Шляхами Шевченкової долі
Учениця:
Я, маленька українка,
Десять років маю,
Про Тараса Шевченка
Вже багато знаю .
Він дитя з-під стріхи,
Він в подертій свиті.
Він здобув нам славу,
Як ніхто на світі.
А та наша слава
Не вмре, не загине.
Наш Тарас Шевченко –
Сонце України.
Ведучий.
Минуло вже багато з дня народження славного сина України, але в багатьох українських родинах ви бачите прикрашений вишитим рушником портрет Кобзаря. Він - як член сім’ї , як найдорожча людина.
Ведуча.Тарас ріс лагідною, чуйною та щирою дитиною. Найбільше він любив свою матінку. (Інсценізація “Розмова малого Тараса з матір’ю”)
Заходить жінка, одягнена в селянський одяг, ставить на столик квіти біля портрета Т.Шевченка. До неї підходить хлопчик.
Хлопчик Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається?
Мати Так, синочку, правда.
Хлопчик А чому так багато зірок на небі?
Мати Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?
Хлопчик Бачив, матусю, бачив. Матусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?
Мати Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічечка такої людини світить ясно і світло.
Хлопчик Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила ясно-ясно.
Мати Старайся, мій хлопчику…
Ведуча: Будучи дитиною, Тарас мріяв побачити залізні стовпи, що підпирають небо
Сценка як тарас ходив до залізних стовпів.
Інсценізація твору «Як Тарас ходив до залізних стовпів».
Виходять дійові особи: Тарасик та Оксанка. О к с а н к а (увечері сама надворі):
Оксана Пішли... Смеркає... Пізній час...
Та де ж це справді той Тарас?..
Іще хвилинку почекаю,
А потім... спать?.. Сама не знаю.
Угледівши Тараса ще за ворітьми, придушеним голосом:
Тарасе, гей! Іди сюди!
Та швидше ж, швидше-но іди!
Тарас перескакує через пліт і біжить до неї.
Тарас: Оксанко, ти? Мене чекаєш?
Оксанка: Ну, й наробив же ти біди!
Кажи хутенько, де блукаєш?
Тарас: Біди? Якої?
Сідає на перелазі коло Оксанки.
Ок с а н к а: Де ти був?
Гармидеру було багато:
Тут мати лаялась, а тато Пішли тебе шукати... Чув?
Оксана Катря теж...
Тарас (сміється): А я приїхав Оце що тільки...
Оксанка (здивовано): Звідкіля?
Ти дуриш? Га?
Тарас (хреститься): Бодай так дихав, коли дурю!..
Махає рукою на захід.
Ген звідтіля!..
Ходив побачити край світа.
Оксанка: А де ж той край? Далеко?
Тарас: Так.
Пройти тра лан великий жита,
А потім гай, а там - байрак,
А далі поле до могили.
А там уже і світа край.
О к с а н к а: А ти дійшов?
Тарас (зам’явшись): Н... ні... через гай Вже перейшов був і щосили Шляхом був далі припустив,
Та пострічався з чумаками...
Такі смалеві з батогами...
Передній з них мене спинив:
«Куди, - питає, - ти мандруєш супроти ночі? Ти ж малий.
Ще в полі, - каже, - заночуєш,
І вовк із’їсть тебе страшний!»
Оксанка (із жахом): Ой лелечко, як лячно!
Тарас (сміється): Що? Лячно?.. Тільки не мені!
Оксанка: Чумак пустив тебе чи ні?
Тарас Ні! Привіз назад
Ти другом, братом і сестрою
Сіромі стала. Ти взяла
Мене, малого, за руку
І в школу хлопця одвела
До п’яного дяка в науку.
«Учися, серденько, колись
З нас будуть люди», - ти сказала,
А я послухав, і учивсь
І вивчився. А ти збрехала.
Які з нас люди? Та дарма!
Ми не лукавили з тобою,
Ми просто йшли, у нас нема
Зерна неправди за собою.
Ходімо ж, доленько моя!
Мій друже вбогий, нелукавий!
Ходімо дальше, дальше слава,
А слава – заповідь моя.
Ведучий: Читати Тарас навчився дуже рано. Одного дня дід сказав, що час уже Тараса до дяка в науку віддати. У цій науці дяк особливо «відзначав» березовими різками Тараса, що був непосидючий і невгамовний. Мине 20 років, і він з болем згадуватиме своє дитинство у вірші «Мені тринадцятий минало».
Учень читає «Мені тринадцятий минало»
Ведуча: Тарас Шевченко не тільки геніальний поет, художник, а й драматург. Зараз перед нами постануть герої Шевченкової п’єси «Назар Стодоля».
Ведучий.
Безперечно, Шевченко - духовний символ України, наш великий сучасник. До нових і нових поколінь він приходить разом із усвідомленням ними дійсності. Із дитячих літ, неначе святе писання, убираємо ми в душу його полум'яні пророчі рядки. Великий Кобзар і сьогодні незримо присутній у нашому житті, звертається до нас усіх
Тарас Шевченко:
Чи живе моє слово у ваших серцях? Чи чуєте ви його нині, в добу нових викликів і змін? Чи пам’ятаєте Україну, яку я так любив і за яку страждав?
(Виходять представники сучасної молоді. Один із них читає вірш Шевченка «Заповіт» або «Мені однаково» в сучасному стилі – наприклад, під музичний супровід.)
Сучасний юнак:
Ми не просто читаємо вас, Тарасе, – ми живемо вашим словом. Ваші думки пророчі, бо й сьогодні Україна бореться за правду та свободу.
Сучасна дівчина:
Ви писали про кріпацтво, а ми говоримо про нові форми залежності – інформаційної, економічної, територіальної. Але ваші заклики до єдності та боротьби залишаються незмінними.
(На екрані з’являються сучасні кадри: мирні демонстрації, військові події, культурні заходи, молодь із книжками Шевченка в руках.)
Ведучий 1:
Шевченко – не просто поет минулого. Він – символ свободи, честі та боротьби за гідність.
Ведучий 2:
Його слова надихали борців за незалежність, його образ був на барикадах Революції Гідності, його поезія звучить у серцях українських воїнів.
(Читець читає уривок із поезії «Кавказ» або «І мертвим, і живим…».
Тарас Шевченко:
Якщо ви пам’ятаєте мене – значить, я живу. Якщо мої слова змінюють світ – значить, я не марно страждав. Пам’ятайте Україну, її мову, її народ. Бережіть!
Ведуча . А зараз проведемо вікторину з глядачами «Хто перший», адже ви всі добре знаєте нелегкий життєвий шлях Т. Г. Шевченка.
Літературна вікторина.
1. Село, в якому народився Тарас Шевченко. (Моринці)
2. Село, в якому минуло дитинство Тараса Шевченка. (Кирилівка)
3. Що в перекладі з грецької мови означає ім’я Тарас? (Бунтівник)
4. Прізвище пана, кріпаками якого були Шевченки. (Енгельгардт)
5. Імена батьків Тараса ( Григорій та Катерина)
6. Ім’я подружки дитинства Тараса, яку поет згадує у вірші «Мені тринадцятий минало» (Оксана Коваленко)
7. Ім’я старшої сестри Тараса. (Катерина)
8. Чий портрет був намальований для викуплення Шевченка з кріпацтва? (Василя Жуковського)
9. Хто намалював того портрета? ( Карл Брюллов)
10. Як називається збірка поезій Т. Шевченка? («Кобзар»)
11. Скільки творів увійшло до першого «Кобзаря»? (8)
12. Коли Тарас був викуплений з неволі? (22 квітня 1838 року)
13. Скільки років провів Тарас Григорович на засланні? (10 років: з 1847 по 1857)
14. Який навчальний заклад закінчив Шевченко? (Петербурзьку академію мистецтв)
15. Учасником якої організації був Тарас Шевченко? (Кирило – Мефодіївське братство (товариство)
17. У якому році помер Шевченко? І де його було поховано? (10 березня 1861 року, Петербург, Смоленське кладовище)
18. Коли і де Т. Шевченко був перепохований? (22 травня 1861 року на Чернечій горі поблизу Канева)
19. Хто сказав про Шевченка: «Він був сином мужика і став володарем у царстві духа…? (І.Франко)
Ведуча.
Сьогоднішнє свято закінчується. Ми сподіваємося , що ви зрозуміли, яке вагоме значення для кожного з нас, українця, має Великий Кобзар. Він – пророк, вчитель, взірець, приклад