Розробка уроку фізики 7 клас НУШ на тему "Рух і взаємодія частинок речовини".

Про матеріал
Цей план уроку може бути адаптований до конкретних умов навчання та особливостей класу.Важливо використовувати різноманітні методи і прийоми навчання, щоб зробити урок цікавим і ефективним. Рекомендується залучати учнів до активної участі в навчальному процесі. Переваги використання інтерактивних елементів: Збільшення залученості учнів до навчального процесу. Покращення розуміння абстрактних понять. Розвиток критичного мислення та навичок співпраці. Збільшення мотивації до навчання. Використання інтерактивних вправ дозволить зробити урок більш цікавим та ефективним, сприяючи глибокому засвоєнню матеріалу.
Перегляд файлу

Тема: Рух і взаємодія частинок речовини.

Мета уроку:

  • Навчальна: Сформувати уявлення учнів про будову речовини, рух і взаємодію частинок, пояснити явища дифузії та броунівського руху з позицій молекулярно-кінетичної теорії.
  • Розвиваюча: Розвивати логічне мислення, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.
  • Виховна: Формувати науковий світогляд, інтерес до вивчення фізики.

Обладнання:

  • Підручник з фізики
  • Презентація до уроку
  • Мультимедійний проектор
  • Моделі молекул
  • Демонстраційні матеріали для дослідів (флакони з різними рідинами, склянки з водою, фарба, молоко, дим, лупа)

Тип уроку: Комбінований

Хід уроку:

I. Організаційний момент (2 хв)

  • Привітання учнів, перевірка готовності до уроку.

II. Актуалізація опорних знань (5 хв)

  • Фронтальне опитування:
    • Що таке речовина?
    • Які агрегатні стани речовини ви знаєте?
    • Чим відрізняються тверді тіла, рідини та гази?
  • Інтерактивна вправа "Хмара слів": За допомогою онлайн-сервісу або програмного забезпечення створити хмару слів з ключовими поняттями попередньої теми (речовина, агрегатні стани, властивості речовин). Учні по черзі додають слова, а потім разом аналізують отриману хмару.
  • "Карусель ідей": Розділити клас на групи. Кожна група отримує картку з питанням про будову речовини. Після обговорення представник групи записує відповідь на дошці. Далі картки передаються по колу.

III. Мотивація навчальної діяльності (3 хв)

  • Постановка проблемного питання: Чому парфуми швидко розповсюджуються по кімнаті, а цукор повільно розчиняється у воді?
  • Демонстрація дослідів:
    • Дифузія фарби у воді
    • Броунівський рух частинок диму під мікроскопом (якщо є можливість)

IV. Вивчення нового матеріалу (20 хв)

  1. Будова речовини:
    • Повідомлення про те, що всі речовини складаються з найдрібніших частинок – молекул, атоми.
    • Демонстрація моделей молекул.
  2. Рух і взаємодія частинок:
    • Пояснення основних положень молекулярно-кінетичної теорії:
      • Частинки речовини перебувають у безперервному хаотичному русі.
      • Між частинками існують сили взаємодії.
    • Пояснення явища дифузії на основі руху частинок.
    • Пояснення броунівського руху як результат ударів молекул рідини про більш великі частинки.
  3. Вплив температури на рух частинок:
    • Пояснення, що зі збільшенням температури швидкість руху частинок зростає.
    • Демонстрація досліду з розчинення цукру в гарячій і холодній воді.
  4. "Молекулярна мандрівка": За допомогою анімації або відео продемонструвати рух молекул у різних агрегатних станах. Учні мають описати побачене та зробити висновки про швидкість і характер руху частинок.
  5. "Склади модель": Запропонувати учням створити моделі молекул з пластиліну або інших матеріалів. Це допоможе краще уявити будову речовини та взаємодію між частинками.
  6. "Інтерактивна презентація": Використати презентацію з анімацією та інтерактивними елементами для пояснення явищ дифузії та броунівського руху. Учні можуть відповідати на запитання, що з'являються на слайдах.
  7. "Онлайн-симулятор": Якщо є доступ до Інтернету, можна використовувати онлайн-симулятори для моделювання руху частинок і спостереження за змінами при зміні температури або тиску.

V. Закріплення вивченого матеріалу (10 хв)

  • Відповіді на запитання:
    • Чому тверді тіла мають певну форму і об’єм?
    • Чому гази заповнюють весь наданий їм об’єм?
    • Чому рідини приймають форму посудини, але мають певний об’єм?
  • Виконання вправ з підручника.
  • "Впізнай процес": Підготувати кілька коротких відеороликів, які демонструють різні явища, пов'язані з рухом і взаємодією частинок (наприклад, дифузія фарби у воді, танення льоду). Учні мають визначити, яке явище зображено на відео.
  • "Розв’язування кросвордів": Створити кросворд з термінами і поняттями, вивченими на уроці.
  • "Групова дискусія": Розділити клас на групи і запропонувати кожній групі обговорити одне з питань: "Чому тверді тіла зберігають форму?", "Чому гази заповнюють весь наданий їм об'єм?", "Як змінюється швидкість руху частинок при нагріванні речовини?"

VI. Підсумок уроку (3 хв)

  • Повторення основних положень молекулярно-кінетичної теорії.
  • Визначення рівня засвоєння матеріалу.

VII. Домашнє завдання (2 хв)

  • Опрацювати відповідний параграф підручника.
  • Підготувати повідомлення про одного з вчених, які внесли значний вклад у розвиток молекулярно-кінетичної теорії.

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
Додано
18 грудня
Переглядів
14
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку