В зошиті розміщені різноманітні завдання по кожній темі, які можна виконувати на уроці, і задавати для домашньої роботи. Виконавши завдання з тої чи іншої теми, дитина матиме міні-конспект.
ВІДДІЛ ОСВІТИ ТУРІЙСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
ТУРІЙСЬКИЙ РАЙОННИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТИ
І. І. Русецька
Робочий зошит з біології
для учнів 7 класу
( І семестр )
Турійськ-2016
Русецька І.І. Робочий зошит з біології для учнів 7 класу (І семестр). – Турійськ – 2016. – 71 с.
Робочий зошит містить розробки всіх уроків біології за І семестр для учнів 7 класів загальноосвітніх навчальних закладів, розроблених відповідно до чинної програми. В ньому методами стислих завдань конкретизовані основні біологічні ідеї розділу «Вступ. Різноманітність тварин». Використання зошита звільняє учня від непродуктивної механічної роботи, орієнтує на обов’язкові результати навчання, не позбавляючи власної творчості по засвоєнню знань.
Зміст
Передмова..…………………………………………………………5
Вступ
Тварина – живий організм. …………………………………………6
Тварина та її життєдіяльність……………………………………………………...8
Тварина та її будова……………………………………………………………….10
Основні відмінності тварин від рослин та грибів………………………………………………………………..16
Тема 1. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН
Тварини, їх класифікація та значення…………………………………………………………….19
Кишковопорожнинні, їх визначальні особливості й середовище існування……………………………………………………………21
Кнідарії, їх різноманітність та значення…………………………………………………………….23
Кільчасті черви: особливості будови, поширення, різноманітність та значення………………………………………………………...…..24
Членистоногі, їх загальна характеристика й різноманітність…………………………………………...………...28
Ракоподібні: будова, біологічні особливості, різноманітність та значення………………………………………………………….....31
Павукободібні: визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини…………………………………………………………...…32
Комахи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування...……………………………………………37
Молюски. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування. Різноманітність молюсків, роль у природі та значення в житті людини…...…..………………………………39
Паразитичні безхребетні тварини……...…….…………………....41
Хордові, їх загальна характеристика……………………………...43
Риби. Кісткові риби. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування……….……………………...45
Хрящові риби. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування………………………….…...48
Амфібії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування, різноманітність.………………………….50
Рептилії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування, різноманітність..…………………………51
Птахи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування, різноманітність та значення....................54
Ссавці. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування, різноманітність……………..……………54
Список використаної літератури………………………………….57
ПЕРЕДМОВА
Робочий зошит містить розробки всіх уроків біології за І семестр для учнів 7 класів загальноосвітніх навчальних закладів, розроблених відповідно до чинної програми. В ньому методами стислих завдань конкретизовані основні біологічні ідеї розділу «Вступ. Різноманітність тварин». Використання зошита звільняє учня від непродуктивної механічної роботи, орієнтує на обов’язкові результати навчання, не позбавляючи власної творчості по засвоєнню знань. Різноманітні завдання, що містяться в зошиті допоможуть урізноманітнити форми роботи на уроці, сприятимуть створенню атмосфери зацікавленості, ситуації успіху, творчої співпраці вчителя та учня. Структура уроків уніфікована і побудована з урахуванням сучасних вимог до організації навчально-виховного процесу. У зошиті подано різноманітні форми й методи роботи на уроці. На етапах актуалізації опорних знань та мотивації навчальної діяльності використовуються вправи для активізації пізнавальної діяльності учнів. Це допоможе учням подолати труднощі в засвоєнні знань, а також у застосуванні отриманих знань, умінь і навичок на практиці. До більшості уроків розроблені завдання, які можна задавати на виконання вдома, що дозволяє підготуватися учням і учителю до активної співпраці на наступних уроках. Пропонований зошит допоможе вчителям та учням швидко та якісно підготуватися до уроків, перевірити й оцінити знання вихованців, розширити кругозір дітей, сформувати дбайливе ставлення до природи та інтерес до вивчення біології.
