Розробки ранкових зустрічей з використанням кольоротерапії, складені відповідно до вимог Концепції НУШ.
Призначено для вчителів початкової школи
Понеділок– зелений колір
Тема: Живемо, радіючи.
Мета: учити порівнювати різні настрої на основі індивідуальних особливостей взаємовідносин першокласників; сприяти емоційному розвантаженню, комфортності учнів; розвивати уміння створювати та підтримувати гарний і веселий настрій. Виховувати почуття гармонії з навколишнім світом.
1.Привітання
Ми розпочинаємо подорож у кольорову країну. Кожний день у нас буде незвичайний, він буде яскравим та пізнавальним.
Пробіжу по райдузі, по усіх доріжках
Будуть кольоровими пальчики на ніжках,
КОЛЬОРИ ВЕСЕЛКИ зафарбують стежечки,
Подарую всім навколо кольори-мережечки.
- Коли ми, українці, вітаємося, то зичимо здоров´я, хорошого настрою один одному. Тож, дітки ,подаруємо собі життєвої енергії, щастя, радості!
Я говорю по черзі привітання, а ті з вас, хто може віднести себе до вказаних категорій людей, відповідають : «Добрий день!».
В кінці «Добрий день!» говоримо всі разом:
- «Добрий день, веселі!»
- «Добрий день, успішні!
- «Добрий день, здорові!»
- «Добрий день, щасливі!»
- « Добрий день, веселі, успішні, здорові, щасливі!»
-Давайте розпочнемо наш день з теплих слів, з такого девізу, який неймовірний зелений колір!
Девіз дня :«Вівторок – день зелений, ніжний, лісовий, приємний».
2 Діагностична вправа «Кольоровий настрій»
- Прислухайтесь до себе. Що ви відчуваєте: радість чи сум, спокій чи тривогу? Чому? Якого кольору ви уявляєте свій настрій?
(Додаток 1)
ІІ Групове заняття
1.Вправа «Кольоровий настрій»
- Закриваємо оченята та уявляємо себе десь на зеленому полі, де шовкова травичка, де чуємо спів пташок, де виграє сонечко. Які почуття виникли, які асоціації з’явились?
життя гармонія природа
надія ЗЕЛЕНИЙ процвітання
росте цвіте розвивається
Учні сідають біля тканини зеленого кольору і уявляють, що вони, наприклад, на зеленій галявині, тримаючи в руці зелений листочок, вони уявляють себе ним. Діти розповідають про свої відчуття.
Психологічна пауза (Презентація)
2. Гра «Зелений ланцюжок»
Слова: огірок, листя на дереві, ялинка, трава, лайм, ящірка, крокодил, черепаха, капуста, петрушка, спаржа, броколі, яблуко, зелений виноград, аґрус, лист…
3. Цікавинки віл маленьких кольорознавців
2. Крокодили є дальтоніками.
3. Сарган (риба ) має зелені кістки.
4. Темно- зелене листя салату більш поживне, ніж більш бліде листя.
5. «Зеленим» професіонали називають ненавчену людину, новачка (у сенсі «молодий-недосвідчений»).
6. Нудьга зелена— назва депресивного стану людини.
4. Словесна гра «Що буває зеленого кольору?
4. Бесіда
- Земля — наш дім. Можливо, це єдина планета, на якій існує життя у Всесвіті. Хіба не заслуговує вона нашої любові? Але на сьогодні ми маємо значну кількість свідчень про те, що людина не є бережливим господарем, а є самовпевненим землевласником.
5. Перегляд відеофільму «Збережемо природу Землі».
Зачитування листа
ЛИСТ ЗДОРОВ’Я
Ми — птахи, звірі, рослини — звертаємося до вас, діти, за допомогою. Нам загрожує небезпека: забруднення повітря та води, знищення всього живого на землі! Якщо ви не виконаєте завдання, які знаходяться в цьому конверті, тоді все живе може загинути!(Додаток 2)
Перше завдання — загадки
• Без чого дорослі та діти не можуть прожити? (Без їжі, води, повітря)
• Що не можна набрати у сито? (Воду)
• А у що не можна набрати води? (Сито)
• Як називається транспорт, який рухається по воді? (Водний)
Друге завдання — продовжити прислів’я
• Без води — ... (не туди і не сюди).
• Лід і вода — ... (брат і сестра).
• Скільки сніг не лежатиме, а... (розтаватиме). Чому?
• Весна багата... (водою).
Третє завдання «Домалюй ліс»
. Давайте уявляємо себе деревом. Ви можете стати будь-яким деревом. Обирайте розумно своє дерево, адже дерево має відображати вас. А зараз кожний закриває очі та уявляє себе розкішним деревом, яке стоїть посеред зеленого поля. Обрали? Запам’ятайте свій вибір! Намалюйте дерево!
Демонстрація малюнків з поясненням вибору
Вправа «Я-дерево»
Діти домальовують дерево. Звучить музика, спів пташок. Музика стихає, і діти закінчують малювати. Свої дерева приклеюють на аркуш паперу.
ІІІ Обмін інформацією
- Чого б ми позбавились, якби одного дня, уявімо, зникли рослини? Чи могли б ми прожити без них? (Відповіді дітей).
Природа – це невичерпне джерело краси, натхнення, радості, щастя. У природі є все, щоб людина була не тільки ситою, здоровою, задоволеною, але й могла відпочити душею, творити, радіти і бути щасливою.
Тому природу треба любити і берегти. Треба вчитися її розуміти, вчитися дивуватися і бачити красу. Природа – це велике і незбагненне диво, яке людині треба розгадати протягом свого життя. За цю красу, за велике щастя – жити на Землі – ми повинні берегти природу, всю нашу планету, бо вона жива, вона просить нашої допомоги. Давайте будемо постійно думати про це і все робити для того, щоб зберегти Землю: насадимо дерева, щоб шуміли ліси, очистимо річки і джерельця, щоб стала чистою і прозорою вода, насадимо квітів, щоб красивим стало наше довкілля і дарувало кожному серцю красу і радість, задоволення і казку.
ІV Щоденні новини
- Мені дуже сподобався наш день, він був цікавим і ви змогли мене переконати, що зелений колір можна любити.
Я вам також пропоную вдома проаналізувати наш пізнавальний день, аби ви змогли зрозуміти важливість кожного дня.Я хочу, щоб усі ви долучилися до покращення екологічної ситуації на планеті. Адже ми, як і рослини та тварини, є частинкою природи, її невід'ємною складовою. Тому хочеться звернутися до всіх людей на Землі зі словами:
Людино! Ти — не цар природи,
ти — тільки часточка її.
Добром чи болем обернуться
тобі ж завжди діла твої!
Люди добрі! Живіть, творіть.
Всім я зичу і щастя, й долі.
Поспішайте добро робить
— зла у світі і так доволі!
Завдання додому
Колірний аутотренінг
Вправа «Проаналізуй день»
Додаток 1
Додаток 2
Дорогі, діти!
Ми — птахи, звірі, рослини — звертаємося до вас, діти, за допомогою. Нам загрожує небезпека: забруднення повітря та води, знищення всього живого на землі! Якщо ви не виконаєте завдання, які знаходяться в цьому конверті, тоді все живе може загинути!
Вівторок– день червоний
Тема: Я та мої друзі
Мета: формувати вміння говорити щиро компліменти, сприяти виникненню позитивних емоцій у класі; розвивати увагу, зорову пам'ять, уяву; виховувати дружні стосунки між усіма учнями класу.
І. Вітання
1. - Доброго ранку! —
Ми друзям бажаєм.
- Доброго ранку! –
Всіх друзів вітаєм.
Доброго ранку
тобі і мені.
Щирі слова
нехай линуть рясні.
- Доброго ранку, ___________ (ім’я дитини)!
- Доброго ранку, _______________________!
2. Вправа «Комплімент»
(Учні говорять компліменти одне одному.)
- Зараз ми побачимо з чим у вас асоціюється червоний колір. Я відчуваю прилив сил. Цікаво, що ж ви відчуваєте , коли уявляєте червоний колір. Заплющить оченята та уявіть червоний колір, намагайтесь відчути його.
-Які почуття виникли, які асоціації з’явились?
вогонь сила
енергія ЧЕРВОНИЙ активність
перемагати впевненість
3. Намалюй свій настрій
А зараз уявіть, що в нашому класі працює художник. Наше завдання: намалювати свій настрій.
Всі діти, за бажанням використовуючи кольорові олівці, на аркуші паперу зображують свій настрій «тут і зараз».
ІІ Групове заняття
- Чи є у вас друзі? Розкажіть про них. Як їх звати? Чому ви вважаєте їх своїми друзями? Чим вони допомогли, захистили, поділилися, порадували вас? Чим вони займаються?
1 Читання притчі
«Як обирати друзів»
- Життя людини залежить від тих, хто його оточує. Якщо ви бажаєте стати розумними і вченими людьми, шукайте розумних і освічених друзів, - сказав вчитель дітям. Урок закінчився, Чен вийшов зі школи і замислився. Зазвичай після школи він біг в поле до свого друга пастуха Тіма. У батьків Тіма не було грошей на навчання сина. Коли Тім закінчив початкову школу, йому довелося працювати. Незважаючи на це, хлопчики продовжували дружити. Чен розповідав другу про усе, що було в школі. Тім показував товаришеві цілющі трави і вчив грати на сопілці. Але сьогодні Чен пішов після школи відразу додому.
- Щось ти, внучок, засмучений?! - здивувався дідусь.
- Я замислився над словами вчителя. Він сказав, що треба вибирати освічених друзів, а мій кращий друг зовсім не грамотний, - відповів хлопчик.
- Значить, Тім нічого хорошого тобі не дає? - запитав старий.
- Що ти, дідусь? Тім одного разу врятував мене від змії, а потім вилікував від укусів бджіл. Він усе знає про поля і ліси, а ще він зробив мені дерев'яну сопілку, - пояснив хлопчик. - Кращий вчитель - твоє власне серце. Послухай, внучок, своє серце і зроби так, як воно підкаже, - ласкаво промовив дід. Чен думав не довго.
- Дідусь, я збігаю в поле. Тім обіцяв мені показати маленьких перепілок, а я обіцяв подарувати йому олівці. Моє серце говорить мені, що обіцянки не можна порушувати.
- Йди, внучок. Слухай своє серце, воно не обдурить, - пробурмотів дід, але онук вже не чув його. Він квапився до друга.
2 Бесіда
- Як ви думаєте, чому Чен спочатку не хотів йти до друга, а потім все-таки пішов?
- Чи згодні ви з думкою вчителя про вибір друзів?
- Хто для вас є кращим учителем?
- Чи вмієте ви слухати і чути своє серце?
3 Гра «Малюємо разом».
― Дружба завжди виникає із взаємної симпатії. Наприклад, така симпатія часто виявляється у бажанні поділитися солодощами. А чи вмієте ви ділитися увагою, почуттями? Щоб це перевірити, пограйте в гру «Малюємо разом».
Для цього об’єднаємось в групи. Розподіліть між собою олівці. За правилами, кожен учасник малює олівцем тільки одного кольору. Оберіть тему малюнка і малюйте разом упродовж 5 хв.
Коли роботу буде виконано, подивіться, чи однаково представлені на малюнку кольори вашої групи. Якщо так ― ви умієте ділитися почуттями! А відтак ― умієте дружити.
Психологічна пауза
3. Створення колажу
Намалюйте контури своїх сердець, а потім впишіть усі хороші слова, які ви хочете сказати своєму другові
ІІІ Обмін інформацією
1.
2. Цікавинки від маленьких кольорознавців
- Навіть знаходячись в утробі, діти здатні розрізняти світло та темряву. Щойно народившись, вони розрізняють форми предметів завдяки різниці між світлим та темним. За декілька тижнів немовлята починають розрізняти свій перший колір - червоний. Мабуть, тому що червоний має найбільшу довжину хвилі серед кольорів і це полегшує сприйняття рецепторів та нервів, що знаходяться в очах дитини та розвиваються.
- Виявляється, червоний колір ймовірно погіршує роботу при досягненні конкретних завдань. Червоний асоціюється з невдачею та пробуджує до бездіяльності.
3. Гра «Чарівні окуляри»
- Передайте одне одному окуляри і розкажіть тільки хороше, що бачате у своєму однокласникові.
4. Складання правил товаришування
- У ставленні до інших будь чесним, уважним, доброзичливим.
- Ніколи не дозволяй собі насміятися над недоліками інших.
- Не намагайся бути кращим за всіх.
- Не соромся поступитися іншому.
- Пам’ятай про друга, коли його не має поруч.
- Чого вимагаєш від друга, вимагай насамперед від себе.
- Допомагай другові.
- Захищай друга.
- Довіряй другові свої думки, мрії.
- Пробачай другові його помилки.
- Радій успіхам і досягненням друга.
- Поважай того, з ким дружиш
(Вчитель роздає кожній дитині правила товаришування)
ІV Щоденні новини
- Наступна зустріч буде в нас зеленого кольору.
- Діти, чи сподобалася вам наша ранкова зустріч?
- А тепер, давайте згадаємо з яким настроєм ви починали працювати.
Додаток 1
Додаток 2
Правила товаришування
- У ставленні до інших будь чесним, уважним, доброзичливим.
- Ніколи не дозволяй собі насміятися над недоліками інших.
- Не намагайся бути кращим за всіх.
- Не соромся поступитися іншому.
- Пам’ятай про друга, коли його не має поруч.
- Чого вимагаєш від друга, вимагай насамперед від себе.
- Допомагай другові.
- Захищай друга.
- Довіряй другові свої думки, мрії.
- Пробачай другові його помилки.
- Радій успіхам і досягненням друга.
- Поважай того, з ким дружиш.
«Середа - день жовтий».
Тема: День починається з добра
Мета: Визначити й окреслити суть категорій добра і зла.Формувати чуйність, доброзичливість, засуджувати почуття заздрості й злості.Виховувати бажання зростати добрими, справедливими, чуйним
1. Вітання
Разом з сонечком встаємо ми.
На ранкову зустріч в школу поспішаємо.
Поділившись настроєм своїм,
Ми частинку серця друзям залишаємо.
Другу руку простягни
І міцніше обніми,
Подаруй йому тепло своїх долонь.
З добрим ранком привітай,
Добра й щастя побажай.
Щоб міцнішим стало наше дружне коло.
- Я дуже люблю жовтий колір . А зараз ми побачимо з чим у вас асоціюється жовтий колір. Закриваємо оченята та уявляємо жовтий колір, жовту плямку яка все збільшується. Які почуття виникли, які асоціації з’явились?
енергія тепло
доброта ЖОВТИЙ сонце
кульбабка успіх
2. Вправа «Приємні побажання»
(Учні стають у коло, труть долоньки і передають тепло своїх долоньок одне одному говоряче компліменти)
3. Гра «Жовтий ланцюжок»
Слід ланцюжком називати предмети жовтого кольору, хто зупинився-вибуває. Гра триває поки діти називають жовті предмети. Але не зараховуються предмети до яких додається жовтий колір(жовта лінійка, жовтий олівець..).
Слова: місяць, кульбабка, лимон, соняшник, олія, банан, сир, золота рибка, золотий ключик, золото, світло, курча, прапор України, пшениця, колосок…..
ІІ Групове заняття
1. Гра «Магніт»
— Які слова «притягує» до себе слово добро?
(Дружба, добрі справи, взаємодопомога, піклування, радість, уважність, співчуття, милосердя, любов, чуйність, чемність...)
- Доброта та милосердя – це милість людського серця, розуміння, м’якість, співчуття, ніжність, любов та жалісливе ставлення до людей. Це не слабкість, а сила, тому що доброта та милосердя властиві людям, які здатні прийти на допомогу.
- Милосердя, доброта... Ще з часів давньоруських благодійність була традицією нашого народу. Цілком природним і закономірним вважалось допомогти знедоленому, нещасному, поділитися шматком хліба, дати притулок бездомному, захистити старість і немічність, порятувати хворого чи каліку, заступитися за беззахисного і скривдженого.
Сьогодні є люди поруч із нами, які іноді здаються справжніми атлантами, на чиїх плечах тримається наш світ. Тих, хто робить надзвичайне для бійців, поранених, сиріт, біженців, з ранку до вечора шукаючи можливості для допомоги: збирає гроші на ліки, надає притулок тим, хто залишив рідні домівки, годує, напуває, зігріває… Це волонтери. Мирні воїни світла.
Є доброта лиш для сенсацій,
Відома нам її мета,
Існує й інша доброта,
Що вимагає компенсацій.
А є така, що від людини
Вона сама назустріч лине
Із слова, вчинку, із очей.
Все більше й більш таких людей.
Ось кануть злигодні у вічність,
Серця перейме яснота.
І прийде в світ її Величність –
Одна вселюдська Доброта.
2. Читання притчі
Притча про дружбу і любов
Жили-були два добрі товариші. В один момент вони посперечалися, і один з них дав ляпаса іншому.
Останній, відчуваючи біль, але нічого не кажучи, написав на піску: «Сьогодні мій найкращий друг дав мені ляпаса».
Вони продовжували йти, і знайшли оазис, в якому вирішили скупатися. Той, який отримав ляпас, ледь не потонув і його друг його спас. Коли він отямився, він написав на камені: «Сьогодні мій найкращий друг врятував мені життя».
Той, хто дав ляпаса і який врятував життя своєму другові запитав його:
– Коли я тебе образив, ти написав на піску, а тепер ти пишеш на камені. Чому?
Друг відповів:
– Коли хто-небудь нас ображає, ми повинні написати це на піску, щоб вітри могли це стерти. Але коли хто-небудь робить що-небудь нам гарне та добре, ми повинні викарбувати це на камені, щоб жоден вітер не зміг стерти це з нашої пам’яті.
Навчимося писати образи на піску і викарбовувати радості на камені.
3.Бесіда
- Чи згодні ви з думкою автора: «Навчимося писати образи на піску і викарбовувати радості на камені.» ?
- На жаль, багато поряд із нами людей, які з різних причин ледве виживають. Якщо кожен із нас буде небайдужим до чужого горя, то це полегшить їхнє життя.
Хочеш змінити країну – зміни своє місто,
Хочеш змінити місто – зміни свою вулицю,
Хочеш змінити вулицю – зміни свій будинок,
Хочеш змінити будинок – зміни свою сім’ю,
Хочеш змінити сім’ю – зміни себе!
4.Робота з прислів’ями.
Вчитель роздає учням роздруковані картки з частинами прислів’їв. Один учень читає першу частину, а інші підбирають закінчення.
Кожна пара отримує по три прислів'я.
Краще добро робити, ... (ніж гарно говорити).
Злий не вірить, ... (що є добрі люди).
Не одяг красить людину, ... (а добрі діла).
Добре діло твори ... (сміливо).
Добрі діла тихо ходять, а злі ... (як дзво¬ни дзвонять).
Від добра добра ... (не шукають).
Хто людям добра бажає, той ... (і собі має).
Добрі вісті ... (не лежать на місці).
Без доброго діла немає ... (доброго імені).
Роби добро скільки можеш - від цього ... (не занеможеш).
Добрий чоловік … (надійніше кам'яного мосту).
Все добре переймай…( а зла уникай).
До доброї криниці…(стежка утоптана).
3 добрим дружись…( а лихих стережись).
Про добро пишуть на піску…( а про зло на камені).
Психологічна пауза
5. Створення колажу дерева доброти.
- У нас на дошці виросло чарівне дерево. Чого не вистачає на ньому? (Листочків )
- Дійсно, листочків. На столі у вас зелені листочки. Щоб наше дерево ожило, напишіть на листочку, яку добру справу ви зробили і листочок прикріпить до дерева. Ось і подивимось, оживе наше дерево, чи ні. Зробити це потрібно швидко та акуратно. (Робота дітей, додаток 1)
- Подобається вам наше дерево? Давайте прочитаємо, які добрі справи ви зробили.
ІІІ Обмін інформацією
1. Цікавинки віл маленьких кольорознавців
- Я підібрала цікавинки про жовтий колір аби і ви дізналась щось нове та цікаве.
Жовте море— названо так тому, що річка Хуанхе, що впадає в нього, приносить багато матеріалу, який скаламучує воду.
Жовтий колір осінньому листю і зернам додає ксантофіл, що бере участь у фотосинтезі разом із зеленим хлорофілом.
Жовтий прапор на кораблі означає, що корабель знаходиться на карантині.
Жовте світло має мінімальне розсіювання в атмосфері, тому використовується як сигнальный, попереджувальний колір; часто у поєднанні з чорними косими смугами — для посилення візуального контрасту.
2. Я тримаю в руках клубочок ниток. Нехай ця ниточка, об’єднає вас любов’ю наших сердець. А кожен, до кого потрапить клубочок, має сказати своє слово з приводу нашої сьогоднішньої розмови, яка б розпочиналася словами: «Я думаю…», «Я хочу…», «Мені здається…»
- Мені здається, що зло сильне, а добро сильніше
- Я думаю, що любов і краса переможуть
- Я хочу, щоб серед нас не було байдужих до чужого горя
- Я хочу бачити усіх людей усміхненими
І ось клубочок знову потрапив до мене. Я теж маю дещо сказати:
Хай пісня-молитва несеться до неба
І випросить ласки у Бога для вас,
Живіть у любові, бо в тім є потреба
Любіть свої ближніх завжди й повсякчас
3. Вправа «Проаналізуй день»
- Життя коротке, а тому насолоджуйтесь ним! Пам’ятайте, що невдачі – це лише Ваш досвід і тому навчіться бути вдячним, за те, що життя дарує його вам !
Живіть кольорово, натхненно, щодня пізнавайте нове, позбавтеся чорно – білих днів, зробіть їх барвистими.
А для цього стане в пригоді вправа «Проаналізуй день». Повертаючись додому, згадайте приємні події, які відбулися з вами, намалюйте невеличкі плямки та розмалюйте кожну з них окремим кольором . Позитивних подій має бути не менше п’яти. І тоді приємний вечір забезпечений і вам, і вашій сім´ї.
Посміхніться своєму барвистому життю і воно відповість взаємністю.
ІV Щоденні новини
- Наступна зустріч буде в нас синього кольору.
- Діти, чи сподобалася вам наша ранкова зустріч?
Додаток 1
Четвер – синій колір
Тема: Дружні стосунки
Мета: ознайомити з правилами знайомства; продовжити формувати уявлення про дружбу і дружні стосунки; розвивати вміння будувати дружні стосунки; виховувати дружні стосунки між школярами, почуття дружби і взаємодопомоги.
І Вітання
Я рада нашій новій зустрічі,
Мені з вами цікаво, друзі!
Цікаві ваші відповіді
З задоволенням слухаю я.
Ми сьогодні будемо спостерігати,
Висновки робити і міркувати.
А щоб урок пішов на кожному запас,
Активно в роботу долучайся, дружок!
2. Гра «Синій ланцюжок»
Слова: хмарка, річка, дощик, темний виноград, картопля з синьою шкіркою, сливи, волошки, водоспад….
