Сценарій " Шляхами Шевченкової долі"

Про матеріал
Цей сценарій креативний, тому що у ньому поєднуються життєвий і творчий шляхи із сучасністю
Перегляд файлу

Шляхами Шевченкової долі

 

Учениця: 
Я, маленька українка, 
Десять років маю, 
Про Тараса Шевченка 
Вже багато знаю .
Він дитя з-під стріхи, 
Він в подертій свиті. 
Він здобув нам славу, 
Як ніхто на світі. 
А та наша слава 
Не вмре, не загине.

Наш Тарас Шевченко – 
Сонце України. 


   Ведучий.

Минуло вже багато з дня народження славного сина України, але в багатьох українських родинах ви бачите прикрашений вишитим рушником портрет Кобзаря. Він - як член сім’ї , як найдорожча людина.

Ведуча.Тарас ріс лагідною, чуйною та щирою дитиною. Найбільше він любив свою матінку.   (Інсценізація  “Розмова малого Тараса з матір’ю”)

 Заходить жінка, одягнена в селянський одяг, ставить на столик квіти біля портрета Т.Шевченка. До неї підходить хлопчик.

Хлопчик  Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається?     

Мати Так, синочку, правда.

Хлопчик  А чому так багато зірок на небі?

Мати  Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?

 Хлопчик Бачив, матусю, бачив. Матусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?

Мати Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічечка такої людини світить ясно і світло.

Хлопчик Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила ясно-ясно.

Мати Старайся, мій хлопчику…

 

Ведуча: Будучи дитиною, Тарас мріяв побачити залізні стовпи, що підпирають небо

Сценка як тарас ходив до залізних стовпів.

Інсценізація твору «Як Тарас ходив до залізних стовпів».

Виходять дійові особи: Тарасик та Оксанка. О к с а н к а (увечері сама надворі):

Оксана Пішли... Смеркає... Пізній час...

Та де ж це справді той Тарас?..

Іще хвилинку почекаю,

А потім... спать?.. Сама не знаю.

Угледівши Тараса ще за ворітьми, придуше­ним голосом:

Тарасе, гей! Іди сюди!

Та швидше ж, швидше-но іди!

Тарас перескакує через пліт і біжить до неї.

Тарас: Оксанко, ти? Мене чекаєш?

Оксанка: Ну, й наробив же ти біди!

Кажи хутенько, де блукаєш?

Тарас: Біди? Якої?

Сідає на перелазі коло Оксанки.

Ок с а н к а: Де ти був?

Гармидеру було багато:

Тут мати лаялась, а тато Пішли тебе шукати... Чув?

Оксана Катря теж...

Тарас (сміється): А я приїхав Оце що тільки...

Оксанка (здивовано): Звідкіля?

Ти дуриш? Га?

Тарас (хреститься): Бодай так дихав, ко­ли дурю!..

Махає рукою на захід.

Ген звідтіля!..

Ходив побачити край світа.

Оксанка: А де ж той край? Далеко?

Тарас: Так.

Пройти тра лан великий жита,

А потім гай, а там - байрак,

А далі поле до могили.

А там уже і світа край.

О к с а н к а: А ти дійшов?

Тарас (зам’явшись): Н... ні... через гай Вже перейшов був і щосили Шляхом був далі припустив,

Та пострічався з чумаками...

Такі смалеві з батогами...

Передній з них мене спинив:

«Куди, - питає, - ти мандруєш супроти ночі? Ти ж малий.

Ще в полі, - каже, - заночуєш,

І вовк із’їсть тебе страшний!»

Оксанка (із жахом): Ой лелечко, як ляч­но!

Тарас (сміється): Що? Лячно?.. Тільки не мені!

Оксанка: Чумак пустив тебе чи ні?

Тарас Ні! Привіз назад

 

  1. Ти не лукавила зо мною,

Ти другом, братом і сестрою

Сіромі стала. Ти взяла

Мене, малого, за руку

І в школу хлопця одвела

До п’яного дяка в науку.

«Учися, серденько, колись

З нас будуть люди», - ти сказала,

 А я послухав, і учивсь

 І вивчився. А ти збрехала.

Які з нас люди? Та дарма!

Ми не лукавили з тобою,

Ми просто йшли, у нас нема

Зерна неправди за собою.

Ходімо ж, доленько моя!

Мій друже вбогий, нелукавий!

Ходімо дальше, дальше слава,

А слава – заповідь моя.

 

Ведучий:  Читати Тарас навчився дуже рано. Одного дня дід сказав, що час уже Тараса до дяка в науку віддати. У цій науці дяк особливо «відзначав» березовими різками Тараса, що був непосидючий і невгамовний.  Мине 20 років, і він з болем згадуватиме своє дитинство у вірші «Мені тринадцятий минало».

Учень читає «Мені тринадцятий минало»

Ведуча: Тарас Шевченко не тільки геніальний поет, художник, а й драматург. Зараз перед нами постануть  герої Шевченкової п’єси  «Назар Стодоля».

Ведучий. 

Безперечно, Шевченко - духовний символ України, наш великий сучасник. До нових і нових поколінь він приходить разом із усвідомленням ними дійсності. Із дитячих літ, неначе святе писання, убираємо ми в душу його полум'яні пророчі рядки. Великий Кобзар і сьогодні незримо присутній у нашому житті, звертається до нас усіх

Тарас Шевченко:
Чи живе моє слово у ваших серцях? Чи чуєте ви його нині, в добу нових викликів і змін? Чи пам’ятаєте Україну, яку я так любив і за яку страждав?

(Виходять представники сучасної молоді. Один із них читає вірш Шевченка «Заповіт» або «Мені однаково» в сучасному стилі – наприклад, під музичний супровід.)

Сучасний юнак:
Ми не просто читаємо вас, Тарасе, – ми живемо вашим словом. Ваші думки пророчі, бо й сьогодні Україна бореться за правду та свободу.

Сучасна дівчина:
Ви писали про кріпацтво, а ми говоримо про нові форми залежності – інформаційної, економічної, територіальної.  Але ваші заклики до єдності та боротьби залишаються незмінними.

(На екрані з’являються сучасні кадри: мирні демонстрації, військові події, культурні заходи, молодь із книжками Шевченка в руках.)

Ведучий 1:
Шевченко – не просто поет минулого. Він – символ свободи, честі та боротьби за гідність.

Ведучий 2:
Його слова надихали борців за незалежність, його образ був на барикадах Революції Гідності, його поезія звучить у серцях українських воїнів.

(Читець читає уривок із поезії «Кавказ» або «І мертвим, і живим…».

Тарас Шевченко:
Якщо ви пам’ятаєте мене – значить, я живу. Якщо мої слова змінюють світ – значить, я не марно страждав. Пам’ятайте Україну, її мову, її народ. Бережіть!

Ведуча . А зараз проведемо вікторину з глядачами «Хто перший», адже ви всі добре знаєте нелегкий життєвий шлях Т. Г. Шевченка.

 

Літературна вікторина.

 1. Село, в якому народився Тарас Шевченко. (Моринці)

2. Село, в якому минуло дитинство Тараса Шевченка. (Кирилівка)

3. Що в перекладі з грецької мови означає ім’я Тарас? (Бунтівник)

4. Прізвище пана, кріпаками якого були Шевченки. (Енгельгардт)

5. Імена батьків Тараса ( Григорій та Катерина)

6. Ім’я подружки дитинства Тараса, яку поет згадує у вірші «Мені тринадцятий минало» (Оксана Коваленко)

7. Ім’я старшої сестри Тараса. (Катерина)

8. Чий портрет був намальований для викуплення Шевченка з кріпацтва? (Василя Жуковського)

9. Хто намалював того портрета? ( Карл Брюллов)

10. Як називається збірка поезій Т. Шевченка? («Кобзар»)

11. Скільки творів увійшло до першого «Кобзаря»? (8)

12. Коли Тарас був викуплений з неволі? (22 квітня 1838 року)

13. Скільки років провів Тарас Григорович на засланні? (10 років: з 1847 по 1857)

14. Який навчальний заклад закінчив Шевченко? (Петербурзьку академію мистецтв)

15. Учасником якої організації був Тарас Шевченко? (Кирило – Мефодіївське братство (товариство)

 17.  У якому році помер Шевченко? І де його було поховано? (10 березня 1861 року, Петербург, Смоленське кладовище)

18. Коли і де Т. Шевченко був перепохований? (22 травня 1861 року на Чернечій горі поблизу Канева)

19. Хто сказав про Шевченка: «Він був сином мужика і став володарем у царстві духа…? (І.Франко)

 

Ведуча.

 Сьогоднішнє свято закінчується. Ми сподіваємося , що ви зрозуміли, яке вагоме значення для кожного з нас, українця, має Великий Кобзар. Він – пророк, вчитель, взірець, приклад

 

docx
Додав(-ла)
Білак Надя
Додано
13 березня
Переглядів
44
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку