Подано конспект уроку фізики у 7 класі на тему "Атмосферний тиск"
Мета уроку:
-розкрити природу атмосферного тиску, показати на дослідах і довести на прикладах існування атмосферного тиску, ознайомити учнів з механізмами, в яких він використовується, з дослідом Торрічеллі; розкрити причинно-наслідкові зв'язки при поясненні прикладів і дослідів на основі знань про атмосферний тиск, звернути увагу на те, що атмосферний тиск є абіотичним фактором навколишнього середовища й зумовлює протікання життєво важливих процесів у живих організмах;
- формувати практичні уміння і навички при розв'язуванні задач, розвивати логічне мислення; сприяти формуванню таких основних світоглядних ідей, як єдність природи і людини, формувати інтересу до історії розвитку науки фізики, розвивати життєву компетентність;
- виховувати в учнів спостережливість, кмітливість, організованість, почуття обов'язку та взаємовиручки.
Старокорецький НВК
Урок фізики у 7 класі
Атмосферний тиск. Вимірювання атмосферного тиску. Барометри
Підготував Сімчук В. Є.,
вчитель фізики
2018
Тема уроку: Атмосферний тиск. Вимірювання атмосферного тиску. Барометри.
Мета уроку:
-розкрити природу атмосферного тиску, показати на дослідах і довести на прикладах існування атмосферного тиску, ознайомити учнів з механізмами, в яких він використовується, з дослідом Торрічеллі; розкрити причинно-наслідкові зв’язки при поясненні прикладів і дослідів на основі знань про атмосферний тиск, звернути увагу на те, що атмосферний тиск є абіотичним фактором навколишнього середовища й зумовлює протікання життєво важливих процесів у живих організмах;
- формувати практичні уміння і навички при розв’язуванні задач, розвивати логічне мислення; сприяти формуванню таких основних світоглядних ідей, як єдність природи і людини, формувати інтересу до історії розвитку науки фізики, розвивати життєву компетентність;
- виховувати в учнів спостережливість, кмітливість, організованість, почуття обов’язку та взаємовиручки.
Тип уроку: урок-презентація
Методи та прийоми: інтерактивні вправи.
Обладнання: демонстрації «Існування атмосферного тиску (склянка з водою, папір, медичний шприц,)», магдебурзькі півкулі, барометри; комп’ютерна підтримка уроку-презентації.
Структура уроку
1. Організаційний момент 1 хв.
2. Актуалізація знань учнів 5 хв.
3. Формулювання теми та мети уроку 3 хв.
4. Мотивація навчальної діяльності 2 хв.
5. Етап отримання нових знань 15 хв.
6. Фізкультхвилинка 2 хв.
7. Закріплення навчального матеріалу 0 хв.
8. Підведення підсумків уроку 4 хв.
9. Рефлексія 2 хв.
10. Домашнє завдання 1 хв.
Хід уроку
Етапи уроку |
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
1. Організаційний момент (1 хв) |
Привітання учнів, організація робочого місця |
Вітають учителя, організація робочого місця |
2. Актуалізація знань учнів(5 хв)
Метод розкиданих думок |
Перш, ніж почати урок, я хочу з вами поспілкуватися. Згадаємо знання, отримані вами на уроках географії. Ви знаєте, що ми живемо на дні великого повітряного океану. У цього океану немає чітких меж і берегів. Ім’я цьому океану – атмосфера! Увага, питання!( Слайд 2)
|
Учні уважно слухають, відповідають на запитання.
1.Це повітряна оболонка Землі 2.Суміш газів 3.Силами притягання до Землі. 4.Ні. Атмосфера відсутня на Місяці 5.Містить кисень, підтримує тепловий баланс, захищає від ультрафіолету, від метеоритних бомбардувань |
Мотивація навчальної діяльності.(3+2 хв)
|
У молодших класах на уроках природознавства ви вели щоденники спостережень за погодою, тобто працювали метеорологами. Під час спостережень ви дізнались, які чинники визначають погоду. Це температура, атмосферний тиск, вологість повітря, напрям вітру, опади, хмарність. Сьогодні нас буде цікавити тільки атмосферний тиск, історія його відкриття, явища, пов’язані з ним, та дія його на людський організм. Слайд №3 Давайте зараз простягнемо руки вперед долонями догори. Ви щось почуваєте? Ні? А ви знаєте, що на наші долоні тисне повітря, причому маса цього повітря дорівнює масі навантаженого цеглиною КАМАЗа – 10 т! Слайд№4. Чому ми не відчуваємо цієї ваги? На це запитання ми відповімо після знайомства з нашою темою. Тема уроку Атмосферний тиск. Вимірювання атмосферного тиску Слайд 5 Запис дати, теми Слайд 6 Слайд 7
|
Учні працюють разом з учителем. |
Етап отримання нових знань (15 хв) Постановка навчальної проблеми |
Відомо, що повітря має вагу. Внаслідок дії тяжіння верхні шари повітря стискають нижні, і цей тиск відповідно до закону Паскаля передається в усіх напрямках. Існуванням атмосферного тиску пояснюється безліч явищ. Слайд 8 (дослід №1 Дзвін повітряного насосу, дослід №2 – склянка з водою). Як люди дізналися про існування атмосферного тиску?(дослід №3 шприц та вода) На яку висоту може піднятися вода? Чи можливо виміряти атмосферний тиск? На ці запитання знайшов відповідь італійський фізик-математик Торрічеллі. Слайд 9 Вперше вагомість повітря призвела людей в замішання в 1638 році, коли не вдалася затія герцога Тосканського прикрасити сади Флоренції фонтанами - вода не піднімалася вище 10,3 м. Пошуки причин впертості води і досліди з більш важкою рідиною - ртуттю, вжиті в 1643г. Торрічеллі, привели до відкриття атмосферного тиску. Торрічеллі виявив, що висота стовпа ртуті в його досліді не залежить ні від форми трубки, ні від її нахилу. На рівні моря висота ртутного стовпа завжди була близько 760 мм. Як довести існування атмосферного тиску? У 1654 Отто Геріке в Магдебурзі провів дослід, щоб довести існування атмосферного тиску. Він викачав повітря з порожнини між двома металевими півкулями, складеними разом. Вони так сильно притулилися одне до одного, що їх не змогли розірвати вісім пар коней. Як ви вважаєте, що утримувало півкулі?
Проводячи досліди з трубкою зі ртуттю, Торрічеллі помітив, що висота стовпчика ртуті час від часу змінювалася. Звідси він зробив висновок, що атмосферний тиск не залишається сталим — він змінюється. Особливо помітною була зміна висоти стовпчика ртуті в досліді Торрічеллі, який показував значення атмосферного тиску перед зміною погоди. Помітивши таке явище, учений зробив висновок, що так можна передбачати погоду. Щоб не використовувати щоразу лінійку для вимірювань висоти стовпчика, до трубки прикріпили нерухому шкалу з міліметровими поділками. Отриманий прилад назвали барометром. Користуючись ртутним барометром, французький учений Блез Паскаль виміряв атмосферний тиск на різних висотах. Так група його учнів піднялася на гору То-де-Дам (Франція) і з’ясувала, що з підніманням угору висота ртутного стовпчика в барометрі зменшується. На вершині гори стовпчик ртуті був на 7,5 см коротший, ніж біля підніжжя. Інформація про барометри. СЛАЙД 10,11 Проведені дослідження показали, що за змінами атмосферного тиску можна розраховувати висоту піднімання над поверхнею Землі. Якщо висота підіймання не перевищує кількох сотень метрів, то можна вважати, що при підійманні на кожні 12 м атмосферний тиск зменшується на 1 мм рт. ст., або на 100 Па кожні 8 м. СЛАЙД 12 |
Учні спостерігають за дослідом. Пояснюють дослід Дзвін та аркуш паперу втримується атмосферним тиском, що діє в усіх напрямках.
Під поршнем утворюється безповітряний простір. Цей простір під дією зовнішнього повітря заповнюється водою, яка підіймається слідом за поршнем. |
Фізкультхвилинка (2 хв) |
Втомились? Я пропоную вам зробити дихальні вправи. Правильне дихання сприяє поліпшенню розумового процесу. СЛАЙД 13 Встаньте. Покладіть руки на діафрагму і зробіть 3-4 глибоких вдихи і видихи. Чи замислювалися ви над тим, як ми дихаємо? При вдиху діафрагма збільшує об'єм легенів. Тиск повітря в легенях стає менше атмосферного. Атмосферне повітря проникає в легені. А при видиху? Чому дорівнює нормальний атмосферний тиск? Які одиниці вимірювання атмосферного тиску? СЛАЙД 14
|
Роблять фізичні вправи, відповідають на запитання.
При видиху діафрагма стискає легені, об'єм легенів зменшується. Тому тиск повітря в легенях стає більше, ніж атмосферний. Повітря виходить назовні. |
Закріплення навчального матеріалу(10хв)
Перевірка набутих знань |
Розв’яжемо задачі: СЛАЙД 15,16 1.Виразіть у Па атмосферний тиск 760 мм рт. ст. 2.Біля підніжжя гори барометр показує нормальний атмосферний тиск, а на вершині – 721 мм рт. ст. Яка приблизно висота гори? Інтерактивна вправа «Вірю – не вірю» СЛАЙД 17,18 Чи вірите ви, що…. СЛАЙД 19
|
Розв'язують задачі Учні відповідають на питання.
|
Підсумок уроку, рефлексія (2хв)
|
СЛАЙД 20 Отже, урок добігає кінця. Будь ласка, продовжте речення
|
|
Домашнє завдання (1 хв)
|
СЛАЙД 21Опрацювати §34, 35, виконати вправу 19(1).20. Підготувати: - інформацію про «Живі барометри», -реклама-презентація БАРОМЕТРА, -знайти загадки, прислів’я про атмосферний тиск. |
Записують Д/З |
Оцінювання |
СЛАЙД 22 Оцінювання учнів. |
|
1