Сценарій до "Дня рідної мови" 21 лютого

Про матеріал
Сценарій містить основні відомості про свято, інсценізації, читання віршів та красиві пісні про українську мову.
Перегляд файлу

21 лютого – День рідної мови

Ведучі: Ісаєв Іван, Рожкова Ангеліна.

Учасники: учні середньої і старшої школи (5-9 класи).

Хід заходу:

  1. Відкриття свята: слово вчителя української мови та літератури, гімн України, історія свята з вуст ведучих, вірш Настя.
  2. Основна частина: інсценізація «Українська мова», голос за сценою, пісня 5-7 класів, слово ведучих, інсценізація «Язик», слово ведучих, вірші 8 клас, пісня 8-9 класи, слово ведучих, інсценізація «Кухлик», вірші 9 клас, слово ведучих.
  3. Слово вчителя, декламування вірша Попович А., фінальна пісня.

 

ПІСНЯ 1. ДО ПОЧАТКУ СВЯТА

Відкриття свята

ПІСНЯ 2. ДЛЯ ВЕДУЧИХ

Настя: Добрий день, ласкаві люде,

Хай вам доля, щастя буде!

Запрошуємо вас на гостини

До нашої дружної шкільної родини!

Нехай кожен почує щире слово,

І свято буде пречудове!

Вчитель: Шановна шкільна громада! Ми зібрались разом, щоб відзначити визначну подію світового рівня. Адже саме 21 лютого громадяни усіх країн Землі святкують Міжнародний день рідної мови. А це означає, що сьогодні свято і у кожного з нас! Тож у таку щасливу днину до виконання Гімну України стояти струнко.

Ваня: Мова – духовний скарб нації. Змалечку виховуючи в собі справжню людину, кожен із нас повинен в першу чергу створити в своїй душі світлицю, у якій зберігається найцінніший скарб – МОВА.

Ліна: Мова — найцінніший дар нації. Це не просто засіб людського спілкування, це те найцінніше, що живе у наших серцях.

Ваня: Кожного року 21 лютого увесь світ відзначає Міжнародний день рідної мови. Це свято досить молоде.

Ліна: Воно було запроваджено у листопаді 1999 року згідно тридцятої сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО з метою захисту мовної й культурної багатоманітності.

Вчитель: Далекого 1952 року на території Східного Пакистану у м. Бангладеш влада заборонила використання своєї рідної, бенгальської мови. Обурені люди вийшли з акцією протесту. Та пакистанська влада жорстоко і кровопролитно придушила демонстрацію. Відтоді в Бангладеші цей день став днем полеглих за рідну мову. Саме за пропозицією цієї країни ЮНЕСКО проголосило 21 лютого Міжнародним днем рідної мови. А починаючи з 21 лютого 2000 року, цей день відзначаємо і ми, українці.

Ваня: Єдиною державною мовою нашої країни є українська.

Ліна: Про це свідчить стаття № 10 Основного Закону України – Конституції.


Настя: В землі віки лежала мова

І врешті вибилась у світ.

О мово, ночі колискова!

Прийми мій радісний привіт.

Навік пройшла пора безславна,

Цвіти і сяй, моя державна!


Основна частина

ПІСНЯ 3. СЦЕНКА 5 КЛАС

Інсценізація «Українська мова» (5 клас)

Автор (Амалія). Такий гарний край, сонячний, багатий, а вона йде та плаче, сльози витирає. Так багато хат, так багато шкіл, церков, а для неї немає місця.

Діти. Що ти робиш тут, бідна дівчино?

Українська мова (Аля). Прогнали мене. Може, ви мене шануватимете і не дозволите, щоб мене забули?

Діти. Яка бідна і заплакана! Яка сумна сирота! Куди вона йде? Чому так гірко плаче? Хто ти, дівчино?

Українська мова (Аля). Я – українська мова. Мене виганяють з України. Я блукаю і не маю спокою.

Діти. Бідна мово, заходь до нас. Ти будиш з нами жити, оповідати вірші, казки, байки. Будеш співати нам пісні. Ти допоможеш пізнати країну наших батьків та дідів. Щоб і ми знали, хто ми, чиї діти.

Українська мова (Аля). Бачу, що ви мене шануєте, любите, не забуваєте. Тоді я буду жити у ваших серцях і устах.

Дітки, дружіть із мовою

І вивчайте її, гаразд?

Не вважайте мене примусовою,

Полюбіть, як весною ряст.

Примусова тим, хто цурається,

А хто любить, той легко вчить

Все, як пишеться і вимовляється,

Все, як пісня, в мені звучить.

Я журлива, а також піднесена.

Тільки фальш для мене чужа.

В мені – душа Шевченкова й Лесина,

І Франкова в мені душа.

