Розвиток пізнавальних інтересів та інтелектуальних здібностей, потреби самостійно здобувати знання та застосовувати їх на практиці.

Про матеріал
Математика один з найскладніших предметів у школі. Вивчаючи математику учні формують не лише предметні компетенції: знання, вміння, навички а й пізнавальний інтерес, логічне мислення, творчу уяву..
Перегляд файлу

Розвиток пізнавальних інтересів та інтелектуальних здібностей , потреби самостійно здобувати знання та застосовувати їх на практиці.

 

Доповідач Козаченко Т.О., вчитель математики.

 

«Важливе завдання школи – виховати

людину допитливою,творчою, думаючою»

В.О. Сухомлинський

 

 Математика один з найскладніших предметів у школі. Вивчаючи математику учні формують не лише предметні компетенції: знання, вміння, навички а й пізнавальний інтерес, логічне мислення, творчу уяву..

  1. Навчальний матеріал – це образи і символи. Тому завдання вчителя допомогти учню створити реальні об’єкти в ході моделюючої діяльності, навчити використовувати здобуті знання у повсякденному житті.

2.  Сучасні психологи стверджують, що творчості, як і будь-якій іншій діяльності можна навчитися. Так, дійсно, але як навчити творчості?

В.О. Писав: «Ми повинні вчити і виховувати так, щоб дитина почувала себе шукачем і відкривачем знань".

 Саме тому,  на уроках математики, намагаюсь,  творчу фантазію дітей нічим не обмежувати, але вчити спиратися на науковий понятійний апарат і логічні прийоми сприймання мислення.

Формування пізнавального інтересу - необхідна умова шкільного навчання. Не випадково, інтерес образно порівнюють з каталізатором, який полегшує і прискорює розумові реакції, з ферментом, що дає змогу учням асимілювати основами наук.

3. Пізнавальний інтерес - це один із важливих мотивів навчання учнів. Його дія дуже сильна. Під впливом пізнавального навчання робота навіть у слабких учнів відбувається продуктивно. Пізнавальний інтерес за умов правильної організації педагогічної діяльності учнів та системності  позитивно впливає на розвиток дітей.

      «Задача школи піклуватися про розвиток математичних здібностей всіх школярів» - писав Василь Олександрович Сухомлинський.

 «математичне мислення необхідне для успішного вивчення усіх предметів. Математичні здібності, це яскравий прояв якості розуму.

4. Використовуючи сучасні методи і принципи навчання, можна якнайяскравіше втілити ці ідеї. Головне знати своїх учнів, не залишатися байдужими до їх творчого зростання.  Коли знайомимось з учнями 5 класу, і пройшовши разом період адаптації можемо повноцінно співпрацювати: передавати і отримувати знання і навички, творчо зростати і розвивати логічне мислення, виявляти творчий потенціал і навчати дітей аналізувати і узагальнювати здобуті знання. Для отримання таких результатів необхідно, щоб майже кожен урок містив творчі вправи  або логічні задачі, які спонукають учнів до розвитку навичок високого рівня. Так і Сухомлинський спостерігав за ходом мислення дітей, і спостереження підтвердили, "що насамперед треба навчити дітей охоплювати думкою ряд предметів, явищ, подій, осмислювати зв'язки між ними».

В 5 класі перший урок – урок знайомства з підручнмком.

А) Умовні позначення.

Б) Епіграф до уроків. Наприклад.  Геній – це на один відсоток натхнення та 90 відсотків потіння (Томас Едісон). Як ви грозумієте цей вислів?  Хто це?–амеріканський винахідник, підприємиць, удосконалав телеграф, телефон. Саме він запропонував на початку телефонної розмови говорити слово «ало»

«Числа керують світом» - Піфагор- давньо грецький математик.

В) математичні цікавинки

наприклад правило швидкого множення на  11, на 101

(потрібно число записати двічи. 17*101=1717, 98*101=9898.

 при вивченні теми коло, довжина кола – перше знайомство з числом Пі.

Практична робота в групах. Роздаю стакани, чашки, циліндри різного діаметру . Діти вимірюють довжину кола, діаметр. Виконують ділення довжини кола на діаметр. Порівнюють результати. О диво вони однакові набл. дорівнюють 3,14. Невелика презентація.

При вивченні теми дроби пропоную учням пілготувати доповідь про виникнення дробів, виникнення десяткових дробів.

Подорож картою України при вивченні теми Масштаб. Дізнаються відстані між містами. І т.д.

5.    Усвідомлення і систематизація власної діяльності, передбачення позитивних результатів допомагає учителю розвинути пізнавальну діяльність і творчу активність учнів, а саме:

-       Уміння встановлювати причинно-наслідкові зв´язки,  робити висновки, інтегрувати й синтезувати інформацію;

-       аналізувати ситуації, передбачати наслідки;

Саме за такої співпраці учні зможуть  висловлювати оригінальні ідеї, розвинути власну інтуїцію, яка приходить з практикою і допомагає випускникам на НМТ.

      6.    А що у математиці є практикою? Звичайно розв’язання задач. Задачі є невід'ємною складовою курсу математики у школі. Якщо задачі подаються у оригінальній, нестандартній формі, то пробуджується пізнавальний інтерес в учнів до знаходження правильної відповіді.

Задачі – казки; Логічні задачі;

Задачі на продуктивність праці;

Задачі екологічного змісту; Творчі задачі.

 Особливу увагу, приділяю  творчим задачам, адже, як писав

В.О. Сухомлинський, «це вправи, що пробуджують внутрішню енергію мозку, стимулюють гру розумових сил». 

 

 Учні самостійно створюють задачі і завдання, і з великим задоволенням їх розв’язують.

 Задачі на пропорції. Діти робили презентації на тему  Лікарськи рослини України Складання задач на пропорцію. Спочатку розповідали про користь рослини, потім задача. (Скільки кг потрібно зібрати квітів ромашки, щоб отримати 2 кг сушених) …

Наприклад, використовуючи елементи ТРВЗ (теорія розв’язання винахідницьких задач) за допомогою методу  фокальних об'єктів учні вчаться створювати власні задачі та казки.

 Необхідно лише контролювати процес і сфокусувати увагу учнів на основні властивості поняття чи фігури.

Завдання: скласти казку (розповідь) про фокальний об'єкт, використовуючи знайдені визначення.

«Жили в країні Геометрія геометричні фігури. Трикутник і квадрат були сусідами. Трикутнику було не дуже комфортно, о він має лише три кути. Якось вночі він вирішив нашкодити квадрату і забруднив йому його прямі, рівненькі кути. На ранок трикутник здивувався, як радів квадрат, адже він обрізав свої зіпсовані кути і став восьмикутником. Трикутник йшов вулицею і не міг стримати сльози. Назустріч йому йшов мудрець, дізнавшись про горе трикутника, заспокоїв його. Він пояснив, що трикутник більш значуща фігура в геометрії. Адже існують різні види трикутників, що кожний многокутник можна поділити на певну кількість трикутників. І без трикутника не обходиться людство ще з давніх часів.»

Головним в таких завданнях, є не втратити математичний зміст, і розкрити основні властивості та елементи фігур.

Підбір задач дуже ретельна справа, адже від неї залежить зацікавленість учнів до їх розв’язання і до предмету в цілому.

 В.О. писав: "У навколишньому світі - тисячі задач. Їх придумав народ, вони живуть у народній творчості як розповіді-загадки.

7.    «Творчість – це могутній засіб розумового розвитку людини, перед якою розкривається світ.»  А яким цей світ побачуть наші учні залежить від нас. Ми повинні розкрити прекрасні сторони і цим спонукати підростаюче покоління творити прекрасне.

«Країна пірамід»

 8.    Саме такий підхід до викладання допоможе педагогам розвинути творчий потенціал учнів.

І знову слова Василя Олександровича підтверджують дану думку: «Найважливішою задачею математичної освіти є озброєння учнів загальними прийомами мислення, просторової уяви, розвиток здатності розуміти зміст поставленої задачі, уміння логічно міркувати, засвоїти навички алгоритмічного мислення».

       9.    Ще один аспект про який не можна забути читаючи твори Сухомлинського. Це світ природи. Дійсно, пробудити інтерес учнів до вивчення математики допоможуть завдання прикладного характеру.

Після кожної теми є  урок розв’язування задач підвищеної складності,  логічних задач, задач прикладного спрямування.

Також Віртуальна подорож у світ професій.

Складання та розв’язування задач.

Віртуальна математична подорож Україною.

   10. Новий зміст і завдання сучасної системи освіти вимагають особливої уваги до особистості вчителя – ключової постаті у формуванні громадянина України. Саме від нього залежить інтелектуальний і духовний потенціал нації. Учитель повинен вільно орієнтуватися в науково-інформаційному просторі, постійно збагачувати свої предметні, методичні, психологічні знання, розширювати свій кругозір.

 

11.     І з нову таки глибоке переконання в тому, що «інтелектуальне зростання, постійне збагачення, оновлення, поповнення, поглиблення, удосконалення знань – це питання життя вчителів…

 

 «…Наші знання ніколи не можуть мати кінця, саме тому, що предмет пізнання нескінченний».

Блез Паскаль

Життя – це постійна напружена діяльність, а в сучасному суспільстві це ще і постійне навчання, немає навчання – немає життя.

Сьогодні важливим стає не стільки те, що випускник знає, а те, як він володіє прийомами пізнання світу, здібностями і вміннями здобувати нові знання і використовувати їх як спосіб існування в суспільстві. Традиційний навчальний процес, орієнтований на творче засвоєння суми знань тими, хто вчиться, задовольняв суспільство минулого.