ВСТУП
ТВАРИНА – ЖИВИЙ ОРГАНІЗМ
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Царства живої природи |
||||
|
|
|
|
|
Тварини_____________________________________________
____________________________________________________
Зоологія_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Властивість |
Сутність |
Значення для організму |
Живлення
|
|
|
Дихання
|
|
|
Виділення
|
|
|
Ріст
|
|
|
Розвиток
|
|
|
Розмноження
|
|
|
Подразливість
|
|
|
Рух
|
|
|
ХРУ СІТР ВОТОЗИРК НЯЗЖНОРОМЕН НЯХНИДА ВЯНЛЕЖИН НЕЛІДИНЯВ ПЗИРАЛІВДОСТЬ
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Водне середовище |
Наземно-повітряне середовище |
Грунт |
Живі організми |
|
|
|
|
ТВАРИНА ТА ЇЇ ЖИТТЄДІЯЛЬНІСТЬ
Автотрофи______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Гетеротрофи ____________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Локомоція___________________________________________
____________________________________________________
____________________________________________________
Гетеротрофне |
Автотрофне |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Тварини — живі організми.
2. Тварини живляться автотрофно.
3. Більшість тварин активно рухаються.
4. У більшості тварин обмежений ріст.
5. Більшість тварин є одноклітинними.
6. Більшість тварин ростуть протягом усього життя.
7. У тваринних клітинах не має клітинної стінки.
8. У тваринних клітинах не має пластид.
9. У тваринних клітинах є вакуолі з клітинним соком.
10. Більшість тварин мають системи органів.
11. Тварини не здатні до подразливості.
12. Тварини й рослини мають спільне походження.
ТВАРИНА ТА ЇЇ БУДОВА
Клітина тварин______________________________________
____________________________________________________
____________________________________________________
Тканина тварин ______________________________________
____________________________________________________
Міжклітинна речовина ________________________________
____________________________________________________
Орган - _____________________________________________
____________________________________________________
Система органів______________________________________
____________________________________________________
Порожнина тіла - ____________________________________
____________________________________________________
Структурні компоненти |
Особливості будови |
Функції |
Мембрана
|
|
|
Цитоплазма
|
|
|
Ядро
|
|
|
Мітохондрії
|
|
|
Ендоплазматична сітка |
|
|
Апарат Гольджі
|
|
|
Лізосоми
|
|
|
Рибосоми
|
|
|
Клітинний центр
|
|
|
Органели руху
|
|
|
Включення
|
|
|
Глікокалікс
|
|
|
Назва тканини |
Будова і функції |
Епітеліальна
|
|
Сполучна
|
|
М’язова
|
|
Нервова
|
|
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Система органів |
Функції |
Опорно-рухова
|
|
Травна
|
|
Дихальна
|
|
Кровоносна
|
|
Видільна
|
|
Нервова
|
|
Статева
|
|
А тканина
Б клітина
В орган
Г організм
Д система органів
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
А,Б,В |
Г,Д,Е |
Є,Ж,З |
И,І,Ї,Й |
К,Л,М |
Н,О,П,Р |
С,Т,У,Ф |
Х,Ч,Ц,Ш |
Щ,Ю,Я,Ь |
1. 55474612. 75164613. 9266
4. 543676515. 8476651351 6. 52516161
7. 155982669 8. 64167651
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. Вставте пропущені слова.
1. Частина тіла, що має певну будову і виконує певні функції, називається ___________
2. Найголовнішим органом кровоносної системи є __________
3. Головний мозок є частиною _________системи. 4.Основними органами _________системи ссавців є легені.
5. Залози внутрішньої секреції належать до ________системи.
6. _______система забезпечує розмноження організмів.
7. Скелет є складовою _____системи.
8. У хребетних тварин у складі_________системи є нирки.
9. _________система більшості тварин закінчується анальним отвором або клоакою.
