4 клас
Підготувала:
вчитель початкових класів
Криворізької загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів № 48
Литвиненко Наталія Григорівна
Мета: ознайомити дітей зі значенням електрики в житті людини, історією її винаходу, сферою її застосування, з деякими енергозберігаючими технологіями; виховувати свідоме бажання зберігати електроенергію.
Обладнання: картинки освітлювальних предметів минулого та електроприладів.
Хід заходу
І. Організаційний момент. Виступ дітей за темою.
1.Все дорожчає в наш час, зокрема - природний газ.
Щоб було тепло в родині, чай і кава гріли нас –
Допоможем Україні! Учень, вчитель, слухай нас!
2.Якби знали Валя й Ната, скільки треба працювати
Щоб будинок обігріти, ясну люстру запалити, -
Стали б вони вдома все витрачати економно.
3.Кожен день ми хочемо їсти, спати, гуляти,
І все без обмеження. Щоб не довелося
В печерах нам жити, - починаймо енергозбереження!
4.„Так!” – сказали Валя й Ната, - ми готові починати.
Ви нас зможете навчити, що потрібно нам робити?
Як без шкоди здоров'ю провести економію?”
ІІ. Повідомлення теми уроку.
Вступне слово вчителя: «Чи знаєте ви, діти, чим у минулі роки освітлювалися домівки людей?»
Вчитель. Так. Правильно діти. Цим вогником у світлиці могли бути каганець, лучина, лампада, свічка. (показ картинок до названих предметів). Чи зручно було ними користуватися? Що спричиняло незручності?
Відповіді дітей: Мало світла, швидко згорає, треба часто міняти, багато чаду.
Вчитель. А який вогник світить у нашому вікні сьогодні? ( Електрична лампочка).
Вчитель. Історія людства обчислюється мільйонами років. І лише близько трьохсот років у нашому житті - електроенергія. Її винайшли близько 1831р. у лабораторії англійського вченого Майкла Фарадея. Дуже швидко люди навчилися використовувати її для себе на користь. Для того,щоб виробляти електрику,необхідно будувати спеціальні станції: ТЕС, ГЕС, АЕС. З'ясуємо, чим вони відрізняються, принципи їх роботи. Які електростанції відомі дітям (Каховська ГЕС, ЧАЕС, Дніпрогес).
ІІІ. Мотивація діяльності учнів.
Кожна родина в змозі зменшити енерговитрати, як власні, так і державні. Для цього існує декілька способів:
В більшості країн для освітлення використовується приблизно 13% електроенергії. А в Україні цей показник у 1,5 рази більше, ніж у західних країн. Причина – у використанні неекономічних лампочок розжарювання. В розвинених державах застосовують люмінесцентні лампи, коефіцієнт корисної дії (ККД) яких дорівнює 20%, а у найновіших типів і всі 30%. Розрахунки свідчать, що перехід на застосування таких ламп дав би змогу заощадити 70% електроенергії .
Звичайна лампочка розжарювання використовує на освітлення лише 5 -8% енергії. Всі інші 95% ідуть на нагрів спіралі, а з нею і помешкання. Звідси і невеликий час роботи. А енергозберігаюча лампа містить всередині інертний газ, який не потрібно нагрівати. Він спалахує від іскри. Тому така „холодна” лампочка має ККД в 5тразув більше, отже енергії використовує у 5 разів менше. Підрахуйте, скільки електрики можна зекономити. Тому термін праці таких трудівниць приблизно 6 років.
Для того, щоб зменшити втрати тепла через віконне скло, раніше використовували подвійний тип скління. Тобто між двома шарами вікна було приблизно 10см повітря. В сучасному світі, де кожен сантиметр простору використовується, ми не можемо дозволити собі таку розкіш. Новітні технології дозволили застосування скло пакетів, товщина яких не перевищує 5см. А для зменшення тепловитрат на скло наноситься спеціальне покриття двох видів.
Так зване К-скло дає можливість на площі 30м 2 житлового будинку економити 437л умовного палива на рік, тобто його буде використано в 1, 6 раза менше, ніж при застосуванні звичайного скла. А при застосуванні І-скла можливо досягти економії 700л палива на рік. Тому слід замислитись, чи варто оснащувати своє помешкання спеціальним склом.
ІV. Закріплення матеріалу виховної години.
Вчитель. - Чи можна сьогодні уявити собі життя без електроенергії? Де вона використовується?
Відповіді дітей: - Освітлення; опалення; електротранспорт; водопостачання; будівництво; виробництво; побут; навчання.
Вчитель. - Як ви вважаєте, чи є можливості електростанцій необмеженими?
- "Консервування" електроенергії у різних видах батарей та акумуляторів.
- Дійсно, сьогодні потреби в електриці дуже швидко і сильно зростають, виникає потреба економити її.
Які способи енергозбереження ви знаєте?
1.сонячні батареї;
2. вітряки;
3. вода - носій енергії;
4. біо - пальне;
5. переробка сміття.
Вчитель. Але все це - дуже дорогі технології,які знаходяться іще на стадії розробки. Це - справа майбутнього. А чим ми можемо допомогти собі сьогодні?
Відповіді дітей:
- Своєчасно сплачувати за спожиті проїзд у електротранспорті, світло, опалення, водопостачання;
- вимикати електроприлади, світло, залишаючи приміщення;
- якщо не залишати телевізор у режимі очікування, можна зекономити близько 5-10 кВт. на місяць;
- використовувати сучасну техніку, в основі якої - вже розроблені енергозберігаючі технології.
Ось послухайте і вирішить, якими лампочками користувались?
1. Дівчинка. (демонструє звичайну електричну лампочку):
Я звичайна електрична лампочка. Коли мене вмикають - я освітлюю приміщення. Для цього я маю спожити 1квт електроенергії за 1 годину. Всередині мене - тоненька спіраль. Якщо вона перегорить, я умру (перестану світити).
2. Дівчинка (демонструє сучасну енергозберігаючу електричну лампочку).
Я - теж електрична лампочка. Всередині мене немає спіралі. Я заповнена спеціальним газом. Коли мене вмикають він починає світитися. Щоб світити так , як моя старша сестра звичайна електрична лампочка, мені потрібно в 4-5 разів менше електрики. Тому мене називають енергозберігаючою.
4-5 таких лампочок, як я, за 1 годину витратять стільки ж електроенергії, як 1 звичайна лампочка. Яку з нас обрати, вирішувати вам.
Вчитель. - Яку лампочку і чому оберете ви?
Відповіді дітей: Енергозберігаючу, тому що…( аргументують свій вибір).
V. Підсумок виховної години.
Вчитель. А тепер давайте підведемо підсумок.
- Чи дізнались ви про щось нове? Про що?
- Чи дізнались ви про щось корисне? Про що?
- Як ви можете зберігати електроенергію?
- Чи можливо нам економити електроенергію в школі? Як?
Хлопчик. Ми закликаємо вас економити воду і світло і газ!
На Україні зросте економіка, краще буде для всіх нас!
Дівчинка. Ми розказали вам, як вдома
Тепло зберегти і вести економію.
Якщо збережемо енергію з вами,
Країна і ми заможними станемо!