Школа - майданчик толерантності

Про матеріал
Виховний захід проведений до дня толерантності з метою, щоб нагадати що таке толерантність, якою має бути толерантна людина.
Перегляд файлу

І ВСТУП

Доброго дня! …..

Сьогодні ми з вами проведемо тренінг про толерантність. Тему ми обрали не випадково, адже саме сьогодні 16 листопада, у всьому світі та в Україні зокрема відзначають як Міжнародний день толерантності. Його запровадили у 1995 році за рішенням ЮНЕСКО. Саме цього дня ухвалили Декларацію принципів терпимості. У ній йдеться про рівність усіх людей, незалежно від їхнього віросповідання, етносу або кольору шкіри. Ці принципи закріпили у Загальній декларації прав людини, що проголошує неприйняття усіх форм дискримінації, недопущення геноциду і покарання за нього.

То що ж таке «толерантність». Згідно українського тлумачного словника «толерантність – це поблажливий, терпимий до чиїхось думок, поглядів, вірувань тощо.» Простими словами, толерантність – це прийняття та повага до чужого вибору, особливостей та думок.

На сьогоднішньому заняті будемо обговорювати та досліджувати дану тему, але спочатку давайте привітаємося щоб розуміти хто з вас присутній.

ІІ Привітання/знайомство

Кожен з Вас має назвати своє ім’я та якість або рису яка вас описує на ту ж саму букву на яку розпочинається ваше ім’я. Розпочнемо з мене, мене звати Жанна життєрадісна, далі будь ласка наступний…(відповіді дітей)

Як бачимо ми всі різні, наші відмінності підкреслюють нашу унікальність. Саме, коли кожен із нас може висловлюватись або проявляти себе як особистість вільно, без остраху бути засудженим – це і є толерантність.

ІІІ Притча

Послухайте притчу.

Слайд 1

Жив собі хлопчик із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок цвяхів і звелів по одному забивати їх у паркан щоразу, коли хлопчик втрачає терпець і з кимось свариться. У перший день він забив 37 цвяхів. Згодом навчився контролювати себе, і кількість цвяхів щодня зменшувалася. Хлопчик зрозумів, що легше опановувати свої емоції, ніж забивати цвяхи. Нарешті настав день, коли він не забив жодного цвяха.

Слайд 2

Син підійшов до батька і сказав про це. Тоді батько звелів синові витягати з паркана по одному цвяху в ті дні, коли він не втратить самоконтролю і ні з ким не посвариться.

Минав час, і згодом син зміг похвалитися батькові, що у паркані не залишилося жодного цвяха. Батько відповів: «Ти добре поводишся, але подивися, скільки дірок залишилося. Паркан уже ніколи не буде таким, як колись».

  • Про що нам говорить ця притча?

(відповіді дітей)

Якщо ви з кимось сваритеся й говорите щось неприємне, то залишаєте після себе такі ж рани, як ці дірки від цвяхів і рани залишаються, незважаючи на те, скільки разів ви потім перепросите. Словесні рани завдають такого ж болю, як і фізичні. Будьмо добріші один до одного!

Ця притча вчить нас, що треба бути толерантним. Тому сьогодні наше тренінгове заняття  має таку назву "Школа – майданчик толерантності" (Слайд 3)

Я приготувала для вас декілька цікавих завдань та вправ для кращого розуміння що ж таке толерантність.

Вправа"Розшифруй анаграми"

Слайд 4

Давайте з вами розшифруємо анаграми. Тут заховані якості толерантної людини. Як ви уже знаєте анаграма – це шифрування слова за допомогою перестановки букв, або складів. Яке перше слово ви бачите на екрані.

Відповідь: Милосердя, мудрість, повага, чуйність, людяність, доброта,терпимість, співчуття, дружність, розуміння.

– Дякую, як легко ви справилися з цим завданням.

Слайд 5

Давайте переглянемо короткий відеоролик. Та обговоримо чи показано у даному мультфільмі приклад толерантності.

Перегляд мультфільму про їжачка.

  • Тож скажіть чи показано у мультфільмі приклад толерантності? У чому проявляється?
  • Чи страждає від своєї особливості їжачок  і чи самотньо йому?
  • Які якості, з розшифрованих вами раніше, проявили однокласники щоб допомогти їжачку? (чуйність, доброта, милосердя)
  • Чи сподобався вам мультфільм? Які емоції він у вас викликав?

.Дякую за ваші роздуми і відповіді. Ми побачили в мультфільмі приклад виявлення толерантності. Зараз пропоную Вам проаналізувати інші випадки та зазначити як в даних ситуаціях проявити толерантність.

Вправа «Як проявляти толерантність?»

Слайд 6

Давайте проаналізуємо кожну із запропонованих ситуацій.

Ситуація 1

Дмитро має не типову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається? (Людина має право на самовираження і може робити будь-що зі своїм власним волоссям.)

Ситуація 2

Слайд 7

 Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього? (Вважати, що це – особиста справа Оксани і не втручатися; поцікавитися причиною пропусків, можливо на те є поважна причина.)

Ситуація 3

Слайд 8

 Вадим постійно виявляє неповагу до інших, грубість до своїх товаришів. Як бути? (Спробувати поговорити з ним і вияснити причини негативної поведінки.)

Ситуація 4

Слайд 9

Ілля при спілкуванні використовує слово «інвалід». Чи потрібно йому змінювати формулювання на «людина з інвалідністю»? (Потрібно сказати Іллі, що його формулювання є образливими. Також, що на сьогодні з усіх законів України слово «інвалід»  замінили на “людина з інвалідністю” адже акцентувати потрібно насамперед на людині, а не на її інвалідності. Людина перш за все людина просто з інвалідністю, а інвалід образливе слово)

Висновок:

На жаль прикладів не толерантної поведінки може бути безліч, обговорити їх усіх неможливо, але щоб ви розуміли наведе вам узагальнені приклади порушень толерантності Кух Анастасія.

Слайд 10

  1. Гендерна: у багатьох країнах і релігіях досі є розподіл на "вищу стать", тобто чоловічу, і "нижчу" – жіночу. Там тільки чоловік може розлучитися з дружиною, тільки чоловік має право на вищу освіту та має можливість виїжджати за кордон, тоді як дружині дістається вся "домашня" робота (хоче вона того чи ні).
  2. Расова, національна: у США до ХХ ст. люди ділилися на два типи: "білошкірий" і "темношкірий". Американське суспільство досі продовжує внутрішній діалог з приводу толерантності та прав темношкірих американців.
  3. До людей з інвалідністю:  Наприклад, одним з видів дискримінації щодо людей з інвалідністю є заперечення їхньої автономії.

Слайд 11

  1. Релігійна.
  2. Політична: наприклад у випадку наявності 2 політичних партій, буває, прихильники партій свідомо погано ставляться одне до одного саме на ґрунті політичних поглядів.
  3. Освітня: люди з вищою освітою іноді вважають себе кращими за тих, хто без неї.
  4. Міжкласова: наприклад, нетерпимість багатої людини до бідної (і навпаки, звісно).

— Дякую Нася.

Як же виховувати в собі толерантне ставлення до інших?

Ніхто з нас не народжується толерантним – це культурна звичка, яка формується з дитинства або яку ми самостійно формуємо в доросло мужитті.

Є кілька порад, які допоможуть виховати собі толерантне ставлення, які нам зачитають Музика Вероніка та Артисюк Юлія

  1.               Нагадайте собі, що ви у безпеці. Якщо хтось думає інакше та їхня думка відрізняється від вашої, це зовсім не означає, що ви помиляєтеся. Ви маєте повне право відстоювати ваші переконання, але якщо навчитися робити це не конфліктним шляхом, наводячи вагомі аргументи, то ви почнете відчувати себе впевненіше.
  2.               Говорітьза себе. Спробуйте висловлювати свою думку точніше. Наприклад, "Я не згоден з тим, що… у мене інша думка…". Не слід агрессивно розмовляти з людиною, яка думає не так, як ви.
  3.               Обходьтеся без образ і переходу на особистості. Не провокуйте людину до сварки, висловлюючи образи: "Ви дурні, якщо так думаєте!" і т.п. Намагайтеся дізнатися більше, щоб зрозуміти іншу точку зору. Попросіть розповісти докладніше та поясніть, що хотіли б зрозуміти, як інша людина прийшла до такої думки.
  4.               Будьте спокійнішими. На агресіюв свою адресу люди схильні відповідати агресією. Не сваріться і не кричіть. Це може значно загострити ситуацію та перетворити її на справжній конфлікт.
  5.               Шукайте точки дотику. Якщо, на перший погляд, нічого спільного не можете знайти, особливо якщо вас дратує людина і ви відчуваєте до неї неприязнь, відкладіть поспішні висновки про неї. Постарайтеся розглянути навіть найменшу схожість між вами, вашими думками та поглядами. Можливо, вам подобаються одна і та ж музика, книги або вивіддає теперевагу схожим фільмам.
  6.               Слідкуйте за своїми реакціями. Наші очі, міміка та жести говорять правду. Мова тіла – це такийсамий спосіб спілкування. Наприклад, коли ви відчуваєте зневагу, то зітхаєте і закочуєте очі. Такі реакції говорять про нетерпимість і видають ваше ставлення до партнера зі спілкування та перебіг ваших думок. У цьому випадку стає очевидно, що ви вважаєте, що думка іншої людини абсолютно марна, і ніби кажете, що ви кращі за неї.

Дякую дівчатка…

Додатково зазначу, не варто плутати толерантність із поступками, поблажливістю, відмовою від своїх переконань або байдужістю. Толерантність є ознакою впевненості у собі та усвідомленні на дійності власних морально-етично-громадянських позицій.

Вправа «Комплімент»

На закінчення заняття давайте знайдеио привід похвалити однокласників та сказати гарні слова для них.

Зверніться до свої однокласників та скажіть їй/йому комплімент (це може бути про зовнішність (мені подобається твоє волосся), про справи (мені подобається як ти граєш футбол, малюєш тощо),  про стиль тощо).

Я розпочну з Юлі Артисюк, Юля мені подобається твоя старанність та бажання вчитися. Тепер ти звернись до когось з однокласників компліментом, і кожен обирає наступну людину яка не повторювалась.

Придивіться і ви побачите, що у кожному з нас є чому повчитися.

Висновок

Сьогодні ми перевірили себе на толерантність. І хоча це була тільки гра, я сподіваюся, що кожен із нас сьогодні щось для себе усвідомив і відкрив, над чимось замислився. Попереду у нас ще багато часу щоб будувати свою роботу та своє життя на основі терпимості, любові і доброти.

На закінчення хочу показати коротеньке відео, а саме яке показує, що толерантність дозволяє людям різного походження, віросповідання та переконань долати перешкоди, працювати та жити спільно, і це сприяє більшій ефективності в роботі та створює єдність команди.

 

Перегляд відео

 

Прагніть бути толерантними. Лише толерантні і доброзичливі люди можуть побудувати демократичну, процвітаючу державу.

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Павлючик Жанна
Додано
15 березня 2023
Переглядів
378
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку