Фізичне тіло і речовина. Маса тіла
7 клас
Тема. Фізичне тіло і речовина. Маса тіла. Одиниці маси.
Мета: ознайомити учнів з одним зі способів визначення маси, оволодіти навичками роботи з важільними терезами, навчитися вимірювати масу тіла; розвивати критичне мислення, вчити логічного мислення.
Основні поняття: маса, речовина, тіло, кілограм, терези, вага.
Обладнання: лабораторні шкільні терези, набір важків, тіло для зважування, хімічна склянка, посудина з водою.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування практичних умінь та навичок
Здатність фізика виявляти єдність в незвичайному та загадковому світі, що оточує нас, не може нас не надихати.
П.Девіс
І. Розминка.
Вправа на розвиток логічного мислення «Вилучи зайве».
Знайдіть зайву пару слів:
(Зайва пара № З, оскільки в усіх інших на першому місці тіло, на другому — речовина.)
II. Актуалізація опорних знань.
1. Пригадайте урок № 1, на якому ми з вами говорили про предмет вивчення фізики та про фізичні терміни (діти пригадують фізичні терміни: фізичне тіло, речовина, фізичні явища).
Давайте пригадаємо і наведемо приклади фізичних тіл, речовин, фізичних явищ.
2. Перевірка домашньої задачі. (Стандартна медична піпетка дозволяє отримати краплину мастила, об'єм якого приблизно 0,04 мл. Якою
буде площа плями, що утвориться після розтікання краплини на поверхні води? Діаметр молекули 0,0 000 002 мм.)
III. Мотивація навчальної діяльності.
Один із підприємців-початківців вирішив відкрити магазин продовольчих товарів. Він узяв кредит, орендував приміщення, завіз багато різних товарів, узяв на роботу продавця. І ось настав день відкриття магазину. День починався дуже гарно, але невдовзі господар був дуже розчарований, тому що побачив не-задоволені обличчя покупців, які засмучено виходили і говорили, що в цьому магазині не можна придбати навіть кілограма круп. І тоді він збагнув, що забув придбати... Що не придбав у свій магазин підприємець? (Терези.) Для чого вони потрібні в магазині? (Для вимірювання маси.)
А я вчора в магазині купувала цукерки. Мені зважили 200г Це вага цукерок?
А що це насправді? А чи вмієте ви користуватися вагою?
Повідомлення теми уроку.
IV. Сприйняття навчального матеріалу.
Поняття маси розкриватиметься ширше з кожним роком вивчення фізики. А поки що треба пам'ятати, що усі тіла — людина, стіл, Земля, краплина води — мають масу.
1) Одиниці вимірювання маси.
За одиницю маси взято кілограм — 1 кг.
Міжнародний зразок (еталон) кілограма зберігається у Франції, в м. Севрі. З цього зразка з великою точністю виготовлено копії для інших країн.
Використовують також інші одиниці маси, наприклад, тонну, грам, міліграм:
1 т = 1000 кг; 1 г = 0,001 кг; 1 мг = 0,000 001 кг.
Сучасна фізика має настільки досконалі прилади, що вони дають можливість з великою точністю визначати маси найдрібніших частинок речовини — молекул (з поняттям молекули ви знайомі з курсу природознавства). Наприклад, маса молекули водню становить 33.1025 г, маса молекули кисню — в 16 разів, а води — в 9 разів більша, ніж маса молекули водню.
2) Властивість маси.
Маса — особлива фізична величина: якщо, наприклад, узяти дві склянки води масою один кілограм у кожній і злити її в одну склянку, то маса води в останній дорівнюватиме 2 кг. Найточніші досліди підтверджують, що маса тіла дорівнює сумі мас окремих його частин. Цю здатність використовують, щоб установити масу невідомого тіла.
На практиці масу невідомого тіла визначають, порівнюючи її з масою уже відомого. Прикладом цього є зважування (терезами, за допомогою гир).
Принцип зважування ґрунтується на тому, що тіла однакових між собою мас діють на терези однаково. А, отже, маса невідомого тіла дорівнює масі зрівноважених із ним мір маси. Є й інші способи вимірювання мас тіл, про які ви дізнаєтеся при подальшому вивченні фізики.
3) Будова навчальних терезів.
Основна частина навчальних терезів — стержень (коромисло терезів), який може вільно повертатися навколо осі, розміщеної посередині стержня. До його кінців підвішені шальки терезів. Стрілка, з'єднана з коромислом, дає змогу визначити, чи зрівноважені терези. До важільних терезів завжди додають набір важків (гир), маси яких точно відомі.
4) Правила користування навчальними терезами.
Вимірюючи масу на важільних терезах, треба дотримуватися певних правил (правила можна формулювати і, що необхідно, демонструвати):
• Перед зважуванням треба перевірити, чи зрівноважені терези. Якщо ні, то на одну з шальок досипають потроху сухого піску або кладуть дрібненькі папірці доти, доки коромисло терезів не займе положення, при якому стрілка, погойдуючись, відхилятиметься від нульової поділки на однакову кількість поділок ліворуч і праворуч.
V. Рефлексія знань.
Провести інструктаж з безпеки життєдіяльності дітей.
Лабораторна робота № 6
Тема. Вимірювання маси тіл.
Обладнання: лабораторні шкільні терези, набір важків, тіло для зважування, хімічна склянка, посудина з водою.
Хід роботи
1. Вимірювання маси твердого тіла.
2. Вимірювання маси рідини.
Висновок (опишіть основні кроки роботи з важільними терезами).
VI. Узагальнення знань
1. Виконати вправу «Перетвори».
Після виконання один учень зачитує, а інші перевіряють.
2. Доповнити таблицю «Фізичні величини».
5. |
Маса |
т |
1кг |
|
Терези кантер |
VII. Підсумки уроку.
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
VIII. Домашнє завдання.
1. Повторити одиниці вимірювання маси та зв'язок між ними.
2. Скласти сенкан про масу.
3. Навести по три пари прикладів «фізичне тіло — речовина».
1