Дистанційне навчання на уроках географії у школі
"Людина народжується на світ не для того,
щоб зникнути безвісною пилинкою,
людина народжується, щоб лишити по
собі слід вічний".
В. Сухомлинський
Гаслом Всесвітнього дня Вчителя у 2020 році «Вчителі: лідерство в період кризи, переосмислення майбутнього». (5) Основні слова 2020 року це « світосприйняття», «усвідомленість», «співчування», «життєстійкість» тому, що ми живемо у період пандемії і певних обмежень. Особливо ці зміни торкнулися освіти- ми навчилися працювати дистанційно
Дистанційне навчання – це сукупність сучасних технологій, що забезпечують доставку інформації в інтерактивному режимі за допомогою використання ІКТ (інформаційно-комунікаційних технологій) від тих, хто навчає, до тих, хто навчається. Основними принципами дистанційного навчання є інтерактивна взаємодія у процесі роботи, надання здобувачам освіти можливості самостійного освоєння досліджуваного матеріалу, а також консультаційний супровід у процесі дослідницької діяльності. Дає змогу навчатися на відстані, за допомогою диспутів експертів із кількох країн, за відсутності викладача. Основну роль у здійсненні дистанційного навчання відіграють сучасні інформаційні технології. (1)
Мета дистанційного навчання – надання освітніх послуг шляхом застосування в навчанні сучасних інформаційно-комунікаційних технологій за певними освітніми або освітньо-кваліфікаційними рівнями. (4)
Умови дистанційного навчання змушують нас шукати нові підходи та методи при підготовці до уроків з географії. Щоб допомогти здобувачам освіти краще запам’ятати матеріал використовую різноманітні інтерактивні сервіси з географії. При проведенні онлайн-уроків з географії використовують дані сервіси, які подобаються здобувачам освіти! Сервіси Google Meet, Zoom. Для кращого вивчення країн світу використовую Earthcam.com – це портал зібраних колекція вебкамер встановлених у всіх містах світу. А головна мета — формування привабливості країни як для зовнішнього, так і внутрішнього туризму.
Seterra Online – одна з найбільш захоплюючих та популярних географічних вікторин у світі. Дану програму застосовую для закріплення матеріалу, а саме після вивчення розділів: «Країни Європи», «Країни Азії», «Країни Америки». Під час гри можна у цікавий спосіб перевірити знання здобувачів освіти.
Завдання поділені за частинами світу. Наприклад, візьмемо країни Європи. Тут показується сама карта, є значки, потрібно натискати на них і шукати об’єкт, який вказаний угорі. Програма відліковує час, тому потрібно максимально швидко знайти той чи інший об’єкт. (рис. 1)
Рис. 1 Програма Seterra
Підчас узагальнення та систематизації знань з теми «Італія» здобувачам освіти даю такі завдання на 5 хвилин знайти великі міста Італії. (рис. 2)
Рис. 2 Італія Рис. 3 контрольна робота
Підчас контрольної роботи з теми Європа здобувачі знаходять країни - це дає ефективний результат, бо ще раз закріплюють країни і їхні столиці (рис. 3). Здобувачі освіти бачать, наскільки відсотків правильно він пройшов завдання й за скільки хвилин.
Ethermap – достатньо новий інструмент, який можна використовувати для створення онлайн-карт. За допомогою Ethermap ми створюємо карти якоїсь країни, або план місцевості свого міста.
Дану програму я використовую на уроках підчас вивчення різних країн світу . Наприклад ми використали підчас теми: «Велика Британія», де здобувачі освіти на носили на карту столицю країни і магістраль.(рис 4)
Рис. 4 Велика Британія
Атлас пазлів National Geographic. Кожна з колекцій пазлів є онлайн-картою континенту або країни. Тут дуже багато цікавих карт та неймовірних історій! Можна використати з здобувачами освіти на узагальнення та систематизацію знань. Використовуються добірки різних онлайн-ресурсів з готовими презентаціями та відео для полегшення опрацювання тем.
Для заохочення і додаткових балів під час практичного дослідження я використовую відеофільм, як змінився розвиток туризму і, відповідно, економіки в Австралії після фільму “Володар перснів”. Здебільшого здобувачі освіти дивляться відомі фільми, і їх можна використовувати, щоби запитувати їх, у якій країні було знято, які фрагменти були використані.
Наприклад. У фільмі “Аватар” – у якій країні знайшли такі природні об’єкти і взяли їх за основу? Або де знімали “Джуманджі”, що взяли за основу? Чи правда, що на тих територіях саме такий клімат, чи правильно відобразили природу? Де здебільшого працюють герої, у якій сфері вони зайняті? Здобувачі освіти дивляться фільм, я вказую, на що треба звернути увагу з географічного боку, і даю їм за це 1 бал та фіксую це спеціальною печаткою. Я їх мотиву. Я розумію, що один бал не зіграє ролі. Тобто, якщо дитина знає на 9 балів, то додати їй бал за те, що вона виконала додаткову роботу, вона зацікавлена в тому, щоби щось дізнатися, –люблять виконувати саме такі завдання.
(2) Функції дистанційного навчання поділяють:
Викладач: веде облік успішності й публікує в Інтернеті журналі оцінок;
пересилає електронною поштою навчальні матеріали, заголовки для практичних робіт;
надає копії програмованих електронних засобів навчання (диски), які мають допуск і гриф Міністерства освіти і науки України;
проводить дистанційне тестування;
отримує роботи в середовищі обміну файлами (по електронній пошті, на сайті закладу);
Здобувач освіти: переглядає оцінки, розклад вивчення розділів програми і параграфів з теми, навчальні матеріали;
Встановлює, інсталює навчальні електронні засоби з предмету на домашній комп’ютер;
здає виконані домашні завдання, практичні роботи й тести через електронну пошту або сайт;
бере участь у форумах з пропущених тем.
За умови дистанційного навчання активна роль викладача не зменшується, оскільки він має визначити рівень знань здобувача, та прийняти рішення щодо коригування програми навчання з тим, щоб домогтися найкращого засвоєння пройденого матеріалу.(3)
Модернізація освіти дозволяє розширити звичні межі способу передачі і отримання інформації в освітньому процесі, при цьому зберігаючи всі цілісні компоненти. Варто відзначити позитивні сторони даного процесу: можливість вивчати матеріал в індивідуальному темпі, свобода і гнучкість у виборі курсів і факультативів, доступність навчання незалежно від тимчасового і географічного положення, швидкість здійснення зворотного зв’язку між викладачем і здобувачем освіти, соціальне рівноправність, можливість творчого самовираження, а також сприятливі умови для самостійного отримання знань.
До негативних сторін, як правило, відносять відсутність реального контакту, наявність постійного доступу до комп’ютера та Інтернету, відсутність лабораторних і практичних занять, а також відсутність регулярного контролю за виконанням поставлених завдань. Безсумнівно, отримання знань за допомогою дистанційного навчання є досить корисним і зручним. Можливо, незабаром, дистанційне навчання стане доповненням до традиційного, але повністю замінити звичний процес отримання знань не зможе.
Використана література