3. Вправа «Асоціативний кущ»
заспокоює ллється мир
свобода СИНІЙ легкість
тече спокій
ІІ Групове заняття
1. -Щоб дізнатись тему нашого уроку уважно послухайте вірш і скажіть про що ми сьогодні з вами будемо вести мову. Вірш І. Панасюк «У дворі».
У дворі гуляли діти: Інна, Таня, Коля, Віта.
Всі дружили і сміялись, Раптом - всі засперечались.
Хтось вередував і злився, Чимось хтось не поділився,
А хтось ляльку поламав, Хтось машинку заховав...
Ангел білий прилетів, Подививсь на дітлахів.
І сказав: «Мирись, мирись! Тільки більше не сварись!
Бо не хочеться водитись З тим, хто вміє тільки злитись.
Нумо, діти, посміхніться, Чемні будьте й подружіться!»
- Сьогодні на ранковій зустрічі ми поговоримо «Про знайомство і дружбу. Дружні стосунки.»
Ми дізнаємось :
Кого ми називаємо «другом» ?Що означає « вміти дружити» ? За що ми цінуємо своїх друзів ?
- Розкажіть про свого друга чи подругу.
2. Гра «Я почну, а ти - закінчуй».
- Друг – це той, хто …
- Мого кращого друга я ціную за …
- Справжній друг ніколи не …
- Я можу бути гарним другом, тому що …
- Дружити – це значить …
Отже, друг – це людина зв`язана з ким- небудь довірою, спільними поглядами , переконаннями , на яку можна в усьому покластися .
3. Гра «Незакінчені речення. Хто з ким дружить?»
Зелений крокодил Гена та …….(Чебурашка)
Іван Царевич та …………( Сірий Вовк)
Дюймовочка та ………..(ластівка)
Котик та……..(Півник)
Карлсон та …….(Малюк)
А чи можна назвати справжніми подругами ось цих дівчаток?
Справжні подруги ( зачитує вчитель)
Другокласниця Людмила вранці мамі заявила:
— Все! До школи я — не йду! Я не стерплю цю біду.
Щастя скінчено моє: Адже в Рити джинси є!
І тепер зі мною Рита відмовляється дружити…
Здивувалась мама дуже:— Ви ж були найкращі друзі!?
— Так. Але сказала Рита поки буду я ходити
не у джинсах, а в спідниці — їй не хочеться й дивиться,
бо вона вважає: жінці для краси потрібні джинси...
Мамо! Дружбу виручай. Джинси і мені придбай!
Мама спершу подивилась на похнюплену Людмилу,
Потім мовила:— Діла-а... Ви — спра-а-вжні подруги! — й пішла...
А ви що скажете мені: це — справжні подруги, чи ні?
- Інколи можна почути такі фрази: «У мене в класі немає друзів, до мене вороже ставляться, насміхаються наді мною, мене ніхто не розуміє. Що мені робити? До кого звернутися за допомогою?» Щоб такої ситуації не сталося з вами, давайте розглянемо правила дружби, яких ви повинні дотримуватись протягом всього життя.
1. Дружба — це правда і чесність кожного.
2. Поважай тих, з ким дружиш.
3. Що вимагаєш від друга, насамперед вимагай від себе.
4. Ніколи нікого не обманюй, не ображай.
5. Ні до кого не чіпляйся, грай чесно, не дражнись.
6. Будь терплячим, не засмучуйся через невдачу.
7. Ти не кращий за всіх, але і не гірший за всіх!
8. Якщо вмієш добре грати, то навчи іншого.
9. Успіху можна досягти тільки разом, в колективі. Частіше кажи «Нумо дружити», «Нумо грати!».
Отже, який він має бути справжній друг?
Психологічна пауза
ІІІ Обмін інформацією
1. Цікавинки від маленьких кольорознавців
- Найпопулярнішим кольором у світі є синій. Близько 40% людей називають своїм улюбленим кольором саме синій.
- Блакитні очі – результат мутації в одному із генів. У носіїв такого гена понижене вироблення меланінуу райдужній оболонці ока. Виникла ця мутація приблизно 6–10 тис. років тому.
- Експериментально доведено, що саме синій колір допомагає людині зануритися у свій внутрішній світ і залишитися наодинці з собою
- Синій колір означає також фантазії, мрії і роздуми, але не дії та реалізації.
- Кров омара є безбарвною, але при контакті з киснем вона синіє.
ІV Щоденні новини
- Наступна зустріч буде в нас різнокольорова.
- Діти, чи сподобалася вам наша ранкова зустріч?
Додаток 1
П"ятниця - різнокольоровий день
Тема: Веселкове життя
Мета: створити емоційно-позитивну атмосферу; сприяти формуванню у дітей позитивної мотивації навчання, учнівської активності, збагатити знання учнів про Батьківщину, навчити будувати зв’язне висловлювання, міркування, розширити, кругозір, розвивати увагу, пам’ять; виховувати патріотизм, доброзичливість, чуйність, колектив.
І. Вітання
Ранок розпочавсь цікаво,
Світить сонечко ласкаво,
В календарик заглядає
І від посмішки аж сяє.
Знає сонце гомінливе –
День сьогодні особливий!
- Сьогодні ми з вами подорожуємо веселкою до Веселкової країни!
- Звідки ж береться веселка? (Відповіді дітей.)
- Веселку можна спостерігати тільки перед дощем або після нього. І тільки в тому випадку, якщо одночасно з дощем крізь хмари пробивається сонце.
Вона з'явилася, тому що в кожній крапельці дощу сонечко бачить відображення всього, до чого торкається. А потім хоче показати це нам. Але ж все навколо різнобарвне, тому в небі з'являються промінчики світла різних кольорів.
1. Діагностика настрою.
- В нашому класі теж пройшов дощик!
- Діти, з вами хочуть привітатися «емоційні краплинки» веселкового дощику.Давайте перевіримо з яким настроєм ви завітали на перший урок? Оберіть та підніміть ту краплинку, яка відповідає вашому настрою.
(Діти знаходять піктограму «емоційну краплинку», яка відображає їх настрій і шелестять ніби дощик).
2. Вправа «Комплімент»
Візьміть квіточку, яка лежить у вас на парті, і будьте готовими зробити комплімент своєму другові
– Вийдіть до мене, червоні квіточки, зробіть комплімент своїм друзям, «вплетіть» квіточку у наш віночок.
За допомогою вчителя діти прикріплюють квіти на дошку, заздалегідь оформлену у вигляді віночка.
– Тепер вийдіть жовті квіточки…
– Ось до нас виходять сині дзвіночки…
ІІ. Групове заняття
- Погляньте, діти, на цей чарівний віночок. Чим квіточки схожі? Чим різняться? І дорослі, і діти зовсім як наші квіти. Подивіться один на одного, посміхніться. Чим ми схожі? Чим відрізняємось?
– Ми всі різні – маємо різний колір очей, волосся, різний зріст, голос. Але тепер у нас буде багато спільного. Нас об’єднала наша школа, наш клас, ми будемо вчитися, співати, танцювати, веселитися. Тепер ми одна родина, один колектив. Цей віночок буде символізувати міцну дружбу нашого класу. Від сьогодні він буде з нами, щоб нагадувати про те, що наша дружба міцна й непорушна, всі ми житимемо у мирі й злагоді.
- Щоб дізнатися, про що йтиметься на уроці, відгадайте загадки, а за кожну правильну відповідь я відкриватиму на дошці частини картини (На дошці – пазл: зображення карти України; на кожну відгадку із чотирьох загадок відкривається його частина)
1. На ріднім полі шепчуть колоски,
Я рад би знати тихі їх думки.
Я слухав, чув, як кожна колосина
Шептала тихо слово: (Україна)
2. У вінку зеленолистім,
У червоному намисті,
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. (Калина)
3. Сплелися у коло
Усі квіточки з поля.
Барвисті, душисті,
В стрічках шовковистих.
І кличе в танок
Український… (Вінок)
4. Говорить доріжка —
Два вишитих кінця:
«Умий своє личко,
Щоб грязюка зійшла,
Щоб мене не забруднити,
Треба вчасно лице мити». (Рушник)
Україна… Золота, чарівна сторона. Земля рясно уквітчана, зеленню закосичена. Скільки ніжних поетичних слів придумали люди, щоб висловити гарячу любов до краю, де народились і живуть!
Люблю тебе, мій рідний краю,
Люблю, як матінку свою.
І вірним серцем я вбираю
Красу невимовну твою.
Люблю поля, ліси і гори,
Твої озера голубі.
А синє небо, наче море,
Так до лиця іде тобі.
Ти у піснях, у вишиванках,
В барвистих квітах навесні,
Вмиваєш росами щоранку
Свої простори осяйні.
Люблю тебе за щиру мову,
Що, наче пісня солов’я.
Люблю за тишу світанкову
Тебе, Вкраїнонько моя!
2. Дидактична вправа «Опиши Україну»
(метод «Асоціативний кущ»)
Діти, пропоную вам сказати: яка ж наша рідна Україна. Прислухайтесь до своїх сердець і скажіть заповітні та щирі слова про Україну.
( На дошці малюнок сонця, на ньому записане слово -Україна; діти промовляють слова, записані на промінчиках і прикріплюють їх до сонечка)
Україна – то не звук і не просто слово,
Україна – серця гук, солов’їна мова
Україна – то земля, вкрита стиглим житом,
Що так сонячносія під небесним німбом!
Україна – то сади, їх рясні щедроти,
То настояні меди у духмяних сотах.
