Мета ранкової зустрічі: Ранкова зустріч – це зустріч на початку дня учнів класу з педагогом. Ранкова зустріч дає педагогам можливість навчити дітей взаємній повазі та позитивному ставленню один до одного, сприяти формуванню цілісного колективу. Під час ранкової зустрічі вчителі моделюють поведінку, яку вони очікують від дітей: як слід розмовляти з людьми, як слухати їх, як дивитись один одному в очі, як читати повідомлення, як обмінюватись думками, правильно відповідати тощо. Ранкові зустрічі дають можливість показати дітям, що вони є колективом і водночас часткою більшої спільноти.
Тривалість: 15-25 хвилин.
Місце проведення: дитячий майданчик, подвір’я школи, спортивний зал, ігрова кімната, килимок у класі.
Структура ранкової зустрічі
Сидячи в колі один проти одного, кожна дитина вдумливо і поважно вітається з іншими дітьми, після чого впродовж короткого часу ділиться власним досвідом зі своїми товаришами, які з повагою слухають її, ставлять свої запитання та коментують відповіді. Після цього вся група бере участь у короткій груповій вправі, спрямованій на розвиток академічних навичок, почуття команди та відчуття єдності. Ранкова зустріч закінчується обміном щоденними новинами, які зазвичай готує педагог, щоб представити навчальні завдання цього дня.
Вітання
Мета: привітання є ефективними засобами для формування дружного колективу та вироблення у дітей взаємної поваги.
Учні разом із вчителем (асистентом учителя, якщо він є) розміщуються в колі. Усі діти вітаються, і це забезпечує розуміння, що вони є важливими членами групи. Всі звертаються один до одного на ім’я, що допомагає створити атмосферу дружби та приналежності до групи. Вітання створює спокійний і розважливий настрій для наступного елементу зустрічі.
Різні способи формування кола:
Педагог має використовувати різноманітні веселі та приємні форми привітання, які поважають та підтримують дітей. Вітання різними мовами, грайливі вигуки з використанням описових прикметників, офіційні знайомства, використання вербальних і невербальних засобів, кодів, пісень і мелодій – популярні та випробувані педагогами в усьому світі. Використання кожного конкретного вітання має плануватися з урахуванням навчальної програми та навичок дітей.
Орієнтовні вітання
Прості вітання
Привітання з представленням
Коди або «таємні» вітання
«Таємні» вітання – найпопулярніші серед дітей. Код є «таємним», оскільки він невідомий іншим учасникам. «Таємні» або «закодовані» вітання бувають простими або складними (складність може зростати упродовж кількох днів або тижня). Приклад «таємного» коду: у понеділок – два моргання, у вівторок – два моргання й одне примружування ока, у середу – два моргання і примружування ока, легке смикання правого вуха. Цей сигнал по черзі передається кожній дитині, доки перший «відправник» не отримує зворотне послання.
Ігри
Віршовані привітання
Три - березовий лісок.
А чотири - рідний клас,
П 'ять - добром вітає нас.
Шість - це вчителька рідненька,
Мила, люба, наче ненька.
Сім - це діточки усі.
Вісім - мами, татусі.
Дев 'ять - рідна наша школа.
Десять - ми у дружнім колі.
Добрий день! Добрий день!
Добрий ранок, небо.
Ставитись до кожного
Із добром нам треба.
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, в небі пташки!
Доброго ранку, зелені дубки!
Доброго ранку, люди привітні!
Я вас вітаю, люблю, пізнаю!
Ми друзям бажаєм.
- Доброго ранку! –
Батьків так вітаєм.
Доброго ранку
тобі і мені.
Щирі слова
нехай линуть рясні.
- Доброго ранку, Іване!
- Доброго ранку, Насте!
Це від серця побажання.
Хай тобі весь день сміється,
Добре вчитися вдається,
Хай живуть між нас забави,
Гарні вчинки, добрі справи.
ОБМІН ІНФОРМАЦІЄЮ
Практика обміну інформацією – це найважливіший компонент ранкової зустрічі. Під час обміну інформацією учні висловлюють свої ідеї, стурбованість, досвід, почуття, а також обмінюються важливими для них речами. Одні висловлюються - інші ставлять запитання або коментують. Особа, яка висловлює свої думками, відповідає на запитання. Таким чином діти дізнаються про інших і надають можливість іншим краще пізнати себе.
Обмін інформацією допомагає розвивати навички, які дають змогу навчатися впевнено говорити й слухати.
Обмін новинами дає змогу кожній дитині досить регулярно розповідати про що-небудь решті дітей. Завдяки цьому діти починають відчувати як те, що вони говорять, є важливим і цінується та поважається іншими.
Обмін інформацією виховує в учнів навички вільно висловлюватися перед іншими дітьми та батьками. Діти потребують практики, аби почуватися спокійно й компетентно, висловлюючи свої ідеї у класі. Певні моделі, пов’язані з обміном інформацією, дають дітям можливість відчувати до себе відповідну увагу. Діти впевненіше висловлюються, коли знають, що їх поважатимуть і слухатимуть, що вони зможуть чітко висловлювати свої думки.
Важливим на ранковій зустрічі є перебування дітей у «кріслі автора», з якого учні презентують товаришам свої усні або письмові творчі роботи.
У «кріслі автора» діти діляться інформацією, яку готують за визначеною темою.
У кріслі автора дитина може розповідати про:
Важливо обговорити вимоги щодо обміну інформацією з дітьми. Дітям потрібно запропонувати приклади завдань і показати, як ділитися своїми думками, як слухати.
Інколи діти можуть повідомляти речі, які незручно або недоцільно виставляти на загальний огляд. Наприклад: «Моя мама і тато посварилися». Щоб попередити такі випадки, корисно на початку навчального року поговорити з дітьми про те, що деякі новини є приватними і говорити про них краще лише з членами родини. Якщо все ж таки ви чуєте подібні речі, просто скажіть: «Твої новини є приватними. Чи є у тебе ще про що розповісти?» Згодом, якщо це потрібно, ви можете продовжити розмову з дитиною на цю тему наодинці.
ГРУПОВЕ ЗАНЯТТЯ
Мета групових занять полягає в об’єднанні групи.
Кожний член групи приєднується до спільних розваг – співає, грається в ігри, бере участь у виконанні різних вправ. Серед цих вправ мають бути ігри, які не передбачають суперництва, а також завдання кооперативного характеру, де цінуються та враховуються індивідуальний рівень навичок та інтереси дітей.
Ці заняття потребують від учнів використання навичок критичного мислення і сприяють самовираженню. Групові заняття можуть бути структуровані та містити завдання, пов’язані з навчальною програмою, інтелектуальні ігри й завдання, спрямовані на розвиток етичних і моральних почуттів. Їх можна використовувати в якості вступу до роботи в класі та для обговорень.
Це може бути рухлива або дидактична гра, відеоролики, мультфільми, притчи або оповідання на виховну тему.
ЩОДЕННІ НОВИНИ
Головна мета щоденних новин полягає в наданні інформації. Щоденні новини містять коротке повідомлення, складене педагогом (або під його керівництвом), яке вивішується таким чином, аби всі могли його прочитати; короткі усні оголошення; а також, залежно від віку дітей, різноманітні завдання (наприклад, календар погоди, розклад виконання робіт тощо).
Щоденні новини сприяють розвитку демократичної практики через надання інформації, важливої для всіх.
Письмове повідомлення на дошці зазвичай складається з конкретних і сталих компонентів. Наприклад, щоденні новини можуть містити:
– особливе вітання;
– календарну інформацію;
– повідомлення або інформацію про поточну тему навчальної програми чи тему обговорення;
– пояснення щодо плану роботи на день;
– інформацію про конкретні види роботи або обов’язки;
– особливе прохання або завдання, що потребує виконання;
– спеціальні оголошення.
Щоб максимально використати всі можливості, щоденні новини мають:
– бути візуально і фізично доступними для всіх;
– сприяти розвитку навичок читання і надавати змогу постійно здійснювати необхідні адаптації;
– бути чіткими, простими й стислими;
– бути розбірливо і охайно написаними;
– враховувати мовні знання, що відповідають вікові дітей;
– враховувати вміння читати, що відповідають вікові дітей;
– враховувати вміння писати, що відповідають вікові дітей;
– бути в сталому форматі.
Щоденні новини можуть містити різні завдання.
Письмове повідомлення може вітати та запрошувати всіх до класу, надавати інформацію про час і зміст роботи на індивідуальних заняттях або в центрах активності.
Необхідні матеріали: фліп-чарт, дошка, великі аркуші паперу, а також яскраві кольорові маркери або крейда. Візуальний дисплей має бути доступним для того, щоб діти мали змогу писати. Папір кращий для використання, оскільки окремі аркуші щоденних новин можна збирати, зробити з них книгу класу, або наприкінці дня передати батькам когось із дітей. Якщо щоденні новини збирають і скріплюють, у такий спосіб педагог демонструє учням їхню важливість. Вони стають історією класу і свідчать про його розвиток. Коли учні дорослішають і переходять до середньої школи, потреба в записах і збереженні щоденних новин зменшується.
Робота з календарем.
Формат цих повідомлень має бути один і той самий щодня. Наприклад, вчитель може написати:
Доброго ранку, діти!
Сьогодні понеділок.
Сьогодні 1 квітня 2017 року.
Погода сонячна і прохолодна.
На нас сьогодні чекає ……. (Сьогодні ми будемо ... )
У подальшому виділений текст залишається незмінним, а самі повідомлення змінюються. Коли діти звикнуть до ранкових повідомлень, вчитель може змінювати їх таким чином, щоб спонукати дітей до творчого мислення. Наприклад:
Доброго ранку, усміхнені личка!
Сьогодні (дні тижня, і дитина маж вибрати)
Сьогодні 1 квітня 2017 року.
Погода (поставити картинки із запропонованих).
Сьогодні ми будемо вивчати нову пісню.
Щоденні новини допомагають зробити легкий перехід до вибору заняття або до наступного навчального етапу дня. Якщо ранкова зустріч стає задовгою, такі оголошення як календар, додаткові ігри, робота з розкладом тощо можна перенести на інший час.
Обмін новинами можна проводити не кожного дня, а чергувати з ранковими повідомленнями. Ранкові зустрічі не повинні бути занадто довгими, щоб дітям не було важко сидіти на одному місці.
Правила класу
Шляхом мозкового штурму педагоги можуть допомогти дітям розробити правила поведінки в класі під час різного виду діяльності.
Правила для того, хто ділиться думками:
Обов’язки слухача:
Посібник підготувала
Тетяна ДІДКІВСЬКА