Сценарій виховного заходу "Що ми знаємо про СНІД"

Про матеріал

Систематичне дотримання правил здорового способу життя формує у молоді стереотипи поведінки, які мають закріпитися на все життя. Спрямувати вольові зусилля молодих людей на пошук шляхів удосконалення власного здоров'я і моральних цінностей є особливо важливим у наш час. Матеріал, що був представлений на виховній годині «Що ми знаємо про СНІД», сприяє формуванню у студентів таких гуманістичних ідеалів, як любов, порядність, високих моральних якостей.

Перегляд файлу

Сценарій виховного заходу

«ЩО МИ ЗНАЄМО ПРО СНІД?»

МЕТА:

  •    навчальна проінформувати студентів про проблему СНІДу в світі та в Україні, звернути увагу на шляхи інфікування та способи захисту від цієї хвороби, формувати толерантне, адекватне ставлення до людей з діагнозом СНІД / ВІЛ;
  •    розвивальнаформування інформаційно-цифрової компетентності, розвиток валеологічного мислення;
  •    виховнавиховання здорового способу життя, толерантності, відповідальності.

ОБЛАДНАННЯ: ноутбук, проектор, мультимедійні презентації, відеофрагменти, тематична виставка літератури.

ЧАС ПРОВЕДЕННЯ: 50 хвилин.

ХІД ЗАХОДУ

ВСТУПНЕ СЛОВО ВИКЛАДАЧА. В більшій мірі життя людини залежить від навколишнього середовища, тому ми повинні здійснювати профілактичну роботу, для цього ми тут і зібралися. Теперішня ситуація в Україні характеризується соціально-економічною й політичною нестабільністю, значним спадом виробництва, зниженням рівня життя більшості громадян, поглибленням розшарування населення за рівнем доходів, девальвацією моральних норм і цінностей у суспільстві. І все це загострює проблеми молоді.

Ведучий 1.

СНІД – одна з найскладніших проблем людства. Багато що про СНІД вже відомо, але щодня з’являється нова інформація. Перше повідомлення про ВІЛ з’явилося в 1981 р., а у наш час поширення ВІЛ має характер пандемії. У глобальному масштабі ВІЛ/СНІД посідає четверте місце серед причин смертності.

СНІД в Україні є серйозною проблемою на сьогоднішній день. Наша країна залишається регіоном з високим рівнем поширення ВІЛ. На початок 2017 року Україні проживало 238 тисяч людей з ВІЛ всіх вікових категорій (за даними МОЗ). Протягом 2017 року країні щодня реєстрували 48 випадків захворювання на ВІЛ-інфекцію, 24 захворюванню на СНІД та 8 випадків смерті від СНІДу.

 

Демонстрація відеофрагменту «СНІД – проблема людства»

 

Ведучий 2.

Що таке ВІЛ? ВІЛ – це скорочена назва вірусу імунодефіциту людини. Імунна система організму захищає нас від інфекцій і запобігає розвитку деяких типів злоякісних хвороб. ВІЛ повільно й незворотна знищує імунну систему організму. Потрапляючи в організм людини, вірус імунодефіциту міститься в біологічних рідинах: крові, спермі, вагінальних виділеннях, грудному молоці, що зумовлює шляхи його передачі. Носії ВІЛ протягом тривалого періоду (до кількох років) можуть не лише виглядати, а й відчувати себе здоровими. Весь цей час люди, що живуть з ВІЛ, почуваються добре, навіть не підозрюючи про те, що інфіковані і можуть інфікувати інших. З часом імунна система все більше ослабляється, проходять роки, у людині з’являються певні ознаки (симптоми), характерні для СНІД.

Ведучий 1.

Що таке СНІД? Це скорочення означає «Синдром набутого імунного дефіциту», що є назвою останньої стадії ВІЛ – інфекції. Цей синдром не є спадковим. Симптоми виникають внаслідок ураження імунної системи вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ).

Ведучий 2.

Як поширюється ВІЛ? Основні шляхи передачі ВІЛ від однієї людини до іншої:

- під час статевого контакту сперма або вагінальні виділення інфікованої людини потрапляють на слизову оболонку піхви, статевого органа, ротової порожнини, шлунку або прямої кишки, через які вірус проникає у кров іншої людини;

- у разі порушення цілісності шкірних покривів гострим предметом (зокрема, голкою, бритвою або інструментом для нанесення татуювання), яким перед цим користувалася інфікована людина і її кров залишилася на ньому. Ризик інфікування ВІЛ є найбільшим при повторному користуванні шприцом або голкою для введення ліків або наркотиків після вірусоносія, а також при переливанні крові, яка містить ВІЛ;

- від інфікованої матері під час вагітності, пологів або під час годування груддю.

 

Демонстрація відеофрагменту «Як поширюється СНІД?»

 

Ведучий 1.

Вірус імунодефіциту людини не передається:

- при спільному користуванні верхнім одягом з людиною, яка інфікована ВІЛ;

- при рукостисканні;

- при загальному користуванні фонтанчиком для питної води;

- через домашніх тварин;

- при користуванні загальним туалетом (унітазом);

- при контактах у транспорті (наприклад, у «годину пік»);

- при чханні і кашлі;

- через обійми;

- через монети і паперові гроші;

- через постільну й натільну білизни;

- через рушники, мило, мочалку;

- при укусах комарів та інших комах;

- при плаванні в басейні;

- через дверні ручки і спортивні знаряддя;

- при поцілунках.

