Дані уроки та сценарії напрацьовані мною за період 2017-2018 н.р. Сценарії та уроки можна використовувати до шкільних свят та під час проведення уроків.
ВЕСНА. ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК.
Т е м а. Читання. Весна (розвиток мовлення).
Образотворче мистецтво. Де ховається весна?
Я і Україна. Спостереження за сезонними змінами в природі (весна).
М е т а. Читання. Ознайомити учнів з віршами про весну, вдосконалювати навички читання, уміння орієнтуватися в тексті. Поповнити і збагатити словник дітей для розповіді про весну. Розвивати чуття і вміння знаходити виразні мовні засоби для опису весни. Виховувати любов до природи.
Образотворче мистецтво. Розвивати у дітей почуття кольору, спостережливість; розрізняти й аналізувати кольори; художній смак; розвивати дрібну моторику рук; виховувати естетичне сприймання навколишнього світу; виховувати любов до природи.
Я і Україна. Формувати уявлення про сезонні зміни, які відбуваються навесні в живій та неживій природі. Показати, що в природі все пов'язано між собою. Розвивати спостережливість, пам'ять. Виховувати почуття турботи про природу.
Обладнання: музичний запис: П.І.Чайковський «Пори року"; мелодія веснянки; мелодія вальсу; слово весна; демонстраційні малюнки зі змінними фрагментами «зима – весна; картинки весняних квітів, сонечка; зразки хмаринок; демонстраційні малюнки тварин; запис звуків птахів; картки із словами про весну і зиму; альбоми для малювання; фарби, пензлик.
Хід уроку
І. Ранкова зустріч
Звучить музика П. І. Чайковського "Пори року", Діти стають у коло.
Здраствуй, сонце!
Вітаю тебе!
Здраствуй, небо!
Вітаю тебе!
Доброго дня, Матінко Природо!
Спасибі за хліб і за воду!
Доброго дня, Матінко Земле!
Дякую за щастя жити на твоїх просторах!
Усміхніться всім довкола!
І тоді обов’язково
День для всіх чудовий буде!
Вчитель
Станьте один до одного і привітайтеся:
Подайте один одному праву руку,
Ліву руку,
Притуліть долоньки,
Привітайтеся мізинчиком,
Притуліть руку до серця і передайте його тепло товаришеві.
Вчитель. Я усміхаюся сонечку!
Діти. Здраствуй, золоте!
Вчитель. Я усміхаюся квіточці!
Діти. Хай вона росте!
Вчитель. Я усміхаюся дощику!
Діти. Лийся, мов з відра!
Вчитель. Я усміхаюся друзям!
Учні. Щастя хай всім буде!
ІІ. Актуалізація знань.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
На нього покликав нас дзвінкий дзвінок.
Тож пензлик до рук чарівний візьмемо.
І дружно урок свій почнемо.
Вчитель.
-Подивіться у вікно. Який сьогодні день? Чому на дворі так ясно світить сонечко? Хто стукає до нас у шибку і весело співає? Кого ми вчора зустріли у саду?
-Яка пора року наступила?
(На дошці буква В викладена сонечками, буква Е- хмаринками, буква С- квіточками, буква Н- картинками птахів, буква А- картинками звірів)
-Прочитаємо всі разом це слово
.
ВЕСНА
Вчитель
- Де ховалася весна від нас так довго?
(Відповіді дітей)
- Весна сховалася під снігом, під кригою, в піснях пташок, що разом з нами зимували.
Вчитель.
-Давайте заспіваємо гарної веснянки.
(Звучить мелодія веснянки. Діти стають у коло танцюють під музику. Звучить мелодія завірюхи.)
III.Повідомлення теми і мети уроку
Вчитель
-Чуєте? Невже це знову до нас повертається зима? Звичайно, ми і цю пору року полюбили, але вже дуже хочеться ясного сонечка, веселого струмочка, почути спів пташок. Тож давайте попросимо зиму, щоб вона поступилася місцем весні. Для цього нам потрібно за допомогою мальовничої української мови, ваших спостережень, досвіду виконати всі завдання, які нам загадала зима. Будемо слухати, читати, запам’ятовувати вірші, пригадувати казки, малювати малюнки.
IV. Робота над новим матеріалом.
1. Бесіда.
-На дошці з'являється малюнок із зображенням лісу взимку, зі змінними фрагментами, які вчитель протягом уроку знімає — і поступово зимовий ліс перетворюється у весняний).
- Що принесла нам перша буква весни?(Сонечко)
- Так, це — сонечко. Взимку воно сумне, холодне, далеке, бліде. А яке воно навесні?(вставити)
Читання вірша
Диво-дивне, дивина-
Де поділася весна?
Ми гуртом її шукали.
Ми до сонечка гукали:
Подивись но з висоти,
Де нам весноньку знайти?
Візьміть аркуші, олівці і намалюйте сонечко і квіточки.
.
Мовна кишеня весни. Гра «Пензлики на середину»
-Яке у нас сонечко?
Сонечко-яскраве, святкове, радісне
-Які у нас квіти?
Квіти-жовті, білі, голубі, рожеві приємні, фіолетові.
2. Увага! Театр весни.
- Уявіть, що ви — сонечко. Ваші руки — промінці. Потягніть їх угору, усміхніться один одному. Молодці!
Висновок. Читання тексту з дошки.
Весною сонечко піднімається вгору і гріє тепліше .Воно нагріває землю і природа прокидається від зимового сну.
( На дошку прикріплюємо сонечко)
3. Малюємо словом небо.
- Ви бачили, яке небо навесні?
(Відповіді дітей.)
Воно особливе {чисте, прозоре, лазурне, блакитне).
-Пливуть небом хмарки .Їх нам принесла друга буква весни.
-На що вони схожі?
(На пір'ячко, кучері, пружинки, клуби снігу, вату, хутро, гачки).
- На що схожа хмарка в цьому вірші?
Коник біленький
Небом пливе.
Дощик весняний
На спині несе.
Дощик-стрибунчик
Враз зачастив.
Краплинки маленькі
На землю спустив.
Відповіді дітей
На дошку прикріплюємо хмарку. Читаємо текст
.
Хмарки навесні схожі на вату, літаюче пір’я, клуби снігу, кучері, дим, а ще вони нагадують звірів, різних птахів.
-Давайте домалюємо небо, а на ньому хмарки.
4. Намалюємо вітерець.
- Що жене хмарки небом? (Вітерець).
- Я читатиму вірш за строфами і показуватиму до них малюнки. Потім спробуємо за малюнками пригадати зміст вірша, хто як його запам'ятає (тренінг пам'яті).
В ліс прокрався вітерець,
Вітерець весняний.
Ох і бравий молодець!
Хоч і трішки млявий.
Млявість швидко та мине,
Бо роботу він знайде...
Павутинку він зірвав.
Павучок з ним політав.
В нірку мишці заглядав.
З зайцем в схованки пограв.
Білці шишку він зірвав.
І з бруньками жартував.
5. Що принесла нам третя буква весни?
Відповіді дітей
Квітковий вернісаж. Гра «Рожевий олівець». Діти, у кого рожевий олівець, зачитують вірші про квіти.
Отакий малий неначе,
ледь прокинувся від сну,
тихий-тихий, а, одначе,
він привів до нас весну.
Край веселого струмка
У проміннях сонця ніжних
раптом блиснув з-під листка
білий, росяний підсніжник.
П.Грабовський.
Я — пролісок синенький,
І перший навесні.
Сказати вам раденький:
"Кінець! Кінець зимі!"
К.Перелісна.
Вчора травка зеленіла,
А кульбабок не було.
А сьогодні, гляньте, скільки
Їх жовтеньких розцвіло.
К.Перелісна.
Весною у лісі
медунка заквітла.
У ліс принесла вона
крапельку світла.
Дивились довкола
на землю зігріту
пучечки рожевого
й жовтого цвіту.
М. Сингаївський.
Що то за квітка
пробилась крізь сніг?
Верхня частинка
холодна й гладенька.
Нижня частинка
пухнаста й тепленька. (Мати-й-мачуха).
В. Чістякова.
Сон-травичка невеличка
розтулила очі.
Фіолетова пелюстка,
як частинка ночі.
В. Чістякова.
- Світ квітів надзвичайно різноманітний. Спробуймо створити кольорову гаму весняних квіток.
Які квіти асоціюються у вас з такими кольорами?(Учитель показує різні кольори)
Білий: підсніжник, конвалія, білоцвіт, нарцис, анемона, купина запашна.
Голубий: пролісок, барвінок, гадюча цибулька, переліска.
Жовтий: кульбабка, мати-й-мачуха, калюжниця, гусяча цибулька, горицвіт.
Фіолетово-рожевий: вовче лико, медунка, сон-трава, фіалка, зозулинець, Петрові батоги, ряст, бузок.
Придивіться до квітів, який характер, на вашу думку, у цих квіточок.
Сильні слабкі
сміливі боязкі
волелюбні покірні
суворі ласкаві
веселі
На дошку прикріплюємо малюнки різних квітів. Читаємо текст.
Квіти-краса нашої землі. Не рвіть їх. Багато з них занесені до Червоної книги.
-Отже, які квіти навесні розцвітають першими?
( Підсніжники, проліски, фіалки, кульбабки, медунки)
6. Включаємо щебетання різних пташок.
-Про що нам підказує четверта буква весни?
-Із теплих країв до нас повернулися пташки.
-Діти, давайте за звуками відгадаємо, які пташки повернулися до нас із теплих країв?
( жайворонки, граки, шпаки, лелеки, соловейко, журавлі, зозулі)
8.Літературна хвилинка
- Весна сховалася не тільки у віршах і малюнках. Якщо пригадати, то вона ховається і в наших улюблених казках. Пригадаймо казки, в яких йдеться про те, як тане сніг, з'являються перші квіти, прокидаються тварини, радіють люди.
Показ ілюстрацій до казок.
(Дванадцять місяців, С.Я.Маршак; Снігуронька, укр. нар. казка; Гидке каченя, Г.Х.Андерсен; Мороз Іванович, В.Одоєвський).
Танець «Квітковий бал». ( В руки беруть хустинки різних кольорів)
V.Підсумок уроку
8.Мовна кишеня весни.
Із слів ,які лежать у вас на парті виберіть ті, які належать весні.(Сніг, травичка, мороз, сонечко, завірюха, квіточки. хуртовина, струмочок, санки, пташки, тепло, холод, їжачок, ведмідь, бурульки, ластівка, соловейко, лелека, чисте, прозоре.)
Діти розповідають, чому вони вибрали саме ці слова
(Учитель читає один рядочок, а учні другий)
Що з весною настає?
Сніг у полі розтає.
А чому то так буває?
Сонце його припікає.
Що ж синіє на землі?
Ніжні проліски малі.
А що пнеться з під листка?
То травичка вироста.
А над полем що бринить?
Любий жайворон дзвенить.
А тепер подивимося на ваші малюнки.
Діти по черзі показують малюнки.
Виставка малюнків.
7.Відгадування загадок.
Виберіть із своєї скарбнички тих тварин, про яких буде говоритися в загадках.
(На партах у дітей картинки із різними тваринами)
Не звір не птиця, а ніс, як спиця.(Комар)
Червоні крильця.
Працює завзято
Там, де попільниці багато.(Сонечко)
В неї є велика хата,
На духмяний мед багата.(Бджола)
На дорозі лежить квітка,
Пелюстки згортає.
Я хотів її підняти ,
А вона літає.(Метелик)
Не видно на землі малого,
А тягне більше за себе самого.(Мурашка)
Давайте тваринок, яких ми відгадали поставимо у травичку. У нас вийшла весняна галявинка.
- Про яку пору року ми сьогодні слухали, читали, розмовляли? На яку тему малювали? Так, про весну. Спостерігайте за природою, до зустрічі.
.