10. Органи складаються з подібних____________.
11. Транспорт газів та речовин в організмі здійснює _________ система.
12.Рухи кісток скелета забезпечують ______________ .
ОСНОВНІ ВІДМІННОСТІ ТВАРИН ВІД РОСЛИН ТА ГРИБІВ
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Питання для аналізу |
Царство Рослини |
Царство Гриби |
Царство Тварини |
За способом живлення |
|
|
|
Оболонка клітини |
|
|
|
Речовини, що запасаються |
|
|
|
Пересування в просторі |
|
|
|
Ріст організму |
|
|
|
А епітеліальною Б м’язовою В сполучною Г нервовою
А органами Б органелами В частинами Г включення
А прокаріоти Б еукаріоти В гетеротрофи Г автотрофи
А сполучна Б епітеліальна В провідна Г нервова
А тканина Б організм В система органів Г органела
А за способом живлення належать до автотрофів
Б за способом живлення належать до гетеротрофів
В за способом живлення належать до мікотрофів
Г не живляться
А гриби Б бактерії В рослини Г тварини
А чотири Б п’ять В шість Г сім
А рослини Б гриби В тварини Г віруси
А гетеротрофи Б сапротрофи
В автотрофи Г паразити
РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН
ПОНЯТТЯ ПРО КЛАСИФІКАЦІЮ ТВАРИН
Систематика - ______________________________________
____________________________________________________
Бінарна номенклатура ________________________________
____________________________________________________
Класифікація - _______________________________________
____________________________________________________
Таксон – це__________________________________________
____________________________________________________
____________________________________________________
Вид - _______________________________________________
____________________________________________________
Значення тварин для людини |
Значення тварин у природі |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
КИШКОВОПОРОЖНИННІ, ЇХ ВИЗНАЧАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ Й СЕРЕДОВИЩЕ ІСНУВАННЯ
Багатоклітинні тварини-______________________________
________________________________________________________________________________________________________
Радіально симетричні, або Кишковопорожнинні ________________________________________________________________________________________________________
Кнідарії - ____________________________________________
____________________________________________________
Реброплави -_________________________________________
____________________________________________________
Гермафродити -______________________________________
____________________________________________________
Ознака |
Характеристика |
Середовище існування |
|
Симетрія тіла
|
|
Здатність до руху |
|
Шари тіла
|
|
Простір між шарами тіла
|
|
Типи клітин
|
|
Системи органів
|
|
Розмноження
|
|
Ознаки |
Особливості будови та життєдіяльності |
1)тіло |
а)дифузійного (розкиданого типу) |
2)тип симетрії |
б)добре розвинена |
3)покриви |
в)епітеліально-покривні тканини, ектодерма, ентодерма |
4)травна система |
г)внутрішньоклітинне та порожнинне |
5)травлення |
д)розчиненим у воді киснем,дифузійно, усією поверхнею тіла |
6)дихання |
е)кінцеві продукти дисиміляції |
7)виділення |
є)багатоклітинне |
8)нервова система |
ж)ротовий отвір, кишкова порожнина,клітини ентодерми |
9)органи чуттів |
з)не розвинені, дотик усією поверхнею тіла, особливо чутливі щупальця; вперше в органічному світі з’являються рефлекси |
10)розмноження |
и)зигота –планула(двошарова личинка)-доросла гідра |
11)розвиток |
і)вегетативне – брунькування, статеве – гермафродити,запліднення перехресне |
12)регенерація |
ї)радіальний |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А променева; Б двобічна; В симетрія відсутня.
А один; Б два; В три.
А мезоглея; Б ектодерма; В ентодерма.
А мезоглея; Б ектодерма; В ентодерма.
А ектодермі; Бмезоглеї; Вентодермі.
КНІДАРІЇ, ЇХ РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТА ЗНАЧЕННЯ
Поліпи – це__________________________________________
____________________________________________________
Медузи – це_________________________________________
____________________________________________________
Життєва форма – це__________________________________
____________________________________________________
Регенерація - ________________________________________
____________________________________________________
а)кінська актинія_____________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
б)прісноводна гідра___________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________в)морська оса________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
КІЛЬЧАСТІ ЧЕРВИ:ОСОБЛИВОСТІ БУДОВИ, ПОШИРЕННЯ, РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТА ЗНАЧЕННЯ
Параподії -__________________________________________
____________________________________________________
Целом -______________________________________________
____________________________________________________
Метанефридії -_______________________________________
____________________________________________________
Сегменти -__________________________________________
____________________________________________________
Гірудин -____________________________________________
____________________________________________________
Середовище існування кільчастих червів__________________
____________________________________________________
Покриви тіла_________________________________________
________________________________________________________________________________________________________
Травна система______________________________________
____________________________________________________
____________________________________________________
Видільна система_____________________________________
____________________________________________________
____________________________________________________
Кровоносна система__________________________________
____________________________________________________
Нервова система_____________________________________
____________________________________________________
Органи чуття________________________________________
____________________________________________________
Статева система____________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
|
Багатощетинкові |
Малощетинкові |
П’явки |
Середовище існування |
|
|
|
Органи руху |
|
|
|
Значення у природі |
|
|
|
Значення в житті людини |
|
|
|
Представники |
|
|
|
А поділене на неоднакові за будовою сегменти
Б поділене на однакові за будовою сегменти
В тіло несегментоване
А змішану Б вторинну
В первинну Г заповнену паренхімою (сполучною тканиною)
А відсутня Б замкнена, серця немає
В незамкнена, серця немає Г замкнена, серце є
А парними трубочками, з’єднаними в загальну систему
Б поверхнею тіла
В парними трубочками, не з’єднаними в загальну систему
А трубочник Б нереїд В піскожил
А членисті, непарні вирости без щетинок
Б не членисті, м’язові, бічні парні вирости зі щетинками
В нем’язові, не членисті непарні вирости
А парні трубочки, з’єднані в загальну систему
Б усю поверхню тіла
В непарні трубочки, з’єднані в загальну систему
Г парні трубочки, не з’єднані в загальну систему
А Малощетинкові Б Багатощетинкові В П’явки
А Малощетинкові Б Багатощетинкові В П’явки
1. Тіло кільчаків складається з сегментів.
2. Кільчасті черви живуть тільки в ґрунті.
3. Вони мають променеву симетрію тіла.
4. Дощовий черв’як дихає зябрами.
5. П’явки належать до кільчастих червів.
6.Кільчаки розмножуються статево та нестатево.
7.Кільчаки мешкають тільки в ґрунті.
8.Багато з них є гермафродитами.
9.Дощовий черв’як належить до багатощетинкових червів.
10. Трубочник належить до малощетинкових червів.
11. Не всіп’явки є паразитами.
12. П’явки відіграють значну роль у ґрунтоутворенні.
ЧЛЕНИСТОНОГІ, ЇХ ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА Й РІЗНОМАНІТНІСТЬ
Хітин - _____________________________________________
____________________________________________________
Гемолімфа - _________________________________________
____________________________________________________
Жирове тіло - ________________________________________
____________________________________________________
Міксоцель - __________________________________________
____________________________________________________
Ознаки |
Характеристика |
Забарвлення покриву тіла |
|
Довжина тіла |
|
Покриви тіла |
|
Відділи тіла |
|
Органи на головогрудях |
|
Органи на черевці |
|
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
РАКОПОДІБНІ: БУДОВА, БІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ, РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТА ЗНАЧЕННЯ
Зелені залози - _____________________________________
__________________________________________________
Мозаїчний рух -_____________________________________
__________________________________________________
Статевий диморфізм -______________________________
__________________________________________________
Ознака |
Рак річковий |
Черв’якдощовий |
Розмір тіла |
|
|
Порожнина тіла |
|
|
Дихальна система |
|
|
Травна система |
|
|
Видільна система |
|
|
Кровоносна система |
|
|
Нервова система |
|
|
Органи чуттів |
|
|
Розмноження |
|
|
Ряд |
Кількість видів, представники |
Особливості будови |
Значення в природі та житті людини |
Десятиногі |
|
|
|
Рівноногі |
|
|
|
Гіллястовусі |
|
|
|
Веслоногі |
|
|
|
Коропоїди |
|
|
|
4. Користуючись підручником, вставте у текст пропущені слова.
