Сценарій позакласного заходу з фізики «Чудеса атмосфери!» для учнів 6 класів.
Підготовила Денисенко Н.В.,вчитель фізики НВК № 3 м. Кам'янського Дніпропетровської обл.
1
Сценарій позакласного заходу з фізики «Чудеса атмосфери!» для учнів 6 класів.
Підготовила Женисенко Н.В.,вчитель фізики НВК № 3 м. Кам’янського Дніпропетровської обл.
Мета:
Формувати інтерес до вивчення фізики на основі зв’язку її з життям, технікою, побутом. Розвивати спостережливість, кмітливість, уміння швидко переключати увагу. Допомогти учням побачити, зрозуміти і відчути красу науки.
Розвивати логічне мислення, вміння знаходити правильне рішення, творчу активність, пізнавальні інтереси учнів
Ведучий 1. Фізика – слово дзвінке і разюче:
В ньому хмаринка і сонце палюче.
Все, що літає, двиніть і блищить,
Плаває в водах, холоне, кипить.
Ведучий 2. На всі боки озирнись
І уважно подивись,
Ті побачиш тоді враз
Фізику навколо нас!
Ведучий 3. Поєднаємо ми, звісно,
І цікаве, і корисне
Пропоную подумати разом!
Ведучий 1- 3 по черзі
1. Супутник Землі робить один оберт за 1год 40 хв., а інший оберт за 100 хв. Як це пояснити? (1 год. 40 хв = 100 хв)
2. Три різні числа спочатку склали, а потім їх же перемножили. Сума і добуток виявилися рівними. Які це числа?
3. Двоє підійшли до річки. Біля берега стояв човен, який може вміщати лише одного, але обидва переправилися. Як це могло статися? (Вони підійшли до різних берегів.)
4. Він індійський, африканський, хобот замість носа. Про кого йдеться мова?
Питання: У слона коротка шия, він не може нагнутися до води, щоб напитися. Як він п’є воду?(слайд 2)
Відповідь: Він опускає хобот в воду і втягує в себе повітря. хобот наповнюється водою.
А відбувається це під дією атмосфери, несвідомо слон використовує атмосферний тиск,
Учитель. На нашої зустрічі ми поговорим сьогодні про
«Чудеса атмосфери!»
Ведучий 1. Що ви знаєте про атмосферу? (слайд3 )
Ведучий 2 Давайте зараз простягнемо руки вперед долонями догори. Ви щось почуваєте? Ні? А ви знаєте, що на наші долоні тисне повітря, причому маса цього повітря дорівнює масі пака з цеглиною 240 кг.
Ведучий 3
Чи знаєте ви, що ми живемо на дні океану?
Так на дні величезного повітряного океану. Поверхня Землі - дно цього океану.
Ведучий 1 (слайд4 )
Земна поверхня i тілa, що перебувають на ній, зазнають тиску всієї товщі повітря, або, як звичайно говорять, зазнають атмосферного тиску.
Ведучий 2
Вивчення атмосферного тиску має свою велику i повчальну icтopiю. Воно було тісно пов'язане з пракгичними потребами людей.
Ведучий 3(слайд 5)
Будова насоса була відома ще в давнині. Однак i старогрецькнй учений Аристотель i його послідовники пояснювали рух води за поршнем у трубі насоса тим, що "природа боїться пустоти". Справжня ж причина цього явиша - тиск атмосфери - їм була невідома.
В 1640 р в саду герцога Тосканського будували фонтани. Но запустити їх не вдавалося. Вода за допомогою ручних насосів не піднімалася більше. ніж на 10,8 метра. (слайд6 )
Звернулися за допомогою до вчених. І Еванжелісто Торрічеллі пояснив це: справжньою причиною піднімання в трубці води є тиск повітря, а не «боязнь пустоти».
Цей тиск чинить повітря своєю вагою – атмосферний тиск.
Ведучий 1
Надаємо слово ексеріментаторам.
Експериментатори.
Є. Ми вci звикли до тиску, який чинить атмосфера, а чи можна цей тиск побачити?
Я. В нашої чорної скриньці заховане те, чого бояться май же всі діти. Те що допомогає лікарям. Те що має гостру голку. (шприць)
Опустимо голку в воду і піднімаємо поршень. Вода піднімається за ним.
(під час підняття під поршнем створюється розряджене повітря .і атмосферний тиск штовхає воду)
(Всьому виною атмосферний тиск. Зовнішній атмосферний тиск більший, ніж тиск води і повітря в склянці. )
Беремо тарілку придавлюємо щільно присоску до тарілки. Піднімаємо , i тарілка також піднялася. Чому тарілка не падає? (під присоскою створюеться зряджений простір і атмосферний тиск міцно притискає присоску.)
Ведучий 2
Як муха утримується на склі? (слайд 9)
Вся справа в маленьких присосках на її лапках.
Риби-прилипали, У них верхній плавник утворює присосок з такими собі кишенями, якої вони прикріплюються до великій рибі. Але якщо почати віддирати прилипалу від акули, то кишені стають глибшими, тиск в них падає і віддерти присосок стає практично неможливо.
Ведучий 3(слайд 10,11)
Відеофрагмент «Магдебурзькі півкулі».
Експеріментатори.
(в середині тиск менший, ніж ззовні, Атмосферний тиск притискає колокол.)
Візьмемо 2 пробірки, щоб одна входила в іншу. наллємо в більшу з пробірок трохи води. перевернемо пробірки. Спостерігаємо . замість того, щоб пробірка випадала, вона підніметься вгору (ззовні тиск буде більшим, ніж в середині).
Увіткнути в пластилінову підставку 4 сірники, запалити накрить стаканом. Через деякий час вода збирається під стаканом. Монета залишилась на «суші». Під стаканом створюється розряджене повітря. Атмосферний тиск заганяє воду в стакан.
Ведучий 2
Ви побачили дію явища природи - атмосферного тиску. А зараз перевіремо, чи знаєте ви інщі явища природи.
Ведучий 1-3 по черзі
ЗАГАДКИ.
1. Лежить килим великий-превеликий, а ступити на нього не можна. (Небо).
2. Над бабусиною хатою висить хліба скибина (Місяць).
3. Біля носа в'ється, а в руки не дається. (Bітep).
4. Біла гора легша пір'їни. (Хмара). (слайд12 )
5. На сімдесят одну дорогу насипало гороху, та ніхто його не збере: ні цар, ні царица, нi красна дівиця. (Град). (слайд 13)
6. У нас зимою білим цвітом сад зацвів, ніби літом, (Іней). (слайд14 )
7. У воді не тоне, I в вогні не горить. (Л1д). (слайд15 )
Ведучий 1
Яке значення атмосферного тиску в житті людей і тваарин? (слайд 16)
Ведучий 2
Як ми дихаємо. Під час розширення грудної клітки утворюється розріджене повітря. Під дією атмосферного тиску повітря надходить у легені через ніс і рот. Цей тиск можна відчути, якщо закрити рот і ніс та зробити вдих. Видих спричиняє збільшення тиску в легенях унаслідок їх стискання.
Ведучий 3
Як ми пємо? Чому рідина тече нам у рот, коли ми втягуємо її? (слайд17 )
Коли людина п є, вона розширює грудну клітку, внаслідок чого повітря в роті розріджується.Під дією атмосферного тиску рідина піднімається в рот за законом сполученихпосудин. Навпаки, якщо охопити губами горлечко пляшки, то ніякими зусиллями неможна втягнути з неї воду в рот, оскільки тиск повітря в роті і над водою однаковий. Отже, ми п ємо не тільки ротом, а й легенями. Згадайте про слона, який набирає воду в хобот.
Ведучий 1
З’ясуємо, наскільки великий атмосферний тиск. тиск.
Експериментальні завдання
1. «Пастка для руки». Надіньте на трилітрову скляну банку гумову рукавичку, як показано на рис. (слайд 18)
Загерметизуйте місце з’єднання рукавички і банки скотчем, а потім всуньте в рукавичку руку
Тепер спробуйте витягти руку. Що заважає це зробити? Чи стане легше витягти руку, якщо рукавичку проколоти? Чому?
2. Яйце в пляшці..
3. Кулька з водою в банці.
Учитель.
Атмосферний тиск змінюється і може багато про що розповісти. Воно допомагає передбачати погоду.
У зонах високого тиску погода носить спокійний характер, небо безхмарне, а вітер помірний. Високий атмосферний тиск влітку призводить до спеки і посухи, взимку морозно і сонячне. У зонах низького тиску погода носить переважно хмарний характер з вітром і опадами. Завдяки таким зонам влітку настає прохолодна хмарна погода з дощем, а взимку трапляються снігопади. Висока різниця тиску в двох областях виступає одним з чинників, що призводять до утворення ураганів і штормових вітрів.
Ведучий 1(слайд 19)
ТА ХОЧА повітря насправді й дуже легке, але ж над нами в атмосфері його так багато, що воно з величезною силою тисне на Землю. Наприклад, на наше тіло — з силою… 10 тон! Чому ж, питається, тоді воно нас не розчавить?
Ведучий 2
Учені розгадали цю загадку. Вони з’ясували, що тиск на організм будь-якої живої істоти ззовні врівноважується таким же тиском із середини. У процесі еволюції людина призвичаїлася до цього. Але від того, який атмосферний тиск «надворі», залежить самопочуття і здоров’я людини.
Експерімент 4 Розчавлена банка.
А як узнать який сьогодні атмосферний тиск?
Вчитель: За допомогою вимірювального приладу барометра. (демонструється барометр) (слайд 20)
Ведучий 3 Виявляється в природі є живі барометри.
"ЯЛИНОВИЙ" БАРОМЕТР(слайд 21)
Хвойні дерева мають цікаву здатність: вони опускають свої гілки перед дощем і піднімають їх перед ясною погодою. Найкраще ця здатність проявляється в ялини.
Зберігає здатність реагувати на погоду і сухе дерево, сухі ялинові гілки. Вирізують невелику частину стовбура молодої ялини разом з гілкою ( після Новорічних свят їх можна знайти скрізь), очищують гілку від кори- і « прилад» готовий. Залишається лише прикріпити його основою до якої – небудь опори, найкраще – до стіни будинку, залишивши гілочку вільною. Гілочка починає реагувати на погоду, опускаючи кінець перед дощем і піднімаючи його в гору перед ясною погодою.
Ведучий 1
Вприроді є понад 400 рослин-барометрів. (слайд22 )
Кульбаба росте майже скрізь.Вона – чудовий метеоролог. Якщо в сонячну погоду квіти кульбаби закриваються – буде дощ. А буває і навпаки: небо хмуриться, по ньому пливуть хмари, а квіти кульбаби відкриті, - Значить, д
ощу не буде.
Ведучий 2(слайд23 )
Цікаво спостерігати за луговою конюшиною, бо вона чутливо реагує на тепло, вологу і на зміну атмосферного тиску. Перед негодою конюшина складає свої листочки і схиляє головки суцвіть, а перед хорошою погодою стебло і листки розправлені, а суцвіття підняті вгору.
Ведучий 3(слайд24 )
Дуже чутлива до змін погоди мальва. Росте вона в садах, квітниках. Її високу, з яскравими квітами, видно здалеку.Перед дощем її квіти закриваються,
Ведучий 1(слайд 25)
Лев Толстой писав, що павук робить павутину відповідно до погоди, яка є
і яка буде. Дивлячись на павутину, можна дізнатись, яка буде погода: якщо
павук сидить, забившись всередину павутини, і не виходить — це на дощ.
Якщо він виходить з гнізда і робить нові павутини — це на ясну погоду.
Ведучий 2
Сидять бджоли і сильно гудуть – дощ близько. Насунули хмари, а бджоли не ховаються в вулик, продовжують збирати нектар – дощу не буде. А буває таке: бджоли вилітають рано вранці і повертаються до вуликів пізно ввечері. Це прикмета, що наступає тривала негода.
Ведучий 3(слайд26 )
Птахи теж реагують на зміну в атмосфері. Ластівки літають високо – до хорошої погоди, а низько – до дощу. Літом в сонячну погоду, повітряні потоки відносять дрібних комах високо вгору. За ними піднімаються і ластівки. Перед дощем повітря стає вологим, крила комах набрякають, тільце вбирає вологу, стає важчим і комахи тримаються майже біля землі. За ними направляються і ластівки.
Ведучий 2(слайд 27)
Немало прикмет пов’язано з поведінкою горобців, причому гороб’яче бюро погоди дуже точне. В хорошу погоду вони веселі, рухливі, часто чубаряться. А якщо збираються на землі зграями стають малорухливі, настовбурчені – до дощу. Якщо зимою горобці сидять на деревах тихо – буде сніг, без вітру, а дружно цвірінькають – до потепління. А є ще така прикмета: горобці ховаються під стріху – на мороз чи завірюху.
Ведучий 1
Прогнозувати погоду можуть і свійські тварини (слайд28 )
Коні фиркають – до тепла, трясуть головою і закидають доверху – до дощу.
Собака риє землю – до дощу, лежить згорнувшись – до холоду.
Кішка згорнулася в клубок – до холоду. Перед теплом кішка лягає посеред кімнати, витягується і спить.
Прогнозувати погоду можна по поведінці корів. Перед негодою вони піднімають голову доверху, нюхають і вдихають повітря, облизуються. Якщо тварина жадібно їсть траву звечора – чекай дощу на наступний день
Ведучий 2(слайд 29)
За даними медичної статистики 75% людей „відгукується” на зміну атмосферного тиску, і відчувають погоду”. З’являється головний біль, ниють суглоби. Справа в тому, що різка переміна погоди викликає зміну вмісту кисню в організмі. Виникає киснева недостатність, яку здоровий організм людини переносить легко, а у старших і хворих людей посилюються хвороби.
Завдання для гри.
1.Не торкаючись руками прищепки покласти її в банку. (Потрібно швидко вибити лінійкою чи олівцем з середини кільця)
2. Покласти пластилін на воду (зробити тонкий шар і вигнути корабликом)
4. Три склянки й аркуш паперу (Для виконання завдання необхідно мати три склянки й аркуш з учнівського зошита. Необхідно встановити склянку на аркуш паперу, що, як місток, з’єднує дві склянки. Якщо зробити з аркуша гармошку, то виконати завдання буде дуже легко, у нього заявляться ребра жорсткості, які значно збільшують міцність i жорсткість конструкції. Також можна скласти аркуш у вигляді трубки або двох трубок.)
6. Повітряна кулька і булавки. (Надуваємо дві повітряні кульки. В одну кульку, а саме в місця, де товщина стінок найбільш товста (на полюсах), вставляємо голки. Приклеюємо на кульку скоч і також вставляємо булавки. Іншу кульку протикаємо наскрізь довгою спицею. Якщо проткнути його голкою в тих місцях, де гума розтягнута найменше, а саме на полюсах, то кулька залишиться цілою.)
6. Показати пантомімою терези.
Ведуча. 3
Видатний давньогрецький філософ Сократ зробив свого часу висновок: «Чим більше я знаю, тим більше я не знаю». Людина приходить у світ для того, щоб постійно вдосконалювати, насамперед – себе, свій духовний світ, свої знання, уміння, навички, здібності. Саме тому протягом, майже, всього життя людина наполегливо навчається. І не важливо чоловік ти чи жінка. Важливо лише те, що всі ми відчуваємо потребу в збагаченні знаннями, отриманні задоволення від інтелектуальної спроможності. Тож будьте розумними!!!! Спостерігайте за тім що відбувається навколо вас. Все це можна пояснити знаючи закони фізики.
Ведуча. 1(слайд 30)
Пропоную вам.Знайдіть у додаткових джерелах описи цікавих дослідів, що доводять існування атмосферного тиску. Виконайте деякі з них, підготуйте повідомлення або фотозвіт, повідомте на уроці географії чи природознавства