Червоногригорівський ліцей Червоногригорівської селищної ради Дніпропетровської області. Підготувала: Мальчевська Марина Анатоліївнавчитель початкових класів першої кваліфікаційної категоріїРозвиток критичного мислення у процесі формувального оцінювання учнів 3-4 класів
Номер слайду 2
Критичне мислення-( у перекладі з давньогрецької означає «мистецтво аналізувати», «судження »)-це вид мислення ,що ґрунтується на ухваленні ретельно обміркованих та самостійних незалежних рішень. Серед основних операцій критичного мислення учнів 3-4 класів визначають: -усвідомлення проблеми; -доведення власної думки, добір аргументів; -добір фактів, що суперечать висловленій думці або підтверджують її;-оцінювання предметів, явищ і фактів адекватно критеріям;-спростування хибних тверджень;-узагальнення інформації;-висування припущення;-формулюванння висновків.
Номер слайду 3
Стратегії критичного мислення :1. Створення проблемної ситуації.2. «Мозковий штурм»3. «Гронування»(«Асоціативний кущ»)4.«Дерево передбачень »5. «Знаємо-хочемо дізнатися-дізналися».6. Коло (або діаграма) Венна.7. «Фішбоун ».8. «Кубик Блума»9. Стратегія створення інтелект карти.
Номер слайду 4
1. Створення проблемної ситуаціїЕтапи стратегії: Створення проблемної ситуації ;Усвідомлення її суті (смислу протиріччя);Формулювання навчальної проблеми;Визначення цілей діяльності на шляху вирішення проблеми.
Номер слайду 5
2. «Мозковий штурм »Етапи стратегії:оголошення темивисування ідей щодо напрямів розгляду цієї теми;запис на дошці всіх пропозицій;аналіз ідейвибір найкращих ідей.
Номер слайду 6
3. «Гронування» («Асоціативний кущ»)Етапи стратегії :висвітлення темизапис слів та фраз на висвітлену тему, що спадають дитині на думку;установлення зв’язків між цими словами і фразами;визначення на основі асоціацій цілей навчальної діяльності.
Номер слайду 7
4. «Дерево передбачень» Етапи стратегії : ознайомлення з темою художнього твору, фактом, явищем; висловлення учнями передбачень щодо назви запропонованих творів, події , явища тощо;ознайомлення зі змістом частини твору, характеристиками явища ,події;висловлення учнями передбачень стосовно подальших подій у творі, наслідків явищ, епізодів;підбиття підсумків :порівняння передбачень з реальними причинами , перебігом подій, наслідками.
Номер слайду 8
5. «Знаємо-хочемо дізнатися –дізналися»Етапи стратегії : Оголошення теми;Створення таблиці на дощці чи великому аркуші паперу ;Обговорення інформації, яка має бути розміщена в таблиці;Заповнення стовпчиків таблиці на основі висунутих ідей учнів.
Номер слайду 9
6. Коло (або діаграма ) Венна Етапи стратегії:оголошення теми;побудова діаграми та її заповнення;аналіз діаграми;підбиття підсумків.
Номер слайду 10
7. «Фішбоун»Етапи стратегії:формування групи для аналізу проблемного питання;після обговорення група отримує зображення риб’ячого скелета ,а потім заповнює основні кістки ,вказуючи проблему, причини та факти;презентація результатів роботи перед класом , окреслення висновків і аргументів ,надання відповідей на питання однокласників;узагальнення результатів дискусії.
Номер слайду 11
8. «Кубик Блума »Етапи стратегії: Знадобитися звичайний паперовий куб, на гранях якого написано: Назви . Чому . Поясни. Запропонуй. Придумай. Поділись. Формулюється тема уроку. Класифікація питань. Назви. Передбачає відтворення знань. Чому. Це блок питань дозволяє сформулювати причинно-наслідкові зв’язки. Поясни. Це питання уточнюючі. Придумай. Це питання творчі, які містять в собі елемент припущення, вигадки . Запропонуй. Учень повинен запропонувати свої варіанти дій. Поділися. Учні виділяють факти , оцінюють значимість отриманих відомостей.
Номер слайду 12
9. Стратегія створення інтелект карти Етапи стратегії:у центрі робочого поля записати поняття ,яке вивчається ,від нього врізнобіч накреслити лінії;уздовж ліній зафіксувати асоціації ,які виникають в уяві ,пов’язані з ключовою темою вони мають складатися з 1-3 слів;карту можна прикрасити малюнками;скласти зв’язну розповідь про ключове поняття за матеріалами карти.
Номер слайду 13
Джерела інформації:1. О. Фідкевич . Н. Богданець- Білоскаленко. Навчально-методичний посібник «Нова українська школа: теорія і практика формувального оцінювання у 3-4 класах закладів загальної середньої освіти» Київ. Генеза 20202. О. Пометун. Навчально-методичний посібник «Нова українська школа: розвиток критичного мислення в учнів початкової школи» Київ. Видавничий дім «Освіта»2020