1. Ракоподібні — це тварини, тіло яких вкрите__________покривом, що просочений__________і виконує функцію скелета. 2. Ракоподібні — переважно мешканці__________середовища. 3. Річковий рак мешкає у _______водоймах і виявляє активність_________. 4. Раки — всеїдні, але переважно живляться_______. 5. Вони можуть пересуватись двома способами:_______ та _______. 6. Відділи тіла рака: _______,_________ і . ______7. Перші два відділи зростаються і утворюють________. 8. На голові розташовані_____пари ________,______ ,_______ , органи виділення — ________. 9. Рак має____пар______ніг, перша пара перетворена на ______. 10. На черевці розташовані_______ніжки. 11.Остання пара кінцівок і анальна лопать перетворені на_________ .
ПАВУКОПОДІБНІ: ВИЗНАЧАЛЬНІ ОЗНАКИ БУДОВИ, БІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ, СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ
Арахнологія – наука про будову, особливості процесів життєдіяльності та різноманітність павукоподібних.
Хеліцери – перша пара кінцівок голово грудей, що має вигляд рухомих кігтикі, на кінці яких відкриваються протоки отруйних залоз, розташованих у передній частині голово грудей. Слугують для вбивання здобичі та для захисту.
Ногощупальця (педипальпи) – друга пара кінцівок, є органом дотику та смаку, вкриті чутлими волосками.
Позакишкове травлення – травлення, що відбувається без участі травної системи (під панциром комахи-жертви) під дією травних речовин.
Мальпігієві судини – органи виділення у павукоподібних.
Ряд |
Представники |
Особливості будови та життєдіяльності |
Значення в природі та житті людини |
Павуки
|
|
|
|
Кліщі
|
|
|
|
Скорпіони
|
|
|
|
КОМАХИ, ВИЗНАЧАЛЬНІ ОЗНАКИ БУДОВИ, БІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ, СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ
Ентомологія - _______________________________________
____________________________________________________
Ротовий апарат -_____________________________________
________________________________________________________________________________________________________
Жилкування крил - ____________________________________
____________________________________________________
Суспільні комахи -____________________________________
____________________________________________________
Рецептори -__________________________________________
____________________________________________________
Неповне перетворення -________________________________
____________________________________________________
Повне перетворення -_________________________________
____________________________________________________
Павукоподібні |
Спільні риси |
Комахи |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Яйце - ________________________________- ________________
Тип розвитку - ___________________________________________
Яйце - ________________________________- ________________
Тип розвитку - ___________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Назва ряду, кількість видів |
Особливості будови крил |
Особливості будови ротового апарату |
Представники |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Група комах |
Приклади комах |
Учасники харчових ланцюгів |
|
Запилювачі |
|
Ґрунтоутворювачі |
|
Санітари |
|
Паразити рослин |
|
Паразити тварин |
|
Переносники збудників хвороб |
|
Шкідники сільського господарства |
|
Органами дихання павуків є____________________________
____________________________________________________
Скільки ходильних ніг у рака, комахи?____________________
Видільна система павукоподібних – це___________________
Скільки пар очей у комах?______________________________
На які відділи поділено тіло павукоподібних?______________
____________________________________________________
Чим вкрите тіло комах?_______________________________
Яка симетрія тіла ракоподібних?_______________________
Які розміри павукоподібних?____________________________
Які травні залози є у павуків?___________________________
Де розташоване серце у комах?_________________________
Якого кольору кров у павука та рака?____________________
Клас Ракоподібні належить до типу_____________________
Які органи чуття розвинені у Членистоногих?____________
З чого складається нервова система у комах?_____________
Чим відрізняються павуки від кліщів?____________________
Назвіть кліщів, які паразитують на тілі тварин та людини__________________________________________________________________________________________________
МОЛЮСКИ, ВИЗНАЧАЛЬНІ ОЗНАКИ БУДОВИ, БІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ, СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ. РІЗНОМАНІТНІСТЬ МОЛЮСКІВ, РОЛЬ У ПРИРОДІ ТА ЗНАЧЕННЯ В ЖИТТІ ЛЮДИНИ
Мантія – складка шкіри, що оточує тулуб молюсків з обох боків, відростає від його спинного боку.
Паренхіма – пухка сполучна тканина, яка заповнює проміжки між органами у молюсків.
Незамкнена кровоносна система – представлена серцем і судинами, але кров із судин потрапляє до порожнини тіла, там збагачує киснем і поживними речовинами органи, а потім знову збирається у судини, які несуть кров до органів дихання.
Вени – судини, що несуть кров до серця.
Артерії – судини, що несуть кров від серця до органів.
Артеріальна кров – кров, збагачена киснем.
Венозна кров – кров без кисню, з великою кількістю вуглекислого газу.
Устя – отвір у спірально закрученій черепашці.
«Тертка» - мускулистий язик, вкритий рядами хітинових зубців.
Молюски призвичаїлись до _______________ та _________________ середовища життя. Тіло складається з ________,_______ та ________. Тулуб молюска оточений складкою шкіри _________. Між тілом і мантією є ______________ порожнина. Тіло більшості молюсків вкрите захисною __________. У молюсків розвинені системи органів _____________________. Кровоносна система молюсків _________ типу. Органами дихання мешканців водоймищ є ___________, у наземних тварин переважно _______________. Органами виділення молюсків __________. У статевому відношенні вони є _________________ організмами і _____________. Розвиток може бути ___________ або ____________.
Ознаки |
Класи |
||
Двостулкові |
Черевоногі |
Головоногі |
|
Представники |
|
|
|
Кількість видів |
|
|
|
Наявність черепашки |
|
|
|
Характер живлення |
|
|
|
Травна система |
|
|
|
Кровоносна система |
|
|
|
Дихальна система |
|
|
|
Нервова система |
|
|
|
Розвиток і розмноження |
|
|
|
Симетрія тіла |
|
|
|
Органи чуттів |
|
|
|
Порожнина тіла |
|
|
|
Значення в екосистемах |
Значення для людини |
|
позитивне |
негативне |
|
|
|
|
ПАРАЗИТИЧНІ БЕЗХРЕБЕТНІ ТВАРИНИ
Назва виду |
Характер впливу на організм людини |
Заходи запобігання зараженню |
Аскарида людська
|
|
|
Гострик
|
|
|
Трихінела
|
|
|
пристосованості до паразитичного способу життя:
За аналогією складіть схему циклу розвитку сисуна печінкового (аскариди людської, ціп’яка бичачого).
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ХОРДОВІ, ЇХ ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА
Хорда ______________________________________________
____________________________________________________
Хребет _____________________________________________
____________________________________________________
Зяброві щілини -______________________________________
____________________________________________________
Клоака -_____________________________________________
____________________________________________________
Ознака |
Характеристика |
Розмір тіла |
|
Порожнина тіла |
|
Дихальна система |
|
Травна система |
|
Видільна система |
|
Кровоносна система |
|
Нервова система |
|
Органи чуттів |
|
Розмноження |
|
Хордові тварини мають осьовий кістяк ____________________. Центральна нервова система представлена ___________ трубкою, яка розташована над _______________. Органи дихання у хордових -________________ або ________. Кровоносна система _____________ типу. Серце міститься на ___________ боці тіла. Симетрія тіла - ____________, порожнина тіла - ____________, в ній розміщені ____________
РИБИ. КІСТКОВІ РИБИ. ВИЗНАЧАЛЬНІ ОЗНАКИ БУДОВИ, БІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ, СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ
Плавці - _____________________________________________
____________________________________________________
Плавальний міхур - ___________________________________
Бічна лінія -__________________________________________
____________________________________________________
Зябра - ______________________________________________
____________________________________________________
Нерест - ____________________________________________
____________________________________________________
Прохідні риби -_______________________________________
____________________________________________________
Нагул -______________________________________________
____________________________________________________
Інкубаційний період -__________________________________
____________________________________________________
|
Пристосованість до водного життя |
Покриви тіла |
|
Забарвлення |
|
Органи руху |
|
Органи чуттів
|
|
Органи дихання |
|
Системам органів |
Складові частини |
Функції |
Травна система |
|
|
Дихальна система |
|
|
Плавальний міхур |
|
|
Кровоносна система |
|
|
Видільна система |
|
|
Органи чуттів |
|
|
Нервова система |
|
|
Статева система |
|
|
ХРЯЩОВІ РИБИ. ВИЗНАЧАЛЬНІ ОЗНАКИ БУДОВИ, БІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ, СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ
Ознака |
Характеристика |
Представники |
|
Порожнина тіла |
|
Дихальна система |
|
Травна система |
|
Видільна |
|
Кровоносна система |
|
Нервова система |
|
Органи чуттів |
|
Розмноження |
|
Класи |
Кісткові риби |
Хрящові риби |
Шкіра вкрита лускою |
|
|
Шкіра вкрита примітивною лускою, яка має зубці, вкриті емаллю |
|
|
Скелет протягом усього життя складається з хрящової тканини |
|
|
Скелет складається з кісток і хрящів |
|
|
Є парні та непарні плавці |
|
|
Парні плавці розташовані в горизонтальній площині |
|
|
Асиметричний хвостовий плавець |
|
|
Ротовий отвір на нижньому боці голови |
|
|
Дихають зябрами, які відкриваються назовні 5-7 зябровими щілинами |
|
|
Дихають зябрами, які вкриті зябровими кришками |
|
|
Плавальний міхур |
|
|
А орган зору; Б орган слуху;
В бічна лінія; Г орган нюху.
А оселедець; Б окунь;
В тріска; Г короп.
А про ціну риби; Б про те, якої статі ця риба;
В про вік риби; Г про те, як риба рухається.
А горбуша; Б європейський вугор;
В мечоносець; Г триголкова колючка.
А горбуша; Б європейський вугор;
В карась; Г тихоокеанський оселедець.
А Лососеподібні; Б Оселедцеві;
В Коропові; Г Окунеподібні.
А арахнологія; Б ентомологія;
В іхтіологія; Г орнітологія.
А Кистепері риби; Б Круглороті;
В Хрящові риби; Г Безчерепні риби.
А Кісткові риби; Б Круглороті;
В Хрящові риби; Г Безчерепні риби.
А Осетрові; Б Кистепері;
В Дводишні; Г Скорпеноподібні.
АМФІБІЇ. ВИЗНАЧАЛЬНІ ОЗНАКИ БУДОВИ, БІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ, СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ
Амфібії, або Земноводні – це____________________________
____________________________________________________
Шкірне дихання -_____________________________________
____________________________________________________
Клоака -_____________________________________________
Ознаки пристосованості жаб до життя у воді |
Ознаки пристосованості жаб до життя на суходолі |
|
|
Питання для аналізу |
Риба |
Пуголовок |
Жаба |
Середовище існування |
|
|
|
Форма тіла
|
|
|
|
Кінцівки
|
|
|
|
Наявність хвоста |
|
|
|
Особливості покривів тіла |
|
|
|
Органи дихання
|
|
|
|
Органи кровообігу |
|
|
|
Питання для аналізу |
Хвостаті |
Безхвості |
Представники
|
|
|
Характерні особливості зовнішньої та внутрішньої будови |
|
|
Значення в природі та вжитті людини
|
|
|
РЕПТИЛІЇ. ВИЗНАЧАЛЬНІ ОЗНАКИ БУДОВИ, БІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ, СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ, РІЗНОМАНІТНІСТЬ
Акомодація -_________________________________________
____________________________________________________
Регенерація -_________________________________________
____________________________________________________
Рогові щитки, лусочки -________________________________
____________________________________________________
Яйцева оболонка –це __________________________________
____________________________________________________
Питання для аналізу |
ряди |
||
Лускаті |
Черепахи |
Крокодили |
|
Характерні особливості зовнішньої та внутрішньої будови |
|
|
|
Значення в природі та житті людини |
|
|
|
Представники |
|
|
|
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ПТАХИ. ВИЗНАЧАЛЬНІ ОЗНАКИ БУДОВИ, БІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОТІ, СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ, РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТА ЗНАЧЕННЯ
Цівка – оголена частина шкіри ніг птахів, вкрита роговими лусками.
Куприкова залоза – міститься в основі хвоста, виділяє жир, яким птах змащує за допомогою дзьоба пір’яний покрив.
Стрижень -_________________________________________
____________________________________________________
Опахало -____________________________________________
____________________________________________________
Восковиця -__________________________________________
____________________________________________________
Пір’я -______________________________________________
____________________________________________________
Особливості зовнішньої будови птахів |
Ознаки, що розвинулись у зв’язку з пристосуванням до польоту |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Питання для аналізу |
Ряди |
||
Представники
|
|
|
|
Середовище існування(водно-повітряне, наземно-повітряне,суходіл) |
|
|
|
Особливості будови (дзьоба, оперення, задніх кінцівок (ніг), шиї тощо) |
|
|
|
Характер живлення (рослиноїдні, м’ясоїдні, всеїдні) |
|
|
|
Тип розвитку пташенят |
|
|
|
Значення в природі та житті людини |
|
|
|
ССАВЦІ, ВИЗНАЧАЛЬНІ ОЗНАКИ БУДОВИ, БІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ, СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ, РІЗНОМАНІТНІСТЬ
Ссавці -_____________________________________________
____________________________________________________
Волосся -____________________________________________
____________________________________________________
Плацента - __________________________________________
Молочні залози - ______________________________________
____________________________________________________
Питання для аналізу |
Першозвірі (яйцекладні) |
Сумчасті |
Плацентарні |
Географічне поширення |
|
|
|
Температура тіла (постійна чи коливається) |
|
|
|
Чим закінчується травна система |
|
|
|
Особливості будови молочних залоз |
|
|
|
Особливості розвитку зародка |
|
|
|
Представники
|
|
|
|
Група ссавців |
Представники |
Риси пристосованості до середовища існування |
Наземні
|
|
|
Водні
|
|
|
Літаючі
|
|
|
Підземні (риючі )
|
|
|
А сичуга; Б рубця;
В сітки; Г книжки.
А довгоп’яти; Б галаго;
В тупаї; Г люди.
А кенгуру; Б качкодзьоб;
В єхидна; Г сумчаста білка.
А качкодзьоб; Б єхидна;
В дикобраз; Г проєхидна.
А Хижаки; Б Зайцеподібні;
В Комахоїдні; Г Рукокрилі.
А з потових залоз; Б сальних залоз;
В травних залоз; Г ендокринних залоз.
А це орган дотику; Б орган нюху;
В орган зору; Г орган слуху.
А землерийка; Б миша;
В хом’як; Г їжак.
А у сутінках і вночі; Б ранком;
В удень; Г увечері;
А Яйцепроводи утворюють розширення – піхву, яка веде в матку.
Б У матці з фолікула формується плацента (відсутня у яйцекладних).
В Від лівого шлуночка відходить права (на відміну від людини) дуга аорти.
Г Еритроцити ссавців без’ядерні й мають форму двоввігнутих дисків.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1