Динамічне зростання, швидка зміна знань, технологій, інформації доводить наступне: разом із засвоєнням базових знань перед сучасною освітою, дедалі більше встає завдання навчити вчитися, виробити потребу в навчанні протягом всього життя.

Іноді говорять, що уміння творити – доля не багатьох, а творча особа є подарунком богів. Напевно в цьому є частка істини, але завдання будь-якої школи – не виховання геніїв, а формування особи, яка вміє самостійно мислити й діяти.

Дуже важливе для вчителя завдання – навчити всіх дітей самостійно отримувати знання, а цього можна досягти шляхом залучення їх в активну діяльність на всіх етапах навчання. Тому вчитель, повинен вчасно помітити і всіляко підтримати схильність учня до творчого сприйняття навчального матеріалу і його бажання самостійно подолати труднощі, що виникають. Цьому значною мірою сприяють різні види і форми самостійної роботи, нестандартні прийоми навчання, інтерактивні форми роботи на уроках.

Така робота сприяє розвитку творчої думки, спостережливості, мислення, здібностей учнів, а відчуття радості, пережите під час самостійного подолання труднощів, підвищує їх активність, віру у свої сили, інтерес до знань, до математики.

Самостійна робота учня – головний шлях виховання самостійності й прагнення до самоосвіти.

Теоретичні знання – фундамент для практики. Особливу роль у цьому питанні грає вміння працювати з підручником. Необхідно вчити читати підручник так, щоб уживатися в образ подій, явищ, які відбуваються.

Для формування загальнонавчальних умінь і навичок учнів достатньо прочитати текст і відповісти на питання, поставлені вчителем або учнями класу. Завдання можна ускладнити: прочитати текст і скласти план прочитаного або написати анотацію.

На другому рівні навчання учні, прочитавши текст, повинні скласти алгоритми доведення теорем, властивостей, розв’язання задач, також скласти свої питання до тексту, проаналізувати розв’язані в тексті задачі і вирішити їх своїм способом. Необхідно включити пошукову діяльність: проаналізувати задачу і скласти нову задачу або зворотну задачу. На ІІІ і ІV рівнях робота з додатковими джерелами: підручниками, відмінними від державних, довідниками, енциклопедією, науковою літературою.

Працюючи з підручником та іншою літературою, учні повинні навчитися відрізняти основний матеріал від другорядного.

Щоб навчити учнів самостійно виділяти в читаному тексті основний матеріал, вивчення нового матеріалу на перших уроках доцільно проводити за певним планом, який записувати на дошці або дати питання, на які вони повинні будуть відповісти на наступному уроці, тому, готуючи домашнє завдання, вони звертають увагу на головне в темі, яка вивчається. На подальших уроках у ході роботи з підручником варто пропонувати їм уже самим знаходити і виділяти в тексті те, що є головним. У ході доведення будь-якої теореми доцільно створити проблемну ситуацію, а це примушує учнів не тільки слухати, але й чути, чути інших, які самі співставляють окремі факти, шукають закономірності, узагальнюють, роблять висновки, знаходять шляхи доведення. Після такої роботи можна пропонувати учням відкрити підручники й порівняти самостійно сформульоване правило, висновок, теорему або частково проведене доведення теореми з даним у підручнику. І чим самостійніше учень наближається до істини, тим більше почуття задоволення він переживає.

  1.   Пропоную опрацювати матеріал уроку і провести урок як вчитель (зазвичай урок повторення, розв. задач).

2)Творча студія 5 клас, ст 61, 82

В кінці підручника математика онлайн

Старша школа 10-11 класи

Розв’язування завдань Рівняння з параметрами, зразки за QR кодом.

Навчатись можна не тільки з слів учителя, не тільки під час ко­лективного розв'язування задач і вправ, а й самостійно.

Працюючи самостійно, учні, як правило, глибше вдумуються в зміст опрацьованого матеріалу, краще зосереджують свою увагу, ніж це звичайно буває при поясненнях учителя або розповідях учнів. Тому знання, уміння і навички, набуті учнями в ре­зультаті добре організованої самостійної роботи, бувають  міцнішими і ґрунтовнішими. Крім   того, у процесі самостійної роботи в   учнів виховується  наполегливість,   увага,  витримка, дисципліна та  інші корисні якості, які будуть в нагоді в майбутньому.

Дуже важливе для вчителя завдання – навчити всіх дітей самостійно отримувати знання, а цього можна досягти шляхом залучення їх в активну діяльність на всіх етапах навчання.

«Продовжуючи себе у своїх вихованцях, ми творимо не тільки людину. Ми творимо самий час. Дух часу, взаємовідносини між людьми - все це залежить від того, які ми з вами, від того, яка школа, що їй народ довіряє своє майбутнє.» - писав Василь Сухомлинський.

 

 

 

1

 

docx
Додано
5 січня
Переглядів
38
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку