Робочий зошит з біології для учнів 7 класу. Частина І

Про матеріал

В зошиті розміщені різноманітні завдання по кожній темі, які можна виконувати на уроці, і задавати для домашньої роботи. Виконавши завдання з тої чи іншої теми, дитина матиме міні-конспект.

Перегляд файлу

ВІДДІЛ ОСВІТИ ТУРІЙСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

ТУРІЙСЬКИЙ РАЙОННИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТИ

 

І. І. Русецька

Лесные животные

 

Робочий зошит з біології

для учнів 7 класу

( І семестр )

 

Турійськ-2016

 

Русецька І.І. Робочий зошит з біології для учнів 7 класу (І семестр). – Турійськ – 2016. – 71 с.

 

 

 

 

Робочий зошит  містить розробки всіх уроків біології за І  семестр для учнів 7 класів загальноосвітніх навчальних закладів, розроблених відповідно до чинної програми. В ньому методами стислих завдань конкретизовані основні біологічні ідеї розділу «Вступ. Різноманітність тварин». Використання зошита звільняє учня від непродуктивної механічної роботи, орієнтує на обов’язкові результати навчання, не позбавляючи власної творчості по засвоєнню знань.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

Передмова..…………………………………………………………5

Вступ

Тварина – живий організм. …………………………………………6

Тварина та її життєдіяльність……………………………………………………...8

Тварина та її будова……………………………………………………………….10

Основні відмінності тварин від рослин та грибів………………………………………………………………..16

Тема 1. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН

Тварини, їх класифікація та значення…………………………………………………………….19

Кишковопорожнинні, їх визначальні  особливості й середовище  існування……………………………………………………………21

Кнідарії, їх різноманітність та значення…………………………………………………………….23

Кільчасті черви: особливості будови, поширення, різноманітність та значення………………………………………………………...…..24

Членистоногі, їх загальна характеристика й різноманітність…………………………………………...………...28

Ракоподібні: будова, біологічні особливості, різноманітність та значення………………………………………………………….....31

Павукободібні:  визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини…………………………………………………………...…32

Комахи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування...……………………………………………37

Молюски. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування. Різноманітність молюсків, роль у природі та значення в житті людини…...…..………………………………39

Паразитичні безхребетні тварини……...…….…………………....41

Хордові, їх загальна характеристика……………………………...43

Риби. Кісткові риби. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування……….……………………...45

Хрящові риби. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування………………………….…...48

Амфібії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування, різноманітність.………………………….50

Рептилії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування, різноманітність..…………………………51

Птахи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування, різноманітність  та значення....................54

Ссавці. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування, різноманітність……………..……………54

Список використаної літератури………………………………….57

 

ПЕРЕДМОВА

Робочий зошит  містить розробки всіх уроків біології за І  семестр для учнів 7 класів загальноосвітніх навчальних закладів, розроблених відповідно до чинної програми. В ньому методами стислих завдань конкретизовані основні біологічні ідеї розділу «Вступ. Різноманітність тварин». Використання зошита звільняє учня від непродуктивної механічної роботи, орієнтує на обов’язкові результати навчання, не позбавляючи власної творчості по засвоєнню знань. Різноманітні завдання, що містяться в зошиті допоможуть урізноманітнити форми роботи на уроці, сприятимуть створенню атмосфери зацікавленості, ситуації успіху, творчої співпраці вчителя та учня. Структура уроків уніфікована і побудована з урахуванням сучасних вимог до організації навчально-виховного процесу. У зошиті подано різноманітні форми й методи роботи на уроці. На етапах актуалізації опорних знань та мотивації навчальної діяльності використовуються вправи для активізації пізнавальної діяльності учнів. Це допоможе учням подолати труднощі в засвоєнні знань, а також у застосуванні отриманих знань, умінь і навичок на практиці. До більшості уроків розроблені   завдання, які можна задавати на виконання вдома, що дозволяє підготуватися учням і учителю до активної співпраці на наступних уроках.  Пропонований зошит допоможе вчителям та учням швидко та якісно підготуватися до уроків, перевірити й оцінити знання вихованців, розширити кругозір дітей, сформувати дбайливе ставлення до природи та інтерес до вивчення біології.

 

 

 

ВСТУП

ТВАРИНА – ЖИВИЙ ОРГАНІЗМ

  1. Укажіть ознаки живих організмів

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Заповни таблицю:

Царства живої природи

 

 

 

 

 

 

 

  1. Дайте визначення

Тварини_____________________________________________

____________________________________________________

Зоологія_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. У підручнику знайдіть характеристики властивостей тварин і заповніть таблицю.

Властивість

Сутність

Значення для організму

Живлення

 

 

 

Дихання

 

 

 

Виділення

 

 

 

Ріст

 

 

 

Розвиток

 

 

 

Розмноження

 

 

 

Подразливість

 

 

 

Рух

 

 

 

  1. Установіть правильну послідовність букв, після чого дайте визначення отриманих слів.

ХРУ СІТР ВОТОЗИРК НЯЗЖНОРОМЕН НЯХНИДА ВЯНЛЕЖИН НЕЛІДИНЯВ ПЗИРАЛІВДОСТЬ

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Заповніть таблицю «Середовище існування тварин», вписавши цифри, якими вони позначені, у відповідні колонки:  1)дощовий черв’як, 2)краб, 3)рак річковий, 4)вуж, 5)білка, 6)лось,  7)гострик, 9)кит, 10)кліщ, 11)беркут, 12)ластівка, 13)козуля, 14)їжак, 15)дельфін, 16)лебідь, 17)аскарида людська:

Водне середовище

Наземно-повітряне  середовище

Грунт

Живі організми

 

 

 

 

 

 

 

 

ТВАРИНА ТА ЇЇ ЖИТТЄДІЯЛЬНІСТЬ

  1. Поясніть терміни:

Автотрофи______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Гетеротрофи ____________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Локомоція___________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

  1. Характер живлення тварин (допишіть визначення):
  • тварини, які живляться рослинною їжею, називаються……………….
  • тварини, які живляться тваринною їжею, називаються……………….
  • тварини, які живляться як рослинною, так і тваринною їжею, називаються………………………………………………………………
  • тварини, які живляться  органічними речовинами, що розкладаються (залишками організмів), називаються…………………………………
  • тварини, які  живляться за рахунок інших живих істот і завдають їм шкоди, називаються……………………………………………………...
  1. Складіть схему «Типи живлення організмів»

Гетеротрофне

Автотрофне

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Погодитись або не погодитись із твердженнями.

1. Тварини — живі організми.

2. Тварини живляться автотрофно.

3. Більшість тварин активно рухаються.

4. У більшості тварин  обмежений ріст.

5. Більшість тварин є одноклітинними.

6. Більшість тварин ростуть протягом усього життя.

7. У тваринних клітинах не має клітинної стінки.

8. У тваринних клітинах не має пластид.

9. У тваринних клітинах є вакуолі з клітинним соком.

10. Більшість тварин мають системи органів.

11. Тварини не здатні до подразливості.

12. Тварини й рослини мають спільне походження.

 

 

 

ТВАРИНА ТА ЇЇ БУДОВА

  1. Поясніть терміни:

Клітина тварин______________________________________

 ____________________________________________________

____________________________________________________

Тканина тварин ______________________________________

____________________________________________________

Міжклітинна речовина ________________________________

____________________________________________________

Орган - _____________________________________________

____________________________________________________

Система органів______________________________________

____________________________________________________

Порожнина тіла - ____________________________________

____________________________________________________

  1. Користуючись підручником, заповніть таблицю «Будова тваринної клітини»

Структурні компоненти

Особливості будови

Функції

Мембрана

 

 

 

Цитоплазма

 

 

 

Ядро

 

 

 

Мітохондрії

 

 

 

Ендоплазматична сітка

 

 

Апарат Гольджі

 

 

 

Лізосоми

 

 

 

Рибосоми

 

 

 

Клітинний центр

 

 

 

Органели руху

 

 

 

Включення

 

 

 

Глікокалікс

 

 

 

 

  1. Заповніть таблицю « Тканини тваринного організму»

 

Назва тканини

Будова і функції

Епітеліальна

 

 

 

 

Сполучна

 

 

 

 

Мязова

 

 

 

 

Нервова

 

 

 

 

 

  1. Розгляньте малюнки рослинної та тваринної клітин, визначте схожі та відмінні риси основних компонентів обох типів клітин:

C:\Documents and Settings\User\Мои документы\Downloads\Мал.31.jpg

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Заповніть таблицю «Системи органів тварин та їхні функції»:

Система органів

Функції

Опорно-рухова

 

 

 

Травна

 

 

 

Дихальна

 

 

 

Кровоносна

 

 

 

Видільна

 

 

 

Нервова

 

 

 

Статева

 

 

 

  1. Розташуйте в правильній послідовності ускладнення рівнів організації  живого організму

А тканина

Б клітина

В орган

Г організм

Д система органів

  1. Розшифруйте закодовані терміни та дайте їх визначення.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

А,Б,В

Г,Д,Е

Є,Ж,З

И,І,Ї,Й

К,Л,М

Н,О,П,Р

С,Т,У,Ф

Х,Ч,Ц,Ш

Щ,Ю,Я,Ь

 

1. 55474612. 75164613. 9266

4. 543676515. 8476651351 6. 52516161 

7. 155982669  8. 64167651

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

8. Вставте пропущені слова.

1. Частина тіла, що має певну будову і виконує певні функції, називається ___________

2. Найголовнішим органом кровоносної системи є __________

3. Головний мозок є частиною _________системи. 4.Основними органами _________системи ссавців є легені.

5. Залози внутрішньої секреції належать до ________системи.

6. _______система забезпечує розмноження організмів.

7. Скелет є складовою _____системи.

 8. У хребетних тварин у складі_________системи є нирки.

9. _________система більшості тварин закінчується анальним отвором або клоакою.

10. Органи складаються з подібних____________.

11. Транспорт газів та речовин в організмі здійснює _________ система.

12.Рухи кісток скелета забезпечують ______________ .

 

ОСНОВНІ ВІДМІННОСТІ ТВАРИН ВІД РОСЛИН ТА ГРИБІВ

  1. Наведіть ознаки, за якими тварини відрізняються від представників інших царств живої природи.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Виберіть правильні твердження (обведіть номер):
  1. Тварини поширені скрізь, де можливе життя
  2. Усі тварини – багатоклітинні організми
  3. Клітина – одиниця будови, життєдіяльності, росту й розвитку
  4. Тканина складається із клітин і міжклітинної речовини
  5. Усі тканини виконують спільні функції
  6. За способом живлення – гетеротрофи
  7. Усі тварини дихають киснем повітря
  8. У всіх тварин є серце
  9. Видільна система забезпечує видалення з організму кінцевих продуктів обміну речовин
  10.      Органи чуттів розвинені добре у всіх тварин
  11.      Тварини розмножуються тільки статевим шляхом

 

  1. Порівняння царств Рослин, Грибів та Тварин (заповніть таблицю).

Питання для аналізу

Царство Рослини

Царство Гриби

Царство Тварини

За способом живлення

 

 

 

Оболонка клітини

 

 

 

Речовини, що запасаються

 

 

 

Пересування в просторі

 

 

 

Ріст організму

 

 

 

 

 

  1. Виконати тестові завдання.
  1. Зовнішній шар покривів тварин утворений тканиною

   А епітеліальною  Б мязовою В сполучною        Г нервовою

  1. Постійні утвори клітини, які виконують певні функції, називають:  

А органами     Б органелами   В частинами      Г включення

  1. Організми, які мають ядро

А прокаріоти   Б еукаріоти    В гетеротрофи  Г автотрофи

  1. Укажіть, якого типу тканин немає у тварин

А сполучна            Б епітеліальна   В провідна      Г нервова

  1. Сукупність органів, які спільно забезпечують певні процеси життєдіяльності

А тканина    Б організм    В система органів   Г органела

  1. Більшість тварин

А за способом живлення належать до автотрофів

Б за способом живлення належать до гетеротрофів

В за способом живлення належать до мікотрофів

Г не живляться

  1. Які з організмів вивчає наука зоологія?

А гриби    Б бактерії     В рослини     Г тварини

  1. Скільки типів тканин виділяють у тварин?

А чотири    Б пять    В шість   Г сім

  1. Міцну клітинну стінку мають

А рослини  Б гриби   В тварини   Г віруси

  1.      Як називаються організми, які здатні самі синтезувати органічні речовини з неорганічних?

А гетеротрофи      Б сапротрофи

В автотрофи          Г паразити

 

 

РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН
ПОНЯТТЯ ПРО КЛАСИФІКАЦІЮ ТВАРИН

  1. Дайте визначення:

Систематика - ______________________________________

____________________________________________________

Бінарна номенклатура ________________________________

____________________________________________________

Класифікація - _______________________________________

____________________________________________________

Таксон – це__________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

Вид - _______________________________________________

____________________________________________________

  1. Основні таксономічні одиниці тварин (заповнити на прикладі будь-якої тварини).
  • Тип -………………………………………………………………………
  • Клас-………………………………………………………………………………..
  • Ряд-…………………………………………………………………………………
  • Родина-…………………………………………………………………………….
  • Рід-…………………………………………………………………………………
  • Вид-…………………………………………………………………………………
  1. Впиши слова у запропонований текст.Систематичні назви живого запропонував______________. Основною систематичною одиницею і в ботаніці і в зоології є _______. Кожен вид позначають назвою, яка складається з двох слів _____________мови. Перше слово назва виду вказує на приналежність до певного _____________________.
  2. Заповніть таблицю:

Значення тварин для людини

Значення тварин у природі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КИШКОВОПОРОЖНИННІ, ЇХ ВИЗНАЧАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ Й СЕРЕДОВИЩЕ ІСНУВАННЯ

  1. Дайте визначення:

Багатоклітинні тварини-______________________________

________________________________________________________________________________________________________

Радіально симетричні, або Кишковопорожнинні ________________________________________________________________________________________________________

Кнідарії - ____________________________________________

____________________________________________________

Реброплави -_________________________________________

____________________________________________________

Гермафродити -______________________________________

____________________________________________________

 

  1.             Заповніть таблицю «Загальна характеристика Гідроїдних»

Ознака

Характеристика

Середовище існування

 

Симетрія тіла

 

 

Здатність до руху

 

Шари тіла

 

 

Простір між шарами тіла

 

 

Типи клітин

 

 

Системи органів

 

 

Розмноження

 

 

 

  1. Встановіть відповідність між ознакою і особливостями будови та життєдіяльності прісноводної гідри:

Ознаки

Особливості будови та життєдіяльності

1)тіло

а)дифузійного (розкиданого типу)

2)тип симетрії

б)добре розвинена

3)покриви

в)епітеліально-покривні тканини, ектодерма, ентодерма

4)травна система

г)внутрішньоклітинне та порожнинне

5)травлення

д)розчиненим у воді киснем,дифузійно, усією поверхнею тіла

6)дихання

е)кінцеві продукти дисиміляції

7)виділення

є)багатоклітинне

8)нервова система

ж)ротовий отвір, кишкова порожнина,клітини ентодерми

9)органи чуттів

з)не розвинені, дотик усією поверхнею тіла, особливо чутливі щупальця; вперше в органічному світі зявляються рефлекси

10)розмноження

и)зигота –планула(двошарова личинка)-доросла гідра

11)розвиток

і)вегетативне – брунькування, статеве – гермафродити,запліднення перехресне

12)регенерація

ї)радіальний

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Виконайте тести.
  1. Яка симетрія притаманна кишковопорожнинним?

А променева;   Б двобічна; В  симетрія відсутня.

  1. Скільки шарів тіла у кишковопорожнинних?

А один;   Б два;   В три.

  1. Зовнішній шар кишковопорожнинних — це

А мезоглея;   Б ектодерма;    В ентодерма.

  1. Внутрішній шар кишковопорожнинних — це

А мезоглея; Б ектодерма;    В ентодерма.

  1. Жалкі клітини розташовані в

А ектодермі;   Бмезоглеї;   Вентодермі.

 

КНІДАРІЇ, ЇХ РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТА ЗНАЧЕННЯ

  1. Поясніть терміни:

Поліпи – це__________________________________________

____________________________________________________

Медузи – це_________________________________________

____________________________________________________

Життєва форма – це__________________________________

____________________________________________________

Регенерація - ________________________________________

____________________________________________________

  1. Дайте характеристику представникам кнідарій:

а)кінська актинія_____________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

б)прісноводна гідра___________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________в)морська оса________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

КІЛЬЧАСТІ ЧЕРВИ:ОСОБЛИВОСТІ БУДОВИ, ПОШИРЕННЯ, РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТА ЗНАЧЕННЯ

  1. Поясніть терміни:

Параподії -__________________________________________

____________________________________________________

Целом -______________________________________________

____________________________________________________

Метанефридії -_______________________________________

____________________________________________________

Сегменти -__________________________________________

____________________________________________________

Гірудин -____________________________________________

____________________________________________________

  1. Користуючись параграфом підручника, допишіть загальну характеристику типу Кільчасті черви:

Середовище існування кільчастих червів__________________

____________________________________________________

Покриви тіла_________________________________________

________________________________________________________________________________________________________

Травна система______________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

Видільна система_____________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

Кровоносна система__________________________________

____________________________________________________

Нервова система_____________________________________

____________________________________________________

Органи чуття________________________________________

____________________________________________________

Статева система____________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Заповніть таблицю «Значення кільчастих червів»:

 

Багатощетинкові

Малощетинкові

Пявки

Середовище існування

 

 

 

Органи руху

 

 

 

 

Значення у природі

 

 

 

Значення в житті людини

 

 

 

 

Представники

 

 

 

 

  1. Виконайте тести
  1. Тіло кільчастих червів

А поділене на неоднакові за будовою сегменти

Б поділене на однакові за будовою сегменти

В тіло несегментоване

  1. Кільчасті черви мають порожнину тіла

А змішану       Б вторинну

В первинну Г заповнену паренхімою (сполучною тканиною)

  1. Кровоносна система у кільчиків

А відсутня     Б замкнена, серця немає

В незамкнена, серця немає  Г замкнена, серце є

  1. Виділення у кільчиків здійснюється

А парними трубочками, зєднаними в загальну систему

Б поверхнею тіла

В парними трубочками, не зєднаними в загальну систему

  1. До Малощетинкових червів належать

А трубочник  Б нереїд   В піскожил

  1. Параподії (м’язові вирости сегментів тіла, бічні лопаті) багатощетинкових червів за будовою

А членисті, непарні вирости без щетинок

Б не членисті, м’язові, бічні парні вирости зі щетинками

В нем’язові, не членисті непарні вирости

  1. Продукти обміну в кільчаків виводяться через

А парні трубочки, зєднані в загальну систему

Б усю поверхню тіла

В непарні трубочки, зєднані в загальну систему

Г парні трубочки, не зєднані в загальну систему

  1. Визначте клас кільчастих червів, представники якого поширені у грунті й прісних водоймах, параподій  не мають, дихають усією поверхнею тіла, гермафродити, розвиток у них прямий

А Малощетинкові    Б Багатощетинкові  В Пявки

  1. Визначте клас кільчастих червів, представники якого живе у морях, має параподії, багато видів дихає зябрами, роздільностатеві, розвиток у них непрямий

А Малощетинкові    Б Багатощетинкові  В Пявки 

  1. Погодитись або не погодитись із твердженнями.

1. Тіло кільчаків складається з сегментів.

2. Кільчасті черви живуть тільки в ґрунті.

3. Вони мають променеву симетрію тіла.

4. Дощовий черв’як дихає зябрами.

5. П’явки належать до кільчастих червів.

6.Кільчаки розмножуються статево та нестатево.

7.Кільчаки мешкають тільки в ґрунті.

8.Багато з них є гермафродитами.

9.Дощовий черв’як належить до багатощетинкових червів.

10. Трубочник належить до малощетинкових червів.

11. Не всіп’явки є паразитами.

12. П’явки відіграють значну роль у ґрунтоутворенні.

 

 

 

ЧЛЕНИСТОНОГІ, ЇХ ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА Й РІЗНОМАНІТНІСТЬ

  1. Поясніть терміни:

Хітин - _____________________________________________

____________________________________________________

Гемолімфа - _________________________________________

____________________________________________________

Жирове тіло - ________________________________________

____________________________________________________

Міксоцель - __________________________________________

____________________________________________________

  1. Заповніть таблицю «ознаки пристосованості Членистоногих до середовища існування»

Ознаки

Характеристика

Забарвлення покриву тіла

 

Довжина тіла

 

 

Покриви тіла

 

 

Відділи тіла

 

 

Органи на головогрудях

 

 

Органи на черевці

 

 

  1. Складіть міні-конспект «Спільні ознаки типу Членистоногих»

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

РАКОПОДІБНІ: БУДОВА, БІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ, РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТА ЗНАЧЕННЯ

  1. Дайте визначення:

Зелені залози - _____________________________________

__________________________________________________

Мозаїчний рух -_____________________________________

__________________________________________________

Статевий диморфізм -______________________________

__________________________________________________

  1. Заповніть таблицю «Порівняльна характеристика рака річкового і черв’яка дощового»:

Ознака

Рак річковий

Черв’якдощовий

Розмір тіла

 

 

 

Порожнина тіла

 

 

Дихальна система

 

 

Травна система

 

 

Видільна система

 

 

 

Кровоносна система

 

 

Нервова система

 

 

Органи чуттів

 

 

Розмноження

 

 

 

 

  1. Заповніть таблицю «Різноманітність ракоподібних»:

Ряд

Кількість видів, представники

Особливості будови

Значення в природі та житті людини

Десятиногі

 

 

 

 

Рівноногі

 

 

 

 

Гіллястовусі

 

 

 

 

Веслоногі

 

 

 

 

Коропоїди

 

 

 

 

4. Користуючись підручником, вставте у текст  пропущені слова.

1. Ракоподібні — це тварини, тіло яких вкрите__________покривом, що просочений__________і виконує функцію скелета. 2. Ракоподібні — переважно мешканці__________середовища. 3. Річковий рак мешкає у _______водоймах і виявляє активність_________. 4. Раки — всеїдні, але переважно живляться_______. 5. Вони можуть пересуватись двома способами:_______ та _______. 6. Відділи тіла рака: _______,_________ і . ______7. Перші два відділи зростаються і утворюють________. 8. На голові розташовані_____пари ________,______ ,_______ , органи виділення — ________. 9. Рак має____пар______ніг, перша пара перетворена на ______. 10. На черевці розташовані_______ніжки. 11.Остання пара кінцівок і анальна лопать перетворені на_________ .

 

ПАВУКОПОДІБНІ: ВИЗНАЧАЛЬНІ ОЗНАКИ БУДОВИ, БІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ, СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ

  1. Запам’ятайте:

Арахнологія наука про будову, особливості процесів життєдіяльності та різноманітність павукоподібних.

Хеліцериперша пара кінцівок голово грудей, що має вигляд рухомих кігтикі, на кінці яких відкриваються протоки отруйних залоз, розташованих у передній частині голово грудей. Слугують для вбивання здобичі та для захисту.

Ногощупальця (педипальпи) – друга пара кінцівок, є органом дотику та смаку, вкриті чутлими волосками.

Позакишкове травлення – травлення, що відбувається без участі травної системи (під панциром комахи-жертви) під дією травних речовин.

Мальпігієві судини – органи виділення у павукоподібних.

 

 

 

 

 

 

  1. Заповніть таблицю «Різноманітність Павукоподібних»

Ряд

Представники

Особливості будови та життєдіяльності

Значення в природі та житті людини

Павуки

 

 

 

 

 

Кліщі

 

 

 

 

 

Скорпіони

 

 

 

 

 

 

КОМАХИ, ВИЗНАЧАЛЬНІ ОЗНАКИ БУДОВИ, БІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ, СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ

  1. Поясніть терміни:

Ентомологія - _______________________________________

____________________________________________________

Ротовий апарат -_____________________________________

________________________________________________________________________________________________________

Жилкування крил - ____________________________________

____________________________________________________

Суспільні комахи -____________________________________

____________________________________________________

Рецептори -__________________________________________

____________________________________________________

 

Неповне перетворення -________________________________

____________________________________________________

Повне перетворення -_________________________________

____________________________________________________

 

  1. Заповніть таблицю «Порівняльна характеристика будови павукоподібних та комах»:

Павукоподібні

Спільні риси

Комахи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Доповни схему розвитку комах. Замалюй інший тип розвитку:              

 

Картинки по запросу типи розвитку комах фото

Яйце - ________________________________-  ________________

Тип розвитку - ___________________________________________

 

 

 

 

Яйце - ________________________________-  ________________

Тип розвитку - ___________________________________________

  1. За допомогою підручника складіть конспект «Поведінка комах».

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Заповніть таблицю «Різноманітність комах»:

Назва ряду, кількість видів

Особливості будови крил

Особливості будови ротового апарату

Представники

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Наведіть приклади членистоногих занесених до Червоної книги України.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Заповніть таблицю «Роль комах в екосистемах та їх значення в житті людини»:

Група комах

Приклади комах

Учасники харчових ланцюгів

 

Запилювачі

 

 

Ґрунтоутворювачі

 

 

Санітари

 

 

Паразити рослин

 

 

Паразити тварин

 

 

Переносники збудників хвороб

 

Шкідники сільського господарства

 

 

 

  1. Закінчіть речення і дайте відповіді на запитання:

Органами дихання павуків є____________________________

____________________________________________________

Скільки ходильних ніг у рака, комахи?____________________

Видільна система павукоподібних – це___________________

Скільки пар очей у комах?______________________________

На які відділи поділено тіло павукоподібних?______________

____________________________________________________

Чим вкрите тіло комах?_______________________________

Яка симетрія тіла ракоподібних?_______________________

Які розміри павукоподібних?____________________________

Які травні залози є у павуків?___________________________

Де розташоване серце у комах?_________________________

Якого кольору кров у павука та рака?____________________

Клас Ракоподібні належить до типу_____________________

Які органи чуття розвинені у Членистоногих?____________

З чого складається нервова система у комах?_____________

Чим відрізняються павуки від кліщів?____________________

Назвіть кліщів, які паразитують на тілі тварин та людини__________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

МОЛЮСКИ, ВИЗНАЧАЛЬНІ ОЗНАКИ БУДОВИ, БІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ, СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ. РІЗНОМАНІТНІСТЬ МОЛЮСКІВ, РОЛЬ У ПРИРОДІ ТА ЗНАЧЕННЯ В ЖИТТІ ЛЮДИНИ

  1. Запам’ятайте:

Мантія – складка шкіри, що оточує тулуб молюсків з обох боків, відростає від його спинного боку.

Паренхіма – пухка сполучна тканина,  яка заповнює проміжки між органами у молюсків.

Незамкнена кровоносна система – представлена серцем і судинами, але кров із судин потрапляє до порожнини тіла, там збагачує киснем і поживними речовинами органи, а потім знову збирається у судини, які несуть кров до органів дихання.

Вени – судини, що несуть кров до серця.

Артерії – судини, що несуть кров від серця до органів.

Артеріальна кров – кров, збагачена киснем.

Венозна кров – кров без кисню, з  великою кількістю вуглекислого газу.

Устя – отвір у спірально закрученій черепашці.

«Тертка» - мускулистий язик, вкритий рядами хітинових зубців.

  1. Користуючись підручником, доповніть речення.

Молюски призвичаїлись до _______________ та _________________  середовища життя. Тіло складається з ________,_______ та ________. Тулуб молюска оточений складкою шкіри _________. Між тілом і мантією є ______________ порожнина. Тіло більшості молюсків вкрите захисною __________. У молюсків розвинені системи органів _____________________. Кровоносна система молюсків _________ типу. Органами дихання мешканців водоймищ є ___________, у наземних тварин переважно  _______________. Органами виділення молюсків __________. У статевому відношенні вони є _________________ організмами і _____________. Розвиток може бути ___________ або ____________.

  1. Заповніть таблицю «Різноманітність молюсків».

Ознаки

Класи

Двостулкові

Черевоногі

Головоногі

Представники

 

 

 

 

Кількість видів

 

 

 

 

Наявність черепашки

 

 

 

Характер живлення

 

 

 

Травна система

 

 

 

 

Кровоносна система

 

 

 

Дихальна система

 

 

 

Нервова система

 

 

 

Розвиток і розмноження

 

 

 

Симетрія тіла

 

 

 

 

Органи чуттів

 

 

 

 

Порожнина тіла

 

 

 

 

 

  1. Заповніть таблицю «Значення молюсків»

 

Значення в екосистемах

Значення для людини

позитивне

негативне

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПАРАЗИТИЧНІ БЕЗХРЕБЕТНІ ТВАРИНИ

  1. Користуючись підручником, заповніть таблицю «Найпоширеніші паразити людини»

Назва виду

Характер впливу на організм людини

Заходи запобігання зараженню

Аскарида людська

 

 

 

Гострик

 

 

 

Трихінела

 

 

 

 

 

  1. З-поміж поданих ознак підкресліть правильні щодо

 пристосованості до паразитичного способу життя:

  1. спрощення органів пересування;
  2. розвинуті органи пересування;
  3. добре розвинута травна система;
  4. спрощена чи відсутня травна система;
  5. дихання за участю кисню;
  6. здатність жити у безкисневому середовищі;
  7. спрощена нервова система та органи чуття;
  8. розвинена нервова система та органи чуття;
  9. немає органів прикріплення;
  10.      дуже часто наявні органи прикріплення: присоски та гачки;
  11.      понижена плодючість;
  12.      підвищена плодючість;
  13.      як правило, простий цикл розвитку;
  14.      складний цикл розвитку зі зміною середовища існування та хазяїна.
  1. Загальна схема циклу розвитку паразитичних безхребетних

http://www.voeto.ru/nuda/1-tvarinnij-svit-skladova-chastina-prirodi/22.jpg

За аналогією складіть схему циклу розвитку сисуна печінкового (аскариди людської, ціп’яка бичачого).

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

ХОРДОВІ, ЇХ ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА

  1. Поясніть терміни:

Хорда ______________________________________________

____________________________________________________

Хребет _____________________________________________

____________________________________________________

Зяброві щілини -______________________________________

____________________________________________________

Клоака -_____________________________________________

____________________________________________________

 

 

 

  1. Заповніть таблицю «Загальна характеристика Хордових»

 

Ознака

Характеристика

Розмір тіла

 

 

Порожнина тіла

 

Дихальна система

 

Травна система

 

Видільна  система

 

 

Кровоносна система

 

Нервова система

 

Органи чуттів

 

Розмноження

 

 

 

  1. Заповніть пропуски у тексті.

Хордові тварини мають осьовий кістяк ____________________. Центральна нервова система представлена ___________ трубкою, яка розташована над _______________. Органи дихання у хордових -________________ або ________. Кровоносна система _____________ типу. Серце міститься на ___________ боці тіла. Симетрія тіла - ____________, порожнина тіла - ____________, в ній розміщені ____________

 

РИБИ. КІСТКОВІ РИБИ. ВИЗНАЧАЛЬНІ ОЗНАКИ БУДОВИ, БІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ, СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ

  1. Поясніть терміни:

Плавці - _____________________________________________

____________________________________________________

Плавальний міхур - ___________________________________

 

Бічна лінія -__________________________________________

____________________________________________________

Зябра - ______________________________________________

____________________________________________________

Нерест - ____________________________________________

____________________________________________________

Прохідні риби -_______________________________________

____________________________________________________

Нагул -______________________________________________

____________________________________________________

Інкубаційний період -__________________________________

____________________________________________________

  1. Запишіть у таблицю ознаки риб, що вказують на пристосованість риб до водного життя.

 

Пристосованість до водного життя

Покриви тіла

 

 

Забарвлення

 

 

Органи руху

 

 

Органи чуттів

 

 

Органи дихання

 

  1. Заповніть таблицю «Будова та функції систем органів риб»

Системам органів

Складові частини

Функції

Травна система

 

 

Дихальна система

 

 

Плавальний міхур

 

 

Кровоносна система

 

 

Видільна система

 

 

Органи чуттів

 

 

Нервова система

 

 

Статева система

 

 

  1. Замалюйте 4 стадії розвитку кісткових риб.

 

 

 

 

 

 

 

ХРЯЩОВІ РИБИ. ВИЗНАЧАЛЬНІ ОЗНАКИ БУДОВИ, БІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ, СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ

  1. Заповніть таблицю «Загальна характеристика Хрящових риб»

Ознака

Характеристика

Представники

 

 

Порожнина тіла

 

Дихальна система

 

Травна система

 

Видільна

 

 

Кровоносна система

 

Нервова система

 

Органи чуттів

 

Розмноження

 

 

  1. Порівняйте класи риб.

Класи

Кісткові риби

Хрящові риби

Шкіра вкрита лускою

 

 

Шкіра вкрита примітивною лускою, яка має зубці, вкриті емаллю

 

 

Скелет протягом усього життя складається з хрящової тканини

 

 

Скелет складається з кісток і хрящів

 

 

Є парні та непарні плавці

 

 

Парні плавці розташовані в горизонтальній  площині

 

 

Асиметричний хвостовий плавець

 

 

Ротовий отвір на нижньому боці голови

 

 

Дихають зябрами, які відкриваються назовні 5-7 зябровими щілинами

 

 

Дихають зябрами, які вкриті зябровими кришками

 

 

Плавальний міхур

 

 

  1. Виконайте тести.
  1. Укажіть, який орган дозволяє зграєвим рибам плавати синхронно:

А орган зору;  Б орган слуху;

В бічна лінія;  Г орган нюху.

  1. У нормі в риб є непарні плавці (спинний та анальний) і парні (грудні та черевні). Укажіть, у яких з перелічених риб є три спинні плавці:

А оселедець;    Б окунь;

В тріска;           Г короп.

  1. Укажіть, про що можна судити за кільцями на лусці риби:

А про ціну риби;     Б про те, якої статі ця риба;

В про вік риби;        Г про те, як риба рухається.

  1. Укажіть, які риби переміщаються для нересту з рік у моря:

А горбуша;              Б європейський вугор;

В мечоносець;         Г триголкова колючка.

  1. Укажіть, які риби переміщаються для нересту з морів у ріки:

А горбуша;    Б європейський вугор;

В карась;        Г тихоокеанський оселедець.

  1. До якого ряду належать такі риби, як горбуша, сьомга, кета:

А Лососеподібні;      Б Оселедцеві;

В Коропові;               Г Окунеподібні.

  1. Укажіть назву науки, що вивчає риб:

А арахнологія;     Б ентомологія;

В іхтіологія;         Г орнітологія.

  1. До якого таксону належить латимерія%:

А Кистепері риби;      Б Круглороті;

В Хрящові риби;         Г Безчерепні риби.

  1. Укажіть, до якого таксону належить електричний скат:

А Кісткові риби;     Б Круглороті;

В Хрящові риби;     Г Безчерепні риби.

  1.      До якого ряду відносять риб, що мають легені:

А Осетрові;    Б Кистепері;

В Дводишні;  Г Скорпеноподібні.

 

 

 

 

 

 

 

АМФІБІЇ. ВИЗНАЧАЛЬНІ ОЗНАКИ БУДОВИ, БІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ, СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ

  1. Поясніть терміни:

Амфібії, або Земноводні – це____________________________

____________________________________________________

Шкірне дихання -_____________________________________

____________________________________________________

Клоака -_____________________________________________

  1. Користуючись підручником, заповніть таблицю.

Ознаки пристосованості жаб до життя у воді

Ознаки пристосованості жаб до життя на суходолі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Заповніть таблицю (ознаки, спільні для пуголовка і жаби, підкресліть червоним, а для пуголовка і риби – синім ).

Питання для аналізу

Риба

Пуголовок

Жаба

Середовище існування

 

 

 

Форма тіла

 

 

 

 

Кінцівки

 

 

 

 

Наявність хвоста

 

 

 

Особливості покривів тіла

 

 

 

Органи дихання

 

 

 

 

Органи кровообігу

 

 

 

 

 

  1. Порівняйте ряди класу Земноводні

Питання для аналізу

Хвостаті

Безхвості

Представники

 

 

 

 

 

Характерні особливості зовнішньої та внутрішньої  будови

 

 

Значення в природі та вжитті людини

 

 

 

 

 

 

 

 

РЕПТИЛІЇ. ВИЗНАЧАЛЬНІ ОЗНАКИ БУДОВИ, БІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ, СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ, РІЗНОМАНІТНІСТЬ

  1. Дайте визначення:

Акомодація -_________________________________________

____________________________________________________

Регенерація -_________________________________________

____________________________________________________

Рогові щитки, лусочки -________________________________

____________________________________________________

Яйцева оболонка –це __________________________________

____________________________________________________

 

  1. Порівняйте ряди класу Плазуни

Питання для аналізу

ряди

Лускаті

Черепахи

Крокодили

Характерні особливості зовнішньої та внутрішньої будови

 

 

 

 

 

 

 

Значення в природі та житті людини

 

 

 

Представники

 

 

 

 

 

  1. Опишіть сезонні явища плазунів.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

ПТАХИ. ВИЗНАЧАЛЬНІ ОЗНАКИ БУДОВИ, БІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОТІ, СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ, РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТА ЗНАЧЕННЯ

  1. Запам’ятайте:

Цівка – оголена частина шкіри ніг птахів, вкрита роговими лусками.

Куприкова залоза – міститься в основі хвоста, виділяє жир, яким птах змащує за допомогою дзьоба піряний покрив.

  1. Поясніть терміни:

Стрижень -_________________________________________

____________________________________________________

Опахало -____________________________________________

____________________________________________________

Восковиця -__________________________________________

____________________________________________________

Піря -______________________________________________

____________________________________________________

 

 

 

 

  1. Заповніть таблицю «Зовнішня будова птахів»

Особливості зовнішньої будови птахів

Ознаки, що розвинулись у  звязку з пристосуванням до польоту

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Користуючись малюнком, поясніть де у покриві птаха розташований кожен вид пір’я і яке його значення.

http://intranet.tdmu.edu.ua/data/kafedra/internal/med_biologia/classes_stud/uk/med/biol/ptn/%D0%97%D0%BE%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8F/1%20%D0%BA%D1%83%D1%80%D1%81/%D0%A2%D0%B5%D0%BC%D0%B0%2008.files/image008.jpg

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Користуючись підручником, заповніть таблицю «Ряди класу Птахи (за вибором вчителя).

 

Питання для аналізу

Ряди

Представники

 

 

 

 

 

Середовище існування(водно-повітряне, наземно-повітряне,суходіл)

 

 

 

Особливості будови (дзьоба, оперення, задніх кінцівок (ніг), шиї тощо)

 

 

 

Характер живлення (рослиноїдні, мясоїдні, всеїдні)

 

 

 

Тип розвитку пташенят

 

 

 

Значення в природі та  житті людини

 

 

 

 

 

 

 

 

ССАВЦІ, ВИЗНАЧАЛЬНІ ОЗНАКИ БУДОВИ, БІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ, СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ, РІЗНОМАНІТНІСТЬ

  1. Дайте визначення:

Ссавці -_____________________________________________

____________________________________________________

Волосся -____________________________________________

____________________________________________________

Плацента - __________________________________________

Молочні залози - ______________________________________

____________________________________________________

  1. Особливості організації, розмноження та розвитку Ссавців (заповніть таблицю).

Питання для аналізу

Першозвірі (яйцекладні)

Сумчасті

Плацентарні

Географічне поширення

 

 

 

Температура тіла (постійна чи коливається)

 

 

 

Чим закінчується травна система

 

 

 

Особливості будови молочних залоз

 

 

 

Особливості розвитку зародка

 

 

 

Представники

 

 

 

 

 

  1. Заповніть таблицю « Ссавці та їх пристосованість до середовища існування»

Група ссавців

Представники

Риси пристосованості до середовища існування

Наземні

 

 

 

Водні

 

 

 

Літаючі

 

 

 

Підземні (риючі )

 

 

 

  1. Виконайте тести:
  1. Укажіть, з якого відділу їжа в корови повертається в ротову порожнину для пережовування:

А сичуга;     Б рубця;

В сітки;        Г книжки.

  1. Хто належить до підряду Мавпи:

А довгопяти;      Б галаго;

В тупаї;                 Г люди.

  1. Тварина, що виношує в сумці яйце, а потім дитинча:

А кенгуру;          Б качкодзьоб;

В єхидна;            Г сумчаста білка.

  1. Який ссавець насиджує яйця:

А качкодзьоб;      Б єхидна;

В дикобраз;          Г проєхидна.

  1. До якого ряду ссавців належить кріт:

А Хижаки;       Б Зайцеподібні;

В Комахоїдні;  Г Рукокрилі.

  1. З яких залоз утворилися в ссавців молочні залози:

А з потових залоз;     Б сальних залоз;

В травних залоз;        Г ендокринних залоз.

  1. Укажіть основну функцію вібрисів:

А це орган дотику;     Б орган нюху;

В орган зору;              Г орган слуху.

  1. Укажіть, який ссавець є найменшим:

А землерийка;    Б миша;

В хомяк;             Г їжак.

  1. У який час доби більшість представників ряду рукокрилих є найактивнішими:

А у сутінках і вночі;    Б ранком;

В удень;                        Г увечері;

  1.      Укажіть правильне твердження стосовно ссавців.

А Яйцепроводи утворюють розширення – піхву, яка веде в матку.

Б У матці з фолікула формується плацента (відсутня у яйцекладних).

В Від лівого шлуночка відходить права (на відміну від людини) дуга аорти.

Г Еритроцити ссавців безядерні й мають форму двоввігнутих дисків.

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

  1. Вихренко А.С. Робочий зошит з біології. - 8 клас. – К.:  Вид. група «Школяр», 2009. – 74.
  2. Базанова Т.І. Підручник з біології. 8 клас. – Х.: «Гімназія», 2008. – 320.
  3. Соболь В.І. Підручник з біології. 7 клас. – Кам’янець –Подільський: Абетка, 2015. – 292.
  4. Архипчук Л.О. Робочий зошит з біології. 8 клас. –Х.: Вид.група «Ранок», 2014. – 68.
  5. Інтернет-ресурси.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
22 квітня 2020
Переглядів
3476
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку