Урок 9. Прості механізми. «Золоте правило» механіки. ККД (Слайд №1)
Мета уроку: Ознайомити учнів з іншими простими механізмами та пояснити, що жоден простий механізм не дає виграшу в роботі; навести приклади використання машин і механізмів; навчити характеризувати машини і механізми за їхньою будовою; вивчити формулу ККД механізму; навчити застосовувати набуті знання при розв’язуванні кількісних і якісних задач. (Слайд №2)
Тип уроку: комбінований урок.
План уроку
І. Перевірка домашнього завдання
ІІ. Демонстрації
1. Рівність робіт при використанні важеля або блоків.
2. Підйом вантажу по похилій площині
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Прості механізми. Пристрої, призначені для перетворення сили, називають
простими механізмами. (Слайд №3)
Кожен з вас у побуті користувався простими механізмами, зокрема, ножицями,
плоскогубцями або щипцями для горіхів.До простих механізмів відносяться: важіль, блок, похила площина, зубчаті колеса, шарніри, підйомники та багато інших. Найчастіше прості механізми застосовуютьдля одержання виграшу у силі в декілька разів. (Слайд №4;5;6;7;8)
2. «Золоте правило» механіки й закон збереження енергії (Слайд №9)
Давно пройшов той час, коли будь-яку роботу людина мала виконувати безпосередньо своїми руками. Зараз піднімати вантажі, переміщати їх по землі, воді й у повітрі, виконувати будівельні роботи й багато чого іншого людині допомагають механізми. На зорі розвитку цивілізації людина для своєї діяльності використовувала прості механізми — важіль, блок, похилу площину, клин, комір.
З їх допомогою були створені унікальні спорудження, деякі з яких збереглися до наших днів.
І сьогодні прості механізми мають широке застосування як самі по собі, так і як частини складних механізмів.
При використанні простих механізмів можна одержати виграш у силі, але він неодмінно супроводжується програшем у переміщенні. Можна й, навпаки, одержати виграш у переміщенні, але тоді ми неодмінно програємо в силі.
Архімед установив на досліді, що
Це твердження назвали «золотим правилом» механіки. Найбільш чітко його сформулював Галілей, уточнивши, що воно справедливо, коли тертям можна знехтувати.
Довгий час «золоте правило» механіки розглядалося як «самостійний» закон природи. І тільки після відкриття закону збереження енергії з’ясувалося, що «золоте правило» механіки є одним із проявів закону збереження енергії:
Із закону збереження енергії випливає й набагато більш загальне твердження, що стосується будь-яких механізмів,— не тільки простих, але і як завгодно складних: неможливе існування так званого «вічного двигуна», призначенням якого було б вічно виконувати роботу без витрати енергії.
3. Коефіцієнт корисної дії (Слайд №10;11)
Практично в будь-якому механізмі, у кожній машині діє сила тертя, на подолання якої витрачається частина енергії, що передається механізму. Ця частина енергії перетворюється у внутрішню, тобто вона йде на нагрівання тіла. Отже, механізм передає лише частину енергії, отриманої ним від іншого тіла, тому тілу, яке він пересуває.
Робота, що виконується над механізмом для приведення його в рух, називається виконаною або повною роботою.
Нехай тіло піднімають по похилій площині, прикладаючи силу F, спрямовану уздовж площини. Робота цієї сили є витраченою (або повною).
Робота, що виконується механізмом над переміщуваним тілом, називається корисною роботою.
При рівномірному підйомі тіла по похилій площині сила F, спрямована уздовж площини, переміщаючи брусок на відстань l, виконує роботу .
При підйомі тіла масою m на висоту h виконується корисна робота .
Для визначення ефективності механізму треба знати, яку частину витраченої роботи становить корисна робота. Із цією метою вводять коефіцієнт корисної дії (ККД).
.
Коефіцієнт корисної дії часто виражають у відсотках, наприклад, η = 0,7 можна записати також у вигляді η = 70 %.
У більшості випадків корисна й витрачена роботи виконуються протягом однакового часу. Тому ККД можна обчислювати через повну й корисну потужності.
Із «золотого правила» механіки випливає, що корисна робота дорівнює витраченій. Але це виконується тільки за ідеальних умов: важелі й блоки невагомі й у них, а також на похилій площині немає тертя. У разі невиконання цих умов корисна робота завжди буде менше, ніж витрачена (повна). Тому ККД завжди менше 100 %.
Усяку машину прагнуть зробити такою, щоб її ККД наближався до одиниці. Для цього зменшують, наскільки можливо, силу тертя й інші втрати в машині.
Питання до учнів у ході викладу нового матеріалу
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Навчаємося розв’язувати задачі
1. По похилій площині піднімають вантаж масою 60 кг, прикладаючи до нього силу 250 Н, спрямовану уздовж площини. Чому дорівнює ККД площини, якщо її довжина дорівнює 10 м, а висота дорівнює 3 м?
Розв’язок. Корисна робота , де m — маса вантажу, h — висота похилої площини. Витрачена ж робота , де F — прикладена сила, l — довжина похилої площини. Отже,
.
Перевіривши одиниці величин і підставивши числові дані, одержимо: . Таким чином, у цьому випадку ККД становить 71%.
2. За допомогою важеля підняли вантаж масою 100 кг на 1 м. При цьому сила, прикладена до іншого плеча важеля, виконала роботу 1,5 кДж. Чому дорівнює ККД важеля?
1. За допомогою важеля одержали виграш у силі в чотири рази. А в чому програли?
2. За допомогою похилої площини піднімають вантаж на деяку висоту. ККД похилої площини дорівнює 85 %. Що це означає?
3. Який ККД механізму, якщо корисна робота становить одну чверть від витраченої? Одну третину?
V. Домашнє завдання. Опрацювати§-36 Впр.-36 Задача 2;4
Список використаних джерел:
Література:
- Альохіна Л. А. Фізика 8 клас: Розгорнуте календарне
планування/ Альохіна Л.А. – Х.: Ранок, 2008. – 112с.
( книга одного автора )
- Бар’яхтар В.Г. Фізика 7 клас: підручник/ - Бар’яхтар В.Г.,
Довгий С.О. – Х.: Ранок, 2015. – 256 с.
( книга шістьох авторів )
- Кирик Л. А. Усі уроки фізики. 8 клас./ Кирик Л. А.— Х.:
Основа, 2008.— 352 с.
( книга одного автора )