До учнів 5 класу приєднуються 6 і 7 класи. Виконують пісню «Наша пісня солов’їна»

Голос за сценою (Даша)

І йшли віки, і були українці, і створилося Слово Українське.

І як сталося так, то сказало собі слово по-своєму і благословилося.

І прилетіли птиці, і вродилася калина, і було солодко, і було гірко.

І стало все називатися: і земля, і матір, і Вітчизна – по-вкраїнському.

Ваня: Мова — це історія народу, його світогляд, інтелектуальний та духовний результат еволюції кожного етносу. Без своєї мови, своєї самобутньої культури немає народу.

Ліна: Мова функціонує і розвивається тільки в людському суспільстві. Це найважливіший засіб спілкування людей і пізнання світу, передачі досвіду з покоління в покоління. 

 

 

 

Інсценізація «Язик» (9 клас)

ПІСНЯ 4. СЦЕНКА 9 КЛАС

Автор. Знаменитий байкар Древньої Греції Езоп був рабом філософа Ксанфа. Якось Ксанф надумав запросити гостей і наказав Езопу приготувати щось якнайкраще. Езоп купив язика і приготував із нього три страви.

Ксанф. Чому ти подаєш тільки язика?

Езоп. Ти велів купити якнайкраще. А що може бути краще від язика? За допомогою язика ми вивчаємо науки і одержуємо знання, з допомогою язика будуються міста, розвивається культура народів. З допомогою язика люди можуть спілкуватися одні з одними, вирішувати різні проблеми, просити, освідчуватися в коханні. Тому немає нічого кращого від язика.

Автор. Такі роздуми задовольнили Ксанфа і його гостей.

Ксанф. А тепер приготуй щось якнайгірше.

Автор. Езоп знову пішов купувати язика.

Езоп. Ти велів знайти якнайгірше. А що на світі гірше від язика? Язиком люди засмучують і розчаровують одні одних, язиком можна лицемірити, обманювати, хитрувати, сваритися. Язик може зраджувати, принижувати. Що може бути гірше від язика?

Автор. Легенда каже, що не всім гостям було приємно слухати відповідь Езопа.

Ваня: Головні функції, що виконує мова — комунікативна, мислеоформлююча, пізнавальна, емоційна, виражальна тощо.

Ліна: За весь час свого існування українська мова теж зазнавала злетів і падінь. 

ПІСНЯ 5. ВІРШІ 8 КЛАС

Вірші (8 клас)


В тому, певно, й наша є провина,

що для тебе був не кращий час...

Наша мово, мово журавлина, -

повернись із вирію до нас.

 

Зазвучи! Хай серце відпочине,

спів хай зачарує рідний край.

Наша пісне, пісне солов’їна, -

своїх слів крилатих не втрачай!

Де б не був – додому серце лине.

Де б не жив – все українець ти...

Наша доле, горда, соколина, -

вище хмар несуплених злети!

 

У долоні упаде пір’їна,

Наче лист жаданий від синів.

Позбирай же, ненько Україно,

Всії своїх розкиданих птахів.


Учні 8-9 класів виконують пісню «Батьківська мова» З МАЛЮНКАМИ

Ваня: Жодній мові світу не було так тяжко, як українській. Нашу мову принижували, не давали їй розвиватися, неодноразово забороняли, знищували навіть букварі, щоб українські діти не могли вивчати рідну мову.

Ліна: Протягом багатьох років українська мова, пісні, книги були заборонені. А робилося це ось з якою метою: якщо знищити мову, зникне і сам український народ, не існуватиме України як держави.

 

 

 

 

 

 

Інсценізація. Усмішка П. Глазового «Кухлик» (6-7 класи)


Автор.

Дід приїхав із села,

Ходить по столиці.

Має гроші – не мина

Жодної крамниці.

Просить він...

Дід.

А покажіть

Кухлик той,

що скраю.

Продавець.

Што? Чєво?

Я не понімаю.

Дід.

Кухлик, люба, покажіть,

Той, що збоку смужка.

Продавець.

Да какой же кухлік здєсь,

Єслі ето кружка!

 

Автор.

Дід у руки кухлик взяв

і насупив брови.

Дід.

В Україні живите

Й не знаєте мови...

Автор.

Продавщиця теж була гостра

та бідова.

Продавець.

У мєня єсть свой язик.

Никчєму мнє мова...

Автор.

І сказав їй мудрий дід.

Дід.

Цим пишатися не слід,

Бо якраз така біда

В моєї корови:

Має бідна язика

І не знає мови.


 

Ваня: Нарешті українська мова посіла почесне місце серед інших мов світу, тому що стала державною.

Ліна: Попри всі перешкоди, для мільйонів українців вона була і є рідною, є мовою їхніх дідів, батьків і буде також мовою їхніх дітей.

 

ПІСНЯ 6. ВІРШІ 9 КЛАС

Вірші (9 клас)


 


Як довго ждали ми своєї волі слова!

І ось воно тепер співа, бринить.

Бринить, співає українська мова,

Чарує, тішить і п’янить.

 

Трембітна мово, музико, калино!

Звучи в розмові, повсякчас звучи.

Говориш ти – говорить Україна.

О рідне слово, більше не мовчи!

 

Не замовкай ніколи, рідне слово,

Іскрися жартом, піснею злітай.

Над нами квітни завжди веселково,

Щоб сяяв щастям український край.

 

Плекаймо в серці кожне гроно,

прозоре диво калинове.

Хай квітне, пломенить червоно

в сім’ї великій, вольній, новій.


ПІСНЯ 2. ДЛЯ ВЕДУЧИХ

Ваня: Що є найцінніше в житті кожної людини? Рідна мати, рідна земля, рідна мова. У рідному слові початок усіх початків людського буття. Пам'ятаймо завжди про це, бережімо, плекаймо, збагачуймо, примножуймо красу рідної мови. Людина, яка забула свою мову, не живе, а існує.

 

Ліна: Тож побажаємо всім українцям, що свято бережуть українське слово - щастя, натхнення, добра, миру , світлого майбутнього, живіть повноцінним життям, досягайте вершин, адже у ваших руках доля нашої країни. Всього вам найкращого! Дякуємо всім, хто брав участь у його підготовці. Хай вам щастить!

ПІСНЯ 7. ВІРШ НАСТЯ

Вірш (Настя)

Спитай себе, дитино, хто ти є,
І в серці обізветься рідна мова;
в голосі яснім ім'я твоє
Просяє, наче зірка світанкова.
З родинного гнізда, немов пташа,
Ти полетиш, де світу далечизна,
Та в рідній мові буде вся душа
І вся твоя дорога, вся Вітчизна.
У просторах, яким немає меж,
Не згубишся, як на вітрах полова.
Моря перелетиш і не впадеш,
Допоки буде в серці рідна мова.

 

Фінальна пісня «Мова єднання»

Кінець.

ПІСНЯ 8. КІНЕЦЬ

 

Синє небо над горою, найчарівніше з усіх

Ти під ним відчуєш волю і дитячий спогад слів.

Як побачиш синє море, степ безкрайній в далині,

Закохаєшся в дівочість української землі.

Приспів:

Краща мова єднання це українська

Нам Україну народила,

Краща мова кохання це українська

Сила небес їй дала крила.

Програш

Ми талантами своїми і красою вразим всіх

Бог нам дав єдине щастя, а у злі нам жити гріх.

Не цураймося ніколи усім серцем полюбить.

Бо життя безкрайнє поле, все життя безкрайня мить.

 

 

1. І радісно й святково, і гордо і велично

Я мову солов’їну несу в піснях у світ,

Бо українське слово, як та вода кринична,

Як у саду калина, що свій дарує цвіт. / -2р.

Приспів

Вона – сонцесяйна, вона – промениста,

У ній – правіків течія.

Така життєдайна і праведно чиста –

Це батьківська мова, це мова моя. / -2р.

2. В ній – серця насолода, моєї долі крила,

Вона – барвиста мова, батьківський заповіт.

У ній – душа народу і непоборна сила,

У ній – незгасна пісня, що лине з роду в рід./ -2р.

 

1.Не просили, не молила, не стелилася до ніг.
Розправляла доля крила, та й казала мені.
Треба жити, як співати, а співати, наче жить,
Людям душу віддавати, бо інакше болить,
Приспів:
А наша пісня солов’їна, аж до неба лине,
В горі не загине і не чекай.
Все в нас з вами буде, як ми добрі люди,
Тільки ти цю пісню не забувай.
Пісня солов’їна, рідна Україна,

В горі не загине і не чекай.
Все в нас з вами буде, бо ми добрі люди,
Тільки ти цю пісню не забувай.
2. Як погляну на дорогу, та й нікуди не піду,

Бо немає більш ні в кого соловейка в саду.
 

Ми мріємо про країни, які живуть в мирі.

Про 5 континентів, які не ховають за спинами бомб та злих намірів.

Про гаї, де гуляють закохані пари.

Про землю без погонів та солдатських чобіт.

Про очі, які ніколи не будуть переповнені болем, бідою та сльозами.

Про воїнів, які прийшли додому назавжди.

Про свіжий хліб – символ добра  і миру.

Про дітей, які сплять спокійно.

Про жінок, які зігріті теплом очей дітей та чоловіків.

Про нескінченний політ до зірок.

docx
Додано
25 жовтня 2020
Переглядів
909
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку