Система проектів при формуванні ключових компетенцій учнів початкових класів

Про матеріал
Посібник знайомить із новітніми підходами до організації навчально-виховного процесу – проектними технологіями, які формують основні компетенції учнів початкової школи. В ньому подана система проектів для учнів початкових класів, проектні технології предметного нахилу та виховні проекти. Вони дають змогу відкрити нові грані дитячої творчості, побачити і оцінити поведінку дітей в нестандартних ситуаціях. За такої систематичної праці учні вже в 4-му класі зможуть самостійно організовувати своє навчання і поведінку. Матеріал буде цікавий вчителям початкових класів, студентам педагогічних факультетів, всім тим, хто на практиці впроваджує ідеї взаємного навчання та стимулює учнів до творчості
Перегляд файлу

Селидівська загальноосвітня школа I-III ступенів № 6      

 

Селидівської  міської  ради Донецької області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

вчитель  початкових класів,

 

 

Самойленко Н.М.

 

 

 

 

 

F:\Фото\школа 4 класс\132___10\IMG_1199.JPG

 

 

 

 

 

 

Посібник знайомить із новітніми підходами до організації навчально-виховного процесу – проектними технологіями, які формують основні компетенції учнів початкової школи.  В ньому подана система проектів для учнів початкових класів, проектні технології  предметного нахилу та виховні проекти. Вони дають змогу відкрити нові  грані дитячої творчості, побачити і оцінити поведінку дітей в нестандартних ситуаціях.

За такої систематичної праці учні  вже в 4-му класі зможуть самостійно організовувати своє навчання і поведінку.

Матеріал буде цікавий вчителям початкових класів, студентам педагогічних факультетів, всім тим, хто на практиці впроваджує ідеї взаємного навчання та стимулює учнів до творчості.

 

 

 

 

 

 

 

 

Посібник схвалено методичною радою школи.

 Протокол №     від        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

 

Велике слово «школа».

Це скарб найкращий кожного

 народу,  це золотий ключ,

що розмикає пута несвідомості,

це шлях до волі, до науки,

до добробуту.

Софія Русова

Проектний метод у компетентнісно спрямованій освіті – це інструмент який створює унікальні передумови для розвитку ключових компетенцій і самостійності учня в досягненні  нового, стимулюючи його природну допитливість і творчий потенціал.

Проект передбачає чітке формулювання мети – результату у розв’язанні учнем життєвої проблеми. Проектна діяльність сприяє вихованню конкурентоздатної, життевокомпетентної, соціально мобільної особистості, яка вміє вирішувати проблеми, ефективно виконувати життєві і соціальні ролі.

         З огляду на різні підходи до класифікації проектів, пропонують розрізняти  їх за цілою низкою  параметрів.

 В 1910 році американський професор Коллінгс  Kollìngs першим у світі запропонував класифікацію навчальних проектів :

  • проект ігор – дитячі заняття, які мали на меті участь у груповій діяльності;
  • екскурсійні проекти -  спрямовані на вивчення дітьми проблем, пов’язаних з природою і суспільним життям;
  • оповідні проекти – участь в яких давала можливість учням отримувати задоволення від розповіді різноманітної форми;
  • конструктивні проекти – які передбачали виготовлення конкретного корисного продукту. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Є різні типи проектів:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Характеристика  різних типів проектів :

 

Дослідницькі проекти:

  • добре обміркована структура;
  • визначеність мети;
  • актуальність предмета дослідження для всіх учасників;
  • соціальна значущість;
  • продуманість методів  дослідження.

Творчі  проекти:

  • спільна діяльність перебуває в розвитку;
  • завчасна домовленість учнів про результати і форму їх представлення;

Ігрові проекти:

  • учасники беруть на себе певні ролі;
  • вигадують імітують соціальні й ділові стосунки своїх персонажів;
  • домінуючий вид діяльності гра;

Інформаційні  проекти:

  • збір інформації про певний об’єкт, явище;
  • потреба добре продуманої структури;

 

Практико-зорієнтовані  проекти:

  • результат діяльності чітко визначено з самого початку;
  • орієнтація результату на соціальні інтереси учасників;
  • визначення функції кожного з них;

Навчально-телекомунікаційні  проекти:

  • спільна навчально-пізнавальна, творча або ігрова діяльність;
  • підґрунтям є  комп’ютерна  телекомунікація;
  • міжпредметні зв’язки.

 

Фундаментальність початкової освіти не лише у міцності знань, а й у формуванні ключових компетентностей. Проектні технології дають змогу формувати такі компетенції:

навчальна компетенція: удосконалює вміння робити аналіз, синтез, висновки

узагальненню, практичному засвоєнню знань, умінь навичок у різноманітних ситуаціях;

загальнокультурна компетенція: формує навички культури спілкування, уміння аналізувати, а не оцінювати поведінку інших;

здоров’язберігаюча компетенція: бережно ставитися до свого здоров’я і здоров’я інших, розвиває фізичну та психічну силу;

громадянська  компетенція: формує відповідальність за себе і колектив. Виробляє вміння приймати сміливі рішення. Вміти                                                                                                                                   шанувати стратегію власного життя.

інформаційно-комунікаційна  компетенція: пошуку потрібна інформація.

Формує новий інформаційний світогляд, створює  активно-позитивне ставлення до процесу спілкування. Вміти добувати, опрацьовувати інформацію одержану з різних джерел.

Проект це п’ять «П».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Теми учнівських проектів є досить різноманітними. Під час узагальнення набутого проектного досвіду хотілося б звернути ува­гу на першу групу проектів «Предметні проекти». Створено низку таких проектів, як: «Слово до слова — скла­дається мова», «Відомі поети України», «Мандруємо стежками рідної країни», «Історія однієї вулиці», проектні роботи з правил дорожнього руху та протипожежної безпеки (з предметів «Я і Україна», «Основи  здоров'я») тощо.

Другу групу робіт «Міжпредметні (інтегровані) проекти» можна об'єднати з першою, оскільки неможливо провести чіткої межі між ними.

Метод проектів набув широкого застосування у різних сферах навчальної діяльності. Щоб активізувати мовленнєві навички, реалізувати дитячий творчий потенціал і роз­вивати соціально-комунікативні навички у школярів, у нашому  класі відбулася презентація проекту: «Світ навколо нас», «Наші родини на мапі світу», «Наші домашні улюбленці», «Країни світу очима 3-А», «Великі винахідники» тощо.

Третя група проектів безпосередньо пов'язана із попередні­ми і називається «Спільні проекти». Проект виконано в межах вивчення теми  «Я і Україна» («Природознавство: Жива та нежива при­рода», 3 кл.)

До переваг проектної діяльності можна віднести її універсальність , можливість використання для будь якого з навчальних предметів. Працюючи над темою «Місцевість нашого краю» з  природознавства,  учні створили два міні – проекти.

  1. «Обличчя нашого міста»
  2. «Вулиця, на якій я живу»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методичний паспорт проекту

 

Автор проекту: учні 3-Б класу.

Назва проекту: «Обличчя нашого міста».

Тип проекту: короткотривалий, інформаційний, творчий.

Навчальні предмети: природознавство, читання.

Очікувані результати: при підготовці і створені проекту учні вчаться:

  • одержувати основну інформацію з прочитаного;
  • розвивати вміння стисло розповідати про життя рідного села;
  • розвивати пізнавальні навички;
  • формувати почуття гордості за свою країну і рідне село.

 

Опис проекту

  1. Підготовчий етап.

Учні визначають коло дослідницьких інтересів класу, обирають тему.

  1. Планування.

Учні систематизують свої знання про своє село, аналізують інформацію і вибирають напрямок, за яким проводитимуть дослідження, а саме: легенди містечка та пам’ятні місця .

  1. Дослідження.

Діти проводять дослідницьку роботу: працюють у бібліотеках, вивчають джерела з Інтернету( сайт  Селидівської міської ради та Вікіпедія), разом з батьками відвідують і фотографують пам’ятні місця . Групова та самостійна робота проводиться під керівництвом вчителя.

  1. Завершальний етап.

Діти обговорюють і планують презентацію своїх досліджень.

  1. Захист проекту

Учні демонструють свою роботу.

 

 

 

 

 

Методичний паспорт проекту

 

 

 

Автор проекту: учні 4-Б класу.

Назва проекту: «Вулиця,  на якій я живу».

Тип проекту: короткотривалий, інформаційний.

Навчальні предмети: природознавство, література, історія.

Очікувані результати: при підготовці і створені проекту учні вчаться:

  • одержувати інформацію з різних джерел;
  • формувати навички монологічного мовлення з опорою на наочність;
  • розширювати знання про рідне село;
  • виховувати бережливе ставлення до історії свого народу.

 

Опис проекту

  1. Підготовчий етап.

Учні визначають коло дослідницьких інтересів класу, обирають тему за якою будуть працювати.

  1. Інформаційний етап.

Учні аналізують інформацію про походження вулиць, про їх розташування і назву, для цього об’єднуються в групи.

  1. Дослідницький етап.

Учні дізнаються у своїх батьків, старшого поління про назви вулиць на яких вони живуть, роблять фотографії та розшукують малюнки,спостерігають за видозмінами що відбуваються на вулиці.

  1. Практичний етап.

Учні розробляють презентацію проекту.

  1. Заключний етап.

Учні оформлюють результати у вигляді фотоальбому.

F:\фото осень\1wnRCjT9kL8.jpg

 

F:\фото осень\1wnRCjT9kL8.jpg

 

F:\фото осень\187932523.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Є таке правило: встав вранці, вмився, привів себе до ладу і зразу ж прибери свою планету».

Антуан  Де Сент Екзюпері

 

 

 

 

 

  • поглибити знання учнів про природу;
  • зацікавити  учнів пізнавати оточуючий світ;
  • екологічно виховувати   дітей у процесі навчання;

 

 

 

  • розвивати  уяву;
  • розвивати уміння самостійно працювати з різноманітними засобами;
  • розвивати уміння логічно викладати думки;

 

 

 

  • реалізація провідних принципів виховання: гуманізації і демократизації;
  • прищеплювати любов до праці, до рослин;
  • виховувати почуття відповідальності за них.

 

 

 

  • формування вміння учнів практично, активно сприймати навколишній світ;
  • навчити дітей пошуку інформації;
  • вміння вести групову роботу;
  • формувати дослідницькі уміння: спостерігати, аналізувати, узагальнювати, моделювати.

 

 

 

Методичний паспорт проекту «Маленький принц»

 

Автор проекту:  вчитель Самойленко Н.М. , учні 1-4  класів

Назва: «Маленький принц»

Тип проекту : довготривалий, інформаційний, творчий.

Навчальні предмети: природознавство, читання, історія, українська мова, психологія, образотворче мистецтво, трудове навчання.

Очікуваним результатом:

  •  реалізація проекту „ Маленький  принц» об’єднує   учнів ;
  • служить мотивацією для навчання;
  • поєднує школу із життям;
  • розвиває допитливість, ініціативність, навички  співробітництва .

Опис проекту: проект розрахований на 4 роки навчання дитини в початковій школі. Весь проект складається з міні-проектів, а саме:

1 рік навчання: *****************

Всі міні-проекти мають такі етапи реалізації:

 

Етапи  реалізації проекту «Маленький принц»

  1. Підготовчий етап
  • Визначення тематики та завдань проекту.
  • Створення робочих груп, розподіл обов’язків, завдань.
  • Визначення джерел інформації, способу її збору й аналізу.
  • Формування уявлень про бажані результати, визначення форми звіту.
  1. Планування
  • Встановлення строків виконання
  • Збір інформації
  1. Дослідження
  • Пошук та аналіз інформації
  • Практична робота
  1. Результати та оформлення звіту
  • Усний звіт із демонстрацією матеріалів
  • Виставка робіт «Квіти – очі природи»
  • Прикрасимо школу вирощеними квітами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

F:\Фото\Николай 2015\149___12\IMG_1803.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Проектна діяльність в системі громадянського виховання

 

У  Державному стандарті базової  освіти зазначено що навчально-пізнавальна діяльність у кінцевому  підсумку має сформувати комунікативні компетенції, соціальні навички, світоглядні переконання,  національні і загальнокультурні цінності.. Усе вищезазначене потребує нових підходів.

Особистісно-зорієнтований підхід у громадянському вихованні учнів базується на неповторності, цілісності, самобутності кожної людини. У першу чергу, організація виховного процесу залежить від багатьох індивідуальних особливостей: вікових, статевих, нейродинамічних, характерологічних та інших. Через це класний керівник, спираючись на особистісні характеристики кожного учня, намагається створити найсприятливіші умови для розвитку громадянської активності своїх вихованців. Вчитель  складає  певну систему організації виховного процесу задля формування свідомого громадянина України - носія національних цінностей та загальнолюдських надбань.

Виховний   проект реалізується з урахуванням вікових особливостей та проблем і потреб кожної дитини та визначає цільові напрямки, на яких будується процес виховання.

Призначення шкільного проекту громадянського виховання забезпечити реалізацію концепції громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності. Його зміст орієнтований на практичне досягнення стратегічної мети громадянського виховання формування справжнього громадянина, патріота, професіонала, тобто людини з певними рисами характеру, світоглядом і способом мислення, здатної самовдосконалюватися та активно працювати для розвитку демократичного громадянського суспільства в Україні.

Разом з учнями створено проект «Мій клас - моя родина».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методичний паспорт проекту  «Мій клас – моя родина»

 

Автор проекту:  вчитель Самойленко Н.М. , учні 1-4 –Б класів

Назва : «Мій клас - моя родина»

Тип проекту : довготривалий,інформаційний, творчий.

Навчальні предмети: читання, українська мова, психологія, образотворче мистецтво, трудове навчання.

Мета проекту: формування вільного громадянина, творчого, активного, здатного розв'язувати завдання, важливі для поступу нації, розвитку державності; виховання патріотизму; формування національної свідомості, культури міжетнічних відносин; розвиток планетарної свідомості; виховання дбайливого ставлення до природи; формування моральної особистості; розвиток мотивації до праці, прагнення результатами праці бути корисним своїй Батьківщині.

Основні принципи: науковий, системний, конкретно-історичний, діяльнісний, особистісний.

Очікуваним результатом  реалізації проекту „ Мій клас – моя родина" є виховання випускника - компетентної особистості, якій притаманні почуття гордості за свою країну,   громадянського обов'язку, відповідальності, гідності, мужності, діловитості.

Опис проекту: проект розрахований на 4 роки. Весь проект складається з міні-проектів, а саме:

1 клас

«Я і моя родина»

Мета: Розглянути традиції моєї  сім'ї, її дозвілля, форми  спільної діяльності, мої здібності, інтереси, хоббі, моє здоров’я.

Форми роботи:

  •                   Презентація родини;
  •                   Родинні свята;
  •                   Години етики  «Як вітатися»;
  •                   День Матері.

 

2 клас

«Я і мій клас»

Мета: Об’єднати клас в один творчий  колектив, визначити місце в ньому кожного учня, розвивати творче мислення і мовлення, підвищити національну свідомість.

 

Форми роботи:

  •                   Обговорення правил режиму дня;
  •                   Рольові ігри   «Як я спілкуюся з товаришами»;
  •                   Свято «Ми козацького роду діти»;
  •                   Відвідування музеїв.

 

3 клас

«Я і моя школа»

 Мета: Визначення рівня навчання, обов’язків учнів,збереження шкільного майна, світла, тепла, дослідження історії нашої школи

 

Форми роботи:

  •                   Години обговорення Конвенції  прав дитини;
  •                   Година  спілкування « Що я знаю про свій характер, здібності»
  •                   Інтелектуальні рольові ігри.

 

 

4 клас

«Я і моя Батьківщина»

Мета: формування «Я - особистість» в державі,  поглибити вивчення історії й традицій народу,   дослідити Основний Закон, провести дослідження з тем «Екологія і ми», «Ми - майбутнє України»

 

Форми роботи

  •                   Проект  «Що я знаю про свою вулицю»;
  •                   Година спілкування «Обличчя нашого міста»
  •                   Конкурси малюнків і творів  «Я і світ навкруги»
  •                   Година спілкування «Турнір знавців народних традицій»

DSCN1973 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DSCN1977 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

 

Правила успішної роботи учнів у проектній діяльності

 

  • У команді немає лідерів. Всі члени команди рівні.
  • Команди не змагаються.
  • Всі члени команди повинні отримати задово­лення від спілкування і від того, що разом виконують проектну роботу.
  • Кожен повинен отримувати задоволення від по­чуття впевненості в собі.
  • Відповідальність за кінцевий результат несуть всі члени команди, які працюють над проектом.

Психолого-педагогічні можливості методу проектів дуже високі. Проектна діяльність максимально спрямована на суб’єктне пробудження  й розвиток особистості молодшого школяра. Оскільки цілком відповідає її віковим потребам і особливостям. Адже, на думку  академіка І.Беха, спрямованість особистості, головна її установка в ранньому дитинстві полягає в діяльнісному самовизначенні, виборі  власного життєвого простору і пошуку більш рівноправних взаємин з дорослими.

 

 

 

 F:\Фото\2015 -2 класс\IMG_1713.JPG

F:\Фото\Николай 2015\149___12\IMG_1803.JPGF:\Фото\Николай 2015\149___12\IMG_1803.JPGF:\Фото\2015 -2 класс\IMG_1713.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Список використаних джерел:

 

 1. Варзацька Л.О. Інтегровані уроки рідної мови і мов­лення в 1 кл. / Л. О. Варзацька. - К. : Юніверс, 2001.

  1.                    Виготський Л. С. Мишлення та мова/Л. С. Виготський. - М.-Л., 1984.
  2.                    Колеса Ф. / З педагогічної спадщини композитора. — Львів, накладом Українського педагогічного товариства, 1925 / Вид. — К.: Музична Україна, 1993.
  3.                    Прищепа К. С. Тематичний словник школяра : навч. посіб. для учнів почат. кл. серед, загальноосвіт. шк. / К. С. При­щепа, В. Г. Лук'яненко. - К. : Гала, 1997.
  1.                    Савченко О. Я. Дидактика початкової школи / О. Я. Савченко. - К.: Ґенеза, 2002. - С. 260.
  2.                    Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський. - К.: Рад. шк., 1984.
  3.                    Тарасенко Г. С. Дивосвіт. Технологія естетико-екологічного виховання / Г. С. Тарасенко. — К.: Рута, 2000.

10. Тименко В. П. Художня праця : підруч. для 1 кл. по-
чат. шк. / В. П. Тименко. — К.: Спалах, 2001. — 128 с.

П.Чембержі М. І. Зробити дітей щасливими - це об'єк­тивна необхідність / М. І. Чембержі // Слово Просвіти. - 2006. -4 жовт.

11.Чередниченко Д. Материнка: український буквар / Д. Чередниченко. — К.: Освіта, 1992.

  1.                      Чепурко Б. На білому світі : супутник букваря/ Б. Чепурко, М. Чумарна. — Л. : Просвіта, 1997.
docx
Додано
24 липня 2023
Переглядів
192
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку