Розвиток інклюзивної компетентності вчителя

Про матеріал
Матеріал можна використати для виступу на педагогічній раді, ПМК, курсах, а також для самоосвіти. Тут коротко описані механізми розвитку професійної компетентності та містяться посилання для більш глибшого ознайомлення з даної теми.
Перегляд файлу

Розвиток інклюзивної компетентності вчителя

 

Інклюзивна освіта є одним із головних пріоритетів освітніх реформ. На сучасному етапі перед суспільством стоїть невідкладне завдання задовольнити освітні потреби дітей з особливими потребами, створити умови для розкриття їх здібностей, для реалізації їх можливостей як членів суспільства, створити умови для їх особистісного розвитку. Тобто докласти максимум зусиль для того, щоб діти з особливими потребами мали можливість успішно інтегрувалися у суспільство, стати його гідними членами. Шляхом вирішення цього завдання виступає інклюзія.

Й досі існує хибна думка, що інклюзія – це щось далеке і примарне, що не усім педагогам потрібна інклюзивна компетентність.

Сучасна ситуація така: кожен учитель завтра може стати вчителем інклюзивного класу, асистентом учителя. Клас може стати інклюзивним щодня, а не лише з першого вересня. Тобто, кожен педагог має бути до цього готовим, компетентним. Починаючи зі студента, що йде на педагогічну практику, до вчителя з досвідом роботи.

Широке запровадження інклюзивної освіти передбачає всеохоплюючі якісні зміни у підготовці педагогів.

Проєкт “Освіта вчителів для інклюзії” (Teacher Education for Incluusion  TE4I) Європейського Агентства з Особливих Потреб і Інклюзивної Освіти дослідив, як у різних країнах початкова освіта вчителів готує їх “бути інклюзивними” і склав Профіль інклюзивних учителів. Це  перелік знань, компетентностей і цінностей, якими має володіти вчитель, щоб забезпечити інклюзивне навчання.

Інклюзивне навчання Агентство розглядає не як задоволення потреб особливих груп учнів, а підхід до всіх учнів і врахування потреб кожного. 

Мета документа  надати концентровану інформацію про компетентності, ставлення, знання та вміння, необхідні всім вчителям, які працюють в інклюзивних умовах.

Агентство розробило Профіль інклюзивних вчителів і виокремило чотири основні цінності в роботі вчителів в інклюзивній освіті:

  1. Цінування різноманітності учнів – різниця між учнями розглядається як ресурс та переваги для освіти.
  2. Підтримка всіх учнів – викладачі мають великі очікування щодо досягнень усіх учнів.
  3. Робота з іншими – співпраця та робота в команді є важливими підходами для всіх учителів.
  4. Постійний персональний і професійний розвиток – викладання є навчальною діяльністю, і викладачі беруть на себе відповідальність за власне навчання протягом усього життя.

Доведено, що батьки та сім’ї є важливим ресурсом для навчання учня.

Але сучасна сім'я досить рідко може виступати в якості дієвого фактора соціального інтегрування дитини. У зв’язку з низьким економічним статусом багатьох сімей, відсутністю будь-якої дієвої підтримки з боку держави (в т.ч. просвітницької), негативневним соціальним ставленням.

Інклюзія має сприяти залученню батьків до вирішення цих проблем, а батьки, в свою чергу, мають навчатися співробітництву задля максимально комфортного процесу виховання та навчання дитини з особливими потребами.

Батьки беруть участь в освіті своїх дітей коли переконані, що можуть бути залучені до цієї важливої роботи; відчувають, що можуть бути корисними для своєї дитини; усвідомлюють, що школа спонукає їх до залучення. Саме ці фактори найважливіші в усвідомленні батьками своєї ролі та власної ефективності.

На думку вчених, існує три фактори, які допомагають школі залучати батьків до активної участі в ухваленні всіх рішень, що стосуються дитини:

  • постійне двостороннє спілкування між родиною дітей і школою;
  • сприятлива атмосфера, коли педагогічний колектив дружньо налаштований і допомагає в усьому;
  • сприйняття батьків як колег.

Завдання батьків як членів навчальної команди - мати інформацію та бути відповідальним членом навчальної команди дитини.

 

ВИКОРИСТАННЯ ПРИНЦИПІВ УНІВЕРСАЛЬНОГО ДИЗАЙНУ Універсальний дизайн, який бере свій початок з архітектури та техніки, усе частіше використовують в освіті. Впровадження концепції інклюзивного навчання базується на принципах універсального дизайну. Універсальний дизайн у сфері освіти (УДО):

  • формує філософію, яка враховує потреби всіх користувачів під час освітнього процесу;
  • змінює стереотипи й підходи до викладання та навчання;
  • змінює навчальний процес і середовище, а не дитину;
  • підтримує міждисциплінарний підхід за участі широкого кола фахівців;
  • підтримує гнучкість програм, різні навчальні методики та проведення відповідного оцінювання, зважаючи на різноманіття потреб дітей та їхню підготовку до опанування матеріалу.

Мета УДО полягає в ефективному залученні всіх дітей до освітнього процесу, у тому числі дітей з інвалідністю. Водночас, неправильно вважати, що універсальний дизайн у сфері освіти є «розміром, який пасує всім», чи «панацеєю». Це, насамперед, гнучкість і пошук альтернативних рішень; процес, який підтримує усіх учнів, які навчаються у загальноосвітньому закладі.

 

Використання дидактичного матеріалу

Вчителю потрібно ­розробити та дозкласти дидактичні матеріали так, щоб вони були доступні для дітей, щоб діти легко могли дістати те, що їм потрібно для гри чи роботи, а потім прибрати на місце. Важливо щоб матеріали відповідати рівню розвитку дитини та інтереси для підтримувати навчання і стимулювати нові інтереси.

При використанні різноманітних, доступних і відповідних розвитку дітей матеріалів, які спонукають дітей досліджувати, гратися і вчитися, то діти:

  • мають можливість робити самостійний вибір, вирішуючи, які матеріали вони хочуть використовувати;
  • досліджують різноманітні матеріали і заняття, що відповідають їхньому рівню розвитку і пов’язані з навчальною програмою;
  • отримують задоволення від процесу навчання;
  • покращують свої знання і навички;
  • підвищують свій рівень залученості.

 

  • На уроках використовую вправи для регуляції психічних функцій та вольової сфери: Проективне малювання (тема може охоплювати минуле і сьогодення («Моя проблема спілкування з іншими», «Страх», «Острів щастя», «Три бажання»)
  • Казкотерапія (вправа допомагає отримати відчуття захищеності в повсякденному світі, допомагає глибше розібратися в собі)
  • Знайомство з настроєм (опис настрою, порівняння з настроєм, який був вчора)
  • Відтворення геометричних фігур (запам’ятовування та відтворення у тій послідовності)

 

Нейропсихологічні практики

Дуже прості у виконанні, вони не вимагають спеціальної фізичної підготовки. Регулярне виконання цих вправ позбавляє втоми, підвищує концентрацію уваги, сприяє підвищенню фізичної та розумової активності, стимулює мовленнєві процеси. Вони допомагають дітям зосередитися, скоординувати свою діяльність, позбутися стресу, долати різні вади, вносять певний елемент змагання в процес навчання, що підвищує мотивацію.

Використовую, як елемент фізкультхвилинки.

Механізми розвитку професійної компетентності

  • Навчання на курсах підвищення кваліфікації
  • Використання сучасних методик, форм, видів, засобів навчання і нових технологій
  • Робота ШМО, творчі групи, майстер-класи, предметні тижні
  • Активна участь у педрадах, семінарах, конференціях
  • Участь у різних конкурсах
  • Участь у дослідницьких роботах, створення власних публікацій
  • Узагальнення і поширення досвіду
  • Атестація
  • Стимулювання діяльності вчителя
  • Самоосвіта

 

НУШ ПОРАДНИК ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ

 

Інклюзивна компетентність є обов’язковою складовою професійної компетентності. Вона включає необхідний обсяг знань і вмінь для учасників процесу інклюзії різних категорій та виражається у здатності здійснювати професійні функції з урахуванням особливих потреб молоді з вадами здоров’я і забезпечувати їх включення в освітнє середовище, створюючи умови для їх розвитку і саморозвитку.

  1.                    https://nus.org.ua/articles/profil-inklyuzyvnyh-uchyteliv-shho-vony-mayut-znaty-ta-vmity/
  2.                    https://nus.org.ua/articles/profesijna-pidtrymka-vchyteliv-v-inklyuziyi-yevropejskyj-dosvid/
  3.                    Microsoft Word - Profile of Inclusive Teachers.docx (european-agency.org)

 

  1.                    https://zakinppo.org.ua/centri/oblasnij-resursnij-centr-z-pidtrimki-inkljuzivnoi-osviti/metodichni-materiali/6368-inkljuzivna-kompetentnist-vchitelja-jak-vimoga-suchasnosti
  2. http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/13918/1/26%D0%B0.pdf
  3. https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/33347
  4. https://mamabook.com.ua

 

 

1

 

 

doc
Додано
29 грудня 2023
Переглядів
797
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку