ПРАКТИЧНА РОБОТА № 6 «ПОРІВНЯННЯ БУДОВИ ГОЛОВНОГО МОЗКУ ХРЕБЕТНИХ ТВАРИН»
Цілі уроку:
• освітня: провести порівняння будови головного мозку хребетних тварин, які належать до різних груп;
• розвивальна: розвивати вміння зіставляти і робити висновки, аналізувати інформацію і використовувати здобуті раніше знання;
• виховна: виховувати поважне ставлення до всієї природи взагалі та світу тварин зокрема.
Обладнання й матеріали: рисунки, фотографії і моделі головного мозку різних груп хребетних тварин.
Базові поняття і терміни уроку: хребетні тварини, нервова система, головний мозок, спинний мозок, нерви, нервові вузли, відділи мозку, кора мозку, черепно-мозкові нерви.
Тип уроку: закріплення знань.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Питання для бесіди
♦ Навіщо тваринам потрібна нервова система?
♦ Яку будову має нервова система кишковопорожнинних?
♦ Яку будову має нервова система кільчаків?
♦ Яку будову має нервова система членистоногих?
♦ Яку будову має нервова система молюсків?
♦ Які частини нервової системи координують її діяльність у молюсків і членистоногих?
III. ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ
Тема роботи. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин Мета: ознайомитись з особливостями будови скелета хребетних тварин, які належать до різних груп.
Обладнання та матеріали: муляжі, плакати або слайди презентації із зображеннями будови головного мозку різних хребетних, підручник, зошит.
Хід роботи
1. Використовуючи муляжі, зображення та матеріал підручника, ознайомтеся із особливостями будови головного мозку риб. Визначте, з якими особливостями життєдіяльності цієї групи тварин пов’язаний посилений розвиток окремих відділів головного мозку. Запишіть цю інформацію у відповідні графи таблиці.
2. Використовуючи муляжі, зображення та матеріал підручника, ознайомтеся із особливостями будови головного мозку амфібій. Визначте, з якими особливостями життєдіяльності цієї групи тварин пов’язаний посилений розвиток окремих відділів головного мозку. Запишіть цю інформацію у відповідні графи таблиці.
3. Використовуючи муляжі, зображення та матеріал підручника, ознайомтеся із особливостями будови головного мозку рептилій. Визначте, з якими особливостями життєдіяльності цієї групи тварин пов’язаний посилений розвиток окремих відділів головного мозку. Запишіть цю інформацію у відповідні графи таблиці.
4. Використовуючи муляжі, зображення та матеріал підручника, ознайомтеся із особливостями будови головного мозку птахів. Визначте, з якими особливостями життєдіяльності цієї групи тварин пов’язаний посилений розвиток окремих відділів головного мозку. Запишіть цю інформацію у відповідні графи таблиці.
5. Використовуючи муляжі, зображення та матеріал підручника, ознайомтеся із особливостями будови головного мозку ссавців. Визначте, з якими особливостями життєдіяльності цієї групи тварин пов’язаний посилений розвиток окремих відділів головного мозку. Запишіть цю інформацію у відповідні графи таблиці.
Таблиця для заповнення
Систематична група хребетних |
Які відділи головного мозку розвинені найкраще |
Особливості життєдіяльност групи тварин, пов’язаний розвиток відділів головного мозку |
Надклас Риби |
|
|
Клас Амфібії |
|
|
Клас Рептилії |
|
|
Клас Птахи |
|
|
Клас Ссавці |
|
|
6. Формулювання висновків
Сформулюйте висновки практичної роботи, у яких укажіть, як особливості будови головного мозку пов’язані з особливостями життєдіяльності хребетних тварин.