Розробка уроку" Фізичне тіло і речовина.Маса тіла"

Про матеріал
Ознайомити учнів з одним із способів визначення маси,оволодіти навичками роботи з важільними терезами, навчитися вимірювати масу. Розвивати критичне мислення, фінансові здібності, креативність
Перегляд файлу

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фізичне тіло і речовина. Маса тіла

7 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Фізичне тіло і речовина. Маса тіла. Одиниці маси.

Мета: ознайомити учнів з одним зі способів визначення маси, оволодіти навичками роботи з важільними терезами, навчитися вимірювати масу тіла; розвивати критичне мислення, вчити логічного мислення.

Основні поняття: маса, речовина, тіло, кіло­грам, терези, вага.

Обладнання: лабораторні шкільні терези, набір важків, тіло для зважування, хімічна склянка, по­судина з водою.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та фор­мування практичних умінь та навичок

Здатність фізика виявляти єдність в незвичайному та загадковому світі, що оточує нас, не може нас не надихати.

П.Девіс

І. Розминка.

Вправа на розвиток логічного мислення «Вилучи зайве».

Знайдіть зайву пару слів:

  1.   Книга — папір.
  2.   Горщик — глина.
  3.   Трактор — колесо.
  4.   Шафа — дерево.
  5.   Ложка — алюміній.

(Зайва пара № З, оскільки в усіх інших на пер­шому місці тіло, на другому — речовина.)

II. Актуалізація опорних знань.

1. Пригадайте урок № 1, на якому ми з вами говорили про предмет вивчення фізики та про фізичні терміни (діти пригадують фізичні терміни: фізичне тіло, речовина, фізичні явища).

Давайте пригадаємо і наведемо приклади фі­зичних тіл, речовин, фізичних явищ.

2. Перевірка домашньої задачі. (Стандартна медична піпетка дозволяє отримати краплину мастила, об'єм якого приблизно 0,04 мл. Якою
буде площа плями, що утвориться після розтікання краплини на поверхні води? Діаметр молекули 0,0 000 002 мм.)

III. Мотивація навчальної діяльності.

Один із підприємців-початківців вирішив відкрити магазин продовольчих товарів. Він узяв кредит, орендував приміщення, завіз ба­гато різних товарів, узяв на роботу продавця. І ось настав день відкриття магазину. День починався дуже гарно, але невдовзі господар був дуже розчарований, тому що побачив не-задоволені обличчя покупців, які засмучено виходили і говорили, що в цьому магазині не можна придбати навіть кілограма круп. І тоді він збагнув, що забув придбати... Що не при­дбав у свій магазин підприємець? (Терези.) Для чого вони потрібні в магазині? (Для вимірю­вання маси.)

А я вчора в магазині купувала цукерки. Мені зважили 200г Це вага цукерок?

А що це насправді? А чи вмієте ви користуватися вагою?

Повідомлення теми уроку.

IV. Сприйняття навчального матеріалу.

Поняття маси розкриватиметься ширше з кожним роком вивчення фізики. А поки що треба пам'ятати, що усі тіла — людина, стіл, Земля, краплина води — мають масу.

1) Одиниці вимірювання маси.

За одиницю маси взято кілограм — 1 кг.

Міжнародний зразок (еталон) кілограма збе­рігається у Франції, в м. Севрі. З цього зразка з великою точністю виготовлено копії для інших країн.

Використовують також інші одиниці маси, наприклад, тонну, грам, міліграм:

1 т = 1000 кг; 1 г = 0,001 кг; 1 мг = 0,000 001 кг.

Сучасна фізика має настільки досконалі при­лади, що вони дають можливість з великою точ­ністю визначати маси найдрібніших частинок речовини — молекул (з поняттям молекули ви знайомі з курсу природознавства). Наприклад, маса молекули водню становить 33.1025 г, маса молекули кисню — в 16 разів, а води — в 9 разів більша, ніж маса молекули водню.

2) Властивість маси.

Маса — особлива фізична величина: якщо, наприклад, узяти дві склянки води масою один кілограм у кожній і злити її в одну склянку, то маса води в останній дорівнюватиме 2 кг. Найточніші досліди підтверджують, що маса тіла дорівнює сумі мас окремих його частин. Цю здатність використовують, щоб установити масу невідомого тіла.

На практиці масу невідомого тіла визначають, порівнюючи її з масою уже відомого. Прикладом цього є зважування (терезами, за допомогою гир).

Принцип зважування ґрунтується на тому, що тіла однакових між собою мас діють на те­рези однаково. А, отже, маса невідомого тіла дорівнює масі зрівноважених із ним мір маси. Є й інші способи вимірювання мас тіл, про які ви дізнаєтеся при подальшому вивченні фізики.

3) Будова навчальних терезів.

Основна частина навчальних терезів — стер­жень (коромисло терезів), який може вільно по­вертатися навколо осі, розміщеної посередині стержня. До його кінців підвішені шальки те­резів. Стрілка, з'єднана з коромислом, дає змогу визначити, чи зрівноважені терези. До важільних терезів завжди додають набір важків (гир), маси яких точно відомі.

4) Правила користування навчальними терезами.

Вимірюючи масу на важільних терезах, треба дотримуватися певних правил (правила можна формулювати і, що необхідно, демонструвати):

 Перед зважуванням треба перевірити, чи зрівноважені терези. Якщо ні, то на одну з шальок досипають потроху сухого піску або кладуть дрібненькі папірці доти, доки коромисло терезів не займе положення, при якому стрілка, погой­дуючись, відхилятиметься від нульової поділки на однакову кількість поділок ліворуч і праворуч.

  • Тіло, масу якого треба виміряти, кладуть на ліву шальку. Щоб уникнути забруднення шальки, під тіло можна покласти підкладку, попередньо зрівноваживши її.
  • На праву шальку терезів кладуть важки, ви­ймаючи їх із комплектної коробки спеціальним пінцетом. Починають з важка, маса якого приблизно дорівнює масі тіла. Якщо маса цього важка більша за масу тіла, замінюють його важком меншої маси, по­ставивши попередній важок у гніздо коробки.
  • Зважувані тіла і важки треба класти на шальки обережно, не кидаючи. Деякі деталі терезів легко по­шкодити. Від грубого поводження терези втрачають чутливість.
  • Щоб речовина важків не руйнувалася, їх можна брати лише пінцетом. На шкірі пальців рук завжди є піт, який може спричинити корозію металу, з якого виготовлено важки.
  • Під час зважування зайві важки треба класти лише в гнізда комплектної коробки.

V. Рефлексія знань.

Провести інструктаж з безпеки життєдіяльнос­ті дітей.

Лабораторна робота № 6

Тема. Вимірювання маси тіл.

Обладнання: лабораторні шкільні терези, на­бір важків, тіло для зважування, хімічна склянка, посудина з водою.

Хід роботи

1. Вимірювання маси твердого тіла.

  1.     Зрівноважте терези, використавши шматоч­ки паперу.
  2.     Покладіть на ліву шальку терезів тіло, масу якого треба виміряти. Зрівноважте терези, поклав­ши на другу шальку відповідну кількість важків.
  3.     Запишіть значення маси тіла за сумою мас важків.

2. Вимірювання маси рідини.

  1.     Керуючись пунктами 1 і 2 попереднього роз­ділу, виміряйте масу порожньої склянки.
  2.     Не знімаючи склянки з шальки, налийте в неї певну кількість води.
  3.     Виміряйте масу склянки з водою.
  4.     Обчисліть масу води в склянці (від маси склян­ки з водою відніміть масу порожньої склянки).

Висновок (опишіть основні кроки роботи з важільними терезами).

VI. Узагальнення знань

1. Виконати вправу «Перетвори».

  1. Виразити 25 г у міліграмах, кілограмах, тоннах.
  2. Виразити 2 ц у кілограмах, тоннах, гра­мах.
  3. Виразити 3,5 т у кілограмах, центнерах, грамах.

Після виконання один учень зачитує, а інші перевіряють.

2. Доповнити таблицю «Фізичні величини».

5.

Маса

т

1кг

 

Терези кантер

 

VII. Підсумки уроку.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

  • На уроці ми вивчили...
  • Основною одиницею маси є...
  • Масу можна виміряти за допомогою...
  • Терези складаються з...
  • Мені найбільше сподобалося...
  • Ці знання мені згодяться...

VIII. Домашнє завдання.

1. Повторити одиниці вимірювання маси та зв'язок між ними.

2. Скласти сенкан про масу.

3. Навести по три пари прикладів «фізичне тіло — речовина».

1

 

doc
Додав(-ла)
Касьян Любов
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 4. Фізичні величини. Вимірювання фізичниз величин
Додано
17 березня 2023
Переглядів
381
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку