ЇЇ ВЕЛИЧНІСТЬ, ТЕМПЕРАТУРА – ПРОВИДИЦЯ МАЙБУТНЬОГО!
Мета:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форми роботи: індивідуальна.
Обладнання: мультимедійний проектор, термометри, термостійка посудина з вузьким отвором, повітряна кулька, спиртівка, сірники.
Міжпредметні зв’язки: екологія, географія, математика, хімія, біологія.
Хід уроку
Після перегляду малюнків вчитель запитує в учнів: «Від якої величини залежать погодні умови, які ми щойно спостерігали?». Вони мають здогадатися, що такою фізичною величиною є температура.
Щоб учні свідомо сприймали новий навчальний матеріал та розуміли його глибину і значення у науковому та суспільному житті, вчитель пропонує визначити мету уроку самостійно. Для цього він почергово на слайді висвітлює запитання двох типів: перші – запитання, які стосуються матеріалу, який було вивчено, другі – пов’язані з темою сьогоднішнього уроку. Учні у ході усного опитування або дають відповіді на запитання, або виносять їх на загальний огляд шляхом запису на дошці, або намагаються дати відповіді на запитання, пов’язані з темою сьогоднішнього уроку, що дозволяє вчителю здійснити актуалізацію опорних знань. До них належать такі:
Для розв’язання першого запитання, що було поставлено у меті уроку, залучаємо учнів до проблемного навчання шляхом створення ситуації несподіваності. Для цього без будь – яких пояснень проводимо демонстраційний експеримент «Ображена кулька». Обладнання, що необхідне для експерименту: термостійка скляна посудина з вузьким отвором, повітряна кулька, спиртівка, сірники. Одягаємо повітряну кульку на стінки отвору скляної посудини і починаємо прогрівати дно цього резервуару за допомогою спиртівки. З часом побачимо, що повітряна кулька починає надуватися. Якщо у кабінеті фізики не має термостійкої посудини, можна використати звичайну скляну пляшку, яку у ході експерименту необхідно буде занурити у ширшу посудину з гарячою водою. Описаний вище експеримент можна переглянути у відеохостингу YouTube за електронною адресою http://www.youtube.com/watch?v=SrdbQkW4IWM.
Після проведення експерименту залучаємо учнів до активного обговорення його результатів та намагаємось спрямувати русло думок у потрібному напрямку, задаючи навідні запитання:
Розширення кульки виникає не тільки за рахунок того, що відстань між молекулами повітря у процесі нагрівання зростає, а й пов’язано зі зміною тиску молекул газу на стінки посудини. Щоб зрозуміти, чому це відбувається пропонуємо учням переглянути відео фрагмент, який можна знайти за електронною адресою http://www.youtube.com/watch?v=2aEfQE8N5MA.
Перед показом відео фрагмента учням слід повідомити, що вони під час його перегляду мають дати відповіді на запитання:
Після перегляду учні мають зробити висновок: зі зростанням температури швидкість руху молекул зростає, що призводить до збільшення їх кінетичної енергії, отже між температурою та кінетичною енергією руху частинок речовини є тісний зв’язок.
Далі створюємо другу проблемну ситуацію у вигляді запитання: «Чому температура є мірою зміни середнього значення кінетичної енергії, а не середньої швидкості руху молекул?» Для розв’язання складеної проблеми задаємо навідні запитання:
Виходячи з цього висновку, можна пояснити більш детально розширення кульки у вище описаному експерименті за рахунок підвищення тиску в її середині, що обумовлюється інтенсивнішими ударами молекул повітря по стінкам посудини у зв’язку зі зростанням їх швидкості.
Розглянуті реперні точки учні позначають на малюнках у роздрукованому опорному конспекті (див. додаток А).
Запитання для учнів:
На Землі є багато спекотних і холодних місць. У Долині смерті (Каліфорнія, США) зафіксована спека +56,70С, але рекорд належить пустелі Сахара (Африка) +630С у тіні. Найхолоднішими місцями у Північній півкулі є Якутія і Гренландія, де температура досягає – 70 0С. Але найхолодніше місце на нашій планеті – це Антарктида. В її глибинних районах зафіксована температура – 94,50С. На такому морозі метал стає крихким, гас перетворюється на густу желеподібну масу і не спалахує навіть при контакті з полум’ям.
За науковими даними, глобальне потепління може бути викликано безліччю факторів: виверження вулканів, поведінка Світового океану (тайфуни, урагани і т.д.), сонячна активність, магнітне поле Землі, діяльність людини. Останній фактор підтримується більшістю вчених, громадських організацій та ЗМІ. Його пов’язують з ростом обсягу вуглекислого газу в атмосфері Землі.
Якщо середня температура Землі зростатиме і далі, то вивчивши темпи її росту можна прогнозувати майбутнє, а воно виявляється невтішним.
На малюнках показано прогноз зростання посушливих областей, викликаних глобальним потеплінням. Моделювання виконане на суперкомп'ютері в Інституті космічних досліджень ім. Годдарда (NASA, GISS, США). Якщо ці прогнози стануть реальністю, то умови нашого існування стануть нестерпними. Для підтвердження цих слів учням необхідно запропонувати переглянути відео фрагмент «Спустелювання», що знаходиться на DVD – диску1 «Зелений пакет» / Глобальні загрози / Зміна клімату / Спустелювання.
№ |
Побутова ситуація |
Місце розташування |
Висновок |
1 |
Як зберегти тепло? |
DVD 1 / Діяльність людини / Енергетика / Як зберегти тепло |
У зимовий період одягатись тепліше, залучати підручні засоби роботи для теплоізоляції будинків |
2 |
Експлуатація електричних приладів |
CD / Глобальні виклики / Зміна клімату / Відео |
Не вмикати одночасно всі наявні електричні прилади, використовувати їх тільки за практичних потреб |
3 |
Експлуатація ламп освітлювання |
DVD 2 / Діяльність людини / Енергетика / Енергоефективні лампочки |
Використовувати тільки люмінесцентні лампи, що дозволяють зекономити 80% енергії |
Тестові завдання:
А) робота; Б) потужність; В) енергія; Г) температура.
А) рівномірним; Б) тепловим; В) коливальним; Г) коловим.
А) кінетична; Б) потенціальна; В) кінетична і потенціальна; Г) ніяка.
А) 00С; Б) -10С; В) 1000С; Г) +10С.
А) 00С; Б) -100С; В) 140С; Г) 1030С.
А) 10С - 80С; Б) 00С – 0,50С; В) 140С - 170С; Г) 10С – 3,50С.
А) 10%; Б) 1%; В) 99%; Г) 80%.
А) розширенням рідини внаслідок збільшення розмірів молекул; Б) розширенням рідини внаслідок збільшення проміжків між молекулами; В) розширенням рідини внаслідок збільшення відстаней між молекулами; Г) стисканням рідини у трубці внаслідок зменшення відстаней між молекулами.
А) кипіння ртуті; Б) замерзання води; В) кипіння води; Г) плавлення суміші льоду, води і нашатирю.
А) збільшенням відстаней між молекулами повітря; Б) збільшенням швидкості руху молекул повітря; В) зменшенням швидкості руху молекул повітря; Г) збільшенням розмірів самих молекул.
Після тестування учні обмінюються зошитами та звіряються з відповідями, що запропоновані на слайді.
Відповіді: 1. Г; 2. Б; 3. А; 4. А; 5. В; 6, Г; 7.Г; 8. Б, В; 9. В; 10. А, Б.
Додаток А
Зразок оформлення опорного конспекту учня
ЇЇ ВЕЛИЧНІСТЬ, ТЕМПЕРАТУРА – ПРОВИДИЦЯ МАЙБУТНЬОГО!
Завдання: визначити верхню і нижню межу вимірювання, ціну поділки приладу та значення температури на кожному термометрі.
Робота з текстом:
Зміна клімату
Незважаючи на те, що деякі вчені та впливові політики все ще заперечують роль людини у зміні клімату, наведені нижче факти викликають тривогу:
Середня температура поверхні Землі в період з 1906 р. по 2003 р. підвищилася на 0,80С. В Європі середня температура приблизно на 1,40С вище, ніж у роки до промислової революції.
Згідно з реєстраційними даними у 1998, 2005 та 2007 роках були відзначені найвищі показники температури.
Науковці прогнозують, що середня температура поверхні Землі до 2100 року може підвищитися від 1 до 3,50С, але слід зазначити, що в різних регіонах показники будуть відрізнятися.
У ХХ столітті щорічний обсяг випадіння опадів у Північній Європі збільшився на 10 – 40 %, в Арктичному регіоні – на 8 % і водночас зменшився на 20 % у Південній Європі.
Домашнє завдання:
Свої ідеї записати до зошита.
№ |
Температура, 0С |
Фізичний зміст |
1 |
-273 |
|
2 |
-252 |
|
3 |
-200 |
|
4 |
-185 |
|
5 |
-150 |
|
6 |
-89 |
|
7 |
-71 |
|
8 |
-39 |
|
9 |
-18 |
|
10 |
0 |
|
11 |
36 |
|
12 |
100 |
|
13 |
150 |
|
14 |
325 |
|
15 |
700 |
|
16 |
1500 |
|
17 |
2900 |
|
18 |
3540 |
|
19 |
5000 |
|
20 |
6000 |
|
ЛІТЕРАТУРА