В цьому випуску:
О р г а н і з а ц і я 1 о с в і т н ь о ї діяльності у 20192020 н.р.
О р г а н і з а ц і я 2 о с в і т н ь о ї діяльності у 20192020 н.р.
Порядок переве- 3
дення учнів до наступного класу
СТОП 4
вигоранню
Інвестиції в новий 4 освітній простір школи на користь учням
Інформаційний бюлетень вчителів початкових класів
Хто не йде вперед, іде назад: стану нерухомості не існує.
(В. Белінський)
Додаток
до листа Міністерства освіти і науки України від 01. 07. 2019 р. № 1/11-5966
Організація освітньої діяльності у 1-4-х класах закладів загальної середньої освіти у 2019/2020 навчальному році здійснюється відповідно до законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Указу Президента України від 13.10.2015 № 580/2015 «Про стратегію національнопатріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки», Концепції Нової української школи (схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 988-р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року»; http://mon.gov.ua/activity / education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/konczepcziya.html), Державного стандарту початкової освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 87 від 21.02.2018 (у 1-2 класах), Державного стандарту початкової загальної освіти,затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 462 від 20.04.2011 (у 3-4-х класах).
Виконання вимог зазначених державних стандартів є обов’язковим для всіх закладів загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності.
Основним документом, що забезпечує досягнення учнями визначених відповідним Державним стандартом загальної середньої освіти результатів навчання є освітня програма закладу загальної середньої освіти (стаття 33 Закону України «Про освіту», стаття 15 Закону України «Про загальну середню освіту»). Освітня програма закладу освіти, який здійснює свою діяльність на різних рівнях освіти, може бути наскрізною (з 1 по 11/12 класи), або для певного рівня освіти. Документ схвалюється педагогічною радою закладу освіти та затверджується його керівником. Основою для розроблення освітньої програми є стандарт освіти відповідного рівня (у такому випадку освітня програма закладу освіти затверджується Державним органом якості освіти України за результатами експертизи на відповідність Державному стандарту освіти). Освітні програми розробляються закладами освіти, науковими установами, іншими суб’єктами освітньої діяльності та затверджуються відповідно до Закону України «Про освіту» та спеціальних законів.
З урахуванням поетапного переходу закладів освіти на здійснення діяльності за новим Державним стандартом у 2019/2020 навчальному році освітня програма закладу освіти може розроблятися на основі:
для 1-2 класів – Державного стандарту початкової освіти (2018), типових
освітніх програм (наказ МОН України від 21.03.2018 № 268); для 3-4 класів – Державного стандарту початкової загальної освіти (2011
р.), типових освітніх програм (наказ МОН України від 20.04.2018 № 407).
с. 2 та впровадженавчальних прнням авторськихограм, проектів,
освітніх методик і технологій,
Календарно-тематичне методів і засобів, насамперед та поурочне планування методик компетентнісного наздійснюється вчителем у дові- вчання. Вчитель має право на льній формі, у тому числі з вільний вибір освітніх провикористанням друкованих грам, форм навчання, закладів чи електронних джерел тощо. освіти, установ і організацій, Формат, обсяг, структура, інших суб’єктів освітньої діязміст та оформлення календа- льності, що здійснюють підвирно-тематичних планів та по- щення кваліфікації та перепідурочних планів-конспектів є готовку педагогічних працівіндивідуальною справою ників.
вчителя. Встановлення уні- Учитель може самостійно версальних у межах закладу переносити теми уроків, відзагальної середньої освіти мі- повідно до засвоєння учнями ста, району чи області станда- навчального матеріалу, визнартів таких документів є не- чати кількість годин на виприпустимим. вчення окремих тем. АдмінісАвтономія вчителя має бути трація закладу загальної серезабезпечена академічною дньої освіти або працівники свободою, включаючи свобо- методичних служб можуть ду викладання, свободу від лише надавати методичну довтручання в педагогічну, нау- помогу вчителю, з метою покково-педагогічну та наукову ращення освітнього процесу, а діяльність, вільним вибором не контролювати його.
форм, методів і засобів на- Тривалість уроків у заклавчання, що відповідають осві- дах освіти становить: у пертній програмі, розробленням ших класах - 35 хвилин, у других - четвертих класах - 40
хвилин, у п’ятих - одинадцятих класах - 45 хвилин. Заклад освіти може обрати інші, крім уроку, форми організації освітнього процесу.
Фактичне виконання навчальної програми фіксується у Класному журналі відповідно до Інструкції щодо заповнення Класного журналу для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 08.04.2015 № 412, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 27.04.2015 за № 472/26917, та з урахуванням методичних рекомендацій щодо заповнення Класного журналу для 1-4-х класів закладів загальної середньої освіти (лист Міністерства освіти і науки України від 21.09.2015 № 2/2 -14-1907-15).
Новий Державний стандарт початкової освіти, регламентуючи свободу педагогічних спільнот у виборі шляхів навчання, виховання
і розвитку школярів, відкриває можливість вибору та створення власного навчального забезпечення освітнього процесу. Чинні вимоги до його якості доповнюються показниками, що відповідають пріоритетам нового Державного стандарту і передбачають: реалізацію ідеї інтеграції; дослідницький підхід до формування умінь; конструювання знань, а не їх відтворення; організацію пошуку інформації з різних джерел; розвиток критичного мислення, творчості тощо.
У 1- 4 класах закладів загальної середньої освіти пропонується працювати за підручниками, що за результатами конкурсного відбору отримали гриф «Рекомендовано для використання в закладах загальної середньої освіти» і надруковані за кошти державного бюджету. Використання навчальних посібників, зошитів з друкованою основою, що доповнюють зміст підручників, утворюють разом з ними навчальні комплекти, є необов’язковим і може мати місце в освітньому процесі лише за умови дидактичної доцільності навчальних видань для реалізації нових підходів у роботі з учнями, дотримання вимог щодо уникнення перевантаження учнів та добровільної згоди усіх батьків учнів класу на фінансове забезпечення. І
Звертаємо також увагу, що відповідальність за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території покладена на органи місцевого самоврядування (стаття 66 Закону України «Про освіту»).
с. 3
Наказ Міністерства освіти і науки України
14 липня 2015 року N 762
(у редакції наказу Міністерства освіти і науки України
від 08 травня 2019 року N 621)
Зареєстровано
в Міністерстві юст иції України
29 травня 2019 р. за N 555/33526
переведення учнів закладу загальної середньої освіти до наступного класу 1. Цей Порядок встановлює умови та процедуру переведення учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти до наступного класу.
2. Переведення учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти (крім перших та других класів) до наступного класу здійснюється на підставі результатів підсумкового (семестрового та річного) оцінювання учнів (вихованців) та/або їх державної підсумкової атестації (для учнів четвертих і дев'ятих класів) згідно з рішенням педагогічної ради закладу загальної середньої освіти, що упродовж п'яти робочих днів з дати прийняття має бути оприлюднене на його інформаційному стенді. Учні (вихованці) першого або другого класу можуть бути не переведені до наступного класу та залишені для повторного здобуття загальної середньої освіти у тому самому класі на підставі письмового звернення до закладу загальної середньої освіти одного з їх батьків чи інших законних представників, але не більше одного разу упродовж здобуття учнем (вихованцем) початкової освіти. Річне оцінювання здійснюється за результатами семестрового оцінювання, що проводиться у межах часу, визначеного навчальним планом закладу загальної середньої освіти. Річне оцінювання здійснюється не пізніше 6 робочих днів після завершення II семестру. Під час проведення річного оцінювання результати державної підсумкової атестації учня (вихованця) не враховуються. У випадках, пов'язаних з вибуттям учня (вихованця) із закладу загальної середньої освіти (виїзд за кордон тощо), дозволяється проводити семестрове та річне оцінювання достроково, у тому числі в екстернатній формі здобуття загальної середньої освіти.
3. Під час переведення до наступного класу або вибуття із закладу загальної середньої освіти учням (вихованцям), яких було зараховано до першого класу у 2018 році та наступних роках, видається свідоцтво досягнень. Свідоцтво досягнень надається одному з батьків, іншому законному представникові учня (вихованця) не пізніше 01 липня, а копія зберігається в його особовій справі.
Під час переведення до наступного класу або вибуття із закладу загальної середньої освіти учням (вихованцям), яких було зараховано до першого класу до 2018 року, видається табель навчальних досягнень, у якому має бути відображено результати їх підсумкового оцінювання.
4. Учні (вихованці) 3 - 8 класів, які за результатами річного оцінювання здобули початковий рівень результатів навчання (1, 2, 3 бали) у вивченні одного з предметів (українська мова, математика, алгебра, геометрія), а учні (вихованці) класів з навчанням мовами корінних народів чи національних меншин - також і з мови навчання, згідно з рішенням педагогічної ради відповідного закладу загальної середньої освіти та одного із батьків або інших законних представників можуть бути:
1) переведені до наступного класу для продовження здобуття загальної середньої освіти за індивідуальним навчальним планом (з предметів, за якими було виявлено початковий рівень результатів навчання), що затверджує керівник закладу загальної середньої освіти.
2) залишені для повторного здобуття загальної середньої освіти у тому самому класі цього закладу загальної середньої освіти (не більше одного разу упродовж здобуття учнем (вихованцем) початкової чи базової середньої освіти).
Генеральний директор директорату
дошкільної та шкільної освіти А. О. Осмоловський
Минулого року державою здійснені значні інвестиції в новий освітній простір шкіл. Закупівля нового обладнання надзвичайно важлива для використання нових методик. Для першокласників 2019 року держава також виділила понад 1 млрд. грн, щоб учителі могли працювати з цими новими методиками у відповідних умовах і мали достатньо матеріалу, для того, щоб дітям було корисно і цікаво навчатися.
Учителі у перших класах працювали за новим Державним стандартом. Граючись, діти отримували знання та вчилися спілкуватися один з одним, аргументувати свою думку, виконувати спільні проекти та досліджувати різні природні явища з різних кутів зору. Педагоги свідчать про те, що саме за такою програмою діти розвиваються більш різносторонньо і ґрунтовно.