Тема: Рух і взаємодія частинок речовини.
Мета уроку:
-
Навчальна: Сформувати уявлення учнів про будову речовини, рух і взаємодію частинок, пояснити явища дифузії та броунівського руху з позицій молекулярно-кінетичної теорії.
-
Розвиваюча: Розвивати логічне мислення, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.
-
Виховна: Формувати науковий світогляд, інтерес до вивчення фізики.
Обладнання:
-
Підручник з фізики
-
Презентація до уроку
-
Мультимедійний проектор
-
Моделі молекул
-
Демонстраційні матеріали для дослідів (флакони з різними рідинами, склянки з водою, фарба, молоко, дим, лупа)
Тип уроку: Комбінований
Хід уроку:
I. Організаційний момент (2 хв)
-
Привітання учнів, перевірка готовності до уроку.
II. Актуалізація опорних знань (5 хв)
-
Фронтальне опитування:
-
Що таке речовина?
-
Які агрегатні стани речовини ви знаєте?
-
Чим відрізняються тверді тіла, рідини та гази?
-
Інтерактивна вправа "Хмара слів": За допомогою онлайн-сервісу або програмного забезпечення створити хмару слів з ключовими поняттями попередньої теми (речовина, агрегатні стани, властивості речовин). Учні по черзі додають слова, а потім разом аналізують отриману хмару.
-
"Карусель ідей": Розділити клас на групи. Кожна група отримує картку з питанням про будову речовини. Після обговорення представник групи записує відповідь на дошці. Далі картки передаються по колу.
III. Мотивація навчальної діяльності (3 хв)
-
Постановка проблемного питання: Чому парфуми швидко розповсюджуються по кімнаті, а цукор повільно розчиняється у воді?
-
Демонстрація дослідів:
-
Дифузія фарби у воді
-
Броунівський рух частинок диму під мікроскопом (якщо є можливість)
IV. Вивчення нового матеріалу (20 хв)
-
Будова речовини:
-
Повідомлення про те, що всі речовини складаються з найдрібніших частинок – молекул, атоми.
-
Демонстрація моделей молекул.
-
Рух і взаємодія частинок:
-
Пояснення основних положень молекулярно-кінетичної теорії:
-
Частинки речовини перебувають у безперервному хаотичному русі.
-
Між частинками існують сили взаємодії.
-
Пояснення явища дифузії на основі руху частинок.
-
Пояснення броунівського руху як результат ударів молекул рідини про більш великі частинки.
-
Вплив температури на рух частинок:
-
Пояснення, що зі збільшенням температури швидкість руху частинок зростає.
-
Демонстрація досліду з розчинення цукру в гарячій і холодній воді.
-
"Молекулярна мандрівка": За допомогою анімації або відео продемонструвати рух молекул у різних агрегатних станах. Учні мають описати побачене та зробити висновки про швидкість і характер руху частинок.
-
"Склади модель": Запропонувати учням створити моделі молекул з пластиліну або інших матеріалів. Це допоможе краще уявити будову речовини та взаємодію між частинками.
-
"Інтерактивна презентація": Використати презентацію з анімацією та інтерактивними елементами для пояснення явищ дифузії та броунівського руху. Учні можуть відповідати на запитання, що з'являються на слайдах.
-
"Онлайн-симулятор": Якщо є доступ до Інтернету, можна використовувати онлайн-симулятори для моделювання руху частинок і спостереження за змінами при зміні температури або тиску.
V. Закріплення вивченого матеріалу (10 хв)
-
Відповіді на запитання:
-
Чому тверді тіла мають певну форму і об’єм?
-
Чому гази заповнюють весь наданий їм об’єм?
-
Чому рідини приймають форму посудини, але мають певний об’єм?
-
Виконання вправ з підручника.
-
"Впізнай процес": Підготувати кілька коротких відеороликів, які демонструють різні явища, пов'язані з рухом і взаємодією частинок (наприклад, дифузія фарби у воді, танення льоду). Учні мають визначити, яке явище зображено на відео.
-
"Розв’язування кросвордів": Створити кросворд з термінами і поняттями, вивченими на уроці.
-
"Групова дискусія": Розділити клас на групи і запропонувати кожній групі обговорити одне з питань: "Чому тверді тіла зберігають форму?", "Чому гази заповнюють весь наданий їм об'єм?", "Як змінюється швидкість руху частинок при нагріванні речовини?"
VI. Підсумок уроку (3 хв)
-
Повторення основних положень молекулярно-кінетичної теорії.
-
Визначення рівня засвоєння матеріалу.
VII. Домашнє завдання (2 хв)
-
Опрацювати відповідний параграф підручника.
-
Підготувати повідомлення про одного з вчених, які внесли значний вклад у розвиток молекулярно-кінетичної теорії.