Міністерство освіти і науки України
Департамент освіти і науки Рівненської ОДА
ДПТНЗ «Рівненський центр ПТО сервісу та дизайну»
Розглянуто та схвалено
на засіданні методичної комісії
суспільних та гуманітарних предметів
Протокол №___ від «__»____________
ЗАТВЕРДЖУЮ
Директор
ДПТНЗ «Рівненський центр ПТО
сервісу та дизайну»
_______________ Олександр МАРУНИЧ
«____»______________ 202_р.
Групи:
№21, професія: перукар (перукар-модельєр); візажист;
№17, професія: флорист; оформлювач вітрин, приміщень та будівель;
№12, професія: кравець-закрійник.
Робоча навчальна програма складена на основі типової навчальної програми рівня стандарту, затвердженої наказом МОН від 23.10.2017 №1407
2023
Робоча програма з української літератури для учнів, що навчаються за професіями: «перукар (перукар-модельєр); візажист»; «кравець-закрійник», «флорист; оформлювач вітрин, приміщень та будівель» .
Загальна кількість годин на предмет: 140 протягом першого , другого та третього років навчання.
Розробник викладач української мови та літератури Безушко І.В.
Пояснювальна записка
Робочу навчальну програму з української літератури укладено відповідно до цілей, вимог і змісту навчання у закладах професійної (професійно-технічної)освіти та відповідно до типової навчальної програми з української літератури для 10-11 класів рівня стандарту.
Програмою передбачено вивчення предмета протягом 1, 2 та 3 курсів навчання .
Предмет «Українська література» в закладі професійної освіти вивчає кращі зразки художньої літератури як мистецтва слова, допомагає формувати, збагачувати внутрішній світ молодої людини, позитивно впливати на її свідомість, морально-етичні цінності, розвивати інтелектуальні, творчі здібності, естетичні смаки, самостійність мислення й громадянський вибір. Усе це сприятиме самореалізації особистості в майбутньому.
Програма з української літератури поглиблює компетентнісну спрямованість навчання, що досягається шляхом:
Позакласне читання – 4 години.
Як регіональний компонент, використовую уроки літератури рідного краю, на яких знайомимося з творчістю поета-гумориста Юрія Берези, творчістю відомого письменника Олександра Ірванця, поезіями про Рівненщину Петра Велесика, поглиблюємо знання про творчість Уласа Самчука.
На уроках позакласного читання ознайомлюємося з творчістю сучасних письменників та поетів: поезією Сергія Жадана, історичним романом Василя Шкляра про діяльність української повстанської армії на Рівненщині «Тронка».
Українська література розглядається в хронологічній послідовності. Програма поділяється на окремі хронологічні розділи і «жанрові» підрозділи.
Усього – 140 годин.
Текстуальне вивчення – 114 годин.
Розвиток мовлення – 8 годин.
№ |
Зміст |
Всього уроків |
З них: |
1 |
ВСТУП РЕАЛІСТИЧНА УКРАЇНСЬКА ПРОЗА. Іван Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я» Предметні компетентності Учень / учениця: характеризує в загальних рисах суспільно-культурні умови розвитку літератури 1870-1890 рр.; розповідає про письменника, називає його основні твори; коментує оцінку І.Франком творчого доробку І.Нечуя-Левицького; визначає жанр твору; коментує проблематику повісті; характеризує образи-персонажі, засоби їх зображення; порівнює образи дійових осіб; пояснює авторську позицію; виокремлює засоби комічного у творі, пояснює їхню роль. Ключові компетентності Учень / учениця: установлює причинно-наслідкові зв’язки між подіями твору; висловлює власну думку про українську ментальність, національний характер, народну мораль і етику; застосовує набуті знання для порівняння творів української та зарубіжної літератур; зіставлення специфіки розкриття теми в різних видах мистецтва; визначає роль і місце української літератури у світовому контексті.
|
5
|
РМ 1 |
2 |
Панас Мирний (П. Рудченко)«Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Предметні компетентності Учень / учениця: знає про життя прозаїка, його основні твори; розповідає про історію написання роману; коментує його сюжет (1,4 частини); характеризує головні образи-персонажі, зокрема Чіпки, пояснює його поведінку психологічними чинниками; визначає роль головних жіночих образів у творі, розкриває їх. Ключові компетентності Учень / учениця: порівнює роман із «Кайдашевою сім’єю» І.Нечуя-Левицького; знаходить спільне та відмінне в художній манері прозаїків; коментує власне розуміння понять честі, справедливості, людської гідності й можливі способи їхнього ствердження; переконливо й толерантно висловлює власні судження про ці поняття.
|
6 |
ВЧ1 КР1 (тест) |
3 |
«ТЕАТР КОРИФЕЇВ» Іван Карпенко-Карий (І. Тобілевич) «Мартин Боруля» Предметні компетентності Учень / учениця: розповідає про історію виникнення «театру корифеїв», його склад, популярність; називає авторів творів, написаних для професійного українського театру; знає про першу народну артистку України (УСРР). Ключові компетентності Учень / учениця: розуміє специфіку виражальних засобів театрального мистецтва..
Предметні компетентності Учень / учениця: знає основне з життєвого і творчого шляху драматурга; розуміє причини просвітницьких ідейних пріоритетів світогляду письменника; визначає жанр драматичного твору; знає зміст п’єси «Мартин Боруля»; розповідає про історичну основу твору; характеризує головного героя; розуміє причини його особистої драми; дає характеристику іншим персонажам; визначає головний конфлікт твору; розкриває значення творчості І.Карпенка-Карого для розвитку української драматургії. Ключові компетентності Учень / учениця: визначає проблеми, порушені у творі, розуміє їх актуальність для сучасного життя; висловлює судження про духовні й матеріальні цінності; застосовує набуті знання для порівняльного аналізу творів української та зарубіжної літератур; розуміє специфіку виражальних засобів театрального мистецтва. |
7 |
ПЧ1
РМ1
КР1 (твір) |
4 |
Іван Франко«Гімн» («Замість пролога»), «Сікстинська мадонна», «Ой ти, дівчино, з горіха зерня», «Чого являєшся мені...», «Легенда про вічне життя», *«Мойсей», «Сойчине крило»Предметні компетентності Учень / учениця: знає біографію І. Франка, основні царини його громадсько-політичної, наукової, мистецької, перекладацької діяльності, розуміє її значення в історії української літератури; висловлює власне ставлення до І.Франка як багатогранної особистості. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює судження про проблему вибору людини у вирішальній ситуації, потребу вчитися впродовж життя для формування себе як багатогранної особистості Предметні компетентності Учень / учениця: знає композицію збірки «З вершин і низин»; пояснює назви основних віршів; розуміє ключові смисли, закладені в поезіях; характеризує образ «вічного революціонера»; аналізує поетичні тексти; висловлює власну думку про актуальність поезії І. Франка для сучасності. Ключові компетентності Учень / учениця: розрізняє засоби художнього увиразнення в поезіях; пояснює роль уживання художніх засобів; дискутує з приводу порушених у віршах проблем; толерантно відстоює власну позицію.
|
11 |
КР1 (тест) |
5 |
МОДЕРНА УКРАЇНСЬКА ПРОЗАМихайло Коцюбинський«Intermezzo», «Тіні забутих предків»
Учень / учениця: має загальне уявлення про модерністські тенденції в українській літературі 1910-х років; про імпресіонізм у літературі та образотворчому мистецтві; знає основні події життєвого і творчого шляху письменника; уміє розпізнавати й аналізувати новелістичний твір; визначає проблематику «Intermezzo»; пояснює глибокий психологізм новели, особливості її композиції; аналізує імпресіоністичну поетику (роль пейзажу, звукових образів, світлотіні); пояснює символічні образи, ускладнені метафори; розкриває образотворчі засоби (внутрішній монолог, прийом контрасту);знає зміст повісті «Тіні забутих предків»; уміє пояснювати образи й символи твору; аналізує образи Марічки та Івана, розкриває пантеїзм світобачення героїв, виражений через побут, звичаї, обряди, почуття, мораль; уміє показати протиставлення реалій життя внутрішньому світові душевно багатих натур; пояснює роль образу природи у творі; характеризує мовний колорит повісті. Ключові компетентності Учень / учениця: уміє знаходити й систематизувати інформацію з різних джерел для виконання навчальних завдань; ставиться толерантно до інших культур; береже природу й шанує людей, відчуває відповідальність за майбутнє свого народу; уміє пов’язувати події художнього твору з реальним життям і робити висновки; аналізує культуру рідного краю в контексті культурних особливостей різних регіонів України; порівнює особливості імпресіонізму в художній літературі та образотворчому мистецтві.
|
6 |
|
6 |
Ольга Кобилянська «Іmpromtu phantasie», «Valse melancolique» Предметні компетентності Учень / учениця: знає основні віхи життєвого і творчого шляху О.Кобилянської; дає загальну характеристику творчості письменниці; аналізує новели, зосереджуючи увагу на створенні образів нових жінок-інтелектуалок; характеризує образи в їхньому порівнянні. Ключові компетентності Учень / учениця: логічно висловлює власні думки, дає оцінку героїням, використовуючи навички критичного мислення; виявляє лідерські якості за аналогією до героїнь художніх творів, бере на себе відповідальність за прийняття рішення; уміє визначати ситуації, у яких людина потребує підтримки, володіє засобами їх надання; на прикладі головних героїв твору шукає оптимальні шляхи вирішення життєвих проблем; висловлює власні судження про творчість Ф.Шопена; порівнює власні враження із впливом його музики на героїв.
|
5 |
КР1 (тест) |
7 |
Василь Стефаник «Камінний хрест» Предметні компетентності Учень / учениця: знає основні віхи життєвого і творчого шляху письменника; коментує зміст новели «Камінний хрест» як модерністського твору; пояснює сюжетно-композиційні особливості, емоційно напружений драматизм ситуації; характеризує образ головного героя Івана Дідуха; розкриває історичну основу новели; пояснює багатозначність символіки камінного хреста, горба, прізвища головного героя. Ключові компетентності Учень / учениця: установлює причинно-наслідкові зв’язки між подіями в житті героїв твору; аналізує життєву ситуацію з певної позиції.
|
4 |
РМ1 ПЧ1 |
8 |
Володимир Винниченко «Момент»Предметні компетентності Учень / учениця: знає основні події життєвого і творчого шляху письменника, про його громадську та політичну діяльність; знає зміст, тематику й проблематику новели «Момент»; розкриває філософський підтекст твору; характеризує образ панни, роль героя-оповідача; аргументовано передає власні роздуми про миттєве й вічне, сенс життя, щастя людини; розкриває імпресіоністичну поетику твору; висловлює свої судження про актуальність для нашого часу порушених письменником проблем, аргументує їх прикладами з тексту; уміє означити місце В.Винниченка в українській літературі. Ключові компетентності Учень / учениця: проявляє активність, ініціативність в особистому чи/та суспільному житті; прагне бути рішучим/рішучою в реалізації особистісних і суспільних цілей; здатний/здатна виявляти свої почуття, керувати ними; розуміє почуття інших людей; уміє пов’язувати події художнього твору з реальним життям і робити висновки; логічно висловлює власні думки; дає оцінку героям, використовуючи навички критичного мислення |
5 |
КР1 (твір) |
9 |
ОБРАЗНЕ СЛОВО ПОЕТИЧНОГО МОДЕРНІЗМУ Леся Українка (Лариса Косач) «Contra spem spero!», «Слово, чому ти не твердая криця…», «Мріє, не зрадь», «Стояла я і слухала весну…», «Лісова пісня» Предметні компетентності Учень / учениця: знає основне з життя і творчості письменниці; розкриває мотиви віршів; характеризує композиційні й ритмомелодичні особливості, образи-символи, алегоричні образи; визначає основні проблеми, порушені в «Лісовій пісні»; розкриває фольклорну основу; характеризує образи; порівнює образи Мавки й Килини; уміє показати на прикладах з тексту духовну бідність Килини й матері Лукаша, їхню меркантильність, байдужість до краси, природи, мистецтва; розкриває красу глибокого почуття, антигуманність меркантильності та користолюбства; висловлює власні судження про життя і творчість Лесі Українки. Вивчає напам’ять: «Contra spem spero!». Ключові компетентності Учень / учениця: уміє знаходити та систематизувати інформацію з різних джерел для виконання навчальних завдань; усвідомлює значення етичних норм в особистому та суспільному житті, прагне їх дотримуватися; уміє пов’язувати події художнього твору з реальним життям і робити висновки; логічно висловлює власні думки; дає оцінку героям, використовуючи навички критичного мислення; критично оцінює результати людської діяльності в природному середовищі.
|
10 |
ВЧ1 РМ1 |
10 |
Микола Вороний «Блакитна Панна», «Інфанта» Предметні компетентності Учень / учениця: знає основне про творчу біографію М. Вороного, маніфест символістів; розуміє природу символу в поезіях; характеризує специфіку символістської дійсності; аналізує основні мотиви у віршах М. Вороного; висловлює власну думку про природу й мистецтво; визначає жанр твору, ключові риси символістської поетики; пояснює смислову і настроєву значущість зорових, кольорових, тактильних образів. Ключові компетентності Учень / учениця: знаходить потрібну інформацію; творчо використовує довідкові матеріали, словники для поглиблення знань про символізм у літературі й мистецтві; сприймає і розуміє естетику образного слова, його значення для розвитку естетичного смаку, естетичної розвиненості людини.
|
2 |
|
11 |
Олександр Олесь (О. Кандиба)«З журбою радість обнялась...», «Чари ночі»,
Предметні компетентності Учень / учениця: знає основне із творчої біографії О.Олеся; розуміє природу символів у його творчості, важливість мови для формування власної ідентичності; аналізує основні мотиви у творчості; розмірковує, чому герої не здатні дійти до омріяного, що заважає подолати земні перешкоди на шляху до щастя; висловлює власну думку про природу людини, її внутрішні боріння й роздвоєність; визначає жанр твору, ключові ознаки символістської поетики. Ключові компетентності Учень / учениця: усвідомлює важливість гармонійного розвитку особистості для самореалізації; дискутує з проблеми збереження мови; презентує власні ідеї щодо розв’язання питань, порушених у творах; порівнює особливості розкриття мотивів творів О.Олеся в літературі, музиці, образотворчому мистецтві.
Вивчає напам’ять: «Чари ночі». |
7 |
КР1 (тест) |
12 |
«РОЗСТРІЛЯНЕ ВІДРОДЖЕННЯ» ЛІТЕРАТУРНИЙ АВАНГАРД |
2 |
|
13 |
ПОЕТИЧНЕ САМОВИРАЖЕННЯ Провідна роль поезії у 1920-ті роки. Потужне ліричне самовираження, емоційне переживання пореволюційної епохи, її духовних катаклізмів. Павло Тичина«Арфами, арфами...», «О панно Інно...», «Ви знаєте, як липа шелестить...», «Одчиняйте двері…», «Пам’яті тридцяти»Євген Плужник «Вчись у природи творчого спокою...», «Ніч... а човен – як срібний птах!..» Предметні компетентності Учень / учениця: розуміє й пояснює основні тенденції української поезії 1920-х років, її «вітаїстичність»; називає провідних поетів 1920-х років; аналізує поезію; знає і розповідає про трагізм творчої долі П.Тичини; називає його ранні збірки; характеризує основні мотиви і стильові тенденції ранньої творчості; аналізує поезії, виокремлює ознаки індивідуального стилю. Ключові компетентності Учень / учениця: дає власну оцінку творчості П.Тичини; зіставляє специфіку розкриття творчості митця в різних видах мистецтва; шукає інформацію, використовуючи різні джерела. Вивчає напам’ять: 1 поезію(на вибір). |
4 |
|
14 |
«КИЇВСЬКІ НЕОКЛАСИКИ» Максим Рильський «Солодкий світ!..», «У теплі дні збирання винограду» Предметні компетентності Учень / учениця: знає про групу і творчість «київських неокласиків», основне із творчої біографії М.Рильського; виразно й усвідомлено читає й аналізує поезії; визначає основні ознаки індивідуального почерку, провідні мотиви і настрої; пояснює смислову і настроєву значущість деталей, образів. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює власні думки з приводу поетичної майстерності, філософічності й поетичного самовираження представників «п’ятірного ґрона неокласиків», зокрема М.Рильського; знаходить у творі образи й символи, пов’язані зі світом природи та людської діяльності, розкриває їхній зміст і роль у тексті; розуміє значення читання художньої літератури для духовного здоров’я людини. Вивчає напам’ять: 1 поезію (на вибір). |
3 |
КР1 |
15 |
ПРОЗОВЕ РОЗМАЇТТЯМикола Хвильовий (М.Фітільов) «Я (Романтика)»Предметні компетентності Учень / учениця: знає про розвиток української прози 1920-х років, називає її представників; знає творчу біографію письменника, розуміє ідеологічні чинники, які вплинули на головного героя новели й призвели до трагічного роздвоєння «Я»; характеризує ідеологічну заангажованість, світоглядні й психологічні особливості персонажів; висловлює власну думку про неприпустимість перемоги зла в людині; визначає жанр твору, основні риси індивідуального стилю; пояснює смислову й настроєву значущість образів у новелі. Ключові компетентності Учень / учениця: розуміє специфіку жанрової форми твору; уміє знаходити необхідну інформацію; творчо використовує довідкові матеріали, словники для поглиблення знань із певної теми; сприймає і розуміє естетику образного слова, його значення для розвитку естетичного смаку. |
2 |
|
16 |
Юрій Яновський «Майстер корабля»Предметні компетентності Учень/учениця: називає факти життєвої і творчої біографії письменника, 2-3 його твори; характеризує особливості світовідчуття і світобачення митця і їхній вплив на творчість; розповідає про роботу Ю.Яновського на Одеській кінофабриці; розкриває морально-етичні колізії роману «Майстер корабля»; аналізує художні образи, з’ясовує їх символічність та ознаки неоромантизму; ілюструє, як автор розкриває національне крізь призму загальнолюдського; розкриває зміст понять «умовність зображення», «художній час і простір» та оперує ними під час аналізу художнього твору. Ключові компетентності Учень/учениця: користується різними джерелами інформації; презентує власні напрацювання; визначає межі власного знання і незнання; аналізує та інтерпретує твір в аспекті національної культури та загальнолюдських цінностей |
3 |
|
17 |
Валер’ян Підмогильний «Місто»Предметні компетентності Учень / учениця: знає творчу біографію письменника; розуміє вплив цивілізаційних процесів на людину, психологічну мотивацію вчинків Степана Радченка та інших персонажів, іронічність авторської оповіді; характеризує маргінальний образ українського інтелігента; аналізує світоглядну й психологічну еволюцію його характеру; пояснює роль жіночих образів у романі, значення терміну «урбаністичний роман». Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює власну думку про способи самоствердження людини; уміє встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між подіями в житті героїв твору; аналізує життєву ситуацію з позицій сьогодення |
4 |
РМ1 |
18 |
Остап Вишня (Павло Губенко) «Моя автобіографія», «Письменники»,*«Сом»Предметні компетентності Учень / учениця: знає про гумористичну, сатирично-викривальну традицію української літератури (фольклор, С.Руданський, Л.Глібов, І.Нечуй-Левицький, І.Карпенко-Карий); аналізує усмішки, пояснює їх жанрові особливості. Ключові компетентності Учень / учениця: проводить аналогії між подіями життя письменника і їх зображенням у творах митця у своєрідній стильовій манері («Моя автобіографія»,*«Письменники»); оцінює результати людської діяльності в природному середовищі на прикладі художніх творів; усвідомлює важливість бережливого ставлення до природи. |
3 |
КР1 |
19 |
МОДЕРНА ДРАМАТУРГІЯМикола Куліш «Мина Мазайло»Предметні компетентності Учень / учениця: розуміє особливості розвитку драматургії й театру 1920-х років; розповідає про це; проводить аналогії з іншими явищами культури; знає творчу біографію письменника, його зв’язок із театром Курбаса; розуміє історико-політичні чинники, які вплинули на зіткнення головних дійових осіб у сатиричній комедії; сатиричне спрямування п’єси; характеризує образи дійових осіб, світоглядну, громадянську позицію кожного з них; аналізує умовність часопростору, природу конфліктів; висловлює власну думку про типове сприйняття дійсності обивателем; визначає жанр твору, основні проблеми; пояснює роль деталей. Ключові компетентності Учень / учениця:
осмислює роль соціального статусу, моделі його досягнення; формує уявлення про справжні та фальшиві цінності, спираючись на текст; висловлює власні міркування, проводячи аналогії з сучасним життям; усвідомлює роль української мови як ключового чинника творення нації, |
4 |
ПЧ1 |
20 |
ПЕРЛИНИ ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ Богдан-Ігор Антонич «Зелена євангелія», «Різдво», *«Коляда» Осип Турянський «Поза межами болю» Предметні компетентності Учень / учениця: розуміє й пояснює умовність зображення, створення художньої реальності на конкретному матеріалі; розглядає ідейно-художній зміст окремих фрагментів твору; коментує їх; виокремлює основні ідеї; пояснює особливість і роль композиції, пейзажу, інших художніх засобів для втілення головних думок. Ключові компетентності Учень / учениця: осмислює вартість мистецтва, грошей, почуттів людини тощо; висловлює власні міркування, спираючись на текст; проводить аналогії з сучасним життям |
5 |
РМ1 КР1 |
21 |
«ПІД ЧУЖИМ НЕБОМ» Література письменників-емігрантів. «Празька школа» української поезії та її представники. Євген Маланюк«Уривок з поеми», «Напис на книзі віршів...» Іван Багряний( І.Лозов’ягін) «Тигролови» Предметні компетентності Учень/учениця: знає й розповідає про історичні умови і функціонування української літератури за кордоном, про «празьку школу» української поезії та її представників, коротко про життя і творчість Є.Маланюка; розкриває особливості художнього осмислення долі України в поезії «Уривок з поеми»; пояснює символічність її назви; указує на актуальність оптимістичного висновку про майбутнє України; характеризує із посиланням на текст поезії «Напис на книзі віршів» погляди митця на призначення поезії, важливість місії поета закарбовувати свій час для нащадків. Ключові компетентності Учень/учениця: доводить важливість прояву ініціативи, готовності брати на себе відповідальність; розуміє зв’язок історичного минулого із сучасністю; толерантно відстоює власну позицію в дискусії. |
6 |
ПЧ1 |
22 |
ВОЄННЕ ЛИХОЛІТТЯОлександр Довженко «Щоденник» (періоду війни), «Зачарована Десна»Олесь Гончар «Модри Камень»Предметні компетентності Учень / учениця: знає про літературу воєнного періоду; творчу біографію митця; розуміє її трагізм; розповідає про Довженка-кінорежисера, називає його основні фільми, 2-3 прозові твори; розуміє особливості світобачення; розглядає «Щоденник» як джерело вивчення біографії митця в контексті його доби; особливості авторського бачення й оцінки історії України й українського народу, розкриття національних і загальнолюдських проблем; аналізує текст «Зачарованої Десни», художньо-стильові особливості твору; оперує поняттями «кіноповість», «публіцистичність»; указує на риси автобіографічності в кіноповісті; характеризує образи-персонажі; пояснює особливості композиції, роль пейзажу; називає порушені у творі морально-етичні проблеми. Ключові компетентності Учень/учениця: зіставляє специфіку розкриття певної теми в різних видах мистецтва; указує на прояви національного мислення, світовідчуття в характерах героїв; сприймає природу й людину як цілісну систему; критично оцінює результати людської діяльності в природному середовищі; уміє знаходити необхідну інформацію і творчо, компетентно її використовувати. |
8 |
РМ1 КР1 |
23 |
ЛІТЕРАТУРНЕ «ШІСТДЕСЯТНИЦТВО»Василь Симоненко «Задивляюсь у твої зіниці…», «Я…» Дмитро Павличко «Два кольори», *«Я стужився, мила, за тобою…»Іван Драч«Балада про соняшник»Микола Вінграновський «У синьому небі я висіяв ліс»Григір Тютюнник «Три зозулі з поклоном»Предметні компетентності Учень / учениця: розуміє зв’язок літературного явища «шістдесятництва» з дисидентським рухом; з’ясовує зв’язок світогляду митця із творчістю; називає поетів-«шістдесятників»; загально характеризує їхню творчість; розповідає про письменника; пригадує його твори, вивчені раніше; аналізує стильові особливості поезій; визначає й уміє прокоментувати основні мотиви; дискутує про патріотичні, громадянські мотиви, порушені у творах. Ключові компетентності Учень / учениця: формує власну думку про порушені у творах мотиви, проблеми; виробляє життєву позицію, уміння її відстоювати; усвідомлює значення самоствердження людини в сучасному світі; розвиває навички аргументовано, толерантно вести дискусію. |
6 |
|
24 |
МИТЕЦЬ І СУСПІЛЬСТВОЛіна Костенко «Страшні слова, коли вони мовчать…», «Хай буде легко. Дотиком пера…», «Недумано, негадано…», «По сей день Посейдон посідає свій трон…», «Маруся Чурай»Предметні компетентності Учень / учениця: знає основне з творчої біографії письменниці, її роль в історії «шістдесятництва»; розуміє значення підтексту в умовах ідеологічного контролю над мистецтвом; характеризує образну природу поетичного твору; аналізує засоби художнього увиразнення, які визначають високу естетичну вартість; висловлює власну думку про особливості історичного мислення письменниці в «Марусі Чурай»; визначає жанр твору, основні проблеми; пояснює роль деталей, психологічну природу вчинків Марусі Чурай та інших персонажів; висловлює власне ставлення до вчинку головної героїні. Ключові компетентності Учень / учениця: осмислює естетичну вартість художнього твору; формує уявлення про прекрасне як чинник гармонізації власного внутрішнього світу; висловлює міркування, проводячи аналогії з сучасним життям. Вивчає напам’ять: 1 поезію (на вибір). |
7 |
РМ1 КР1 (тест) |
25 |
СТОЇЧНА УКРАЇНСЬКА ПОЕЗІЯВасиль Стус «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе…», «Господи, гніву пречистого…»Предметні компетентності Учень / учениця: знає основне з творчої біографії поета; розуміє суть екзистенціалізму в поезіях, характеризує межовий стан суб’єкта лірики, який протистоїть ідеологічно викривленій реальності; зіставляє мотиви, форми буттєвого самоствердження в поезіях; аналізує засоби художнього увиразнення, які визначають високу естетичну вартість; висловлює власну думку про важливість активної громадянської позиції в житті. Ключові компетентності Учень / учениця: осмислює естетичну вартість художнього твору; формує уявлення про поезію як чинник власного світогляду; визначає ціннісні пріоритети життя на засадах громадянського суспільства; висловлює міркування, проводячи аналогії з сучасним життям. Вивчає напам’ять: 1 поезію (на вибір). |
2 |
|
26 |
СУЧАСНА УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА(на вибір) Поезія: І.Римарук («Обнови»), Ю.Андрухович («Астролог», «Пісня мандрівного спудея»), О.Забужко («Рядок з автобіографії», «Читаючи історію»), О.Ірванець («До французького шансоньє»), С.Жадан («Музика, очерет…», «Смерть моряка»).
Проза, есеїстика: Г.Пагутяк («Потрапити в сад», «Косар»), Ю.Андрухович («ShevchenkoisOK»), Предметні компетентності Учень/учениця: характеризує історико-культурну ситуацію в Україні наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст.; називає імена сучасних письменників, їхні твори; ілюструє стильове розмаїття, пошук авторами нових тем і форм їх розкриття; обґрунтовує появу нового літературного покоління, спільні риси й творчу індивідуальність митців; розуміє значення поняття «постмодернізм»; аналізує визначені для текстуального вивчення поезії, прозові твори; розуміє значення понять «елітарна» і «масова» літератури. Ключові компетентності Учень/учениця: розрізняє масову й елітарну літературу; працює в різних пошукових системах для отримання потрібної інформації; використовує різноманітні читацькі стратегії; обстоює можливість перекладу українською мовою будь-якого тексту. |
6 |
КР1 (твір) |
27 |
ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО КРАЮ Ознайомлення із життям і творчістю письменників-земляків.Предметні компетентності Учень / учениця: знає про письменників-земляків, їхні твори; розуміє зміст цих творів; висловлює власну думку про них. Ключові компетентності Учень / учениця: усвідомлює роль читання для власного зростання впродовж життя.
|
4 |
|
28 |
УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО
|
3 |
|
Розглянуто та схвалено
на засіданні методичної комісії
суспільних та гуманітарних предметів
Протокол №___ від «___»___________
ЗАТВЕРДЖУЮ
Заступник директора з навчальної роботи
ДПТНЗ «Рівненський центр ПТО
сервісу та дизайну»
_______________ Ірина БЕЗУШКО
Поурочно-тематичний план
з української літератури
140 годин (курс 10-11 класу)
Форми контролю
|
К-сть |
Контрольна робота (тест) Контрольний класний твір (есе чи міні-твір) |
4 |
2 |
|
Позакласне читання |
3 |
Виразне читання |
2 |
Література рідного краю |
3 |
Розвиток мовлення |
6 |
№ |
Тема уроку |
К-сть год |
Примітки |
1 |
Вступ. Українська література другої половини ХІХ століття у контексті розвитку тодішнього суспільства, культури, мистецтва. Особливості реалістичної прози |
1 |
|
|
Іван Нечуй-Левицький |
|
|
2 |
Іван Нечуй-Левицький. Життя і творчість письменника як новий імпульс української літератури («Колосальне всеобіймаюче око України» (І.Франко)). «Кайдашева сім’я» – соціально-побутова повість-хроніка ТЛ: соціально-побутова повість, поглиблення поняття про реалізм |
1 |
|
3 |
Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я». Реалізм твору, сучасна (вічна) актуальність проблеми батьків і дітей. Колоритні людські характери в повісті |
1 |
|
4 |
Українська ментальність, гуманістичні традиції народного побуту й моралі. Урок мовленнєвого розвитку №1. Дискусія «Українська ментальність, національний характер, народна мораль і етика» |
1 |
РМ №1 усно |
5 |
Ствердження цінностей національної етики засобами комічного у повісті «Кайдашева сім’я» ТЛ: засоби змалювання комічного |
|
|
|
Панас Мирний |
|
|
6 |
Панас Мирний. Основне про життєвий і творчий шлях. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» – перший в українській літературі соціально-психологічний роман. Співавторство Панаса Мирного з Іваном Біликом ТЛ: соціально-психологічний роман |
1 |
|
7 |
Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Свідчення можливостей роману у художньому дослідженні дійсності. Широта представлення народного життя |
1 |
|
8 |
Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Шлях Ничипора Варениченка: від правдошукацтва до розбійництва |
1 |
|
9 |
Жіночі образи в романі Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» |
1 |
|
10 |
Ствердження народних поглядів на духовне здоров’я людини. Урок виразного читання №1. Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» (прозовий уривок) |
1 |
ВЧ №1 |
11 |
Контрольна робота №1. Реалістична українська проза |
1 |
КР №1 (тест) |
|
«Театр корифеїв» Іван Карпенко-Карий |
|
|
12 |
Розвиток драматургії: соціально-побутові та історичні драми й комедії М.Старицького, М.Кропивницького, Панаса Мирного та ін. Перші театральні трупи. Популярність «театру корифеїв» в Україні та за її межами |
1 |
|
13 |
Іван Карпенко-Карий. Основне про життєвий і творчий шлях митця, світогляд, багатогранність діяльності. Жанрова різноманітність творів. Комедія «Мартин Боруля», її сценічна історія ТЛ: комедія |
1 |
|
14 |
Урок позакласного читання №1. Іван Франко. «Перехресні стежки» |
1 |
ПЧ №1 |
15 |
Іван Карпенко-Карий. «Мартин Боруля». Дворянство як міф про краще життя. Підміна особистісних етичних цінностей (чесності, порядності, працелюбства) становою приналежністю |
1 |
|
16 |
Психологічна переконливість розкриття образу Мартина Борулі. Урок мовленнєвого розвитку №2. Складання анкети головного героя |
1 |
РМ №2 письмово |
17 |
Урок літератури рідного краю №1. Письменники Рівненщини |
1 |
ЛРК №1 |
18 |
Значення творчості Івана Карпенка-Карого |
1 |
|
19 |
Контрольна робота №2. Література 70 – 90-х років ХІХ століття |
1 |
КР № 2 (твір) |
|
Титан духу і думки Іван Франко |
|
|
20 |
Багатогранність діяльності Іван Франка, її вплив на культурний і політичний розвиток України. Творчість І. Франка в музиці |
1 |
|
21 |
Лірика збірки «З вершин і низин». Символ вічної жіночності, материнства, краси; суперечки про роль краси і користі («Сікстинська мадонна»). Франкова концепція поступу людства, вираження незламного оптимізму («Гімн» («Замість пролога»))ТЛ: гімн, сонет |
1 |
Вивчити 1 поезію напам’ять (на вибір) |
22 |
Поетична збірка «Зів’яле листя». «Ой ти, дівчино, з горіха зерня», «Чого являєшся мені...». Життєві імпульси появи творів (автобіографічність). Широка емоційна гама почуттів ліричного героя, ствердження невмирущості почуттів, ідеалу кохання |
1 |
|
23 |
Філософська поезія. Змістовий зв’язок «Легенди про вічне життя» з поезією збірки «Зів’яле листя». ТЛ: філософська поезія |
1 |
|
24 |
«Легенда про вічне життя». Драматизм людських стосунків, роздуми про взаємність кохання |
1 |
|
25 |
Поема «Мойсей» – один із вершинних творів І.Франка. Пролог до поеми – заповіт українському народові ТЛ: терцини |
1 |
|
26 |
Поема «Мойсей». Проблематика твору: історичний шлях нації, визначна особистість як її провідник, пробудження національної свідомості, історичної пам’яті |
1 |
|
27 |
Проза І. Франка (ідеї, проблеми). Художні шукання прозаїка. Франко й український модернізм. Новела «Сойчине крило» – жіноча доля в новітній інтерпретаціїТЛ: поняття про модернізм |
1 |
|
28 |
Образ героя-адресата – уособлення боротьби між «естетикою» і «живим чоловіком». Гуманізм новели «Сойчине крило» |
1 |
|
29 |
Роль І. Франка в розвитку драматургії й театру («Украдене щастя»). Значення творчості І.Франка, її актуальність |
1 |
|
30 |
Контрольна робота №3. Титан духу і думки |
1 |
КР №3 (тест) |
|
Модерна українська проза Михайло Коцюбинський |
|
|
31 |
Особистісні чинники у світогляді людини на рубежі віків. Основні риси українського прозового модернізму (О.Кобилянська, М.Коцюбинський, В.Стефаник, В.Винниченко). «Нова школа» у прозі |
1 |
|
32 |
Життя і творчість, гуманізм світогляду. Жанр новели у творчості М. Коцюбинського. Психологічна новела «Intermezzo» з жанровими ознаками «поезії у прозі». Автобіографічна основа ТЛ: психологічна новела, «поезія в прозі», імпресіонізм |
1 |
|
33 |
Проблеми душевної рівноваги, повноцінного життя, специфіки творчого процесу. Психологічно переконливе розкриття внутрішнього стану людини. Символічні образи, ускладнена метафора. Поетика імпресіонізму |
1 |
|
34 |
Повість «Тіні забутих предків». Трагічна доля Івана й Марічки як наслідок суперечності між мрією та дійсністю |
1 |
|
35 |
Світ людини у зв’язку зі світом природи. Фольклорне тло твору |
1 |
|
36 |
Образи й символи повісті. Образи Івана та Марічки як втілення романтичної ідеї незнищенності кохання |
1 |
|
|
Ольга Кобилянська
|
|
|
37 |
Життя і творчість О. Кобилянської. Її проза – зразок раннього українського модернізму. Жанрові особливості, провідні теми та ідеї. Автобіографізм «Іmpromtu phantasie» («Фантазія-експромт») |
1 |
|
38 |
Становлення особистості, цілеспрямованої й цілісної натури. Образ ліричної героїні новели-роздуму «Іmpromtu phantasie» |
1 |
|
39 |
Образи нових жінок-інтелектуалок: талановитої піаністки Софії, аристократичної Марти, пристрасної і вольової художниці Ганнусі у «Valse melancolique» («Меланхолійний вальс») |
1
|
|
40 |
Роль образу мелодії вальсу у відтворенні внутрішнього світу героїнь новели «Valse melancolique». Глибокий психологізм твору як новаторство О.Кобилянської |
1 |
|
41 |
Контрольна робота № 4. Модерна українська проза
|
1 |
КР № 4 (тест) |
|
Василь Стефаник |
|
|
42 |
Життя і творчість В. Стефаника. Новаторство письменника. «Камінний хрест» – психологічне розкриття теми еміграції. Історична основа твору. Сюжетно-композиційні особливості ТЛ: експресіонізм |
1 |
|
43 |
Драматизм конфлікту, емоційна загостреність зображуваного. Ідея нерозривної єдності Івана Дідуха з рідною землею. Урок мовленнєвого розвитку №3. Аналіз життєвої ситуації з певної позиції |
1
|
РМ №3 (усно) |
44 |
Багатозначність символічних образів. Камінний хрест – уособлення долі людини. Останній танець Івана Дідуха перед від’їздом із села як символ трагізму прощання з рідним краєм |
1 |
|
45 |
Урок позакласного читання №2. Улас Самчук «Марія» |
1 |
ПЧ №2 |
|
Володимир Винниченко |
|
|
46 |
Життя і творчість, громадська і політична діяльність. Перший український науково-фантастичний роман «Сонячна машина» |
1 |
|
47 |
Поєднання в новелі «Момент» реалістичного змалювання дійсності та філософського підтексту (плинність життя, щастя людини, мить – частинка вічності тощо) |
1 |
|
48 |
Образ панни (Мусі) – утілення ідеї вічної жіночності, краси. Імпресіонізм новели «Момент» |
1 |
|
49 |
Урок літератури рідного краю №2. Поети Рівненщини |
1 |
ЛРК №2 |
50 |
Узагальнення та систематизація вивченого |
1 |
|
51 |
Контрольна робота № 5. Модерна українська проза |
1 |
КР № 5 (твір) |
|
Образне слово поетичного модернізму Загальнолюдське, національне, особисте Леся Українка |
|
|
52 |
Альманах «З-над хмар і з долин», угруповання «Молода муза». Життєвий і творчий шлях Лесі Українки. Драматична спадщина |
1 |
|
53 |
Збірка поезій «На крилах пісень», її висока оцінка І.Франком. Неоромантизм як основа естетичної позиції Лесі Українки. «Contra spem spero!» як світоглядна декларація сильної, вольової особистості ТЛ: неоромантизм |
1 |
Вивчити напам’ять |
54 |
Призначення поета й поезії, мужність ліричної героїні, автобіографічні мотиви («Слово, чому ти не твердая криця…») |
1 |
|
55 |
Відданість своїм мріям, наполегливе прагнення до мети («Мріє, не зрадь»). Зображення повені людських почуттів у вірші «Стояла я і слухала весну…» |
1 |
|
56 |
Урок виразного читання №2. Поезії Лесі Українки |
1 |
ВЧ №2 |
57 |
Драма-феєрія «Лісова пісня». Фольклорно-міфологічна основа. Символічність образів Мавки і дядька Лева – уособлення духовності і краси ТЛ: драма-феєрія |
1 |
|
58 |
Мати Лукаша й Килина – антиподи головній героїні Мавці. Урок мовленнєвого розвитку №4. Порівняння образів Мавки й Килини |
1 |
РМ №4 (письмово) |
59 |
Симбіоз високої духовності і буденного прагматизму в образі Лукаша. Почуття кохання Мавки й Лукаша як розквіт творчих сил людини |
1 |
|
60 |
Природа і людина у творі. Неоромантичне ствердження духовної сутності людини, її творчих можливостей |
1 |
|
61 |
Конфлікт між буденним життям і високими пориваннями особистості, дійсністю і мрією. Художні особливості драми-феєрії |
1 |
|
|
Микола Вороний |
|
|
62 |
М. Вороний – ідеолог модернізації української літератури. Його творчість – перша декларація ідей і форм символізму.Єдність краси природи і мистецтва, образотворчі засоби в поезії («Блакитна Панна») ТЛ: символізм |
1 |
Вивчити напам’ять |
63 |
Мотив самотності людини. Згадка про революцію як данина естетиці доби соціальних перетворень («Інфанта») |
1 |
|
|
Олександр Олесь |
|
|
64 |
Коротко про життя і творчість, світоглядні переконання Олександра Олеся. Неоромантичні, символістські тенденції у творчості («З журбою радість обнялась...») |
1 |
|
65 |
«Чари ночі» – перлина інтимної лірики української поезії. Мотив краси кохання й молодості. Експресивне висловлювання патріотичних почуттів («О слово рідне! Орле скутий!..») |
1 |
Вивчити напам’ять
|
66 |
Драматичний етюд «По дорозі в казку». Дорога в казку – символ духовних поривань до кращого життя. Трагічна суперечність між мрією, духовністю й жорстокістю ТЛ: драматичний етюд |
1 |
|
67 |
Узагальнення та систематизація вивченого |
1 |
|
68 |
Контрольна робота № 6. |
1 |
КР № 6 (тест) |
69 |
Образне слово поетичного модернізму. Загальнолюдське, національне, особисте |
1 |
|
70 |
Узагальнення та систематизація вивченого. Обмін думками про знакові для свого часу твори, актуальних нині. |
1 |
|