Селидівська загальноосвітня школа I-III ступенів № 6
Селидівської міської ради Донецької області
вчитель початкових класів,
Самойленко Н.М.
Посібник знайомить із новітніми підходами до організації навчально-виховного процесу – проектними технологіями, які формують основні компетенції учнів початкової школи. В ньому подана система проектів для учнів початкових класів, проектні технології предметного нахилу та виховні проекти. Вони дають змогу відкрити нові грані дитячої творчості, побачити і оцінити поведінку дітей в нестандартних ситуаціях.
За такої систематичної праці учні вже в 4-му класі зможуть самостійно організовувати своє навчання і поведінку.
Матеріал буде цікавий вчителям початкових класів, студентам педагогічних факультетів, всім тим, хто на практиці впроваджує ідеї взаємного навчання та стимулює учнів до творчості.
Посібник схвалено методичною радою школи.
Протокол № від
Вступ
Велике слово «школа».
Це скарб найкращий кожного
народу, це золотий ключ,
що розмикає пута несвідомості,
це шлях до волі, до науки,
до добробуту.
Софія Русова
Проектний метод у компетентнісно спрямованій освіті – це інструмент який створює унікальні передумови для розвитку ключових компетенцій і самостійності учня в досягненні нового, стимулюючи його природну допитливість і творчий потенціал.
Проект передбачає чітке формулювання мети – результату у розв’язанні учнем життєвої проблеми. Проектна діяльність сприяє вихованню конкурентоздатної, життевокомпетентної, соціально мобільної особистості, яка вміє вирішувати проблеми, ефективно виконувати життєві і соціальні ролі.
З огляду на різні підходи до класифікації проектів, пропонують розрізняти їх за цілою низкою параметрів.
В 1910 році американський професор Коллінгс Kollìngs першим у світі запропонував класифікацію навчальних проектів :
Є різні типи проектів:
Характеристика різних типів проектів :
Дослідницькі проекти:
Творчі проекти:
Ігрові проекти:
Інформаційні проекти:
Практико-зорієнтовані проекти:
Навчально-телекомунікаційні проекти:
Фундаментальність початкової освіти не лише у міцності знань, а й у формуванні ключових компетентностей. Проектні технології дають змогу формувати такі компетенції:
навчальна компетенція: удосконалює вміння робити аналіз, синтез, висновки
узагальненню, практичному засвоєнню знань, умінь навичок у різноманітних ситуаціях;
загальнокультурна компетенція: формує навички культури спілкування, уміння аналізувати, а не оцінювати поведінку інших;
здоров’язберігаюча компетенція: бережно ставитися до свого здоров’я і здоров’я інших, розвиває фізичну та психічну силу;
громадянська компетенція: формує відповідальність за себе і колектив. Виробляє вміння приймати сміливі рішення. Вміти шанувати стратегію власного життя.
інформаційно-комунікаційна компетенція: пошуку потрібна інформація.
Формує новий інформаційний світогляд, створює активно-позитивне ставлення до процесу спілкування. Вміти добувати, опрацьовувати інформацію одержану з різних джерел.
Проект це п’ять «П».
Теми учнівських проектів є досить різноманітними. Під час узагальнення набутого проектного досвіду хотілося б звернути увагу на першу групу проектів — «Предметні проекти». Створено низку таких проектів, як: «Слово до слова — складається мова», «Відомі поети України», «Мандруємо стежками рідної країни», «Історія однієї вулиці», проектні роботи з правил дорожнього руху та протипожежної безпеки (з предметів «Я і Україна», «Основи здоров'я») тощо.
Другу групу робіт «Міжпредметні (інтегровані) проекти» можна об'єднати з першою, оскільки неможливо провести чіткої межі між ними.
Метод проектів набув широкого застосування у різних сферах навчальної діяльності. Щоб активізувати мовленнєві навички, реалізувати дитячий творчий потенціал і розвивати соціально-комунікативні навички у школярів, у нашому класі відбулася презентація проекту: «Світ навколо нас», «Наші родини на мапі світу», «Наші домашні улюбленці», «Країни світу очима 3-А», «Великі винахідники» тощо.
Третя група проектів безпосередньо пов'язана із попередніми і називається «Спільні проекти». Проект виконано в межах вивчення теми «Я і Україна» («Природознавство: Жива та нежива природа», 3 кл.)
До переваг проектної діяльності можна віднести її універсальність , можливість використання для будь якого з навчальних предметів. Працюючи над темою «Місцевість нашого краю» з природознавства, учні створили два міні – проекти.
Методичний паспорт проекту
Автор проекту: учні 3-Б класу.
Назва проекту: «Обличчя нашого міста».
Тип проекту: короткотривалий, інформаційний, творчий.
Навчальні предмети: природознавство, читання.
Очікувані результати: при підготовці і створені проекту учні вчаться:
Опис проекту
Учні визначають коло дослідницьких інтересів класу, обирають тему.
Учні систематизують свої знання про своє село, аналізують інформацію і вибирають напрямок, за яким проводитимуть дослідження, а саме: легенди містечка та пам’ятні місця .
Діти проводять дослідницьку роботу: працюють у бібліотеках, вивчають джерела з Інтернету( сайт Селидівської міської ради та Вікіпедія), разом з батьками відвідують і фотографують пам’ятні місця . Групова та самостійна робота проводиться під керівництвом вчителя.
Діти обговорюють і планують презентацію своїх досліджень.
Учні демонструють свою роботу.
Методичний паспорт проекту
Автор проекту: учні 4-Б класу.
Назва проекту: «Вулиця, на якій я живу».
Тип проекту: короткотривалий, інформаційний.
Навчальні предмети: природознавство, література, історія.
Очікувані результати: при підготовці і створені проекту учні вчаться:
Опис проекту
Учні визначають коло дослідницьких інтересів класу, обирають тему за якою будуть працювати.
Учні аналізують інформацію про походження вулиць, про їх розташування і назву, для цього об’єднуються в групи.
Учні дізнаються у своїх батьків, старшого поління про назви вулиць на яких вони живуть, роблять фотографії та розшукують малюнки,спостерігають за видозмінами що відбуваються на вулиці.
Учні розробляють презентацію проекту.
Учні оформлюють результати у вигляді фотоальбому.
«Є таке правило: встав вранці, вмився, привів себе до ладу і зразу ж прибери свою планету».
Антуан Де Сент Екзюпері
Методичний паспорт проекту «Маленький принц»
Автор проекту: вчитель Самойленко Н.М. , учні 1-4 класів
Назва: «Маленький принц»
Тип проекту : довготривалий, інформаційний, творчий.
Навчальні предмети: природознавство, читання, історія, українська мова, психологія, образотворче мистецтво, трудове навчання.
Очікуваним результатом:
Опис проекту: проект розрахований на 4 роки навчання дитини в початковій школі. Весь проект складається з міні-проектів, а саме:
1 рік навчання: *****************
Всі міні-проекти мають такі етапи реалізації:
Етапи реалізації проекту «Маленький принц»
Проектна діяльність в системі громадянського виховання
У Державному стандарті базової освіти зазначено що навчально-пізнавальна діяльність у кінцевому підсумку має сформувати комунікативні компетенції, соціальні навички, світоглядні переконання, національні і загальнокультурні цінності.. Усе вищезазначене потребує нових підходів.
Особистісно-зорієнтований підхід у громадянському вихованні учнів базується на неповторності, цілісності, самобутності кожної людини. У першу чергу, організація виховного процесу залежить від багатьох індивідуальних особливостей: вікових, статевих, нейродинамічних, характерологічних та інших. Через це класний керівник, спираючись на особистісні характеристики кожного учня, намагається створити найсприятливіші умови для розвитку громадянської активності своїх вихованців. Вчитель складає певну систему організації виховного процесу задля формування свідомого громадянина України - носія національних цінностей та загальнолюдських надбань.
Виховний проект реалізується з урахуванням вікових особливостей та проблем і потреб кожної дитини та визначає цільові напрямки, на яких будується процес виховання.
Призначення шкільного проекту громадянського виховання забезпечити реалізацію концепції громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності. Його зміст орієнтований на практичне досягнення стратегічної мети громадянського виховання формування справжнього громадянина, патріота, професіонала, тобто людини з певними рисами характеру, світоглядом і способом мислення, здатної самовдосконалюватися та активно працювати для розвитку демократичного громадянського суспільства в Україні.
Разом з учнями створено проект «Мій клас - моя родина».
Методичний паспорт проекту «Мій клас – моя родина»
Автор проекту: вчитель Самойленко Н.М. , учні 1-4 –Б класів
Назва : «Мій клас - моя родина»
Тип проекту : довготривалий,інформаційний, творчий.
Навчальні предмети: читання, українська мова, психологія, образотворче мистецтво, трудове навчання.
Мета проекту: формування вільного громадянина, творчого, активного, здатного розв'язувати завдання, важливі для поступу нації, розвитку державності; виховання патріотизму; формування національної свідомості, культури міжетнічних відносин; розвиток планетарної свідомості; виховання дбайливого ставлення до природи; формування моральної особистості; розвиток мотивації до праці, прагнення результатами праці бути корисним своїй Батьківщині.
Основні принципи: науковий, системний, конкретно-історичний, діяльнісний, особистісний.
Очікуваним результатом реалізації проекту „ Мій клас – моя родина" є виховання випускника - компетентної особистості, якій притаманні почуття гордості за свою країну, громадянського обов'язку, відповідальності, гідності, мужності, діловитості.
Опис проекту: проект розрахований на 4 роки. Весь проект складається з міні-проектів, а саме:
1 клас
«Я і моя родина»
Мета: Розглянути традиції моєї сім'ї, її дозвілля, форми спільної діяльності, мої здібності, інтереси, хоббі, моє здоров’я.
Форми роботи:
2 клас
«Я і мій клас»
Мета: Об’єднати клас в один творчий колектив, визначити місце в ньому кожного учня, розвивати творче мислення і мовлення, підвищити національну свідомість.
Форми роботи:
3 клас
«Я і моя школа»
Мета: Визначення рівня навчання, обов’язків учнів,збереження шкільного майна, світла, тепла, дослідження історії нашої школи
Форми роботи:
4 клас
«Я і моя Батьківщина»
Мета: формування «Я - особистість» в державі, поглибити вивчення історії й традицій народу, дослідити Основний Закон, провести дослідження з тем «Екологія і ми», «Ми - майбутнє України»
Форми роботи
Додаток
Правила успішної роботи учнів у проектній діяльності
Психолого-педагогічні можливості методу проектів дуже високі. Проектна діяльність максимально спрямована на суб’єктне пробудження й розвиток особистості молодшого школяра. Оскільки цілком відповідає її віковим потребам і особливостям. Адже, на думку академіка І.Беха, спрямованість особистості, головна її установка в ранньому дитинстві полягає в діяльнісному самовизначенні, виборі власного життєвого простору і пошуку більш рівноправних взаємин з дорослими.
Список використаних джерел:
1. Варзацька Л.О. Інтегровані уроки рідної мови і мовлення в 1 кл. / Л. О. Варзацька. - К. : Юніверс, 2001.
10. Тименко В. П. Художня праця : підруч. для 1 кл. по-
чат. шк. / В. П. Тименко. — К.: Спалах, 2001. — 128 с.
П.Чембержі М. І. Зробити дітей щасливими - це об'єктивна необхідність / М. І. Чембержі // Слово Просвіти. - 2006. -4 жовт.
11.Чередниченко Д. Материнка: український буквар / Д. Чередниченко. — К.: Освіта, 1992.