Дана програма є наступним кроком після проведення методики з визначення схильності до девіантної поведінки. Розробка розрахована на 5 занять, які проводяться 1 раз на тиждень. Може бути організована як класна година або ж як тренінг безпосередньо з психологом. Як варіант, може бути комбінована класна година спільно з психологом.
СОЦІАЛЬНО-ПЕРЕТВОРЮВАЛЬНА ПРОГРАМА
«Попередження та корекція девіантної та агресивної поведінки»
Дана програма націлена на глибше пізнання підлітком себе, на розуміння свого місця у світі, на формування адекватної самооцінки, на усвідомлення значення та впливу емоцій у житті, на ознайомлення з різними видами поведінки і вибір прийнятних, схвалюваних у суспільстві форм поведінки та способів реагування у напружених ситуаціях, а також на вміння планувати свої дії, своє життя і приймати відповідальність за це.
Мета: профілактика і попередження девіантної та агресивної поведінки у підлітковому віці шляхом формування адекватної самооцінки, вивчення прийнятних способів реагування в складних ситуаціях, прийняття себе і інших.
Завдання:
1. Навчити підлітка контролювати свою агресію та звільнятися від неї у прийнятній формі;
2. Розвивати вміння ефективно спілкуватися та співпрацювати з іншими;
3. Навчити планувати та прогнозувати своє майбутнє;
4. Усвідомлення особистої відповідальності за своє життя.
Учасники: учні 15-17 років.
Перелік методів і форм роботи, які будуть використовуватися під час занять: інформаційні повідомлення, мозковий штурм, рольові ігри, руханки тощо.
Обладнання: бейджики; плакати-заготовки для вправ «Очікування»; маркери; білий папір формату А4 і А2; кольоровий папір; ножиці; клей; кольорові журнали (обладнання відповідно до кількості учнів у групі).
Організація занять: програма розрахована на 5 занять по 45 хвилин кожне. Заняття проводити 1 раз на тиждень.
Прогнозований результат: досягнення позитивних поведінкових змін, усунення агресивних проявів у стосунках, вміння контролювати свої емоції, прояв толерантності під час спілкування.
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
Вправа |
Час |
ЗАНЯТТЯ 1. ЗНАЙОМСТВО |
|
«Знайомство» |
5 хв |
Вправа «Очікування», правила тренінгу |
5 хв, 7 хв |
Вправа: «Мій портрет у променях сонця» |
15 хв |
Підсумки |
5 хв |
ЗАНЯТТЯ 2. ЯК СПРАВИТИСЯ З АГРЕСІЄЮ |
|
Вправа «Привітання» |
4хв |
Вправа: «Асоціації», Інформаційне повідомлення: «Агресія, агресивність» |
3хв, 5 хв |
Вправа: «Я малюю агресію» |
10 хв |
Вправа «Скарбничка порад» |
10 хв |
Підсумки |
5 хв |
ЗАНЯТТЯ 3. ВПЛИВ ЕМОЦІЙ НА СПІЛКУВАННЯ |
|
Привітання |
5хв |
Очікування |
5хв |
Вправа: «Я у гніві» |
8хв |
Вправа «Інтонація» |
7хв |
Вправа «Нападник і той, хто захищається» |
10хв |
Підсумки |
5хв |
ЗАНЯТТЯ 4. РІЗНОВИДИ ПОВЕДІНКИ: ПАСИВНА, АГРЕСИВНА, АСЕРТИВНА |
|
Привітання |
5хв |
Вправа: «Коло знань» |
25хв |
Вправа «Портрет» |
10-15 хв |
Підсумки |
5хв |
ЗАНЯТТЯ 5. ДЕВІАНТНА ПОВЕДІНКА – ШЛЯХИ ПОДОЛАННЯ |
|
Вітання |
5хв |
Колективна бесіда на тему «Що таке здоров’я?» Що ж таке здоров'я? |
7 хв |
Спільна робота з класним колективом |
7 хв |
Групова інтерактивна вправа «Спосіб життя» |
15 хв |
Рольова гра «Симпозіум» |
10хв |
Підсумки |
5хв |
ЗАНЯТТЯ 1
ЗНАЙОМСТВО
Мета: знайомство учасників групи, створення сприятливої атмосфери, налаштування на роботу в рамках теми.
Вправа «Знайомство»
Мета: підвищення самооцінки, формування атмосфери доброзичливості.
Хід вправи: продовжте речення: Мене звати …. Я пишаюся тим, що …
Вправа «Очікування»
Мета: визначення мети заняття.
Хід вправи: малюємо на аркуші гору, а очікування учасників, записані на клейких папірцях, розміщуються біля її підніжжя. Наприкінці тренінгу учасники аналізують, які очікування справдилися, і переносять їх ближче до вершини.
Правила тренінгу
Мета: створення і запис правил, необхідні для ефективної роботи групи.
Хід вправи: для того, щоб нам було зручно працювати, необхідно домовитися: що треба робити і яким бути під час занять, тобто я пропоную створити правила групи. Всі пропозиції обговорюються та записуються. Орієнтовні правила:
Вправа: «Мій портрет у променях сонця»
Мета: розвиток самосвідомості, позитивного самосприйняття.
Хід вправи: на вирізаному з кольорового паперу «сонечку» потрібно написати найкращі сторони свого «Я» (на кожному промінці), а в центрі намалювати автопортрет і написати власне ім’я. Презентувати свої напрацювання.
Обговорення:
- Чи легко було визначити свої сильні сторони?
- Як часто ви звертаєте увагу на свої сильні сторони? Чи більше помічаєте слабкості?
- Чи допомогла вправа вам краще пізнати інших і себе?
Підсумки (5хв)
Аналізуємо наскільки справдилися очікування учасників. Запалюємо свічку і передаємо її по колу, висловлюючи свої враження від заняття та бажаючи один одному чогось гарного, приємного.
ЗАНЯТТЯ 2
ЯК СПРАВИТИСЯ З АГРЕСІЄЮ
Мета: розкриття поняття «агресія», «агресивність», навчання звільнення від негативних емоцій.
Вправа «Привітання»
Мета: підвищення самооцінки, отримання підтримки групи.
Хід вправи: усі стоять у колі, один виходить у центр, називає своє ім’я і те, що він любить чи вміє добре робити. У відповідь усі промовляють: «Ти – молодець!» і піднімають вгору великий палець.
Вправа «Очікування»
Мета: визначення мети заняття.
Хід вправи: очікування записуються на квіточках, які ростуть окремо одна від одної, потім ті, що справдяться утворять квіткове поле.
Вправа: «Асоціації»
Мета: визначення рівня обізнаності учнів з даної теми.
Хід вправи: потрібно назвати асоціації до слова «агресія». Всі асоціації записуються, після чого тренер їх зачитує і подає інформаційне повідомлення.
Інформаційне повідомлення: «Агресія, агресивність»
Мета: розкриття поняття «агресія», «агресивність»
Агреси́вність – риса характеру, що виражається у ворожому ставленні людини до інших людей, до тварин, до навколишнього світу. Агресивними називаються такі дії і таке відношення людини, яке, будучи ворожим, у той же час не викликається будь-якими об'єктивними причинами, не може бути виправдане обставинами, що склалися, або міркуваннями морального або юридичного характеру, зокрема — необхідністю самооборони або захисту інших людей.
У перекладі з латинської мови «агресія» означає «напад». В даний час термін «агресія» вживається надзвичайно широко. Цей феномен пов'язують і з негативними емоціями (наприклад, гнівом), і з негативними мотивами (наприклад, прагненням нашкодити), а також з негативними установками (наприклад, расовими упередженнями) і руйнівними діями.
У психології під агресією розуміють тенденцію (прагнення), яка виявляється в реальному поводженні або фантазуванні, з метою підпорядкувати собі інших або домінувати над ними.
Метою агресії може бути як власне спричинення страждання (шкоди) жертви (ворожа агресія), так і використання агресії як засобу досягнення іншої мети (інструментальна агресія). Агресія буває спрямована на зовнішні об'єкти (людей або предмети) або на себе (тіло або особу). Особливу небезпеку для суспільства представляє агресія, спрямована на інших людей.
Не дивлячись на те, що термін «агресія» зазвичай вживається для позначення руйнівних намірів, його поширюють і на більш позитивні прояви, наприклад активність, що породжуються честолюбством. Подібні дії позначають як самоствердження, щоб підкреслити, що вони спонукаються неворожою мотивацією. Вони виявляються у формі конкуренції, прагнення до досягнень, іронії, спортивних змаганнях і т.д.
Агресія – це будь-яка поведінка, що містить погрозу чи завдає шкоди іншим.
Наше життя сповнене агресії:
- У шкільному дворі старшокласник перестріває молодшого школяра і вимагає в нього гроші.
- Портфель нової учениці діти перекидають у класі з парти на парту, не даючи їй можливості мати своє робоче місце та заприятелювати з кимсь із дітей.
- Батько сварить і б’є сина за неуспішність у школі.
- Кіно герой кремсає тіло жертви, яка стікає кров’ю.
У психологічній науці агресія розглядається, як модель поведінки. На думку А. Басса агресію можна описати, використовуючи три основні шкали: фізична агресія – вербальна; активна агресія – пасивна; пряма агресія – непряма. Їх комбінації діють у вісьмох можливих категоріях, у рамках яких і відбувається більшість агресивних дій. Поглянемо на таблицю «Види агресії»
Види агресії
(Підлітки б’ють ногами людину, що лежить на асфальті).
(Старшокласники закладають петарди в туалеті початкової школи).
(Учні оголошують бойкот однокласникові відмінникові).
(Учні відмовляються виконувати розпорядження класного керівника при прибиранні шкільної території).
(Учень насміхається і принижує ученицю, яка говорить іншою мовою, ніж більшість дітей).
(Дівчина зводить наклеп на однокласницю).
(Група дівчаток поширює плітки про свою однокласницю).
(Учні класу знають, хто зробив шкоду, утім, мовчать, коли вчитель несправедливо обвинувачує їхнього однокласника).
Найбільш ж звичними проявами агресії вважаються конфліктність, лихослів'я, тиск, примус, сексуальне оцінювання, загрози або застосування фізичної сили. Приховані форми агресії виражаються у відході від контактів, бездіяльності з метою нашкодити комусь, заподіянні шкоди собі і самогубство.
У змістовному плані провідними ознаками агресивної поведінки можна вважати такі його прояви, як:
- виражене прагнення до домінування над людьми та використання їх у своїх цілях;
- тенденцію до руйнування;
- спрямованість на заподіяння шкоди оточуючим людям;
- схильність до насильства (заподіяння болю).
Узагальнюючи всі перераховані ознаки, можна говорити про те, що агресивна поведінка особистості має на увазі будь-які дії з вираженим мотивом домінування. А насильство (фізичне, сексуальнее, емоційне) є самим серйозним проявом і небажаним наслідком агресивної поведінки.
Для приборкання насильства будь-яке суспільство змушене приймати спеціальні заходи. Найбільш ефективними з них слід визнати національні традиції та групові ритуали (ігри, свята, обряди), що дозволяють конкретної особистості інтегрувати свій агресивний потенціал і виражати його соціально-прийнятними способами. Величезне значення має також присутність в суспільстві достатньої кількості позитивних прикладів, наприклад національних героїв або життєствердних кумирів.
Вправа: «Я малюю агресію»
Мета: налаштування на роботу; звільнення від негативних емоцій.
Хід вправи: намалюйте «агресію» так, як ви її уявляєте.
Обговорення:
- Які ваші враження від виконання вправи?
- Чи можна її використовувати в повсякденному житті?
Вправа «Скарбничка порад»
Мета: навчання звільнення від негативних емоцій.
Хід вправи: об’єднуємо учасників у 3 групи і пропонуємо розробити рекомендації для звільнення від агресії. Презентація напрацювань. Роздатковий матеріал «Поради звільнення від агресії» надається кожному учасникові.
Підсумки (5хв)
Просимо учасників проаналізувати свої очікування і по черзі висловитися, справдилися вони (повною мірою, частково), не справдилися чи виявилися недоречними.
ЗАНЯТТЯ 3
ВПЛИВ ЕМОЦІЙ НА СПІЛКУВАННЯ
Мета: розвиток навичок самоконтролю; підкреслення значення емоцій під час спілкування; формування комунікативних навичок.
Привітання
Мета: створення атмосфери зацікавленості та доброзичливості.
Хід вправи: узяти будь-яку свою річ і від її імені розповісти щось про себе, тобто «Моя річ знає про мене….»
Очікування
Мета: визначення мети заняття.
Хід вправи: очікування записуються на пташках, які літають навколо дерева, намальованого на аркуші паперу, а під кінець тренінгу «сідають» чи «не сідають» на нього.
Вправа: «Я у гніві»
Мета: розвиток навичок самоконтролю.
Хід вправи: необхідно пригадати ситуацію, коли ви були не просто злими, а розгніваними; відчуйте свій гнів; покажіть його за допомогою міміки і погляньте на себе у дзеркало.
Обговорення:
- Які фізичні характеристики супроводжують вираження гніву?
- Який вигляд зі сторони має розгнівана людина?
- Чи приємно спілкувати з розгніваною людиною?
- Розгнівана людина адекватно оцінює ситуацію?
Вправа «Інтонація»
Мета: підкреслення значення емоцій під час спілкування; формування комунікативних навичок.
Хід вправи: робота у групах по троє осіб. Потрібно вимовити з різною інтонацією одну й ту саму фразу.
Фрази: Принеси мені завтра підручники; Полий квіти в кабінеті; Винеси сміття; Не відволікайся на уроці.
Інтонації: прохання, вимога, побажання.
Обговорення:
- З якою інтонацією найлегше було вимовити фразу?
- Що ви відчували, коли вам наказували?
- Що ви відчували, коли до вас зверталися у формі прохання або побажання?
Висновок: інтонація голосу має велике значення під час спілкування, вона забарвлює зміст сказаного. Позитивні емоції сприяють ефективному спілкуванню, прохання і побажання спонукають до доброзичливості, на відмінну від наказу та вимог.
Вправа «Нападник і той, хто захищається»
Мета: розвиток комунікативних навичок;
Хід вправи: спілкування відбувається в парах. Учасники ведуть діалог. «Нападник» говорить своєму партнерові, як той має поводитися, сварить і критикує його. «Той, хто захищається», виправдовується при цьому обоє мають витримувати свою роль. Через 3 хвилин ролі міняються.
Обговорення:
- Як ви почувалися в обох ролях?
- Чи відчували ви гнів або приниження, коли були в ролі «того, хто захищається»?
- Ви звинувачували чи карали в ролі «нападника»?
- Як часто в реальному житті буваєте в тій чи іншій ролі?
Підсумки (5хв)
Учасники проговорюють чи справдилися їхні очікування і розміщують пташок на плакаті.
ЗАНЯТТЯ 4
«РІЗНОВИДИ ПОВЕДІНКИ: ПАСИВНА, АГРЕСИВНА, АСЕРТИВНА»
Мета: ознайомлення учасників з різними моделями поведінки, навчання швидко й ефективно самостійно засвоювати й достовірно передавати інформацію.
Вправа «Привітання»
Мета: формування довірливої атмосфери.
Хід вправи: потрібно розповісти про кумедний випадок зі свого життя або те, що найбільше запам’яталося з дитинства.
Очікування
Мета: визначення мети заняття.
Хід вправи: очікування записуються на маленьких сердечках і прикріплюються біля великого «Серця взаєморозуміння».
Вправа: «Коло знань»
Мета: ознайомлення учасників з різними моделями поведінки, навчання швидко й ефективно самостійно засвоювати й достовірно передавати інформацію.
Хід вправи:
Педагог-тренер роздає учасникам три стосики маленьких аркушів різного кольору (у кожному з них позначає мітками Х і О по два аркуша)
Учасники об’єднуються у три групи, за кольором аркуша. Кожна група отримує картку з інформаційними повідомленням, в якому описано певну модель поведінки. Протягом 5хв потрібно вивчити інформацію з картки.
Через 5хв педагог-тренер просить підвестися в кожній групі тих учасників, у кого є аркуші з позначкою Х і перейти (за годинниковою стрілкою) до іншої групи, де потрібно передати свою інформацію з опрацьованої кратки та вислухати інформацію, яку опрацювала ця група. На дане завдання відводиться 5 хв.
Після цього педагог-тренер просить підвестися тих учасників з кожної групи, у кого є аркуш з позначкою О на аркуші і перейти до іншої групи (проти годинникової стрілки), де так само потрібно обмінятися інформацією.
На дане завдання відводиться 5 хв.
Після того як усі групи обмінялися інформацією, педагог-тренер проводить обговорення:
- з якими видами поведінки ви ознайомились у ході виконання вправи?
- які прояви має пасивна поведінка, які її слабкі сторони, а які сильні?
- які прояви має агресивна поведінка, які її слабкі сторони, а які сильні?
- які прояви має асертивна поведінка, які її слабкі сторони, а які сильні?
- чи є люди, які дотримуються в своєму житті тільки одного виду поведінки?
- від чого залежить поведінка людини?
- як ви вважаєте, яку поведінку можна назвати відповідальною поведінкою?
Висновок: у житті ми поводимось по-різному, використовуємо різні моделі поведінки. Важливо знати сильні й слабкі сторони кожної поведінки, враховуючи, до чого призводить така поведінка і використовувати різні моделі поведінки залежно від ситуації. Поводитись відповідально!
Вправа «Портрет»
Учням потрібно розробити спільно психологічний портрет учня, якості якого б попереджали та не дозволяли йому вживати психоактивні речовини. Результати заносяться на дошку у вигляді сонечка.
Підсумки
Пропонуємо продовжити фразу: «На цьому занятті я ….» (усвідомив, що…; дізнався про…)
ЗАНЯТТЯ 5
«ДЕВІАНТНА ПОВЕДІНКА – ШЛЯХИ ПОДОЛАННЯ»
Мета – профілактика девіантної форми поведінки, орієнтація на здоровий спосіб життя, вироблення шляхів попередження та боротьби з негативною поведінкою, усвідомлення відповідальності за власне життя.
Матеріали: ватмани, дошка, олівці, аркуші паперу.
Структура тренінгового заняття
1. Вітання. Повідомлення учням мети зустрічі (обговорити проблеми здоров’я, здорового способу життя, виокремити фактори, які впливають на стан здоров’я та розробити шляхи підвищення рівня здоров’я та гарного самопочуття). (5хв).
2. Колективна бесіда на тему «Що таке здоров’я?» Що ж таке здоров'я? «Здоров'я — це нічого, але все без здоров'я — ніщо». Такий афоризм дійшов до нас ще з давніх часів, і він не потребує коментарів.
«Здоров'я — це стан повного фізичного, духовного та соціального добробуту, а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад». Здорова людина — це така людина, яка життєрадісно й охоче виконує обов'язки, які покладає на неї життя, та повністю реалізує свої фізичні й розумові здібності.
3. Спільна робота з учнівським колективом по виокремленню факторів, які так чи інакше впливають на наше здоров’я та самопочуття.
Наше здоров'я залежить від таких основних чинників:
• спадковості — на 20%;
• рівня медицини — на 10%;
• екології — на 20%;
• способу життя — на 50%.
Спосіб життя — це той чинник здоров'я, який майже ділком залежить від нашої поведінки.(10хв)
4. Групова інтерактивна вправа «Спосіб життя». Кожен учень висловлює свою думку з приводу розділення основного поняття на підвиди (правильний, здоровий та неправильний, нездоровий спосіб життя) та приводить приклади на кожен підвид (алкоголізм, наркоманія, тютюнопаління, токсикоманія та ін.) -(15 хв)
5. Учнів треба підвести до того, що саме він відповідає за своє життя та здоров’я. Але близьке оточення теж відіграє немалу роль, а саме колектив однолітків та друзів.
Проблемні ситуації «Зроби вибір» (20хв).
Групам учнів пропонують ситуацію (ситуації), яку (які) необхідно проаналізувати і запропонувати власний варіант її розв'язання.
Ситуація 1. Твій хлопець приводить тебе в компанію молоді в кафе. За столиком усі палять, ти ніколи не пробувала (не пробував) палити. Але тобі пропонують цигарку як засіб влитися в компанію.
Ситуація 2. Ти збираєшся на дискотеку. Раніше на дискотеках ти завжди почувався (почувалася) ніяково, коли запрошував (запрошувала) дівчину (хлопця) потанцювати. Цього разу твої друзі пропонують тобі «найсильні-ший» рецепт — випити сто грам «для хоробрості». Ти не знаєш, що буде після цих ста грамів. Твоє рішення.
Ситуація 3. Одного разу в шкільному туалеті старший (старша) за віком учень (учениця) запропонував (запропонувала) тобі цигарку. Ти відмовився. Тоді він (вона) почав (почала) насміхатися з тебе, говорячи при цьому, що «ти ще малий» тощо. Ти дуже обурений ще й тому, що поряд стоять важливі для тебе люди, однолітки. Твоя поведінка...
Ситуація 4. Ти разом зі своєю подругою (другом) на дні народження у приятеля. Усі розмовляють, розважаються. Один із товаришів каже, що хорошого настрою недостатньо, і дістає пляшку з горілкою. Він активно починає пропонувати всім випити. Тобі налили чарку. Твоя подруга (друг) просить тебе не пити, а всі навкруги наполягають випити: «Тобі що, слабо? « Як ти поведешся?
6. Рольова гра «Симпозіум» (10хв). Симпозіум — нарада фахівців однієї або кількох країн із певних наукових питань. Учасники повинні уявити, що вони — співробітники науково-дослідних інститутів різних країн, які вивчають вплив наркотичних речовин на здоров'я людини. Учені з'їхалися на симпозіум із метою обміну результатами своїх досліджень.
Дві групи учнів обговорюють результати своїх досліджень із проблеми вживання алкоголю та наркотиків. Після закінчення обговорення кожна з груп протягом трьох хвилин презентує свою роботу.
7. Завершення тренінгової програми.
Доречно завершити заняття уривком чи невеличким оповіданням на тему поганої поведінки.
Владей собой среди толпы смятенной,
Тебя клянущей за смятенье всех,
Верь сам в себя, наперекор вселенной,
И маловерным отпусти их грех.
Пусть лгут лжецы, не снисходи до них.
Умей прощать и не кажись, прощая,
Великодушней и мудрей других.
Умей мечтать, не став рабом мечтанья,
И мыслить, мысли не обожествив.
Равно встречай успех и поруганье,
Не забывая, что их голос лжив.
Умей принудить сердце, нервы, тело
Тебе служить, когда в твоей груди
Уже давно все пусто, все сгорело,
И только Воля говорит: «Иди!»
Останься прост, беседуя с царями,
Останься честен, говоря с толпой.
Будь прям и тверд с врагами и с друзьями,
Пусть все, в свой час, считаются с тобой.
Наполни смыслом каждое мгновенье,
Часов и дней неумолимый бег, -
Тогда весь мир ты примешь, как владенье,
Тогда, мой сын, ты будешь Человек!