Ведучий 2.

Щоб вберегти себе від інфікування ВІЛ, необхідно:

- не користуватися з іншими людьми одними й тими самими голками й шприцами для введення лікарських препаратів (у тому числі наркотиків). Найкращій спосіб – використання стерильних одноразових шприців;

- виключити статеві контакти з людьми, стосовно яких немає упевненості, що вони не інфіковані;

- не допускати, аби біологічні рідини інших людей ( особливо кров, сперма, вагінальні виділення) потрапили на шкіру або слизові оболонки. Слід пам’ятати, що ймовірність зараження прямо залежить від кількості сексуальних партнерів;

- якщо ви живите статевим життям, то слід дотримуватися концепції «безпечного сексу», тобто користуватися презервативом в усіх випадках сексуальних контактів (вагінальний, анальний, оральний) або застосовувати так званні альтернативні форми статевих стосунків. Важливе правило – подумати про безпечний секс ДО, а не після статевого акту.

 

Виступ медичного працівника працівника. Він акцентує увагу на доцільності аналізу на ВІЛ. Аналіз крові на антитіла до ВІЛу показаний:

  •            після ризикованого статевого контакту;
  •            після використання нестерильного інструменту, шприців, голок, тощо;
  •            під час вагітності.

Кожний, хто хоче знати, чи ВІЛ інфікований він, чи ні, може безплатно та анонімно здати кров на аналіз в кабінетах, які є при центрах профілактики СНІДу, в кожній лікарні міста.

 

Демонстрація відеофрагменту «Чи потрібен аналіз на ВІЛ?»

 

Виступ медичного працівника. Він акцентує увагу на методах лікування СНІДу. На сам ВІЛ можна впливати за допомогою антиретровірусних препаратів, які пригнічують його і призупиняють розвиток ВІЛ інфекції, запобігаючи розвитку СНІДу. Антиретровірусна терапія являє собою комбінацію кількох антиретровірусних препаратів (АРВ). Вони здатні призупинити розмноження вірусу і тим самим призупинити руйнацію імунної системи, що збільшує тривалість життя і поліпшує стан здоров’я.

Антиретровірусна терапія не може видалити ВІЛ з організму, і невідомо скільки часу вона зможе пригнічувати розвиток інфекції. Можливо, людям, які живуть з ВІЛ, щоб уникнути СНІДу, потрібно буде вдаватися до антиретровірусної терапії до кінця свого життя.

В Україні антиретровірусні препарати не випускаються.

 

Демонстрація відеофрагменту «СНІД – не вирок»

 

Ведучий 1. Права ВІЛ інфікованих людей захищає закон.

Інформація про ВІЛ - статус є лікарською таємницею, посадова особа, яка порушила цей закон, має бути притягнута до кримінальній відповідальності. ВІЛ інфікованих дітей визнають дітьми - інвалідами. Згідно до ст. 17 Закону України “Про запобігання захворюванню на СНІД та соціальний захист населення” ВІЛ - інфіковані люди користуються всіма правами та свободами передбаченими Конституцією та законами України. Крім загальних прав і свобод, мають також право на:

  •            безоплатне забезпечення ліками, необхідними для лікування будь якого виявленого у них захворювання, засобами особистої профілактики та психосоціальної підтримки;
  •            безоплатний проїзд до міста лікування і у зворотному напрямі за рахунок лікувальної установи, яка видала направлення на лікування;
  •            користування ізольованою житловою кімнатою;
  •            відшкодування збитків, пов’язаних з обмеженням їхніх прав, внаслідок розголошення інформації про факт зараження вірусом імунодефіциту людини.

 

Ведучий 2.

Чи можливо вилікувати страшну хворобу? На жаль – ні.

На сьогодні існує багато лікувальних препаратів для боротьби з інфекціями, зумовленими СНІДом. Правда, за допомогою цих ліків неможливо вилікувати СНІДу, але вони дозволяють жити хворим повноцінним життям. Також існують деякі ліки, за допомогою яких вдається втримати розвиток ВІЛ – інфекції в організмі людини, хоч вони також не виліковують СНІД.

Ведучий 1.

Що повинна робити ВІЛ – інфікована вагітна жінка?

ВІЛ – інфікована мати може передати вірус дитини під час вагітності, пологів, або при годуванні немовляти своїм молоком. Інфікована мати не повинна годувати дитину своїм молоком. В Україні лікарські обстеження під час вагітності включають аналіз крові на антитіла до ВІЛу. Всім ВІЛ – інфікованим жінкам в Україні, безоплатно надаються послуги, спроможні надійно захистити немовля від ВІЛ – інфекцій.

 

Демонстрація відеофрагменту «СНІД і діти»

 

Виступ медичного працівника. Він наводить статистику по регіону та місту. Донецька область відноситься до числа областей з високим рівнем розповсюдженості ВІЛ інфекцій. В регіоні за весь період епідемії з 1995 року зареєстровано 37300 ВІЛ – інфікованих осіб, показник враження складає 802,7 на 100 тис. населення. В рейтингу серед районів і міст м. Слов’янськ і Слов’янський район знаходяться на першому місті. Захворюваність ВІЛ – інфекцією в області за останні 5 років складає від 3 - х до 4 - х тисяч хворих щорічно, показник хворих на 100 тис. населення майже вдвічі вище середньо українського показника.

На перше січня 2017 року в Донецькій області (підконтрольна територія) зареєстровано нових випадків ВІЛ/СНІДу 1432 особи, в т.ч. чоловіків – 775, жінок – 657; по м. Слов’янськ відповідно 93 особи, з них 55 чоловіків і 38 жінок; по Слов’янському району відповідно 21 особа, з них чоловіків – 9, жінок – 12.

В динаміці епідемії ВІЛ – інфекції в області спостерігаються наступні тенденції:

1. стабільно висока питома вага молоді серед вперше визначених осіб з ВІЛ – інфекцією (55 % від 15 до 29 років, 43 % у віці від 30 до 49 років.);

2. зміна основного напрямку передачі ВІЛ-інфекції з парентерального (переважно при введенні наркотичних речовин ін’єкціонним шляхом) на статевий;

3. зменшення питомої ваги жінок серед ВІЛ – інфікованих осіб, наслідком чого є все більше входження в епідемічний процес жінок репродуктивного віку і в результаті – збільшення кількості дітей, народжених від них;

4. зростання питомої ваги вперше виявлених пацієнтів на ІІІ і ІV стадіях захворювання.

 

Ведучий 2.

Вищенаведені тенденції вказують на активність епідемічного процесу і несприятливому розвитку епідемії. Особливе занепокоєння викликає той факт, що дійсна кількість інфікованих в декілька разів перевищує офіційно зареєстрованих осіб і може складати десь 100 - 150 тис. Особи, які не знають про свій ВІЛ – статус, не запобігають до обмеження передачі інфекції і являють собою загрозу зараження статевим партнерам. А у випадку використання ін’єкціоних наркотиків і шприцевим.

 

Демонстрація відеофрагменту «СНІДу – ні»

 

Виступ медичного працівника. Він продовжує розповідь про боротьбу зі СНІДом у місті та районі. Лікувально – профілактичні заходи в Слов’янському районі привели до позитивних змін окремих показників епідемічного процесу:

1) знижуються темпи приросту захворюваності населення ВІЛ – інфекцій;

2) залишається стабільним рівень інфікованості ВІЛ вагітних (0,56%) і донорів (0,19%);

3) знижується показник смертності від СНІДу;

4) в 1,2 рази зменшилася частота рецидивів і виникнення нових випадків опортуністичних інфекцій і пухлин серед пацієнтів диспансерної групи, які отримають антиретровірусну терапію;

5) смертність від СНІДу у пацієнтів, які отримують антиретровірусну терапію, майже в 5 разів нижче, ніж у групі пацієнтів, які не отримують спеціальне лікування.

Випадки смерті серед ВІЛ-інфікованих станом на 01.01 2017 р. по Донецькій області ( підконтрольна територія ) складають 517 особин, в т. ч. померло від ВІЛ/СНІД 369 чоловік, по причинам не пов’язаними з ВІЛ – 148, по м. Слов’янськ відповідно – 51, (34 і 17 ), по Слов’янському району – 8, (4 і 4).

В Донецькій області існує система закладів профілактики і лікування ВІЛ/СНІД хворих, вона складається з одного обласного, чотирьох міських центрів і 45 відділень, кабінетів з профілактики і лікуванню ВІЛ/СНІД хворих.  Для населення організоване доступне і безкоштовне добровільне обстеження на ВІЛ – інфекцію за місцем проживання (в області існує 10 скринінгових лабораторій на ВІЛ).

Станом на 1 січня 2017 року перебуває на диспансерному обліку по Донецькій області (підконтрольна територія) з діагнозом ВІЛ/СНІД 13305, по м. Слов’янськ – 1042 чоловіка, по Слов’янському району – 203, в т.ч. з діагнозом СНІД відповідно 4727, 137 і 42 особи.

Серед молоді (18-25 р.) з вперше встановленим діагнозом ВІЛ/СНІД на підконтрольній території Донецької області зареєстровано 64 особи, по м. Слов’янськ – 12, по Слов’янському району – 9.

Населення м. Слов’янськ становить 124,5 тис. чоловік, обстежено 4,7% населення. Реальна кількість інфікованих може становити – 12-15 тис. осіб.

 

Демонстрація відеофрагменту «Життя без СНІДу»

 

Ведучий 1.

Знати не достатньо, намагайтеся зрозуміти! Пам’ятайте…

  •            про мільйони людей, яких ми вже втратили через СНІД,
  •            про тих, хто вимушений боротися не тільки з хворобою, але й з самотністю та дискримінацією,
  •            про тих, хто ризикує заразитися, тому що не знає як вберегтись,
  •            що життя коштує того, щоб жити.

Щоб:

  • не відректися від проблеми, яка може торкнутися кожного,
  • навчитися берегти і цінувати кожне життя,
  • допомогти собі і своїм близьким.

 

Пісня «Береги любовь»

 

ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО ВИКЛАДАЧА.

Систематичне дотримання правил здорового способу життя формує у молоді стереотипи поведінки, які мають закріпитися на все життя. Спрямувати вольові зусилля молодих людей на пошук шляхів удосконалення власного здоров’я і моральних цінностей є особливо важливим у наш час. Матеріал, що був представлений на виховній годині «Профілактика ВІЛ-інфекції / СНІДу», сприяє формуванню у студентів таких гуманістичних ідеалів, як любов, краса, порядність, високих моральних якостей.


Використані матеріали

 

1 Афанасьєв А., Усенко П. Міжнародний альянс з ВІЛ/СНІД в Україні. URL: http: // www. aidsalliance. org. ua.

2. Баришполець О. Т., Ільївська І. Ф., Лазаренко Б. П. Профілактика ВІЛ/СНІД в учнівському та молодіжному середовищі. Довідник для соціальних працівників, вчителів, шкільних психологів, батьків. Київ: Держсоцслужба, 2005. 204 с.

3. Кузенко Л., Шихальова З., Васильєва Р. Формування здорового способу життя. Освіта. Технікуми, коледжі. 2012. № 1, 2 (31). С. 115-116.

4. Семігіна Т., Банас О. Соціальна робота з людьми які живуть з ВІЛ/СНІДом: методичний посібник для проведення курсів підвищення кваліфікації. Київ: Видавничий дім КМ академія, 2006. 620 с.

5. Основні показники ВІЛ/СНІД по Донецькій області, м. Слов’янськ та Слов’янському району. Матеріали Донецького обласного центру з профілактики та боротьби із СНІДом. Слов’янськ, 2017.


Сценарій виховного заходу

«МИ ПАМ’ЯТАЄМО ПРО ТЕБЕ, ЧОРНОБИЛЬ»

МЕТА:

  •    навчальна закріпити знання студентів про чорнобильську трагедію, ознайомити із долею перших ліквідаторів аварії на ЧАЕС, впроваджувати елементи екологічної освіти;
  •    розвивальнаформування інформаційно-цифрової компетентності, розвиток комунікативних здібностей;
  •    виховнавиховувати любов до України, почуття глибокої поваги до людей, які ціною власного життя та здоров’я захистили країну від страшних наслідків аварії на ЧАЕС, сприяти екологічному вихованню студентства.

ОБЛАДНАННЯ: ноутбук, проектор, мультимедійні презентації, відеофрагменти, тематична виставка літератури.

ЧАС ПРОВЕДЕННЯ: 40 хвилин.

 

ХІД ЗАХОДУ

ВСТУПНЕ СЛОВО ВИКЛАДАЧА

Минуло 32 роки з дня чорнобильської трагедії. Тепер назву Чорнобиль знає весь світ. Серед природних і техногенних катастроф, що сталися упродовж історії людства, Чорнобильська займає особливе місце. Вона засвідчує всемогутність і безсилля людини. Сьогоднішня виховна година присвячена пам’яті про ті трагічні події.

Ведучий 1

Чорнобиль… 26 квітня 1986 року... Спало місто Прип'ять, спала Україна, вся країна спала, ще не відаючи про величезне нещастя, що прийшло на нашу землю.

Ведучий 2

В прекрасний день весни

Не відчувалося біди.

Аж тут зловіщий вибух пролунав –

Він щастя й радість у людей забрав.

Десятки, тисячі життів

На віки вічні погубив.

Чому так сталося, скажіть?

Не знаєм цього й будем жить.

З квітневою загадкою біди

Залишимось ми назавжди.

(уривок з вірша «Чорнобиль» Тетяни Червонюк)

 

Перегляд відеофрагменту «Аварія на Чорнобильській АЕС»

 

Ведучий 3

У ніч з 25 на 26 квітня 1986 року о першій годині 23 хвилини 40 секунд, коли всі спали безтурботним сном, над четвертим реактором Чорнобильської атомної електростанції несподівано розірвало нічну темряву велетенське полум’я. Почався новий відлік українського часу. Болісний. Гіркий. Печальний...

Ведучий 4

Ангел отримав наказ –

І зронилася зірка Полин.

Вона лиш блиснула – і враз

Злетіли у небо орли.

Орли ті не просто птахи.

То пекельні невидимі хмари,

Що навкруги понесли

Подих радіаційного жару.

Чорнобиль…

(уривок з вірша Миколи Назарівського «Зірка Полин»).

Ведучий 1

Вони були серед перших і першими пішли із життя. Коли їм у 1986 році сказали: «Треба», — вони нічого не питали, поїхали в «зону». Працювали. Кожен з них робив там свою звичну справу. Сьогодні зрозуміло: наслідки аварії на ЧАЕС могли б бути значно більшими, якби не самопожертва і мужність тих, хто був там у перші тижні після лиха...

23-річний Володимир Правик, як потім було встановлено комісією, вибрав найбільш правильне рішення — направив свій пожежний загін на дах машинного залу. Адже в цьому залі знаходилися усі турбіни, через нього йшли численні кабелі високовольтної лінії, які від вогню могли б перетворитись на бікфордів шнур.

Разом з командиром на вогняний дах пішли:

• Герой Радянського Союзу лейтенант Віктор Миколайович Кібенок;

• Сержант Микола Васильович Ващук;

• Старший сержант Василь Іванович Ігнатенко;

• Старший сержант Микола Іванович Тітенок;

• Сержант Володимир Іванович Тишура — перші, хто собою закрили вогонь…

Ведучий 2

Збереглися листи Володимира Правика до дружини. Ось уривки з них.

«Здрастуй, кохана! Тільки вчора розмовляв з тобою, чув твій голос, а здається, все було хтозна коли. Так давно не слухав твоїх пісень, я їх дуже люблю – вони для мене ніби казки… Яке щасливе життя буде у нас. Ти завжди житимеш у моєму серці і ніколи його не покинеш: ти його друга половина».

Твій Володя.

Осінь 1982 року. Чорнобиль.

Ведучий 3

Наречена моя ненаглядна! Після нашої телефонної розмови я стрибав від радощів, коли йшов додому і трохи не впав у яму. Але радість була такої сили, що перелетів через неї і лише тоді зрозумів, що міг же і впасти. Я дуже тебе кохаю і якщо потрібно буде віддати життя, віддам, тільки ти була щаслива, щоб твоє обличчя не прикривала тінь печалі».

Твій Володя (без дати).

Ведучий 4

Моя дорога дружинонько! Вчора з батею копали город, саме те місце, де стояв наш весільний намет. Правда, тут трапилося дві поламаних виделки, і я подумав: це хтось із заздрощів їх потрощив, дивлячись на наше щастя. Кладу тобі в конверт пролісок, два їх виросло у нас під вікном. Один залишаю собі, а цей хай нагадує тобі про мене. Приїжджай. Я поспішатиму додому, а ти стрічатимеш мене. Що може бути прекрасніше, коли тебе чекають вдома і стрічають на порозі!

Цілую. Володя.

Квітень 1984 року. Чорнобиль.

Ведучий 1

Дорога моя, мила людинко! Ми знайшли свою долю: так і повинно було статися, і нашим дітям ми колись розкажемо, як у блакитній нашій юності зустрілись ми для щастя і життя. Адже всі наші дні – це боротьба за те, щоб більше було добра і справедливості, чесності, більше світла, сумлінних справ, порядку. Це для нас і дітей наших.

Твій Володя.

Грудень 1984 року. Чорнобиль.

Ведучий 2

Живу я добре. Поселили нас в клініці для огляду, як ви знаєте. Тут всі, хто був тоді там. Так що мені весело, адже мій караул весь при мені. Ходимо, гуляємо, милуємося вечірньою Москвою. Одне погано, що милуватися доводиться через вікно. І це триватиме, мабуть, місяців півтора-два. На жаль, такі тут закони: доки все не обстежать, не випишуть. Надійко, ти читаєш мого листа і плачеш. Не треба, витри слізки, все обійшлося добре, ми ще проживемо до ста літ.

Твій навіки Володя.

Травень 1986 року. Москва, клінічна лікарня № 6.

Ведучий 3

Підступність променевої хвороби в тому, що гостра реакція триває 2-4 дні, а далі починається прихована фаза хвороби, фаза виражених клінічних проявів. Для пожежних, не зважаючи на пересадку кісткового мозку, вона закінчилась смертю. Їх поховали в свинцевих трунах, в ямах з шаром бетону до 1 метра.

Ведучий 4

Першим важко. Ви ж були найперші,

Із вогню та в полум’я шугали

Не до подвигів і не до звершень:

Ви ж собою людство заступали.

Та серця, мов кремені, не вгасли,

Залишались іскрами на тверді.

Тільки жити в нас бунтує спрага

Та продовжить пісню родоводу.

А лишилась вірності присяга.

Батьківщині. Матері. Народу.

(В. Стащук)

Ведучий 1

Давайте вшануємо хвилиною мовчання всіх загиблих під час аварії на ЧАЄС та ліквідації її наслідків.

 

Лунає дзвін метроному.

Перегляд відеофрагменту «Наслідки аварії на ЧАЕС»

 

Ведучий 2

Наслідки вибуху четвертого реактора Чорнобильської атомної сколихнули весь світ. У результаті аварії стався викид величезної кількості радіоактивних речовин з активної зони реактора, які радіоактивною хмарою перенеслись на великі відстані. В життя мільйонів людей увійшли слова «радіація», «зона», «ліквідатор», «відселення». А на квітучий українській землі з’явились пусті міста і села, мертвий ліс, до якого не можна підходити, сади з яблуками, насиченими радіоактивною отрутою, вода, яку не можна пити, і навіть повітря, яким дихаємо, стало ворогом.

Ведучий 3

…І знову я туди не повернусь

А там так само вишня розквітає

Сумує за домівкою дідусь

І був там рай, та вже його не має.

І був там рай -Чорнобильська земля

Невидимая хмара все накрила

В пустих домівках вітер там гуля

Журба оселі сумом оповила.

І небо синє і поля без краю

Сади дрімучим лісом поросли

А я в ві сні до дому повертаю

Та вже за дітьми внуки підросли…

(«Нащадкам про Чорнобиль»).

Ведучий 4

Здавна чудовими краєвидами, щедро врожайними садами, прекрасними місцями відпочинку, лісами, багатими на ягоди, гриби, горіхи славилась чорнобильська земля. Та тільки до жахливої ночі 1986 року. Відтоді ця земля почала називатися «зоною».

Ведучий 1

Було село. Тепер села немає.

Там річка омивала береги

І люди там жили,

Тепер і їх немає —

Роз’їхались по світу хто куди...

О Господи! За що таке прокляття

На мій народ, на рід мій, на село?

Прости нас, Господи, за сльози наші

І за молитви недосказані, прости.

(І. Притика)

 

Ведучий 2

Дорога в нікуди... Точніше, вона в Чорнобиль, але вона не має вороття. Чорнобиль... Раніше це слово асоціювалося зі спокоєм і красою, а тепер — зі смертю, скаліченими долями, з табличками біля криниці: «Пити воду — заборонено», «Радіація».

Ведучий 3

Є чорне золото, є чорний хліб,

Є чорний лебідь і лебідка чорна,

Та найчорнішим серед них усіх

Є все - таки Чорнобиль!

Є чорна хмара й чорний-чорний дим,

Година чорна і тюльпани чорні,

Та найчорнішим серед них усіх

Є все-таки Чорнобиль!

Є чорна Африка і чорний крук,

Він чорно-чорно-чорний,

Та найчорнішим серед них усіх,

Є все - таки Чорнобиль!

 

Перегляд відеофрагменту «Пам’ять про Чорнобиль».

 

ПІДСУМКОВЕ СЛОВО ВИКЛАДАЧА: Проходять роки після аварії на ЧАЕС. А біль не вщухає, тривога не покидає людей, пов’язаних зі скорботним часом ядерного апокаліпсису. Чорнобильська біда надовго залишиться в нашій пам’яті. Ще довго ми будемо відчувати на собі її наслідки, ще довго чутимемо її дзвони. Вони лунатимуть за тими, кого вже немає, кого не стане завтра, хто заплатив за чиюсь помилку своїм здоров’ям, життям. «Мирний атом» став для України і прилеглих земель гірше війни. Збитки від аварії на ЧАЕС доведеться відшкодувати ще дуже довго...


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Незабутнє минуле: минуло 32 роки від Чорнобильської трагедії. URL: https://uamodna.com/articles/chornobyljsjka-katastrofa-vchora-sjogodni-zavtra/

2. Аварія на ЧАЕС. Як це було. URL: http://for-ua.com/ukraine/2006/04/26/082404.html

3. Історії очевидців аварії на ЧАЕС. URL: http://www.liga.net/society/articles/sela-vymirali-ulitsami-istorii-ochevidtsev-avarii-na-chaes-4132005

4. Аварія на ЧАЕС. Зйомка ліквідації. Відеофрагмент. URL: https://www.youtube.com/watch?v=SgP0CyyshlA

5. Чорнобиль. Хроніка трагедії. Відеофрагмент. URL: https://www.youtube.com/watch?v=JAHKrQj1ylg


Сценарій виховного заходу «Хімія кохання»

Вступ

У час економічної скрути й девальвації моральних цінностей звернімося до теми вічної, нестаріючої актуальної тепер, як і тисячу років тому.

Здавалось б, що сьогодні в умовах тотальної кризи економіки, моральності,духовності – говорити   про питання виховання почуття любові, м`яко кажучи, не актуально і не є своєчасно .

Але наші біди саме в тому, що ми не лише так думаємо, але так і робимо.

Власне, з цього треба починати розбудовувати і державу, і суспільство, і особистість.

Однією з найважливіших проблем, що хвилюють людину протягом усього життя, є любов. Любов – це таємниця, а кохання – ключ до неї. У любові й тільки через неї людина стає людиною. Без неї кожен є неповноцінною істотою, яка позбавлена справжнього життя й глибини, вона здатна створювати прекрасне, повноцінно жити й творити, а також розуміти й себе, й інших. Тільки любов здатна допомогти людині повірити в себе справжнього. Тільки в любові людина здатна по справжньому відчути сенс свого зимного існування як існування для іншого.

Одним з найважливіших напрямків естетичного виховання є ознайомлення з кращими зразками людських відносин. Кохання-це і почуття і стан людини і найвища моральна цінність. Відношення між людьми побудовані на любові і повазі породжують теплоту і душевність, турботу і ласку. Любов лікує фізичні та духовні недуги. Вона надихає, робить світ навколо яскравішим і кращим. Для виникнення кохання, яке триває роками, одних хімічних реакцій мало. Скільки слів про любов написали поети, скільки про неї наговорили романтики, скільки нафантазували дівчата! А розв’язати таємницю любові змогли тільки хіміки.

Для розробки сценарію використано різні джерела інформації: науково-статистичні дані, літературно-художні твори, відеоматеріали,музика.

Використовуються різноманітні методи, що впливають на свідомість і пам’ять студентів.

Все це сприяє поглибленню знань про організм людини як великої хімічної фабрики, на якій безперервно протікають мільйони реакцій,відбувається синтез і розпад біомолекул. А керують всіма процесами нашого тіла-гормони. Кохання - не виключення, воно також продукт діяльності гормонів. 

Матеріали сценарію можуть бути використані викладачами у виховних заходах, присвячених Дню Святого Валентина і тематичних виховних годинах.

Видеоклип  «День Святого Валентина»

 Студент 1

 Попробуй химию любви понять –

 Влюбленность, страсть и умиротворенность.

 И как своей любовью управлять?

Видеофрагмент 1 из фильма «Тайный код взломан.Любовь»

(2.00 мин.)

Преподаватель .

Любовь. Каждый человек в своей жизни обязательно встречается с этим чувством. Во имя чистой любви преодолевались самые непреодолимые препятствия.

Во имя Её воздвигли Тадж-Махал и разрушили Трою. Боги ради неё превращались в быков и проливались золотыми дождями, поэты спускались в Аид, а герои похищали огонь у небес. Бунин сказал, что в литературе есть только две достойные темы: смерть и Она. Гениев Она превращала в простаков, а простакам давала вдохновение гениев. Она стала основой одной из мировых религий (“Возлюби ближнего, как самого себя”). Сердце женщины знает о Ней всё, а мужские умы заняты Ею всегда. Ради Неё заступники королев поднимались на эшафот, а короли торопились в лачуги. Все слышали её имя, но никто на свете не смог Её правильно назвать.

Видеофрагмент 2 (1мин.04 с.)

Демонстрация слайдов-символов 4,5,6 с коментариями преподавателя.

 

Студент 2

Двадцать первое. Ночь. Понедельник.

 Очертания столицы во мгле.

 Сочинил же какой-то бездельник,

 Что бывает любовь на земле.

И от лености или со скуки

 Все поверили, так и живут:

 Ждут свиданий, боятся разлуки

 И любовные песни поют.

                                       А. Ахматова 1917г.

Видеофрагмент 3  (1мин.10 с.)

Студент 1.

 В отличие от влюбленности зрелая любовь, соединяющая разум и чувства, представляет собой “ акт воли, она требует дисциплины и признает необходимость личностного роста”.

Учеными доказано, что любовь между мужчиной и женщиной является эмоциональным отражением сложнейших биохимических процессов, протекающих в их организмах. Оказалось, что влюбленность и зрелая любовь связаны с образованием принципиально разных веществ.

Студент 2.

Эмоциональный подъем, прилив сил, способность к неадекватным поступкам – характерные проявления влюбленности. Их вызывает образующийся фенилэтиламин ( ФЭН, содержащийся, кстати, и в шоколаде), оказывающий возбуждающее действие. Обращает на себя внимание то, что проявления влюбленности очень напоминают реакцию человека на стресс. Не случайно влюбленные ведут себя подобно человеку в стрессовом состоянии: адреналин и фенилэтиламин – представители одного класса веществ, известного под названием амфетамины. Г.А.Гухман (автор учебного пособия “Естествознание”) пишет: “ Симптомы любви и стресса подозрительно похожи друг на друга, потому что пути перемещения химических веществ в обеих ситуациях одни и те же”.

Студент 3.

Aмфетамины: фенилэтиламин и адреналин - эти вещества влияют на появление чувства влюбленности. Отчего же состояние влюбленности столь не продолжительно?

Объясняется это тем, что повышение концентрации фенилэтиламина в крови не беспредельно. Его активная выработка длится до 4 – лет. Затем в организме возрастает привыкание к фенилэтиламину, что невольно ослабляет степень его воздействия. И, наконец, мозг включает защитные механизмы от чрезмерного возбуждения и вырабатываются эндорфины– вещества, которые действуют успокаивающе на нервную систему. Этим обеспечивается благостное, светлое, спокойное состояние человека. Образование эндорфина резко снижается при переживаниях, именно поэтому при потере возлюбленного многие испытывают не только душевную, но даже и физическую боль. Благодаря эндорфину – естественному болеутоляющему веществу – происходит постепенный переход от влюбленности к состоянию уравновешенности, счастья, надежности и спокойствия, являющимся проявлением зрелой любви.

Эндорфины выделяются в кровь и соответствуют стадии зрелой любви.

Видеофрагмент 4  (1мин.10с.)

Студент 4.

Некоторые признаки влюбленности (паралельная демонстрация фото  ).

Иногда мы принимаем за влюбленность что-то уж совсем мимолетное, просто легкий флирт. Серьезная же влюбленность имеет свои признаки. Вот некоторые из них:

  • Сердце начинает биться учащенно;
  • Вас бросает то в жар, то в холод, а ладони начинают потеть;
  • Вам кажется, что в животе у вас что-то подрагивает и трепещет;
  • По телу пробегают мурашки;
  • Зрачки непроизвольно расширяются;
  • Вас не покидает ощущение полета;
  • Все чувства обостряются;

Студент 1.

  • У вас полностью пропадает аппетит;
  • Проходит простуда, мучавшая вас не одну неделю;
  • Вам кажется, что вы все время немного пьяны;
  • Вы ощущаете ощущение необычного подъема;
  • Вы не можете ни на чем сосредоточиться
  • Вам хочется петь, сходить с ума и вообще делать что-то необычное;
  • Вы можете спать по несколько часов в сутки и при этом не чувствовать  усталости.

Студент 2.

1 стадия. Стадия влюбленности. Вещества амфетамины. (слайд№2)

Амфетамины – вещества, относящиеся к катехоламинам – классу органических веществ, обладающих мощным физиологическим действием на обмен веществ и регулирующих ряд функций организма. Из-за высокой биологической активности их также называют биогенными аминами. Что означает “биогенный”? (биогенный – происходящий от живого организма, связанный с ним; оказывающий стимулирующее влияние на организм). Катехоламины в одних тканях служат нейромедиаторами, а в других – гормонами.

2 стадия «Зрелой любви»

На данной стадии чувства любви развиваются под действием эндорфинов и окситоцина.

Студент 3.

 Эндорфин – общее название эндогенных (внутреннего происхождения) пептидов, обладающих опиоидной активностью. Эндорфин – представитель группы химических соединений, которые вырабатываются в головном мозге, обладают способностью уменьшать боль аналогично опиатам и влиять на эмоциональное состояние. Эндорфин приводит человека в состояние эйфории, его иногда называют “ природным наркотиком” или “ гормоном радости”. Любовь, творчество, слава, власть – любое переживание, связанное с этими и многими другими категориями человеческого существования, повышает уровень эндорфина в крови.

Студент 4.

3 стадия. Гармония любви. Воспитание чувств.

Эта стадия связана с угасанием выработки эндорфина. Если концентрация эндорфинов в крови постепенно снижается, то наступает переход в стадию угасания отношений. Трагедия многих союзов в том, что скорость этого процесса у разных организмов разная. Если у одного выработка эндорфинов закончена, а у другого еще нет, то начинаются трагедии несчастной любви и разбитых сердец. Но это уже другая история.

Видеофрагмент 5. [48 с.]

Студент 1.

Гарантом сохранения любви американский психолог- практик Гэри Чепмен считает выбор в пользу воспитания своих чувств, желание и умение выражать их на языке любви своего возлюбленного. Им выявлены пять языков любви .

Слова поощрения, время, подарки, помощь, прикосновения. Для гармоничной любви не достаточно одного только влечения, обусловленного взаимной симпатией. Общность интересов, соответствие уровней интеллектуального развития, стремление к взаимопониманию и совместным радостям – вот далеко не полный перечень того, что позволит нашей любви быть долгой, счастливой, взаимной, страстной и спокойной, земной и неземной.

Видеофрагмент 6  (56 с.), 7 (20 с.)

Преподователь.

Поэтому гармоничная любовь формируется не только с помощью химических веществ. Для этого необходимы еще и взаимная симпатия, общность интересов, соответствие уровня интеллектуального развития, стремление к взаимопониманию, чувство ответственности друг перед другом. Эти качества могут стать залогом долгой, счастливой, взаимной любви. Но, к сожалению, так бывает не всегда.

Видеофрагмент 7 (20 с.)

Развитие любви может пойти двумя путями:  уважение, взаимопонимание и счастливая старость или отчужденность, ссоры, расставание.

Песня «Да здравствует любовь» (Стас Михайлов).


Висновок

Сучасне суспільство пропагує зовсім інші цінності сценічними образами,

нав`язуючи недосвідченій молоді зовсім іншу,аморальну формулу кохання.

Але все це штучне, вигадане, несерйозне.

Із усіх різноманітних виявів любові юнацтво більш за все хвилює кохання чоловіка й жінки (індивідуальна статева любов). У нашому суєтному житті дорослі також часто називають коханням статевий контакт. І молодій людині здається ,що кохати - це сексуально зближуватися. Вони не розуміють, що дошлюбне кохання легке, що це кохання «відпочинку», а лише подружжя переносить труднощі: не так легко бути разом 24 години на добу й 365 днів на рік у порівнянні з тими кількома годинами чи днями, як було раніше. Людина, кохання якої ще не зріле ,любить «за щось» і перестає любити, коли «нема за що». Філософ і психоаналітик Е.Фромм пише: «Статевий потяг без любові залишає людей такими ж чужими один одному, якими вони були раніше». Навіть статева любов, що вважається найпростішою і найприземленішою , неможлива без глибокого діалогізму.»

За довго до того, як у молодої людини виникає потяг до особи протилежної статі, треба навчити її більше віддавати, ніж брати, віддавати іншому все тепло своєї душі й вже від одного цього діставати задоволення .


Литература

  1. Березов Т.Т. Биохимия. – М.: Университет дружбы народов им.Патриса Лумумбы, 1970 г.
  2. Гухман Г.А. Естествознание 10. Книга для учителей. Приложение к учебному пособию для 10 классов. М.:МИРОС, 1999.
  3. Гимн любви. Трехтомное издание любовной лирики поэтов мир. Том 2. М.: Молодая гвардия, 1991.
  4. Збірник «Виховна робота в навчальних закладах», випуск 15, 2011,
  1. Білик С., Поняття любові в житті сучасної молодої людини, с.86-92.
  2. Гамкало Р., Підготовка молоді до подружнього життя, с.74-79.
  3. Пастухова І., Любові духовні ключі, с.79-85.
  1. Ижогина Е.Ю., Формула любви // Химия в школе. -2008, № 3.
  2. Хачатрян И.Н., Биохимия любви // Биология в школе. -2005, № 2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
1262
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку