Яку допомогу асистентам учителів
можуть надавати самі вчителі?
Оскільки обсяги та складність роботи допоміжного персоналу зростають, то й зростає потреба забезпечення цього персоналу потрібним для здійснення своєї роботи інструментарієм. Хоча необхідність розвитку персоналу найбільш очевидна для висококваліфікованих асистентів учителів (фізіотерапевти, реабілітаційні терапевти, медсестри), проте існує й потреба розвитку всіх співробітників, які допомагають учителям у роботі з учнями.
Дуже часто шкільні ради просто запрошують допоміжний персонал взяти участь у програмах професійного зростання, створених для вчителів, а не спеціально підібраних під вимоги допоміжного персоналу. Спільний професійний розвиток важливий, але його не слід використовувати замість навчання, яке підлаштоване під потреби асистентів учителів. Розвиток допоміжного персоналу повинен відповідати особливій ролі, яку він виконує в навчальному процесі, має бути спрямований на задоволення потреб учнів і має прямо стосуватися робочих ситуацій цього персоналу. Хоча асистентам учителів для ефективного виконання своїх обов’язків швидше за все знадобиться спеціалізоване навчання, вчителі можуть полегшити роботу своїх асистентів за допомогою наступних підходів:
Призначити час для регулярних зустрічей учителів зі своїми асистентами. Вчителі повинні наполягати на тому, щоб шкільні ради виділяли окремий час для зустрічей з асистентами. Особливо важливо провести такі зустрічі на початку навчального року або відразу ж після прийняття на роботу асистента вчителя для того, щоб учитель зі своїм асистентом могли чітко з’ясувати свої відповідні ролі та визначити способи комунікації між собою. Крім того шкільні ради мають відводити час для регулярних зустрічей вчителів зі своїми асистентами протягом навчального року для того, щоб вони разом проводили планування, обмінювалися інформацією та обговорювали конкретні ситуації. Ці зустрічі можна призначати на час до або після уроків, а також під час них, якщо шкільна рада призначить спільний вільний час.
Встановлення ефективних способів комунікації. Для створення здорової робочої атмосфери вчителі мають ефективно спілкуватися зі своїми асистентами. Розпочати слід з чіткого розуміння сторонами своїх ролей та обов’язків, а також створити можливості для їх постійного вільного обговорення. Також ефективна комунікація залежить від того, наскільки обидві сторони чують одна іншу та враховують отриману інформацію.
Забезпечити, щоб асистенти вчителів були поінформованими. Щоб асистенти вчителів були постійно поінформованими про найостанніші вказівки керівництва та події із життя школи, вчителі мають забезпечити їм (1) наявність поштової скриньки, куди б надходила найсвіжіша інформація, (2) можливість участі в засіданнях шкільного персоналу – можна лише під час обговорення питань, що стосуються допоміжного персоналу.
Допомога асистентам учителів у розвитку навичок створення баз даних. Щоб робота асистентів учителів у класі була ефективною, вони мають знати про викладені вчителями цілі в індивідуалізованому навчальному плані (ІНП) учня, вміти бачити, що учень вже досяг поставлених цілей, і знати, як звітувати вчителю про свої спостереження. Якщо говорити більш точно, то вони повинні знати:
які дані слід збирати;
які стандартизовані форми та листи перевірок слід використовувати під час документування поведінки та досягнень, за якими вони спостерігають;
як далі кваліфікувати поведінку, за якою вони спостерігають, за такими параметрами, як тривалість, частота та інтенсивність;
як написати чіткий звіт про надзвичайний випадок із використанням простої мови.
Моделювання базових поведінково-управлінських стратегій. Вчителі несуть відповідальність за управління класом та дисципліну в ньому. Однак будь-якій людині, яка працює з учнем індивідуально або з групою, буде дуже корисно вивчити такі стратегій, як підходити ближче до учня під час розмови з ним, давати стримані відповіді та спонукати учнів до комунікації, а не до конфліктів. Оскільки вчителі користуються цими стратегіями постійно, вони мають змогу навчити цьому й своїх асистентів та інших людей, які працюють з учнями – через рольове моделювання чи безпосереднє навчання.