Розробка уроків "Агрегатні стани речовини"

Про матеріал
Розробку уроку з фізики "Агрегатні стани речовини" можна виковиставувати під час дистанційного навчання
Перегляд файлу

Тема:  Агрегатні стани речовини. Кристалічні та аморфні тіла.

Мета уроку:

Навчальна. Узагальнити знання учнів про агрегатні стани речовини й пояснити їх на основі атомно-молекулярного вчення. Познайомити учнів з кристалічними та аморфними тіла.

Розвивальна. Розвивати логічне мислення, розширити кругозір учнів.

Виховна. Викликати цікавість до вивчення предмету.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: навчальна презентація, комп’ютер.

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

Розгадування теми уроку

rebus (6)

Агрегатні стани речовини

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

Ви вже знаєте, що будь-яка речовина, яка складається із атомів або молекул,  може перебувати в одному із трьох агрегатних станів:

  • твердому;
  • рідкому;
  • газоподібному.

Чим відрізняється один агрегатний стан від іншого?

Які особливості молекулярної будови газів, рідин та твердих тіл?

Чи існують інші агрегатні стани речовин?

 

IІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Агрегатні стани речовини

Найпоширеніша речовина на землі — це вода. Вода може бути у трьох агрегатних станах: твердому, рідкому та газоподібному.

 

Існує четвертий агрегатний стан.

Плазма — частково або повністю йонізований газ, тобто газ, який складається з величезної кількості заряджених частинок (йонів і електронів) та нейтральних атомів і молекул.

Проблемне питання до класу

Водяна пара, вода, лід утворені однаковими молекулами, — молекулами води.

• Чому ж різняться фізичні властивості речовин, які утворені однаковими молекулами, але перебувають у різних агрегатних станах?

Причина відмінностей полягає в тому, що молекули по-різному рухаються та взаємодіють.

 

2. Фізичні властивості твердих тіл

Тверді тіла зберігають об'єм і форму.

Частинки (молекули, атоми, йони) твердих тіл розташовані в положеннях рівноваги. У цих положеннях сила притягання і сила відштовхування між частинками дорівнюють одна одній. У разі спроби збільшити або зменшити відстань між частинками (тобто збільшити або зменшити розмір тіла) виникає міжмолекулярне притягання або відштовхування відповідно. Крім того, частинки твердих тіл практично не пересуваються — вони лише безперервно коливаються.

Тверді тіла не стискаються.

 

3. Кристалічні та аморфні речовини

Тверді тіла бувають: кристалічні та аморфні

Кристалічні – тверді тіла, у яких спостерігається впорядковане розташування частинок (утворюють кристалічні ґратки).

Прикладами кристалічних речовин можуть бути алмаз, графіт, лід, сіль, метали.

Аморфні тіла – тіла , що частинки яких не утворюють кристалічні ґратки і в цілому розташовані безладно (смола, скло, віск, бурштин).

 

За певних умов тверді тіла плавляться, тобто переходять у рідкий стан.

Кожна кристалічна речовина плавиться за певної температури.

Аморфні речовини не мають певної температури плавлення (вони переходять у рідкий стан, поступово розм’якшуючись).

 

4. Фізичні властивості рідин

Рідина змінює форму, набуваючи форми тієї посудини, в якій міститься, зберігає об’єм і є практично нестисливою.

 

Стиснути рідину практично неможливо.

 

5. Фізичні властивості газів

Частинки газу розташовані на відстанях, які в десятки та сотні разів перевищують розміри самих частинок.

 На таких відстанях частинки практично не взаємодіють одна з одною, тому вони розлітаються.

Газ займає весь наданий об’єм.

Гази легко стискаються. (Тому що великі відстані між частинками)

 

 

 

 

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

https://wordwall.net/resourceajax/qr?resourceType=activity&id=36709942&imagetype=png&pixels=410

Використання платформи WorldWall    

 

 

 

 

 

 

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ.

  • На сьогоднішньому занятті я зрозумів(-ла)/дізнався(-лась)/розібрався(-лась)...
  • Я хочу похвалити себе за те, що на сьогоднішньому занятті ...
  • На занятті мені особливо сподобалося ...
  • Знання із сьогоднішнього заняття мені знадобляться ...
  • На сьогоднішньому уроці мене здивувало ...

 

 

VІ. Домашнє завдання

Вивчити § 10, Вправа № 10 (1 – 3)

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 10. Агрегатний стан речовини. Наноматеріали
Додано
21 жовтня 2022
Переглядів
441
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку