Роль І. Франка у розвитку драматургії й театру. «Украдене щастя»

Про матеріал

Презентація містить матеріал про Франка як драматурга, а також ідейно-художній аналіз його драматичного твору "Украдене щастя".

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Роль Івана Франка у розвитку драматургії й театру. «Украдене щастя»

Номер слайду 2

Іван Франко — могуча сила,Як гордий дуб, міцний граніт,Котрого буря не зломила,І хоч верхівля опалила,А він красує…. М. Вороний  

Номер слайду 3

Завдання:з’ясувати роль І. Франка у розвитку драматургії й театру;ознайомитися з історією створення драми;визначити тему, жанр і проблематику твору, опрацювавши його зміст;визначити художню цінність п’єси.

Номер слайду 4

П’єси:«Рябина» (1886; 1893);«Майстер Черняк» (1894);«Учитель» (1896);«Украдене щастя» (1893);«Будка, ч. 27» (1896);«Сон князя Святослава» (1895);«Кам’яна душа» (1895).

Номер слайду 5

«Драма — моя стародавня страсть», — так писав Іван Франко в автобіографічному листі до. Агатангела Кримського. Бурхливе захоплення драматургією і театром, пережите в юності,переросло в глибоку усвідомлену турботу письменника про створення національного репертуарудля українського театру. І сьогоднішній урок присвячений вивченню драматургії Івана Франка.

Номер слайду 6

Драматургія — одна з багатьох граней рідкісного обдаровання Франка. У ній він так само сильний, як і в прозі та поезії. Писати п’єси Франко почав дуже рано, ще в гімназії. Крім драми «Три князі на один престол». яку ставив студентський гурток Львівського університету, в юнацькі роки він написав ще польською мовою п’єсу «Югурта». драму «Месть яничара». Драматург-початківець залишив недописаними кілька драматичних творів:». омул і Рем». «Славой і Хрудош». Молодий Франко також перекладав драматургію іноземних авторів.

Номер слайду 7

Паралельно з написанням і перекладанням п’єс письменник багато працював над історією та теорією драматургії й театру, часто виступав у періодиці зі статтями в цій галузі. Найвідоміша з них — «Русько-український театр». Провідною думкою цих публікацій було обстоювання Франком театру як школи життя і правдивості, повноти і щирості зображення дійсності в драматичному творі. Цих теоретичних засад драматург дотримувався і у власних п’єсах. У зрілому віці він написав комедію «Рябина». про становище галицьких селян-бідняків, драму «Учитель». з життя народних педагогів, драму-казку «Сон князя Святослава». романтичну драму «Кам’яна душа». комедії «Майстер Чирняк». (про долю ремісника) і «Жаби». (не збереглась) та низку менш значних драматичних творів.

Номер слайду 8

У своїх драмах Франко порушував проблеми, які хвилювали сучасників. Він уважав, що під час сценічного втілення п’єс глядач має перейматися високими ідеалами, а театр повинен стати справжньою «школою життя». Найвизначнішим сценічним твором Івана Франка вважають драму «Украдене щастя».

Номер слайду 9

Отже, Франко поет, прозаїк, публіцист, перекладач, журналіст, учений, активний громадський діяч, патріот-громадянин і сьогодні ще – драматург. Драма “Украдене щастя” – найвизначніший твір Івана Яковича. Ми на сьогоднішньому уроці розкриємо ще одну грань таланту - драматурга і проаналізуємо одну з найкращих п’єс «Украдене щастя» Розглянемо цікаві питання: хто в кого вкрав щастя? Чи можна вкрасти щастя?

Номер слайду 10

1891 р. у Львові було оголошено конкурс на кращу п’єсу. На цей конкурс драматург і подав свій твір під назвою «Жандарм». але члени журі, у якому переважали народовці, категорично відхилили п’єсу як аморальну. Аморальність її вони вбачали в нібито приниженні автором цісарської поліції. Через два роки Франко знову подає свою п’єсу на конкурс, але в ній уже немає найгостріших сцен конфлікту працелюбного селянина з поліцаєм, і називається вона тепер «Украдене щастя». На цей раз твір проходить за конкурсом, щоправда, здобуває тільки третю премію, а не першу, на яку заслуговує. Історія написання та історична основа твору «Украдене щастя».

Номер слайду 11

У листопаді 1893 року п’єсу поставили на сцені. Львів вітав Франка. У Києві перша постановка відбулася в 1904 році. Яка ж історична основа твору? Ще під час відвідин Лолина Франко залучив свою кохану — Ольгу — до збирання фольклору. Рошкевичівна до свого одруження з Франком мріяла підготувати книжку з місцевими народними весільними піснями. Долучилась до цієї роботи і сестра Ольги. Вона записала «Пісню про шандаря». що й лягло в основу драми «Украдене щастя». Ця співанкахроніка, створена, очевидно, за гарячими слідами сімейної трагедії, вражає й сьогодні. У ній прозоро натякається на зраду чоловіка, але сцени вбивства шандаря з ревнощів немає. Існує думка, що саме Ольга Рошкевич пропонувала Франкові відкрасти своє щастя, коли вийшла за нелюба. Слова коханої Іван Якович вклав у вуста Михайла Гурмана, бо вважав, що так вони звучать природніше, ніж виголошені жінкою.

Номер слайду 12

Ідейно-художній аналіз твору

Номер слайду 13

Жанр п’єси «Украдене щастя». Чому драма називається соціально-психологічною? 1. Конфлікт зумовлений соціальними обставинами(соціальний статус жінки, тяжке життя селян в Австрійській імперії в другій половині ХІХ ст. повноваження війта й жандарма на селі, служба у війську). 2. Герої перебувають у різних психологічних станах: страх Анни перед Михайлом перетворюється на відданість і покору; чоловіка спочатку поважає, потім зневажає;совість, сумніви, сором’язливість змінюються на нехтування народною мораллю; Микола слабкий і тихий наважується відстоювати свою сім’ю;Михайло жорстокий і владний в кінці постає людиною, яку мучить совість. Жанр драми – вимагає від драматурга високої професійної майстерності. Так, «Украдене щастя» - це найдовершеніша драма І. Франка, написана в 1893 році. Це п’ятиактна п’єса з сільського життя. «Я мало знаю у світі творів, написаних з такою простотою й правдивістю, як «Украдене щастя», - зазначав М. Т. Рильський.

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Номер слайду 17

У чому особливість сюжету твору? Сюжет драми «Украдене щастя» нескладний. Скупі й жорстокі брати, щоб не дати Анні посагу за допомогою війта віддали її коханого, Михайла Гурмана, в солдати. Потім вони підробили листа, ніби Михайло загинув на війні, і силою видали Анну заміж за бідного чоловіка з далекого села – Миколу Задорожного. Після повернення з цісарської армії Михайло стає жандармом, випадково зустрічається з Анною. Вона намагається повернути своє украдене щастя. Микола, боронячи своє родинне щастя, у пориві гніву й обурення убиває Гурмана. Убивство Миколою Михайла є розв’язкою. У центрі п’єси – тема людського щастя. Украдене щастя виростає в своєрідний художній образ, який є провідним, наскрізним. Події розгортаються навколо трьох центральних персонажів: Анни, Миколи, Михайла. Тому - три сюжетні лінії. Паралельних сюжетних ліній немає. У центрі сюжету – Анна – жінка. Так склалася в трикутник доля трьох героїв. Характер конфлікту: гострий соціально-психологічний, розгортається динамічно, навально і закінчується смертю героя – Михайла

Номер слайду 18

Сюжетно-композиційний ланцюжок

Номер слайду 19

Хто в кого вкрав щастя? Анна в Миколи?  Усе своє життя Микола намагається прихилити до себе Анну, яка не любить його: поважає, тяжко працює, дає дружині час на роздуми, підтримує у складній ситуації вибору, ввічливий навіть після її зради, захищає її ім’я від „злих язиків” тощо  Микола в Анни?  На арені життя Анна бачить лише себе та Михайла: інші втратили для неї будь-яку цінність. Звідси й ненависть до Миколи як до основної перешкоди на шляху до її щастя („Обрид він мені. Лучче б був гнив собі в криміналі”)

Номер слайду 20

Хто в кого вкрав щастя? Михайло в Миколи?  Усвідомивши, що втратив Анну, Микола утрачає сенс життя. Це виражається у пияцтві як способі забуття, в апатії до господарства, яке так довго створював, до себе, у безпорадності. Убивство свого суперника слід розцінювати як вираження накопичених негативних емоцій, пробудження потреби знищити основну перешкоду до щастя – Михайла Гурмана  Микола в Михайла? Здобувши перемогу над слабким Задорожним, задовольняється цим, адже Анна для нього була засобом помсти. Слова про кохання до Анни розходяться із його справжніми намірами, учинками: грубість виражається і у ставленні до неї 

Номер слайду 21

Висновок. Герої драми є жертвами світу гноблення й безправності, стихійно протестують проти нього. Головний винуватець трагедії – тогочасний суспільний лад, що украв щастя в народу, знедолив його. «Винне нещасливе гладження наших родинних обставин, котре не дозволяє легально розірвати зв'язок, уже фактично розірваний, котре насилує любов і серце женщини…»

Номер слайду 22

П’єса мала великий сценічний успіху 1904 році в КиєвіМихайло. Микола Садовський. Анна. Любов Ліницька. МиколаІван Карпенко-Карий

Номер слайду 23

1984 рік – фільм «Украдене щастя»Режисер – Юрій Ткаченко. Трейлер фільму - https://youtu.be/Y2 OZJXVoq. D0 Михайло. Григорій Гладій. Анна. Нелє Савиченко. Микола. Богдан Ступка

Номер слайду 24

2004 рік – фільм «Украдене щастя»Режисер – Андрій Дончик Михайло. Анатолій Пашинін. Анна. Наталія Доля. Микола. Олексій Богданович

Номер слайду 25

Вислови видатних діячів про Івана Франка«Ніхто з українських письменників не зробив стільки для розвитку рідної літератури, як Франко. Він був першим, хто з вершин світової літератури оком ученого і талановитого критика глянув на українську літературу. Усе життя своє він працював для того, щоб українська література, яка дала світові геніального Шевченка, засяяла власним світлом у сім’ї інших літератур, щоб, збагачуючись мистецькими здобутками інших народів, внесла свій вклад у скарбницю вселюдської культури. Ці величні ідеї надихали і його власну художню творчість, багату і різноманітну, як саме життя» (П. Колесник).

Номер слайду 26

«Ми не можемо назвати, мабуть, жодної ділянки людського духу, в якій не працював би Іван Франко і в якій він би не був великий» (П. Загребельний).«…тихий і непомітний, поки мовчить. А заговорить — і вас здивує, як ця невисока фігура росте й росте перед вами, мов у казці. Вам стане тепло й ясно од світла його очей, а його мова здається не словом, а сталлю, що б’є об кремінь і сипле іскри» (М. Коцюбинський).

Номер слайду 27

«До нього не заросте народна стежка. До нього приходитимуть все нові покоління, тому що в його творах вони знаходитимуть правду про темне минуле, про гноблення людини силами тьми і насильства, знаходитимуть закличний поклик боротися, не боячись ніяких труднощів, за справу прогресу, невпинно йти вперед шляхом миру і праці» (М. Тихонов).«Нема, певне, тієї ділянки літературної, до якої не доклав Франко рук своїх, якої б не збагатив своєю працею. І скрізь він визначався з гурту своїм яскравим талантом та кипучим темпераментом; скрізь ставив рідний народ підставою своєї діяльності, добро народне — метою, розум, науку — шляхом до мети» (С. Єфремов).

Номер слайду 28

«Франко був народжений поетом, але він же був народжений і прозаїком, і ученим-дослідником, і громадським діячем. Його творча діяльність нагадує складний і прекрасний поліфонічний твір: багато мелодій, багато контрастів, гострі поєднання звуків — але, зрештою, все зливається у світлу гармонію» (М. Рильський).

Номер слайду 29

Творчість цього генія укр. народу багатогранна. Франка називають академією в одній особі, бо перу Каменяра належить близько 5 тисяч праць найрізноманітніших жанрів. Найповніше видання їх в Україні – 50 томів, але все написане І. Я. Франком не вміститься, мабуть, і в 100 томах, мало хто у світовій літературі може зрівнятися з ним у творчих звершеннях. Талант Івана Франка універсальний.

Номер слайду 30

Багатогранність Франкового таланту. Поет (11 прижиттєвих збірок)Мовознавець (знав 14 мов)Перекладач, автор переспівів. Науковець (доктор наук)Фольклорист, етнограф (400 пісень, 1800 коломийок)Прозаїк (10 повістей і романів, майже 100 творів малої прози)Громадський діяч (очолював філологічну секцію НТШ)Політик (у 1890 р. Франко і Павлик організували Русько – українську радикальну партію; балотувався до австрійського парламенту та галицького сейму)Драматург (написав понад 10 драм)Історик літератури (монографія «Нарис історії українсько-руської літератури»)Публіцист. Філософ. Видавець (альманахи «Дзвін» і «Молот», журнали «Життя і слово», «Світ», «Літературно – науковий вісник» тощо)

Номер слайду 31

Номер слайду 32

Український народ глибоко цінує титанічну громадсько-політичну й багатогранну літературну діяльність Франка. Його ім’ям названо вулиці багатьох міст, театри і школи, бібліотеки і педагогічні інститути, Львівський університет. Станіславська область перейменована на Івано-Франківську, створено музей. В Україні народилася й розквітла літературознавча наука, ім’я якій — франкознавство. Українські вчені розкривають широчінь і велич геніального таланту І. Франка.2006-й рік дістав назву франківського, адже за рішенням ЮНЕСКО весь люд святкував 150-річний ювілей від дня народження геніального українського письменника і мислителя Івана Франка, який своєю титанічною працею збагатив вселюдську культуру й науку.

Номер слайду 33

Домашнє завдання1. Опрацювати матеріал презентації та підручника на ст.108-109 (за ред. О. Авраменка)2. Прочитайте скорочено твір - http://surl.li/edblc 3. Виконайте тест. Покликання на підручник - https://cutt.ly/3 N6r. Hx8

Номер слайду 34

Номер слайду 35

pptx
Додано
12 лютого
Переглядів
116
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку