Розробка уроку
З предмету “ Основи рекламного маркетингу та дизайну ”
Тема уроку. Ринки підприємства ,та сегментування ринку.
Мета уроку:
Навчальна: Розкрити поняття "сегментація ринку", “сегмент” показати основні можливі шляхи виходу фірми на ринку;
Практична: Проаналізувати, узагальнити та систематизувати набутих знань та навичок для здійснення оцінки привабливості цільових сегментів ринку м. Запоріжжя.
Розвиваюча: Розвиток уваги, пам'яті, логічного мислення та навиків підприємницької діяльності в сфері маркетингу.
Виховна: Виховання самостійності та життєвої активності, відповідальності при прийнятті важливих рішень.
Мотивація: Визначення ниши на ринках м. Запоріжжя для підвищення попиту на товар у споживачів.
Оснащення уроку:
Тип уроку: Систематизація та узагальнення знань, умінь та навичок.
Методи та прийоми: пояснення та самостійна робота
Хід уроку
І. Організаційний момент. Повідомлення теми та цілей уроку.
ІІ. Перевірка знань учнів
Що таке сегментація ринку
Сегментація ринку – це розподіл ринку на чіткі групи покупців, для кожної з яких потрібні свої особливі окремі товари комплекси маркетингу.
Що таке вибір цільових сегментів ринку? Та з яких етапів складеться рішення про вибір цільових ринків:
Етап 1: Вибір критеріїв сегментації ринку.
Етап 2: Загальна характеристика вибраних сегментів.
Етап 3: Оцінка передбачуваного потенціалу сегменту.
Етап 4: Аналіз конкуренції в окремих сегментах.
Етап 5: Рішення про вибір конкретного сегменту ринку.
Яка головна мета сегментації ринку:
Є забезпечення адресності впроваджуваних, виготовлених і реалізованих товарів. Для цього і потрібно знайти всі порожні ринки, а також сприяє встановленню підвищення конкурентоспроможності товарів.
- Які основні принципи сегментації ринку:
. - географічний
- демографічний
- соціально-економічний
- психографічний
- поведінковий
Ринкова сегментація за географічним принципом є найбільш простою і давньою. Вона застосовувалася на практиці раніше від інших, що пояснюється необхідністю визначення територіальних кордонів діяльності окремого підприємства.
Таблиця. Роздрібний товарообіг підприємств торгівлі у населених
пунктах Запорізької області
Показники |
Роки |
В середньому 2019-2021р.р. |
||
2019 |
2020 |
2021 |
||
Товарообіг торговельної мережі у сегментації А |
9522,2 |
14011,4 |
15 138,4 |
12890,3 |
Товарообіг торговельної мережі у сегментації В |
1426,9 |
1921,9 |
2089,4 |
1812,67 |
Товарообіг на душу населення у сегментації А, гр. |
298 |
440 |
468 |
402 |
Товарообіг на душу населення у сегментації В, гр.
|
93
|
127 |
157 |
126 |
Сегмент А – м. Запоріжжя
Сегмент В – сільське населення Запорізької області
Питання:
Як здійснюється ринкова сегментація за демографічним принципом:
В процесі сегментації за демографічним принципом враховують.
- Вік (до 6 років; 6-12; 13-19; 20-29; 30-39; 40-49; 50-64; 65-74, понад 75 років)
- стать(чоловіча, жіноча)
- склад сім'Ї (1-2; 3-4; 5 і більше)
- раса (білі, кольорові)
- національність
- життєвий цикл родини:
1. етап холостяка;
2. молоде подружжя;
3. без дітей;
4. з однією дитиною до 6 років;
5. молода сім'я з двома дітьми до 13 років;
6. сім'я з дітьми до 18 років;
7. старі;
8. самітні
Як здійснюється ринкова сегментація за соціально-економічними ознаками:
вид заняття (професійна підготовка, кваліфікація, менеджери, службовці, власники, торгівельні агенти, бригадири, фермери, механіки, пенсіонери, домашні господарки, тимчасово безробітні);
доходи(висока, середня, низька, нижча прожиткового рівня зарплата, біржова допомога, мінімальна допомога від суспільства, натуральна допомога з місця праці і т.д.);
житлові умови(власне житло, будинки, квартири, орендовані приміщення, адміністративне житлове помешкання і т. д.);
структура витрат(витрати на життєво необхідні потреби в продуктах харчування, одяг і взуття, духовне, моральне задоволення, витрати, пов’язані з доїздом до місць праці, преса та інші);
форми заощаджень(доходи, що залишились після сплати обов’язкових квартирних виплат на рахунку ощадного банку, заощадження у вигляді придбаних акцій, інших паперів, заощадження за результатами праці за кордоном на валютних рахунках, заощадження у формі допомоги діаспори з-за кордону у комерційних банках, тощо);
традиції, релігія(народні, національні навики, духовні переконання).
Що таке поведінковий принцип сегментації:
Поведінковий принцип сегментації є найбільш логічним у процесі формування сегмента ринку. Аналіз поведінки потенційних і існуючих клієнтів дозволяє виявити мотиви відмови від купівлі, усунути їх шляхом модифікації товарів або маркетингових засобів і досягти збільшення обсягів продажу.
До поведінкового принципу сегментації відносять наступні ознаки:
Як здійснюється сегментація ринку за психографічним принципом
До психографічних ознак відносять:
соціальний клас(нижче нижчого рівня, нижчий, робітничий, середній, вищій, еліта);
за адаптацією споживачів до нового товару(суперноватори, новатори, помірковані, консерватори, суперконсерватори);
індивідуальні якості(послужливість, товариськість, авторитарність, амбіційність);
(молодіжний, елітний, спортивний, богемний, діловий).
А зараз розглянемо відбір цільових сегментів ринків м. Запоріжжя
III. І крок:
ІІ крок:
ІІІ крок:
(Кожна група каже чому навчилися)
Отже, основними критеріями вибору сегмента ринку є:
- вузька специфічна група споживачів;
- спеціалізація, яка може бути успішною при обмежених ресурсах малої фірми;
- позицювання товару на ринці, тобто прийняття рішення про товар в кожному сегменті ринку;
- намагання розширити і поглибити масштаби ринків збуту своєї продукції.
ІV.Узагальнення і систематизація знань учнів:
1. Виділити маркетингове дослідження яке завжди передує сегментація ринку, метою якого є виявлення типу і структури ринку конкретного товару.
2. Процедура визначення привабливості окремих сегментів ринку. Набір чинників може бути різним в залежності від цілій підприємства.
3. Взагалі сегментація ринку дозволяє бути більш конкурентноздатним на ринку праці.
4. Отже, давайте розберемося де саме можна застосовувати знання отримані в процесі цієї дослідницької роботи.
V. Підведення підсумків уроку: оцінка роботи всієї групи й окремих учнів.
Викладач: Полегенько Н.С.