СЦЕНАРІЙ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ГРИ-КОНКУРСУ ЗНАВЦІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ до Дня української писемності та мови

Про матеріал
СЦЕНАРІЙ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ГРИ-КОНКУРСУ ЗНАВЦІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ до Дня української писемності та мови Мета: формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розширювати знання про красу і багатство української мови; збудити прагнення учнів продемонструвати свої знання та вміння з української мови, спонукати їх до творчої праці; розвивати навички роботи в групах, пам’ять, увагу, швидкість мислення; виховувати в учнів почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю, глибоку повагу до рідної мови.
Перегляд файлу

СЦЕНАРІЙ

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ГРИ-КОНКУРСУ ЗНАВЦІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

до Дня української писемності та мови

 

Мета: формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розширювати знання про красу і багатство української мови; збудити прагнення учнів продемонструвати свої знання та вміння з української мови, спонукати їх до творчої праці; розвивати навички роботи в групах, пам’ять, увагу, швидкість мислення; виховувати в учнів почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю, глибоку повагу до рідної мови.

Обладнання: Вишивані рушники, портрет Т.Г. Шевченка, плакати: «Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема», «Пісня – душа народу», «Кажуть, дитино, що мова наша – солов’їна».

 

Хід гри:

Звучить пісня про рідну мову.

Вступне слово

Щорічно 9 листопада в Україні відзначається День української писемності та мови, запроваджений у 1997 році Указом Президента, в якому говориться: “На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю: “Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця”.

Із святом вас, шановні добродії, із святом, шанувальники рідного слова!

Відомий український педагог Василь Сухомлинський писав: «Мова – це віконця, через які людина бачить світ. Багата мова – багатий духовний світ, розвинуте почуття краси слова – велика моральна культура. Убогість слова – це убогість думки, інтелектуальної, емоційної, естетичної товстошкірості».

Мова – це великий дар. І в кожного народу вона своя. Мова — це доля народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її. Тому що наш народ створював мову віками, багато боровся і бореться за її існування і процвітання. І ми, як свідомі громадяни нашої країни, повинні не тільки зберегти набуте, а й примножувати її багатства для прийдешніх поколінь.

Пропоную сьогодні пригадати, що ви знаєте про нашу рідну мову, і позмагатися в ерудованості, взявши участь у інтелектуальній грі-конкурсі знавців української мови.

Цей захід ми присвячуємо рідній українській мові. Саме тій мові, якою ми розмовляємо, пишемо, читаємо. Адже, однією із найчисленніших мов слов’янського походження є саме українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова!

 

Вчитель: У нашій грі беруть участь три команди. Дозвольте представити вам капітанів команд.

ПРЕДСТАВЛЕННЯ КОМАНД

Вчитель: Гра складається з конкурсів на знання мови. Кожен конкурс оцінюється визначеною кількістю балів. Ці бали відмічає журі в спеціальних картках.

Активну участь у грі беруть вболівальники. Вони можуть показати свої знання у конкурсі вболівальників, а також допомогти своїй команді у випадку, якщо вона не знатиме правильної відповіді, й отримати додаткові бали.

КОНКУРС №1 «Візитівка».

Знайомство з командами. (Кожна команда представляє себе: назви команд та девізи тощо. За вдале представлення своєї команди учасники отримують по 2 бали).

КОНКУРС №2 «МОВНЕ АСОРТІ»

Завдання: Учаснику кожної команди будуть запропоновані питання, на які необхідно дати відповідь. Якщо учасник команди не дає відповіді, то це питання не зараховується. Вигукувати та підказувати забороняється, навіть у межах однієї команди, гравець має відповідати самостійно. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал. Отож, у кожної з команд є можливість набрати аж 12 балів за цей конкурс.

Оцінювання: від 1 до 12 балів.

Питання для команди 5-А класу:

  1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)
  1. Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)
  1. Замініть фразеологізм викинути з голови одним словом-синонімом. (Забути).
  1. Скільки голосних в українській мові? (6)
  1. Поставте займенник «себе» в Н.в. (Немає Н.в.)
  1. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин?

