Сценарій позакласного заходу
«Красу Землі нащадкам передам»
Обладнання : святково прибрана зала, костюми учнів: 11-тикласник і 5-тикласник в українських костюмах з синіми шароварами , старшокласниця – костюм «Матінки-природи» та в костюмі «тополі», молодші школярі (1-класники) – жабенята, середні школярі – «зайчик», «рибка», «художник», 4 україночки, 4 хулігана; мольберт з картиною; «Червона книга»;
Ведучий: Всім, хто присутній сьогодні на святі скажемо слова ми прості: «Здрастуйте, любі друзі, школярі, батьки та вчителі».
(звучить музика пісні «Над Охтирським рідним краєм»)
Мабуть, найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає спілкування з природою. Вона завжди чарувала і чарує, хвилювала й хвилює людину. Шепіт голубої води, зелених дібров, спів дзвінкоголосих пташок, запах і розмаїття квітів – усе це дорога серцю, не з чим незрівняна природа рідного краю. У кожного з нас залишився в серці дорогий куточок, де минуло дитинство.
(звучить мелодія).
1 учень: ви любите рідний край?
2 учень: ви любите річки і ставки?
3 учень: ви любите подихати чистим повітрям у лісі?
4 учень: ви – захисники природи?
1 учень: ми живемо на найдивовижнішій планеті
2 учень: планеті світлих сонячних ранків, яскравих лагідних днів і тихих зоряних ночей, що пахнуть м’ятою і матіолою.
3 учень: на планеті, яка дарує найщиріші почуття закоханим, вірність друзям, рідній землі, де народився, тим, хто шанує , любить і оберігає її.
4 учень: прекрасна наша голуба планета!
1 учень: єдина жива серед мертвих світів
2 учень: ми отримали в спадок невимовно прекрасний і багатообразний сад.
3 учень: природа такий же унікум, як і картина Рафаеля
4 учень: знищити її легко, відновити важко
1 учень: щастя – це бути з природою, бачити її, розмовляти з нею
2 учень: ми зв’язані з усім живим у природі
3 учень: краса її Величності Природи не може не бентежити душу людини
4 учень: бережімо, люди, землі, води,
Кожну квітку в лузі, деревце
Вбивцею не стань краси-Природи
Пам’ятаймо, люди, й ми про це.
(входить Матінка-Природа, слайди з мальовничими куточками природи)
Природа : охорона природи – справа чуйних. І тому мені, Природі-Матінці не байдуже, як до мене ставляться. Я – Природа. Я – великий вчений, майстер. Все під моєю владою: гриб у лісі, і ромашки в лузі, тихі верби над рікою, нарешті, навіть сонцем зігрітий золотий колосок пшениці. Я – вершина всього. Але ви мій дар, мою науку не прийміть як дань : я не раба, і пам’ятайте: ви самі моє творіння . Навіть травинку, що у спадок залишила вам я - бережіть. І навіть вовка, раптом він останній, убити не спішіть. Ми з вами йдемо однією дорогою. І ви не зможете бути наді мною, і не зможете без мене.
1 учень : о, чарівна Природо, відкрий нам свої таємниці! Ми всі до них прислухаємось.
(входять 4 дівчинки-україночки)
1 дівчинка : Йдучи на побачення з Природою, відмовтеся назавжди від бажання зірвати невідому вам рослину, хоча яка б красива і принадна вона не була. Пам’ятайте, що вона може виявитися рідкісним видом, а , можливо, й останнім.
2 дівчинка : для спостереження використовуйте замальовки живих об’єктів, або їхні фото. Вони принесуть вам більше користі і справі охорони природи. Кожна збережена квітка – це десятки і сотні насінин, з яких виростуть на радість усім нові рослини.
3 дівчинка : перед тим, як вирушити у ліс, до річки, у поле, на луки….старанно продумайте маршрут. При цьому важливо врахувати пору року для того, щоб «візит» до братів наших менших якомога менше їм зашкодив.
4 дівчинка : опинившись у лісі, полі, на лузі…завжди будьте уважними гостями. Рухайтесь повільно і без галасу, розмовляйте впівголоса або пошепки. Намагайтесь не робити різких рухів, бо цим ви можете налякати пташку чи звіря, за яким зібралися спостерігати.
(під звуки сучасних панк – чи рок-груп виходять хлопці )
1 хлопець : прим’ята билинка, зігнута палка!
Всі : все то – пусте!
2 хлопець : убита пташка, зрубана ромашка!
Всі : все то – пусте!
3 хлопець: розтоптана поганка, розкопана галявинка!
Всі :все то – пусте!
4 хлопець : забруднені струмочки, розорані бережечки!
Всі: все то – пусте!
1 хлопець: Я! Я! Я! Сьогодні – браконьєр!
2 хлопець: Ти! Ти! Ти – сьогодні браконьєр!
3 учень: саме таким «любителям» природи завдячує «Червона книга» поповненням на своїх сторінках все нових і нових видів флори фауни. А що таке «Червона книга»? Ви всі з нею знайомі ?
(виносять «Червону книгу», слайди із занесеними видами рослин і тварин)
2 учень: в Червону книгу ми занесли
Світ неповторний та чудесний
Що поступово вимирає
Давно рятунку в нас благає
Невже в майбутньому на світі
Не будуть квітнуть дивні квіти –
Конвалія й фіалка ніжні
І вісник березня – підсніжник!
1 учень: Невже ми більше не побачим
Як сон-трава росою плаче,
Троянда степу квітка мрії,
Жар-цвітом землю не зігріє?
Ми всі господарі природи,
Тож збережемо її вроду!
(вибігає зайчик)
Зайчик : Христом богом молю: «Запишіть до «Червоної книги». У нашому лісі на кожного сіромаху припадає до 7 мисливців. В кожного мисливця щонайменше сотня патронів. Словом, як не запишете, сам на себе лапи накладу. Воно з одного боку і жаль нас, куцохвостих, а з другого – зло бере. Лишився живим, так сховайся і не ворушись. Одне зайчисько за ніч наробить стільки слідів, наче їх тисяча. Запишіть!!!
1 учень: добре, запишемо!
Зайчик: Ура! Ура!
(вибігає, звучить постріл)
2 учень: горе тому,в кого не лише хвіст, а й розум короткий
3 учень: адже й ослу відомо, що ні браконьєри, ні їх собаки перед полюванням книг не читають, навіть, Червоних.
4 учень: і все ж вірте, буде свято і в нашому лісі, коли зникне останній браконьєр.
1 учень: адже добрих людей, он їх стільки.
2 учень: то ж у них шукаємо захисту. Вони як не як брати наші старші.
3 хлопець: в цю чудову днину чому не намалювати картину?
(малює картину, входять дівчата)
1 дівчина: дівчата, а ми частівки проспіваємо, нехай усі люди послухають
(дівчата співають частівки на екологічну тему)
4 хлопець (біля картини): картина, скажу вам, досить сумна: заполонили звалища, над якими ширяють граки і ворони; у річки стікають потоки бруду; ранами зяють у гаях пні; чадять труби, отрута лежить на полях; зникають рідкісні види тварин і рослин.
Природа : хворіє суспільство, хворіє земля, вода, повітря. Хворіють дорослі і діти. Люди, отямтеся!!!Ви знаходитися на межі між життям і смертю. Це так страшно, коли ти безсилий перед обличчям невблаганної смерті. (показ слайдів)
1 хлопець: хлопці, навіщо нам ця стара тополя? Всю красу псує! ЇЇ слід зрубати!
Тополя: стійте! (далі на фоні пісні «Не рубай тополю біля хати…»). Люди добрі! Пам’ятайте, що ваша , навіть найменша , причетність до кожного дерева вагома підтримка життя на планеті і сьогодні, і в майбутньому.
Природа: поклонімося деревам – патріархам – основі буття і культурному символу нації, її історичній пам’яті. Посадімо молоді деревця біля школи та домівки.
2 хлопець: біля лісу чимало років тече ручай. Роками пили з нього воду. Та останнім часом дивні хвороби нас дістають: то раптом живіт заболить, то крутить суглоби. Засипати його , і справі кінець!
Разом хлопці: засипати!
(входить 5-класник в українському костюмі (сині шаровари)
Джерельце: З-під землі джерельце б’є
Всім водицю подає,
Наче добре пам’ятає
Що віддав ти – те моє.
Вода і дерево не можуть один без одного існувати. У моїй воді міститься багато різних солей, змитих з полів, перенасичених мінеральними добривами. Йдуть дощі, дощова вода просочується в землю, доходить до підземних ґрунтів. Ось звідки й ваші хвороби.
Природа: люди, час бити тривогу! Адже численні джерела стають витоками річок.
(чується плач)
1 дівчинка: чуєте, хтось плаче?
(всі розступаються, на сцені стоїть Рибка)
2 дівчинка : хто ти?
Рибка: рибка
3 дівчинка: а чому ти плачеш?
Рибка: Ой, біда! Люди, що це за вода?
Може вам і добре пити
Хімікати в ній усі.
А вода ж була колись,
А мені в ній важко стало жити
І на дні, і у воді
Люди, звідки ви взялись?
Люди, трохи совість майте,
Бідне джерельце спасайте.
(виходить старшокласник в українському костюмі (сині шаровари) , показ слайдів про Дніпро)
Дніпро: Біжу через роки
Біжу через віки.
Людей і міста єднаю.
Дніпро –я! Найчудовіша ріка!
Історія України – історія жива.
3 хлопець: Дніпро! Невже ти думаєш, що ми п’ємо твою воду? Там же повна таблиця Менделєєва!
4 хлопець: А яка була водичка!
Її можна було пити,
І супи, борщі варити.
І водичка не смерділа,
В ній не було соди й мила,
Заліза, гною, капців і дрючків,
Жаби весело скакали,
А який концерт давали….
(учні першокласники в костюмам жабок виконують пісеньку жабенят «Ква, Ква, простая песенка» і танок)
Дніпро: Я великий і могутній Дніпро! Славутич. Сьогодні ледве дихаю. Я тяжко хворий. Підприємства продовжують забруднювати і губити мене. Вам і мені загрожує загибель. Благаю, збережіть мене. Віками слов’яни вважали Славутич – ріку за святу! Не забувайте про це ніколи!
Природа: у народі кажуть: «Ліс і вода - рідні брат і сестра. І справді вони один одному допомагають. Весною люди йдуть до лісу, щоб віч-на-віч побути з фіалками на галявині, помилуватися пташками, доторкнутися до великого таїнства пробудження першоцвіту. Але чому, люди, погашеним багаттям?
(дзвони. Учні заходять зі свічками. Слайди з Чорнобильської трагедії).
1 учень: Чи буде квітень, як завжди,
Дарунком весняної здоби,
Чи назвемо його «Чорнобиль»?
Чи , може, викреслимо його
З календарів своїх, допоки
Нас темний грітиме вогонь,
Ще не відкритих ізотопів?
Безмежна мисль не має меж
Її спинити годі!
І ти, Чорнобилю, ти теж
Не маєш меж сьогодні
2 учень: Чорнобиль – наслідок найстрашнішої в історії людства катастрофи. Люди! Зробіть же все залежне, щоб відвернути можливість нових ядерних катастроф!
3 учень: що ж сталося з нами, люди?
4 учень: це ж як так, то нічого не буде!
1 дівчинка: ні річок, ні гаїв, ні криниць.
1 хлопець: ні комах, ані звірів, ні птиць.
2 дівчинка: ані квітів, ні трав, ні повітря.
2 хлопець: ні люди, хоч тепер вже повірте.
3 дівчинка: зупинімось – останній є шанс
Оглянемося – благаємо вас.
Все задумано мудро в природі:
Жити в усьому мирі і згоді.
3 хлопець: річка хай куди хоче тече,
Пташеняті підставимо плече.
4 дівчинка: як зрубаємо дерево - вмить
Поспішаємо хоч два посадить
4 хлопець: як асфальт – то не через калину,
Джерельце хай не знає зупину.
Джерельце: полюбімо природу палко,
На топчімо ногами фіалку.
Дніпро: як розоримо світ оцей вщерть,
Вирок нам без війни – буде смерть.
Природа: зупинімось – останній є шанс
Ця планета не тільки для нас!
(звучить пісні «Охтирщина», дівчата – старшокласниці виконують танок, слайди про куточки рідного краю.)
Ведуча: наше життя залежить від того, в якому стані збережемо ми багатства нашої планети. І все на Землі однаково важливе, а головне – потрібне людині. І кожному з нас потрібна вся Земля, все, що на ній є. Але ж і кожна людина потрібна Землі, як її захисник, хазяїн, який підлікує її рани, захистить і прикрасить її . То ж світ чекає дотику наших рук, сподіваючись, що це будуть добрі руки.
Ми готували свій виступ з вірою, що хоч трішечки допоможемо всім нам відчути печаль і надію нашої Землі на нас,наш розум і серце.