає вчителя. Їх вчителя називають Дідусом. Здається він найстаршіший з усіх Фіксиків. Він має відмінний інтелект та може відповісти навіть на найкаверзніші питання Фіксиків. У цих Фіксиків є друзі серед людей. Дім Дімич – хлопчик, який має купу запитань.Він дещо схожий на Нулика. А ще Геній Євгенієвич, знайомий Дідуса, який не відрізняється від нього в своїх інтелектуальних можливостях.
От ми і познайомилися з Фіксиками. Сьогодні ми разом з ними будемо мандрувати будинками, з різними характерами. І, виконуючи завдання, будете їм допомогати стати слухняними, ввічливими дітками такими як ви, кмітливими малятами, а вони — вам.
Етап І – «Візитна картка».
На початку ми вам повідомили, що квест — це командна гра. Тому в нашій грі буде приймати участь дві команди: команда Фаєра та команда Нулика. Капітаном команди Фаєра буде , капітаном команди Нулика буде
Отже, ви будете працювати дружно, активно. Ви будете допомагати один одному, висловлювати власні думки, виконувати цікаві завдання. Тож починаємо мандрувати по проспекту «Ввічливості».
2. Етап ІІ - «На старт! Увага! Руш!»:
На нашому проспекті побудовано 6 будинків, сповнених радістю, любов'ю, чемністю, ввічливістю. В них панує затишок та тепло, сприятлива атмосфера та атмосфера спокою.
1 Будинок «Міркувань»
В першому будиночку живуть ввічливі діти, пропонують розказати, що таке у вашому розумінні ввічливість? (Відповіді дітей)
Ввічливість - це одна з частин доброзичливого ставлення до людей, з якими ми щоденно спілкуємося вдома, у школі, магазині, транспорті.
Діти, подумайте, якими ще словами можна охарактеризувати ввічливу людину. Пригадайте з уроків української мови, як ці слова називаються? (Синоніми — це близькі слова за значенням)
Ввічлива, тактовна, скромна і доброзичлива людина достойно вийде з будь – якої життєвої ситуації, залишаючи приємну думку про себе.
Одного разу в будиночку “Міркувань” Фіксик Нулик спостерігав за такою ситуацією.
Хлопчики йдуть між партами
- Знаєш це, мені набридло!
- Що тобі набридло?
- Ти завжди забираєш мої речі.
- Ти хочеш сказати, що це твоя книжка?
- Взагалі то, так. Мама мені її купила.
- Ні, мені.
- Та що ти говориш, взагалі я старший, і купили її мені.
Нулик, побачивши, цю ситуацію прийшов до сестри і почав міркувати.
- Чому люди так себе поводять. І Сімка поцікавилась, що його турбує? Нулик розповів, як братики сварилися один з одним. Після цього Сімка пояснила, що всі іноді сваряться, але потрібно шукати вихід з будь-якої навіть найскладнішої ситуаціі. Незважаючи на те, що ти хочеш сказати людині, чи зробити їй, потрібно не забувати про те, що образи ніколи не проходять, в серці завжди залишиться слід від тої сварки чи недоброго слова, сказаного в сторону один одного. Колись я чула, як люди говорили, що потрібно ставитися один до одного так, як хотів би ти, щоб ставились до тебе. Тож потрібно в житті не забувати цього правила, і залишатися самим собою. А фіксиком чи людиною, то вже неважливо головне бути вихованим та стриманим.
- Команди, вам питання, а щоб ви робили в цій ситуації?
- Щоб ви порекомендували хлопчикам?
- Як ви вважаєте, що краще, коли сваряться чи ладять?
Звичайно, краще коли ладять, адже нікому не подобається коли на них ображані, і тим більш, коли ображають їх. Тож, як говорив Кіт Леопольд “Давайте жити дружно!”. (відео)
Отже, діти ми повинні бути ввічливими, доброзичливими людьми, знаходити вихід з будь-якої ситуації, залишаючи приємну думку про себе
2 Будинок «Словник ввічливих малят»
А зараз ми потрапляємо до будинку “Словник ввічливих слів”.
Готуючись до цього заняття, ми разом з Шпулею вже завітали в цей будинок і вона скзала, що жодна дитина не знає ніяких ввічливих слів, але ми допоможемо їм в цьому.
- А чи знають наші команди ввічливі слова?
У вас є 1 секунда, щоб кожен з вас згадав по 1 ввічливому слову, час пішов.
Ух, як ви багато знаєте ввічливих слів, а Шпуля думала, що ви не знаєте їх. Вона переконалася, що ви діти кмітливі та розумні і з задоволенням виконаєте усі її завдання.
Діти, я зараз прочитаю віршик, який підібрала Шпуля, а ви уважно слухайте і запам’ятовуйте ввічливі слова, які зустрічаються в ньому?
А) Вправа «Абетка ввічливості»
До смаку усім сніданок
з привітанням «Добрий ранок!»
Щиро скажеш ти «Привіт!» —
усміхнеться цілий світ.
Слово «дякую», мій друже,
свідчить, що ти ґречний дуже.
«Вибачте» — магічне слово, —
скрасить ввічливу розмову.
Якщо дружиш ти з «будь ласка»,
то життя неначе казка.
Щоб призначити побачення,
кажем друзям: «До побачення!»
Ну а щоб зустрітись завтра,
ми прощаємось: «До завтра!»
«На добраніч!» у розмові
сни дарує кольорові.
Всім за ці слова сердечні
будуть люди щиро вдячні.
- Які ж слова зустрічалися в вірші? (Показ слів в словнику, на слайді)
Отже, ми склали словник разом з Шпулею, хто буде забувати ці слова зазирайте в нього, а для вас в ньому залишили дві сторінки, щоб ви додавали ці слова.
б) Вправа «Продовжи висловлювання»
Тож діти, щоб закріпити результат і показати нечемним діткам приклад, коли потрібно вживати ввічливі слова. Послухайте уважну та продовжіть висловлювання.
1.Розтопить серце всякого, сердечне слово … (Дякую)
2.Зеленіє навіть пень, коли чує … (Добрий день!)
3.Коли тебе піймають за підказку, ти вчителя розчулиш: … (Вибачте, будь ласка)
4. Щоб знову зустрілись у годину призначену, кажу щиро завжди я всім … (До побачення)
Тож подорожуємо далі по нашому “Проспекту Ввічливості”.
3 Будинок «Мультфільмів»
Мася та Папус завітали перед нашим заняттям вже до цього будиночку. Вони дізнали, що в ньому живуть дітки, які люблять дивитися мультфільми та обговорювати їх.
Тож вони вам пропонують переглянути фрагмент мультфільму та відповісти на запитання.
Перегляд та обговорення фрагментів мультфільму.
— Діти, давайте подивимось уривок з мультфільму і ви скажете, чи правильно поводився Дім Дімич.
Фіксики – Термометр 0:48 – 1:11
— Діти, правильно поводився Дім Дімич. Так, не можно обманювати своїх близьких, особливо батьків.
— Погляньте наступний фрагмент і подумайте чи вірно поводив себе Фаєр.
Фіксики – Курчатко 0:45 – 1:18
— Тож, діти, чи можно чіпати незнайомі прилади та перемикати щось на них, без дозволу дорослих?
— Переходимо до наступного фрагменту.
Фіксики – Креслення 1:03 – 1:18
— Діти, чи можно гратись небезпечними іграшками в будинку? Так, не можно, тому що можно розбити щось, або ще гірше поранити себе або друзів.
— Переглянемо останній фрагмент.
Фіксики – Карамелька 0:42 – 1:00
— Діти, давайте подумаємо чи можно вирішувати суперечку бійкою, як зробили це Дім Дімич з Васьком.
Тож, які правила ви запам’ятали з цих мультфільмів?
1. Не можна обманювати своїх блмзьких, особливо рідних.
2. Не можна гратися небезпечними іграшками в будинку.
3. Не можна суперечку вирішувати бійкою.
4. Не можна чіпати незнайомі прилади та перемикати щось на них без дозволу дорослих.
Ми сподіваємося, що цими правилами будете користуватися в подальшому житті та не забувати їх.
4 Будинок «Відпочинку»
Сімка довідалася, що в нашому наступному будинку живуть дітки, які полюбляють робити ранкову гімнастику, займатися фізичною культурою, грати в рухливі ігри, то це ж будтнок “Відпочинку”.
- Діти, а як ви відпочиваєте?
Тому діти цього будинку пропонують вам «Незвичну фізхвилинку» на перевірку вашої уваги. Вам потрібно повторювати рухи тільки тоді, коли почуєте ввічливі слова.
Встаньте будь ласка!
Підніміть руки вгору!
Будьте ласкаві, поплескайте в долоні!
Потупотіть ніжками!
Пострибайте будь ласка!
Будьте люб’язні, руки перед собою!
Кроком на місці руш!
Опустіть руки будь ласка!
Будьте добрі, нахиліть голову вліво!
Нахиліть, будь ласка, вправо!
Вперед, назад!
Будьте люб’язні, сядьте тихенько на свої місця!
5 Будинок «Корисні поради»
Відпочивати ви вмієте, а чи любите ви грати?
Бо наступний будинок називається “Корисні поради”
В цьому будинку на нас чекає Ігрек з маленькими жителями його. Ці дітки завжди дають корисні поради, але сьогодні вони вирішили над нами трішки покепкувати. І тому жителі будинку замінили корисні поради на шкідливі. Тож нам потрібно визначити, які з них нам знадобляться, а яких потрібно уникати.
Ми читатимемо вирази, якщо це корисна порада і ввічлива людина повинна це робити, то ви підіймаєте руку вгору, а якщо ні –нічого не робите.
- Чому ви так вважаєте?
- А як буде правильно?
- Виконали і це завдання правильно, молодці! Я сподіваюся ви завжди будете використовувати корисні поради (перераховуємо). Вирушаймо далі.
6 Будинок «Школа»
Мандруючи по “Проспекту Ввічливості” ми дійшли до рідної школи, до нашого класу. В цьому будиночку нас чекає Верта. Вона пропонує провести конкурс капітанів.
1. Конкурс капітанів.
- До дошки ми запрошуємо капітанів, за 1 хвилин ви повинні відповісти на якомога більше запитань, почнемо з капітана команди Фаєра. Час пішов!
1. Назва держави, в якій ми живемо? (Україна)
2. Хто на своїй голові ліс носить? (Олень)
3. Заклад, де влаштовують вистави, показують акробатику, клоунаду, дресированих тварин. (Цирк)
4. Яка пора року настає після зими? (Весна)
5. Батько дідуся або бабусі. (Прадід)
6. Назва місяця, що походить від слова «квітнути». (Квітень)
7. Спортивна командна гра з шайбою. (Хокей)
8. Дніпро, Десна, Дністер —... (ріки України).
9. Нею косять, її заплітають. (Коса)
10. Хто на зиму роздягається, а на літо одягається? (Дерева)
11. Найперша і найголовніша книжка у школі. (Буквар)
12. Перший місяць осені. (Вересень)
13. Для письма і дверей потрібна ... (ручка).
14. Літо, осінь, зима, весна — (пори року).
15. Що зайве: хліб, хлібороб, горіх, хлібина? (Горіх)
16. На комбайні працює... (комбайнер).
17. Як називаються квіти верби? (Котики)
18. Скільки місяців має рік? (12)
19. Які пісні виконують діти на Різдво, ходячи від хати до хати? (Колядки)
20. На яке світло треба переходити дорогу? (На зелене)
2. Конкурс команд.
Поки капітани команд будуть відповідати на запитання. Ваше завдання скласти квітку ввічливих слів. Кожен з вас отримує квітку на якій повинен написати ввічливе слово.
Залізничний вокзал
Ну що ж дітки, ось наша подорож і закінчується. Ми з вами потрапили на залізничний вокзал, Фіксикам уже час повертатись до своїх будинків. Але кожен з них з собою вирішив забрати деякі ввічливі слова, тож допоможемо їм розібратися. Розподілити слова на 4 групи.
Ігрек хоче зібрати з собою слова вибачення. (Пробачте, перепрошую, вибачте, даруйте)
Сімка — слова подяки. (Дуже вдячні!, Велика подяка!, Дякуємо, Спасибі)
Верта хоче забрати слова вітання. (Здрастуйте, Добрий день, Привіт, Добрий вечір)
А Шпуля — слова прощання. (До побачення, До нових зустрічей, Бувай, На все добре)
Отже, всі Фіксики поїхали по своїм будинкам, тож ви вірно поділили слова на групи.
ІІІ.Заключна частина.
1.Етап ІІІ - «Фінал».
Під час цієї подорожі ми відвідали різні будиночки, де виконали завдання, здобули та поповнили свої знання. Під час цієї квест-гри ви були активними, працьовитими та з гарним настроєм. Це нам і допомогло подолати труднощі.
За вашу старанну, плідну роботу ми хочемо команди нагородити грамотами.
2. Вправа «Мікрофон»
- Діти, чи здійснилися ваші очікування?
Мої очікування здійснилися: ви наполегливо і старанно виконували завдання; правильно та точно висловлювати свої думки; злагоджено працювати на занятті.
Ми бажаємо Вам розвивати в собі усі найкращі риси ввічливості, бо саме вони вам допоможуть досягти успіху, вдало орієнтуватися в оточуючому середовищі, бути толерантним.
3. Підведення підсумків заняття.
- Що ж таке ввічливість? (Ввічливість - це одна з частин доброзичливого ставлення до людей, з якими ми щоденно спілкуємося вдома, у школі, магазині, транспорті.)
- Якою повинна бути ввічлива людина? (Ввічлива, тактовна, скромна і доброзичлива людина достойно вийде з будь – якої життєвої ситуації, залишаючи приємну думку про себе.)
- Які ввічливі слова ви запам’ятали? (Доброго дня, дякую, будь ласка, вибачте, перепрошую)
- Яке ж перше слово ви повинні сказати, коли прийшли до школи? (Доброго дня!
- Коли ви випадково когось штовхнули, що необхідно сказати?(Вибачте, перепрошую)
- Які ж правила ввічливості ви запам’ятали?
-Які ж корисні поради повинна виконувати ввічлива людина?
Будьте завжди ввічливими, чуйними, уважними. Зустрінете знайомого — привітайтесь. Допустивши помилку, виявивши грубість, попросіть вибачення. Завжди допомагайте старшим, молодшим, друзям. Ніколи не перебивайте співрозмовника навіть тоді, коли ви з ним не погоджуєтесь, вислухайте його до кінця і тільки тоді висловіть свою думку. Дружіть із «ввічливими словами». Будьте завжди шляхетними і вас любитимуть і поважатимуть.