(Вигук)

  1. Скільки звуків у слові «кущ»? (4)
  1. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)
  1. Рід іменника «сирота». (Спільний)
  1. Головні члени речення. (Підмет і присудок)
  1. Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!)
  1. Яка частина мови вказує на предмет, але не називає його? (Займенник)

Питання для команди 5-Б класу:

  1.               Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)
  2.               Дослівно наведений уривок з якогось тексту. (Цитата)
  3.               Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків. (Додаток)
  4.               Назвіть знак, що позначає роздільну вимову. (Апостроф)
  5.               Поставте дієслово «вигукувати» у наказовий спосіб. (Вигукуй)
  6.               Поставте іменник «мати» у М.в. (на матері)
  7.               Назвіть слова з префіксом -прі. (Прізвисько, прірва, прізвище)
  8.               Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)
  9.               Частина слова без закінчення. (Основа слова)
  10.          Державна мова України? ( українська)
  11.          Слова, що мають багато значень? ( багатозначні)
  12.          Слова, що мають спільний корінь? ( спільнокореневі)

Питання для команди 5-В класу:

  1.               Який знак ставиться в кінці розповідного речення? ( крапка)
  2.               Частина слова перед коренем? (префікс)
  3.               Розмова двох осіб? (діалог)
  4.               Слова з протилежним значенням (антоніми).
  5.               Перша буква у власній назві (велика).
  6.               Скільки -н- у слові незрівнянний (чотири).
  7.               Префікс у слові прекрасний (пре-).
  8.               Займенник з однієї букви (Я).
  9.               Розділ науки про правопис (орфографія).
  10.          Частина мови слова «зошит» (іменник).
  11.          Власний життєпис (автобіографія).
  12.          Стиль підручника (науковий).

Оголошення результатів конкурсу.

КОНКУРС №3 «ГРАМАТИЧНИЙ ТУРНІР»

Кожній команді пропонується по 7 слів з пропущеними буквами.

Завдання: поставити потрібну букву. Перший гравець вставляє букву у першому слові, другий – в другому і т.ін. За кожну правильну відповідь команди отримують по 1 балу. Виграє та команда, яка швидше та більше напише правильно слів.

Оцінювання: від 1 до 7 балів.

Слова для команди 5-А класу:

Пр…боркувач, пр…черствілий, різдв…яна, жмен..ці, хворос…няк, каз…но, уман…ський.

Слова для команди 5-Б класу:

Пр..хожанин, К(к)онституція України, перел…яю, пр…сильний, пр…жовкле, різьб…яр, мен..ший.

Слова для команди 5-В класу:

Чес…ний, пр…оритет, жен..шень,  пр..крашений, В(в)верховна Р(р)ада Украї-ни,нал…ю, пр...красний.

Слова для команди 5-А класу:

Приборкувач, причерствілий, різдвяна, жменьці, хворостняк, казино, уманський.

Слова для команди 5-Б класу:

Прихожанин, Конституція України, перелляю, пресильний, прижовкле, різьбяр, менший.

Слова для команди 5-В класу:

Чесний, пріоритет, женьшень,  прикрашений, Вверховна Рада України,налляю, прекрасний.

КОНКУРС №4 «РЕДАКТОР»

Завдання: відредагувати словосполучення.

Оцінювання: від 1 до 3 балів (по черзі).

  • Відмінити процедуру (скасувати процедуру)
  • Улетіти в теплі краї (полетіти у вирій)
  • Відкрити очі (розплющити очі)
  • Лєснічна площадка (сходовИй майданчик)
  • Різка біль (різкий біль)
  • Потерпіти поразку (зазнати поразки)
  • Я не маю мєлочі (я не маю дрібних)
  • Підняти важливе питання (порушити важливе питання)
  • Обсудити проблему (обговорити проблему)

Оголошення результатів конкурсу.

КОНКУРС №5 «ВГАДАЙ ФРАЗЕОЛОГІЗМ»

Завдання: По черзі учень з кожної команди, не називаючи слів, що входять до фразеологізму, за допомогою міміки та жестів повинен пояснити, про який фразеологізм йде мова. Завдання команд – відгадати за підказками фразеоло-гізм і пояснити його значення.

Оцінювання: Якщо першою відгадає та команда, з якої виступав учень, вона отримує 3 бали, якщо команда суперника – 4 бали. Журі може надати додатковий бал за артистизм.

Фразеологізми:

5-А клас: Тримати язик за зубами (бути обачним, стриманим у розмовах, мовчати)

Умивати руки (ухилятися від участі в якій-небудь справі, знімати з себе відповідальність)

5-Б клас: Задирати носа – хвастати

Прикусити язика – замовкнути

5-В клас: Вилазити боком (погано закінчитись для когось)

Зробити з мухи слона (перебільшити)

КОНКУРС ВБОЛІВАЛЬНИКІВ

Завдання: дати правильну відповідь.

Оцінювання:1 бал за правильну відповідь.

  1. Помилка в правописі (орфограма).
  1. Що стоїть перед коренем (префікс).
  1. Слова, близькі за значенням (синоніми).
  1. Остання літера алфавіту (я).
  1. Числівник сорок в місцевому відмінку? (сорока)
  1. Скільки складів у слові грамотний? Назвіть їх. (3, гра-мот-ний)
  1. Який розділ науки про мову вивчає стійкі сполучення слів? (фразеологія)
  1. Якою частиною мови виступає слово хворий у реченні: Хворий чоловік попросив принести щось попоїсти. (прикметник)
  1. Що означає фразеологізм крутити носом? (вередувати)
  1. Чи відбувається спрощення у слові кістлявий? (ні)
  1. Скільки букв т пишемо у слові брутто? (2)
  1. Скільки глухих звуків у слові копито? (3, [к], [п], [т])
  1. До якої відміни належить іменник мати? (до третьої)
  1. Якого часу дієслово працюю? (теперішнього)
  1. Скільки в українській мові звуків? (38)
  1. Що означає фразеологізм пустити півня? (підпалити)
  1. Який дзвінкий звук відповідає глухому [с]? ([з])
  1. Який корінь у слові жовтуватий ? (жовт)
  1. Якого часу дієслово йтиму? (майбутнього)
  1. Словниковий склад мови (лексика)
  1. Влучний вираз (фразеологізм)
  1. Найбільша одиниця мови (текст).
  1. Знак у кінці питального речення (?).

КОНКУРС №6 «СЛОВНИКАР»

ЗАВДАННЯ: З поданого слова «милозвучність» утворити якомога більше слів. На обдумування учасникам команд дається дві хвилини, а далі кожен учасник по черзі зачитує слова. Перемагає команда, яка зачитає більшу кількість утворених слів.

Оцінювання: За перемогу максимально можна отримати три бали, за поразку – 1-2.

Орієнтовні відповіді:

Мило, ніс, сіль, злість, вино, осінь, звучить, сіть, лози, лом, оси, міль, ніч, мови, воли тощо.

Оголошення результатів конкурсу.

КОНКУРС №7 «СКАЖИ БЕЗ ЗАТРИМКИ»

У цьому конкурсі беруть участь капітани.

Завдання: Назвати по черзі без затримки антоніми до запропонованих слів.

У разі затримки відповідає суперник.

Оцінювання: Кожне слово оцінюється в 1 бал. Переможе той, у кого було найменше пауз та найбільше правильних відповідей.

Сміятися (плакати) Активний (пасивний)

Корисний (шкідливий) Хворіти (видужати)

Захід (схід) Ганьба (слава)

Минуле (сучасне) Згадати (забути)

Працьовитий (лінивий) Прокинутися (заснути)

Вітатися (прощатися) Світанок (присмерк)

Хвалити (лаяти) Щедрість(скупість)

Оптиміст (песиміст) Мирний (агресивний)

Зачин (кінцівка) Бадьорість (втома)

КОНКУРС №8 «ВІДГАДАЙКО».

Вчитель: Наш український народ, навіть у надзвичайно важкі для нього історичні часи, умів вдало пожартувати. Тож у цьому конкурсі ви покажете свою кмітливість у розгадуванні народних українських загадок. Це будуть загадки, мовні загадки-шаради та загадки-жарти.

Завдання: відгадати загадку.

Оцінювання:1 бал за кожну правильну відповідь.

  1. Який молочний продукт стане злаком, якщо прочитати його справа наліво?(сир).
  2. Одного батька і одної матері дитина, а нікому з них не син. (Дочка).
  3. Що воно за штука, що день і ніч стука? (Серце).
  4. Префікс від слова перенести, корінь від слова казати (Переказ).
  5. Корінь від слова квітка, суфікс від слова вудочка, закінчення від слова зірка (Квіточка).
  6. Що в людині найшвидше? (Думка).
  7. Летів гурт голубів і стояло три дуби, як сядуть по два – один дуб гуляє, а як сядуть по одному, то дуба не вистачає. Скільки було голубів? (Чотири).
  8. З якої миски не можна наїстися? (З порожньої).
  9. Що іде, не рухаючись із місця? (Час).
  10. Завжди в роті , а не проковтнеш. (Язик, зуби).
  11. Мовчить, а сто дурнів навчить (Книга).
  12. Біжить, біжить, не оглядається (Час).
  13. Коли дурень розумний? (Коли мовчить)
  14. Що треба для обіду? (Ложка)

Оголошення результатів конкурсу.

КОНКУРС №9 «І ЧУЖОГО НАВЧАЙТЕСЬ, Й СВОГО НЕ ЦУРАЙТЕСЬ…»

Вчитель: Часто люди, намагаючись справити про себе враження, як про дуже ерудованих, сиплють чудернацькими чужомовними словами: медитація, девальвація, оптимізація, тоді, як в рідній мові анітрохи не гірші, а навпаки — не такі незвичні й громіздкі відповідники: роздуми, продовження, поліпшення. Наш конкурс «І чужому навчайтесь, й свого не цурайтесь…» доведе, що українська мова має повновартісні відповідники до багатьох запозичень.

Завдання : Дібрати до запозичених слів українські відповідники.

Оцінювання:1 бал за кожну правильну відповідь.

  1. Віраж / Поворот
  2. Акцент / Наголос
  3. Журнал / Часопис
  4. Вояж / Подорож
  5. Монстр / Потвора
  6. Юрист / Правник
  7. Егоїст / себелюб
  8. Асортимент / Перелік
  9. Деградація / Занепад
  10. Аплодисменти / Оплески
  11. Унікум / виняток
  12. Кафе / кав’ярня
  13. Блондинка / білявка
  14. Дисципліна / порядок

КОНКУРС №10 « ЦІКАВИЙ НАГОЛОС»

Завдання:правильно наголосити слова.

Оцінювання:від 1 до 7 балів.

Слова для команди 5-А класу:

Спина (спИна), каталог (каталОг), випадок (вИпадок), течія (течіЯ), піцерія (піцЕрія), сільськогосподарський ( сільськогосподАрський), посередині (посерЕдині).

Слова для команди 5-Б класу:

Зручний (зрУчний), підлітковий (пІдлітковий), маркетинг (мАркетинг), квартал (квартАл), начинка (нАчинка), корисний ( корИсний), симетрія (симетрІя).

Слова для команди 5-В класу:

разом (рАзом), русло (руслО), заробіток (заробІток), вимога (вимОга), жалюзі (жалюзІ), металургія (металУргія), кілометр (кіломЕтр).

Оголошення результатів конкурсу.

КОНКУРС №11 «СКЛАДИ ПРИСЛІВ’Я»

Завдання: Кожна команда отримує конверт з трьома трикольоровими наборами слів, з яких необхідно скласти прислів’я. Переможцем буде той, хто найпершим правильно складе всі три вислови. Підказкою є те, що кожне з прислів’їв має свій колір.

Оцінювання:За перше місце команда отримує 5 балів, кожна наступна – на 1 бал менше (за умови що всі прислів’я будуть складені правильно).

Прислів’я для команди 5-А класу:

Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.

Маленька праця краща за велике безділля.

Прислів’я для команди 5-Б класу:

М’які слова і камінь крушать.

Зароблена копійка краща за крадений карбованець.

Прислів’я для команди 5-В класу:

Шабля ранить тіло, а слово — душу.

Слово до слова — зложиться мова.

Оголошення результатів конкурсу.

Вчитель: Наш конкурс добігає кінця. Його ми присвятили її величності українській мові.

Наше свято – це поетична передмова до досконалого вивчення рідної мови. Вивчати її, удосконалювати свої знання, збагачувати словниковий запас під час читання і спілкування, досконало володіти нею – обов’язок кожного справжнього українця.

Сьогодні, ми ще раз переконалися у тому, що українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов’я, прекрасна і барвиста, наче дощова веселка. Не можна ходити по рідній землі, не зачаровуючись виплеканою у віках рідною мовою.

Отже,  результати нашої гри-конкурсу.

Оголошення результатів конкурсу, нагородження команди-переможниці грамотою.

Вчитель: Завершити наш конкурс хотілося б словами Олеся Гончара:«Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її».

Звучить пісня «Звучи, рідна мово!»

 

 

doc
Додано
5 жовтня 2023
Переглядів
653
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку