Шкільний булінг як соціально-психологічний феномен

Про матеріал
Булінг (bullying, від анг. bully - хуліган, забіяка, задирака, грубіян, насильник) – це форма психічного насильства у вигляді утиску, дискримінації, цькування, травлі, бойкоту, дезінформації, псування особистих речей, фізичної розправи. Цей термін означає тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного та психічного) з боку дитини або групи до іншої дитини або інших дітей, які не здатні захистити себе в даній ситуації. Булінг – явище глобальне і масове.
Перегляд файлу

Шкільний булінг як соціально-психологічний феномен

Росовська Л.П., педагог-організатор

Бандурського навчально-виховного комплексу

Якщо ти байдужий до страждань інших,  ти не заслуговуєш називатися людиною.

 (Сааді)

Серед сучасної учнівської молоді останнім часом надзвичайно загострилася проблема насильства, довготривалих агресивних проявів та третирування у міжособистісних стосунках підлітків, здійснюваних самими дітьми одне до одного. За своєю сутністю третирування –  це специфічна форма агресивної поведінки, при якій сильніший (авторитетний) учень (або учні) систематично переслідує іншого (слабкого, аутсайдера). Такі стосунки отримали назву шкільний булінг,  розповсюдження якого впродовж останніх років визнано в освітній практиці та є соціальною проблемою.

Булінг (bullying, від анг. bully - хуліган, забіяка, задирака, грубіян, насильник) – це форма психічного насильства у вигляді утиску, дискримінації, цькування, травлі, бойкоту, дезінформації, псування особистих речей, фізичної розправи. Цей термін означає тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного та психічного) з боку дитини або групи до іншої дитини або інших дітей, які не здатні захистити себе в даній ситуації.  Булінг –  явище глобальне і масове. 

Соціальна структура булінгу, як правило, має три елементи, а саме: переслідувач (булі), жертва та спостерігач. У сучасній науці існує декілька підходів до вивчення булінгу. Найпоширеніша модель взаємин між людьми – трикутник Карпмана.

 

 

 

 

Трикутник Карпмана

Переслідувач

(булі)

Спостерігач

imageЖертва

 

 

У трикутнику можуть крутитися і двоє, і троє, і цілі групи людей. Але ролей у ньому завжди три: жертва, переслідувач (булі), спостерігач. Учасники трикутника періодично змінюються ролями, але всі вони є маніпуляторами і добряче псують собі та близьким життя.

image

 

 

image

 

 Булер не дає спокою жертві, смикає її, змушує і критикує. Жертва старається, мучиться, втомлюється і скаржиться. Спостерігач втішає, радить, підставляє вуха і жилетку для сліз. Учасники періодично міняються ролями. Така мелодрама може тривати багато років, люди можуть навіть не усвідомлювати, що міцно застрягли в трикутнику. Вони можуть думати, що насправді їх влаштовує такий стан речей. Булеру є на кого виливати свій негатив і є кого звинувачувати в своїх бідах, жертва отримує співчуття і позбавляється від відповідальності за своє життя, спостерігач насолоджується роллю героя.

Психологи  визначають  декілька основних причин булінгу:

Занижена самооцінка

 

Домашня атмосфера

 

Атмосфера в класі

• Навіть якщо дитина виявляє її через нарцисизм, надмірну

відкритість, зверхність

• Дуже часто жертвами булінгу стають діти, яких       вдома принижують,

знецінюють,

ображають. Або є родини, де дитину звикли жаліти нещасна, хвора, росте без батька...Школа — каталізатор домашніх проблем. Тож якщо дитина звикла отримати більше уваги до себе, поблажливість батьків, коли вона бідна й нещасна, то вона буде створювати навколо себе таку ж атмосферу і в школі.

• Бувають колективи, створені самостійно або руками вчителя, в яких є дитина-агресор. Вона свідомо шукає слабшого, використовує його як грушу для биття, вирівнюючи свій психологічний стан.

 

Основними механізмами розвитку булінгу є:

image

Булінг характеризують чотири головні компоненти:

image

 

Форми булінгу:

 

 

Вербальна

Фізична 

Соціальна

 

 

 

 

 

 

 

Що це таке

це словесне знущання або залякування за допомогою жорстоких слів, яке включає в себе постійні образи, погрози      і

неповажні

коментарі про будь-кого (про зовнішній вигляд, релігію, етнічну приналежність, інвалідність, особливості стилю одягу, т. і. ).

 

 

агресивне

залякування

полягає                у

багаторазово повторюваних ударах, стусанах, підніжках,

блокуванні,

поштовхах            і

дотиках

небажаним і неналежним чином.

 

соціальне

залякування із застосуванням тактики ізоляції, навмисно не допускають до участі в роботі групи (трапеза за обіднім столом, гра, заняття спортом, громадська діяльність).

 

 

Вербальна

Фізична

Соціальна

 

 

 

 

 

 

Характерні ознаки

Замкненість в собі, підвищенна

вередливість,

проблеми   з апетитом. 

Перепитування у близких людей  про те, чи правдиві ті образливі слова, які хтось вимовив на  адресу дитини.

Незрозумілі порізи, подряпини, забої, синці,           відсутній або    порваний одяг, часті скарги на головний біль і біль в животі.

 

Зміни        настрою,

небажання підтримувати участь в компанії однолітків, різке прагнення   до самостійності. 

 

 

Мотивацією до булінгу стають заздрість, помста, відчуття неприязні до жертви, прагнення підкорювати собі, боротьба за лідерство, потреба у підпорядкуванні лідерові або нейтралізації суперника; зіткнення різних субкультур, цінностей, поглядів і невміння толерантно ставитися до них; агресивність і віктимність; наявність у дитини-жертви психічних і фізичних вад; відсутність предметного дозвілля; бажання принизити заради задоволення, розваги чи самоствердження; потреба у самоствердженні  та навіть у задоволенні садистських потреб окремих осіб. Булінг також може виникати як компенсація за невдачі у навчанні, суспільному житті, а також від тиску та жорстокого поводження батьків чи інших дорослих, при недостатній увазі з боку дорослих тощо; як крайня міра, коли учень вичерпав всі інші можливості для задоволення своїх потреб, і у випадках, коли учні протестують проти певних правил, виражаючи невдоволення,  прагнучи зруйнувати дещо в своєму оточенні. Булінг у шкільному середовищі може виникати і тоді, коли відбувається боротьба між учнями за вищий статус у груповій ієрархії, задоволення своїх соціальних потреб та як інструмент маніпулювання та контролю учнем свого мікросоціуму.

Всі вони залежать одне від одного, тому що джерело своїх проблем вони бачать в іншій людині. І нескінченно намагаються змінити людину так, щоб вона служила їх цілям.

Зазвичай жертвами шкільного булінгу стають діти, які мають:

-          фізичні недоліки:  носять окуляри, діти зі зниженим слухом, із порушеннями опорно-рухового апарату; діти, які фізично слабші за своїх однолітків; мають надто низький або надто високий зріст;

-          особливості поведінки: замкнуті, відсторонені, тривожні, імпульсивні, плаксиві, нещасливі, діти з проблемних сімей та діти із заниженою самооцінкою; 

-          особливості зовнішності: руде волосся, ластовиння, клаповухість, криві ноги, особливості форми голови, надмірна чи наднизька вага тіла;

-          недостатньо розвинені соціальні навички: не вміють спілкуватися з однолітками, часто не мають друзів, перебувають під надмірною гіперопікою батьків, невпевнені у собі, відчувають беззахисність;

-          відчувають страх перед школою: мають негативне ставлення до школи внаслідок неуспішності у навчанні, підвищену тривожність та невпевненість, страх відвідування окремих навчальних предметів;

-          відсутність досвіду життя в колективі: домашні діти, що не відвідували дитячий садок, мають нерозвиненість комунікативних навичок;

-          хвороби: епілепсія, енурез, заїкання, дислалія (порушення вимови), дисграфія (порушення письма), дислексія (порушення читання).

Від булінгу страждають і агресори, і жертви. Всі вони переживають емоційні проблеми, не вміють будувати стосунки з людьми, мають проблеми психо-емоційного розвитку. Вони потребуватимуть підтримки дорослих, які б допомогли їм розвинути здорові стосунки з людьми не лише у школі, але й протягом  усього їх подальшого життя.

 

 

 

 

 

 

 

Викорастані джерела

1.                 Губко А.А. Шкільний булінг як соціально-психологічний феномен [Електронний ресурс] / А.А. Губко // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер. : Психологічні науки. — 2013. — Вип. 114. —С. 46-50. 

2.                 Конституція України: [зі змін. та допов., внесеними Законом України від 1 лют. 2011 р. № 2952-VI]. — Харків : Фактор, 2011. — 118 с. — (Серія «Бібліотека законодавства»).

3.                 Булінг – важлива проблема для дітей в Україні. ЮНІСЕФ розпочинає кампанію проти булінгу // Педагогічний портал: освітня преса.

URL:http://pedpresa.ua/185372-buling-vazhlyva-problema-dlya-ditej-v-ukrayiniyunisefrozpochynaye- kampaniyu-proty-bulingu.html 

4.                 Куртова С. Булінг у школі // Освіта.UA : сайт. URL: http://osvita.ua/ school/lessons_summary/upbring/42788/ 

5.                 Воронцова Е. Профілактика та подолання булінгу у закладахосвіти. URL: http://xn--d1acjtrgde.kiev.ua/2017/08/24/profilaktika-ta-podolannya-bulinguu- zakladah-osviti/ 

 

 

pdf
Додано
8 жовтня 2020
Переглядів
1562
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку