Просвітницько-профілактичний захід на тему «Що для мене толерантність?»

Про матеріал

Мета заходу: розкрити поняття «толерантність», розвивати адекватну самооцінку, вміння аналізувати, приймати рішення, обирати правильну позицію; вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки; здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, виховувати спостережливість, уважність до інших людей, взаємоповагу, людяність, терпимість.

Перегляд файлу

 

 

Просвітницько-профілактичний захід на тему

«Що для мене толерантність»

Мета: розкрити поняття «толерантність»,  розвивати адекватну самооцінку, вміння аналізувати, приймати рішення, обирати правильну позицію; вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки; здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, виховувати спостережливість, уважність до інших людей, взаємоповагу, людяність, терпимість. 

Хід заняття

І. Організаційний момент

21 листопада Всесвітній день привітань. Я пропоную сказати один одному компліменти.(Саша ти такий веселий та цікавий). Дівчата говорять хлопцям, а хлопці дівчатам.

ІІ. Основна частина

Психолог. 1995 році на двадцять восьмій сесії Генеральної Конференції ЮНЕСКО її учасники прийняли „Декларацію принципів толерантності ” і проголосили  16 листопада Міжнародним Днем толерантності, який щорічно відзначається у країнах-членах цієї організації.

 Останнім часом стало модним говорити про толерантність. Для нашої свідомості поняття «толерантність» незвичне.

  •                  Що таке толерантність?

 Толерантність ( від лат. tolerance) – терпіння, прийняття іншої людини такою, якою  вона є, зі всіма її достоїнствами і недоліками. Толерантність – це поступливість, це активна позиція, викликана визнанням прав і свобод людства.

 Толерантність людей є найважливішою умовою миру і злагоди в сім’ї, колективі та суспільстві.

«Людина може обійтись без багатьох речей, але не без іншої людини»,- сказав один учений. Навіть на самоті вона подумки звертається до інших людей. Наприклад, коли приміряєш новий одяг або робиш зачіску, думаєш, що скажуть твої друзі, чи не вважатимуть тебе відсталим або занадто «крутим», Попри все людські стосунки нерідко спричиняють проблеми: непорозуміння, суперечки, конфлікти. Щоб запобігти цьому, треба навчитися ладнати з різними людьми.  Толерантність – це мистецтво жити в світі несхожих людей та ідей. Толерантність – це терпимість до думок, поведінки та поглядів інших.

Толерантні люди більше знають про свої недоліки та переваги. Вони критичні відносно до себе і не прагнуть у всіх бідах звинувачувати інших.

Толерантна людина не ділить світ на дві частини – чорне та біле; не робить акцент на розбіжностях між «своїм» та « чужим», тому готова вислухати та зрозуміти інші точки зору.

Вправа «Асоціативний ряд»

 Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині.

 ( учні по черзі називають рису характеру, які написують на паперових ладонях та прикріплюють до глобуса).

Т – тактовний

О – об`єктивний, обережний, оригінальний, особливий.

Л – людяний, лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.

Е –енергійний, елегантний, ефективний.

Р –радісний, рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.

А –активний, акуратний, авторитетний.

Н –не конфліктний, надійний, найдорожчий.

Т – терплячий, творчий

Н –наполегливий, необхідний людям, ніжний, незалежний.

І –інтелектуальний, інтелігентний, ідеальний, ідейний.

С –спокійний, співпереживаючий, співчуваючий,

Т – товариський

Ь –

Обговорення

  •                  Чи подобаються вам риси характеру, які ми записали біля кожної букви?

Мені теж дуже - дуже вони подобаються і я бажаю, щоб ви про них не забували та шукали їх у собі.

Усі люди різняться між собою. Одні мають білий колір шкіри, інші – чорний або жовтий. Одні люди високі, інші –невисокі. Одні стрункі, інші – повні. Люди звертають увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим за інших. Хоча в історії були випадки, коли лише через колір шкіри чи соціальне походження принижували інших людей, вважали їх гіршими за себе.

Ви не схожі один на одного і, щоб мирно співіснувати, нам треба миритися з цим розмаїттям. Зараз проведемо дослід, який показує, що ми дуже різні. Будь ласка, п’ять учнів підійдіть до мене. Візьміть однакові аркуші паперу. Потім усі одночасно виконайте наступні дії:

 1. Складіть аркуш навпіл.

 2. Відірвіть верхній правий кут.

 3. Знову складіть навпіл.

 4. Відірвіть правий верхній кут.

 5. Знову складіть.

 6. Знову відірвіть верхній правий кут.

 7. Складіть аркуш надвоє.

 8. Якщо можна, відірвіть правий верхній кут.

 9. Розгорніть аркуш і покажіть іншим.

Чи можемо сказати, що хтось виконав роботу неправильно? Чому аркуші відірвані так по-різному? Чи можете ви сказати, що всі, хто відірвав аркуші інакше, ніж ви, є гіршими за вас? Чи буває так, що ми оцінюємо людину тільки з огляду на те, чи робить вона щось так само, як ми? Чого навчає ця вправа?

Дуже важливо сприймати людей такими, якими вони є, навіть коли їх уподобання відмінні від твоїх. Але інколи ми стаємо сліпими і не хочемо прислухатися до чужої думки і вважаємо свою думку правильною.

Анкетування «Чи толерантна я людина

На якому рівні така риса як толерантність розвинена у вас, допоможе з'ясувати дана анкета.

 Виберіть свій варіант відповіді, проаналізувавши 5 ситуацій. Зверніть увагу на те, якому рівню  толерантності відповідає обраний вами варіант відповіді.

Анкета.       Оцінюємо отримані результати: а) — 1 бал, б) — 2 бали, в) — 3 бали.

 1. Дмитро має нетипову для хлопця зачіску — занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?

 а) постійно демонструвати своє невдоволення, негативне ставлення, в різкій формі рекомендувати змінити зачіску;

 б) вимагати дотримуватися на заняттях у школі загального стилю одягу та зачіски;

 в) виходити з того, що людина має право на самовираження й може робити що завгодно зі своїм

волоссям.

2. Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?

 а) засуджувати ці вчинки учениці;

 б) вважати, що це — особиста справа Оксани і не втручатися;

 в) з розумінням поставитися до проблем Оксани і поступово заохочувати її до навчання.

 3. Вадим постійно виявляє неповагу до інших, брутальність до своїх однокласників. Що робити?

 а) відповідати брутальністю на брутальність;

 б) прагнути уникати спілкування з Вадимом;

 в) з'ясувати мотиви такої поведінки, проводити з хлопцем роз'яснювальну роботу,

4. Ваша подруга одягла на вечірку вбрання, яке їй не личить та й недоречне на даному заході. Що

ви зробите, аби ваша подруга не була посміховиськом?

 а) запропоную ультиматум: або вона переодягається, або йде відпочивати одна;

 б) натякну, що вона має кумедний вигляд;

 в) коректно вкажу їй на недоречність такого вбрання.

 5. Ви — прихильниця здорового способу життя. Ваш молодший брат не робить зарядки, палить, нераціонально харчується. Що ви робитимете?

 а) розповім батькам: нехай вони вирішують, що робити;

 б) зроблю вигляд, наче нічого не помічаю;

 в) пояснюватиму переваги здорового способу життя й залучатиму до спільних занять спортом.

 Підраховуємо загальну кількість балів.

Якщо у вас 5 балів — ви досить категорична, негнучка, нетерпима до інших (їхньої зовнішності, поглядів, думок). Маючи таку позицію, ризикуєте залишитися самотнім! Розпочніть з обдумування такого вислову: «Всі люди різні — не кращі й не гірші, а просто різні».

Якщо ви набрали від 6 до 10 балів, то характеризуєтесь як дещо відсторонена особистість із життєвим принципом: «Моя хата — скраю, я нічого не знаю» або маєте велику витримку щодо поведінки, думок, традицій інших людей. По-перше намагайтеся визначити «межу» вашої терпимості! По- друге, зважте, аби вас не називали надто байдужою людиною!

  Сума балів становить 11 — 15 балів? Прийміть вітання! Ви — толерантна особистість, цінуєте людей, поважаєте їхні почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими. Зберігайте «своє обличчя»!

Діти я дуже рада, що більшість з вас толерантна особистість.

Вправа «Подорож із упередженнями»

Учні об'єднуються у групи по чотири особи та мовчки читають опис ситуації (наводимо нижче) та обрати трьох персонажів, із якими вони хотіли би подорожувати, а потім ще трьох, із якими нізащо не поїхали б у подорож. Після цього потрібно:

  •                   порівняти особистий вибір персонажів і причини такого вибору з вибором інших членів групи;
  •                   спробувати узгодити список із трьох найпривабливіших і трьох найменш привабливих персонажів;
  •                   обрати доповідача, який пояснить позицію групи.

Опис ситуації:

Ви вирушили у кількаденну подорож поїздом. Ви ділите спальне купе з трьома іншими пасажирами. Кому із пасажирів ви віддали б перевагу у якості сусідів по купе та з якими пасажирами ви не хотіли б їхати в одному купе?

  1.               Гладкий банкір з великим пакетом їжі.
  2.               Глухонімий хлопчина.
  3.               Жінка ромської національності (циганка) з дитиною.
  4.               Чоловік середнього віку на милицях.
  5.               Молодик, який щойно вийшов із в’язниці.
  6.               Рок-співачка – феміністка.
  7.               Темношкірий іноземний студент.
  8.               Жінка у хіджабі (мусульманський жіночий одяг).
  9.               П’яний футбольний фанат.
  10.          Заробітчанин у поношеному одязі.
  11.          Солдат у військовій формі.
  12.          Молода китаянка, яка говорить лише китайською мовою.

Висновок: по завершенню гри ініціюйте вільне обговорення досвіду школярів, запропонувавши відповісти на наступні запитання:

  1.               Якими були головні визначальні фактори вашого вибору?
  2.               Якщо група не досягла згоди за списком обраних, чому?
  3.               Які стереотипи містить у собі список пасажирів?
  4.               Звідки походять ці образи?
  5.               Як почувалися б ви у ситуації, коли б, наприклад, ніхто не бажав їхати з вами в одному купе?

Запитайте учнів, до яких висновків вони дійшли.

 

ІІІ. Підсумок

 Сьогодні на нашому заході ви ознайомилися з поняттям «толерантна особистість», продіагностували себе, вирішили не одну конфліктну ситуацію.

  •                  Скажіть, чи помітили ви переваги толерантного спілкування?
  •                  Сформулюйте, що таке толерантність?
  •                  Яке значення має така риса характеру в житті людини?
  •                  Чому необхідно бути толерантним?
  •                  Чи допоможуть вам отримані сьогодні знання вийти з неординарних, критичних ситуацій?

Для цього намагайтеся дотримуватись рекомендацій, побажань.

Вручення «Мішечка порад»

  •                  будьте готові до того, що всі люди різні — не кращі й не гірші, а просто різні;
  •                  навчіться сприймати людей такими, якими вони є, не намагайтесь змінити в них те, що нам не подобається;
  •                  цінуйте в кожній людині особистість і поважайте її думки, почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з нашими;
  •                  зберігайте «своє обличчя», знайдіть себе і за будь-яких обставин залишайтеся самим собою.

 

 

 

docx
Додано
12 жовтня
Переглядів
72
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку