Система роботи з обдарованими дітьми

Про матеріал
В даній розробці дано рекомендації про форми роботи з обдарованими дітьми на уроках біології та в позаурочний час
Перегляд файлу

           Немає необдарованих дітей, є дорослі,

які не займаються розвитком дитини.

Василь Сухомлинський

 

Система роботи з обдарованими дітьми

    Основною метою кожної сучасної школи є розвиток особистості, формування в учнів уміння самоосвіти, розвиток творчих здібностей. У процесі навчання необхідно виявляти обдарованих дітей і створити умови не тільки для формування у дітей обов’язкових загальноосвітніх знань та вмінь, але й для розвитку їхніх творчих здібностей. Саме такий підхід до навчання забезпечує розвиток і саморозвиток особистості учня; надає кожному учневі, орієнтуючись на його здібності, інтереси, ціннісні орієнтації, можливість реалізувати себе в навчальній діяльності, створює умови для вибору учнями предмета вивчення. Ми, вчителі, повинні пам’ятати, що наше найголовніше завдання помічати і розвивати здібності кожної дитини. Організовуючи роботу з обдарованими учнями, потрібно задовольнити їхні запити у поглибленому вивченні предметів; створити умови для задоволення їх різнобічних пізнавальних інтересів і водночас для розвитку здібностей, виявлених у певній галузі діяльності; забезпечити можливості для широкого вияву елементів творчості в навчальній і позашкільній роботі; залучити їх до надання допомоги своїм однокласникам у навчанні; запобігати розвитку в них переоцінки своїх можливостей. Зміст навчальної інформації має доповнюватися науковими відомостями, які обдаровані школярі можуть отримати в процесі виконання додаткових завдань. Форми роботи з цією категорією учнів — групові та індивідуальні заняття на уроках і в позаурочний час, факультативи. У методах навчання обдарованих учнів мають переважати самостійна робота, частково-пошуковий і дослідницький підходи до засвоєних знань, умінь та навичок. З свого власного досвіду можу сказати, що моделюючи форму розвитку здібностей дитини, перевагу надаю розвивальним завданням, оптимальним за змістом, реальним щодо навантаженням для дитини, які формують в неї раціональні вміння розумової праці. Серед методів навчання обдарованих учнів, які  застосовую, переважають аналіз ситуації, випадку з життя, вирішення проблемних питань, метод проектів, пошуковий і дослідницький підходи до засвоєних знань, умінь і навичок, використання  сучасних  інноваційних технологій та інтерактивних методів навчання.

       Однією з форм роботи з обдарованими дітьми на уроках є аналіз ситуації, випадку з життя.  Ситуації, випадки слугують для учнів конкретними прикладами для ідей та узагальнень, забезпечують підґрунтя високого рівня абстрагування та мислення, демонструють людські почуття та емоції, зацікавлюють учнів, захоплюють їхню увагу, допомагають пов’язати навчання з досвідом реального життя, дають шанс застосувати знання на практиці. Розв’язуючи ситуації, учні готуються до реального життя, адже в житті може все трапитися і тоді знадобляться знання з біології. Ситуації дають шанс застосовувати знання на практиці і сприяють розвитку обдарованості школярів. Особливо вдало аналіз ситуацій дається при вивченні тем екологічного змісту. Наприклад, під час екскурсії в природу, побачивши зламану гілку дерева або стоптані квіти, можна проаналізувати ситуацію: «Що відбувається? Чому так сталося? Хто винен у цьому?». І школярі не тільки самі аналізують ситуацію, а й знаходять шляхи її вирішення.

На уроках біології створюються умови для вибору учнями власного шляху в навчанні, а також у подальшому виборі професії. Одним з видів навчання біології є метод проектів, який орієнтований на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову, спрямовану на розв’язання конкретної проблеми з використанням методів і способів навчання та знань з різних галузей науки біології. Цей метод дає змогу самореалізуватися обдарованим школярам. Знання, здобуті  школі на уроках, треба енергійно підкріплювати науково-практичною роботою. Дослідницька робота змінює світогляд дитини, самооцінку, має значний вплив на формування життєвих цінностей. Велику увагу при роботі з обдарованими дітьми приділяю розширенню наукового світогляду, розвитку інтелекту, пізнавальної діяльності та творчих здібностей, залученню до активного процесу навчання шляхом проведення науково-дослідницької діяльності. Біологічно обдаровані діти дуже спостережливі. Вони помічають найменші зміни в природі. Тому вони широко залучаються до фенологічних спостережень. Учень поступово перетворюється на молодшого колегу, який працює над розв’язанням проблем охорони довкілля, дослідження природи рідного краю. Залучення дітей до пошуково-дослідницької діяльності дозволить значною мірою поліпшити знання з біології та екології, географії і краєзнавства.

Дослідні роботи мають на увазі велику самостійність учнів як під час вибору методик, так і під час обробки зібраного матеріалу. Звичайно, такі роботи виконуються обдарованими школярами, що вже мають досвід дослідної діяльності, а керівники виконують роль консультантів  і за необхідності допомагають на різних етапах. Завдання педагога – відкрити своїм обдарованим учням різноманіття корисних для їх розвитку видів діяльності, які спонукають до пізнання.

Ефективність навчання біології може бути значно підвищена шляхом застосування проблемних завдань.   Саме такі завдання сприяють розвитку пізнавального інтересу учнів через радість творчості й ті позитивні емоції, які вони будуть відчувати при їх вирішенні. Під час розв’язання завдань учні вчаться застосовувати свої знання в нових, несподіваних ситуаціях, знаходити свої, нестандартні відповіді на питання, що виникають, виявляти протиріччя, висувати гіпотези й доводити їхню справедливість. Застосування проблемних завдань на уроках допомагає вчителеві залучати отримані учнями знання для вирішення різних практичних, дослідницьких і навчальних завдань - тобто закріплювати знання учнів,  розвивати індивідуальні можливості й творчі здібності дітей,  підвищувати інтерес учнів до теми уроку. Наприклад, перед вивченням теми «Кров» у 8 класі можна поставити проблемне запитання: «Навіщо людині роблять аналіз крові?», детальну відповідь на яке учні дають в кінці вивчення теми. При вивченні теми «Опора і рух» — «Чому в дітей переломи трапляються рідше, ніж у дорослих, хоча падають вони частіше?».

Особливої уваги заслуговують сучасні інноваційні технології та інтерактивні методи навчання, де обдаровані учні мають здатність очолювати діяльність роботи «малих» і «великих груп», під час «Мозкового штурму» висловлювати найоригінальніші та найсміливіші думки. Учні при цьому усвідомлюють свій особистий внесок у зроблене, а оригінальність та неповторність таких визначень просто вражають. Метод «Навчаючи – вчуся» дає змогу обдарованим дітям взяти участь у навчанні та передачі знань іншим. За допомогою інтерактивних методів навчання учитель перестає бути головним джерелом інформації, але зростає його роль в організації самостійної пізнавальної діяльності школярів. В результаті застосування інтерактивних методів навчання, учні ,будуть краще навчатися, збільшиться кількість учнів з високим та достатнім рівнем навчальних досягнень.

Під час проведення уроку «Вплив алкоголю, наркотиків і токсинів на поведінку людини» учні займають місце в ряду відповідно до своєї позиції «Ніколи» або «Життя покаже…». Учні, залежно від зайнятих ними позицій, висловлюються, з’ясовують наукову думку з цього приводу. Деякі учні можуть перейти з однієї групи в іншу, але при цьому обґрунтовують причини зміни своєї позиції. В цій роботі активно взаємодіють всі учні класу. Це розвиває в них уміння співпраці, взаємонавчання: учитель-учень, учень-учень. Учні вчаться моделювати ситуації, в них розвивається вміння аналізувати життєві та навчальні ситуації.

   Дуже важливою формою роботи з обдарованими учнями є підготовка їх до предметних олімпіад. Така робота потребує від вчителя відповідного фахово-інформаційного рівня, який забезпечується постійною самоосвітою. Заняття з дітьми потребують систематичності, тому роботу розпочинаю з самого початку нового навчального року. Багато уваги приділяю практичним заняттям, роботі з мікроскопом, опрацюванню олімпіадних завдань ІІІ та ІV рівнів Всеукраїнських учнівських олімпіад, розв’язанню нестандартних завдань на уроках і в позаурочний час.

Позакласні заходи з біології допоможуть сформувати команду обдарованих дітей з біології, які будуть брати участь в шкільних та районних чи обласних олімпіадах з біології, а також будуть і надалі реалізовувати себе в галузі цієї науки. Такі школярі згодом стають для вчителя біології колегами, адже вони теж біологи. Через гру цілком можливо сформувати інтерес до предмета, поступово, поволі ведучи школярів від краси зовнішніх форм до краси змісту. В конкурсах та турнірах може виявлятися й просто спортивне бажання перемогти, бути першим. Нехай виявляється. В ході змагання все одно засвоюється біологічна інформація, розширюється світогляд. Ну а для обдарованих дітей з біології ігрові і конкурсні компоненти – це прекрасна можливість помірятися своїми інтелектуальними силами, показати свої здібності, не тільки беручи участь у самих іграх, але й, здебільшого, - в їхньому створенні й проведенні.

 Вважаю, що  головний дидактичний принцип при роботі з дітьми – довіра і підтримка. Адже, коли ви повірите у дитину, то вона сама повірить у себе.

      Для вчителів, які працюють з обдарованими дітьми, хочу дати кілька порад.

  •             Стимулювати і підтримувати ініціативу та самостійність учнів;
  •             Створювати проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, прогнозування,  уяви;
  •             Розвивати критичне сприйняття дійсності;
  •             Під час занять давати завдання підвищеної складності, створювати ситуації самоаналізу, самооцінки, самопізнання;
  •             Залучати до роботи з розробки та впровадження власних творчих задумів та ініціатив, створювати ситуації вільного вибору і відповідальності за обране рішення.

Учитель має бути:

  •             захопленим своєю справою;
  •             здатним до експериментальної, наукової і творчої діяльності;
  •             професійно грамотним; інтелектуальним, моральним і ерудованим;
  •             провідником передових педагогічних технологій;
  •             психологом, вихователем и вмілим організатором навчально-виховного процесу,
  •             знавцем в усіх областях життя людини.

     Отже, вчителі, які працюють з обдарованими дітьми повинні навчально-виховну діяльність будувати на позитивних емоціях, стимулюючи і заохочуючи всіх учасників навчально-виховного процесу до активної діяльності на уроці та в позакласній роботі на основі повного використання ресурсів успіху, довіри.Варто пам’ятати, що обдарованість — це система, що розвивається протягом життя, визначає можливість досягнення людиною вищих (незвичайних, неабияких) результатів в одному або декількох видах діяльності порівняно з іншими людьми.
Завдання педагогів полягає в тому, щоб створити умови, за яких дитина могла б просуватися шляхом власної досконалості, уміла мислити самостійно, нестандартно.

   На закінчення я хочу навести  слова Сократа:  «В кожній дитині  є сонце, треба дати тільки можливість їй світити». Будемо пам'ятати, що ми, дорослі, повинні бути для дитини і родючим грунтом, і цілющою вологою, і теплим сонечком, що зігріває квітку дитячої душі. Саме тоді розкриються унікальні здібності, дані кожній дитині від народження.

Тож бажаю  вам плідної роботи з розвитку творчої обдарованості учнівської молоді! 

 

 

 

Література:

  1. Казачінер О.С. Організація навчання обдарованих учнів [Електронний  ресурс]. Режим доступу:  http://kazachiner.narod.ru/engodar.html
  2. Розенова М. Обдаровані діти: психологічні проблеми розвитку, навчання й виховання [Електронний ресурс]. Режим доступу:  http://osvita.ua/school/psychology
  3. www.//osvita.ua
  4. http:// teacher.at.ua
  5.  http:// metodportal.net
  6. Овчаренко К. Організація роботи з обдарованими дітьми // Психолог (Шкільний світ).-2004.-№ 37.-с.12-17.
  7. Савустьяненко Т Управління творчою самореалізацією учнів// Біологія і хімія в школі.-2005.-№ 3.-с.47-49.
  8. Талліна  Ю.С.Предметний тиждень біології в школі.—Харків: Видавнича група «Основа», 2004.-с.3-7
  9. Ткачук А.О. Посилення мотиваційного компонента творчої діяльності обдарованої дитини // Шкільному психологу (Основа). – 2010. - № 5. – с.2-5.

 

 

 

docx
До підручника
Біологія (профільний рівень) 10 клас (Межжерін С.В., Межжеріна Я.О., Коршевнюк Т.В.)
Додано
10 жовтня 2022
Переглядів
691
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку