Критичне мислення-( у перекладі з давньогрецької означає «мистецтво аналізувати», «судження »)-це вид мислення ,що ґрунтується на ухваленні ретельно обміркованих та самостійних незалежних рішень. Серед основних операцій критичного мислення учнів 3-4 класів визначають: -усвідомлення проблеми; -доведення власної думки, добір аргументів; -добір фактів, що суперечать висловленій думці або підтверджують її;-оцінювання предметів, явищ і фактів адекватно критеріям;-спростування хибних тверджень;-узагальнення інформації;-висування припущення;-формулюванння висновків.
4. «Дерево передбачень» Етапи стратегії : ознайомлення з темою художнього твору, фактом, явищем; висловлення учнями передбачень щодо назви запропонованих творів, події , явища тощо;ознайомлення зі змістом частини твору, характеристиками явища ,події;висловлення учнями передбачень стосовно подальших подій у творі, наслідків явищ, епізодів;підбиття підсумків :порівняння передбачень з реальними причинами , перебігом подій, наслідками.
7. «Фішбоун»Етапи стратегії:формування групи для аналізу проблемного питання;після обговорення група отримує зображення риб’ячого скелета ,а потім заповнює основні кістки ,вказуючи проблему, причини та факти;презентація результатів роботи перед класом , окреслення висновків і аргументів ,надання відповідей на питання однокласників;узагальнення результатів дискусії.
8. «Кубик Блума »Етапи стратегії: Знадобитися звичайний паперовий куб, на гранях якого написано: Назви . Чому . Поясни. Запропонуй. Придумай. Поділись. Формулюється тема уроку. Класифікація питань. Назви. Передбачає відтворення знань. Чому. Це блок питань дозволяє сформулювати причинно-наслідкові зв’язки. Поясни. Це питання уточнюючі. Придумай. Це питання творчі, які містять в собі елемент припущення, вигадки . Запропонуй. Учень повинен запропонувати свої варіанти дій. Поділися. Учні виділяють факти , оцінюють значимість отриманих відомостей.
9. Стратегія створення інтелект карти Етапи стратегії:у центрі робочого поля записати поняття ,яке вивчається ,від нього врізнобіч накреслити лінії;уздовж ліній зафіксувати асоціації ,які виникають в уяві ,пов’язані з ключовою темою вони мають складатися з 1-3 слів;карту можна прикрасити малюнками;скласти зв’язну розповідь про ключове поняття за матеріалами карти.
Джерела інформації:1. О. Фідкевич . Н. Богданець- Білоскаленко. Навчально-методичний посібник «Нова українська школа: теорія і практика формувального оцінювання у 3-4 класах закладів загальної середньої освіти» Київ. Генеза 20202. О. Пометун. Навчально-методичний посібник «Нова українська школа: розвиток критичного мислення в учнів початкової школи» Київ. Видавничий дім «Освіта»2020