Україна – то стіжки, мов церковні зводи,
Україна – то стежки наших родоводів.
Україна – то Дніпро, повен грай – водою,
Україна – то добро, творене тобою.
Україна – то отця мудрі настанови,
Україна – т о серця сповнені любов’ю!
Україна – то дитя на руках у мами,
То одвічні відкриття брам у світлі храми!
Україна – це і ти, це і я, і всі ми,
Осяванні з висоти Божими очима!
От саме на такій світлій, сонячній землі живуть тато, мама, дідусі, бабусі, сестри, брати, жили наші предки.
3.Продовження бесіди з елементами розповіді
Формування в учнів уявлення про державні символи України
Учитель: - У кожної держави є своя Конституція, своя символіка.
Кожна країна обов’язково має три офіційні символи – це Державний прапор, Державний герб, а також головну пісню – Державний гімн.
Вистрадавши, виборовши волю, Україна має тепер свої державні символи, які уособлюють її історію.
Пропоную вам всім послухати «Казку про Символи»
Давним – давно жила Жінка. І було в неї три сини. Росли сини чесними, сміливими і дуже любили свою маму. Готові були віддати за неї своє життя. Підросли вони і вирішили піти в люди прославляти свою матір.
Першим пішов старший син. Мати, щоб він пам’ятав про неї, подарувала йому золоту корону з трьома промінчиками. Пішов син. І за корону, на якій були промінчики, яка зігрівали людей і показувала шлях до кращого життя, дали першому синові ім’я Тризуб.
Настала черга другого сина. Йому Мати подарувала жовто – блакитний одяг. Своїми добрими справами прославляв він свою Матір. Дали ім’я йому люди – Прапор.
Своєму молодшому синові Мати подарувала голос солов’я. Тому там, де бував молодший син, завжди звучала пісня. За чудовий голос і пісні дали йому ім’я – Гімн.
І з того часу ідуть завжди поруч три брати – Тризуб, Прапор і Гімн та прославляють рідну Матір. І там, де вони проходять, звучить велична пісня.
- Діти, подивіться на Герб України – це тризуб, відомий з прадавніх часів. Це дуже старовинний знак. Йому понад 1000 років.
- А чому саме тризуб вважають гербом України?
(Мабуть, тому, що число «три» завжди вважалося казковим і чарівним. У багатьох казках ми знаходимо розповіді про трьох богатирів, про три дороги, які лежать перед казковими мандрівниками, про три бажання, які виконують чарівники, про триголового змія, про трьох синів.)
- Так, Герб України у вигляді золотого тризуба на синьому фоні символізує мир і творчу працю трьох природних сил: землі, води і повітря.
- А ще в тризубі відображено триєдність життя : це Батько, Мати, Дитя, які символізують Силу, Мудрість, Любов, тому що тато – найсильніший, мати – найдобріша, наймудріша, а дитя – це плід їхньої любові.
- Усі ці поняття відображені у тризубі – гербі України.
Учитель: - Другим символом нашої держави – є Державний прапор України. Він має давнє походження. Спочатку прапор був трикутної форми. А потім змінив свою форму. Сучасний прапор являє собою синьо-жовте прямокутне полотнище. Складається з двох рівних за шириною горизонтально розташованих смуг: верхньої – синього кольору, нижньої – жовтого кольору.
Державний прапор України є символом миру і достатку.
Що означають його кольори?
(Синій – це колір життєдайної води, мирного, чистого, безхмарного неба.
Жовтий – це колір жита, золотих колосків пшениці, колір зерна, що дарує життя всьому живому на Землі. Це і колір золотого сонечка, без ласкавого проміння якого не дозрів би хліб.)
Учитель: - Діти, назвіть третій офіційний символ України.
Як герб і прапор, гімн також належить до найбільших святинь будь-якого народу. Гімн – це найголовніша пісня України. Цією піснею починається ранок і закінчується день. Державний гімн України – урочиста пісня, що підносить національний дух українців. Це ті слова і музика, які торкаються найпотаємніших струн душі, кличуть до високого й світлого, які змушують кожного вставати при перших акордах, із трепетом у серці відчувати велику гордість за свій народ, свою Батьківщину.
Діти, а що ви знаєте про Гімн України?
(Слова гімну написав відомий український поет, етнограф, фольклорист Павло Чубинський.
Музику написав видатний західноукраїнський композитор і диригент Михайло Вербицький.
Почувши звуки гімну, всі люди встають і шанобливо, мовчки, з гордо піднятою головою слухають урочисту пісню.)
Психологічна пауза
ІІІ Обмін інформацією
1. Гра «Чарівний мішечок»
Діти витягують запитання з «Чарівного мішечка»
ІV Щоденні новини
Намалюйте малюнок на тему «Моя Україна»