стаття."Формування ключових компетентностей на уроках польської мови"

Про матеріал
Матеріал для виступу на педраді або методичному об'єднані для вчителів польської мови. "Формування ключових компетентностей на уроках польської мови"
Перегляд файлу

1

 

Мельник Оксана Сергіївна,

вчитель польської мови Бальковецького НВК

Формування ключових компетентностей на уроках польської мови

Сьогодні школа має готувати не лише носія знань, але й творчу особистість, яка здатна використовувати здобуті знання для конкурентоспроможної діяльності у будь-якій сфері суспільного життя, тобто формувати компетентну особистість. Тому на сучасному етапі реформування освіти постає питання щодо організації процесу навчання з точки зору компетентнісного підходу.

Актуальність даного питання визначається потребами сучасного освітнього процесу й основними програмними документами загальноосвітньої школи, які зумовлюють роботу над подальшим удосконаленням системи вивчення польської мови, пошук шляхів формування й розвитку ключових компетентностей.

Як зазначено в програмі з іноземної мови, головна мета навчання іноземної мови у закладах загальної середньої освіти полягає у формуванні в учнів комунікативної компетенції, базою для якої є комунікативні уміння, сформовані на основі мовних знань і навичок. Розвиток комунікативної компетенції залежить від соціокультурних і соціолінгвістичних знань, умінь і навичок, які забезпечують входження особистості в інший соціум і сприяють її соціалізації в новому для неї суспільстві.

Наприклад, ІКТ, що застосовую на уроках польської мови, дозволяють поєднати теорію з практикою, текстовий і наочний матеріал, графічні засоби, відеозображення, мовний і музичний супровід, створити уявлення реального оточення, спілкування. Вони забезпечують активну (вербальну і невербальну) діяльність школярів, гнучкість і варіювання тренувальних вправ і видів контролю, актуалізують пізнавальну діяльність і розвивають критичне та творче мислення, розширюють можливості здобуття, осмислення й презентації інформації, надають змогу моделювати комунікативні ситуації, загалом робити уроки привабливими, цікавими для дітей.

Використовуючи комп’ютер, проводжу уроки-презентації, уроки-дослідження, віртуальні екскурсії, що допомагають відвідати музеї, міста Польщі, уроки-проекти (учні готують власні проекти уроку із застосуванням комп’ютера, що дозволяє їм закріпити й поглибити знання).

З метою формування комунікативної компетенції школярів використовую на уроках такі засоби ІКТ:

  • бібліотеки електронної наочності й бази даних;
  • методичні матеріали на електронних носіях (розробки уроків, методичні рекомендації з навчання аспектів мови і видів мовної діяльності, тести);
  • інтернет-ресурси;
  • комбіновані електронні засоби навчання (збірки вправ і розвивальних ігор);
  • навчально-методичні програмні засоби для супроводу уроків (демонстраційні матеріали, презентації, проекти, комп’ютерні розробки уроків і т. ін.), створені для конкретного уроку.

Систематично застосовую інтерактивну технологію, бо вважаю, що на уроках учитель має не просто дати багаж знань, а сформувати життєву компетентність як самоздатність особистості до оптимальних дій, що базуються на знаннях, досвіді, цінностях здобутих завдяки навчанню; дана технологія передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблем, ефективно сприяє формуванню вмінь і навичок, створенню атмосфери співробітництва та взаємодії.

Під час уроків впроваджую такі види навчальної діяльності, як розучування та відтворення пісень і віршів «Niedziela będzie dla nas» «Zoo», «Panie Janie» та ін.

Це навчає учнів різним видам невербальної поведінки (мови тіла, жестів, міміки тощо), які дозволяють школярам краще виражати свої емоції.

Застосовую і прийоми ігрової технології, такі, як використання фантастичного продовження: «Я отримала листа від Вінні, але деякі літери змило дощем! Допоможіть мені прочитати!» (вправа на підстановку пропущених літер), «Злови помилку» – вправа, в якій навмисно допущено помилку, а діти повинні знайти її. Стимулюють учнів до навчання і такі дидактичні ігри, як «Біла ворона», в якій треба знайти зайве слово, яке не відповідає темі, «Знайди пару» – школярі шукають слово, що відповідає зображеному на картці.

Починаючи з п’ятого класу, діти знайомляться з такими формами роботи, як «Асоціативний кущ», «Сенкан», «Ажурна пилка». Невід’ємною складовою роботи є робота в групах, парах, призначення учнів-консультантів для роботи зі школярами, які мають труднощі.

Найчастіше на початку уроку в 6-7 класах проводжу мовну зарядку з елементами гри. Це допомагає зацікавити дітей і створити умови для активної діяльності. Наприклад, це може бути завдання такого типу:

  • описати запропонований малюнок;
  • намалювати картину за розповіддю вчителя;
  • закінчити речення;
  • придумати розповідь за опорними фразами;
  • закінчити чи продовжити розповідь.

Застосування таких вправ на уроці розвиває монологічне та діалогічне мовлення учнів, допомагає засвоїти лексичний та граматичний матеріал, служить засобом перевірки розуміння почутого та прочитаного.

В старших класах використовую різні методи та прийоми, наприклад, «Велике коло», «Дебати», дидактичні ігри, алгоритми мислення, блокову систему, лінгвістичні розповіді. Урок організовую як індивідуально, так і в постійних та у змінних групах. При цьому одна група матеріал вивчає, а друга відпрацьовує. Спостереження будую за допомогою зведеної таблиці.

Рольові ігри на уроках в середній ланці дозволяють мені ефективно використовувати «надлишкову» активність учнів, спрямовуючи її в корисне русло, а також формують навички взаємодії з іншими школярами, вміння чітко формулювати й обґрунтовувати свою точку зору, вести конструктивну дискусію і знаходити компромісні варіанти рішень.

Найбільш ефективними, на мою думку, є такі ігри:

  • «Упізнай героя за описом» (діти діляться на команди, кожна команда придумує розповідь про всім відомого героя, інша команда повинна упізнати героя за описом);
  • рольова гра «Wywiad z współczesnymi gwiazdami»;
  • ділова гра «Sprzedawca i klient» (учні діляться на пари, один виконує роль продавця, інший – покупця; покупець повинен поставити запитання, застосовуючи «Ile to kostuje»);
  • ділова гра «Czas na spotkanie» (кожен школяр отримує сторінку з щоденника, в якій розписаний розпорядок дня; задача дітей, ретельно ознайомившись зі своїм розкладом на день, знайти двом учням час для зустрічі);
  •  «Покажи» (школярі за допомогою міміки показують значення слова).

Не менш важливим для формування комунікативної компетенції дітей є виконання домашніх завдань. З цією метою пропоную учням розробити казки, фантастичні оповідання за навчальними темами; чайнворди, кросворди тощо; тематичні збірники цікавих фактів; збірники анотацій до статей на вибрану тему; учбові комікси; плакати-опорні сигнали; вірші; тематичні журнали; презентації.

Для розвитку творчості та підвищення інтересу до вивчення англійської мови шляхом розвитку внутрішньої мотивації використовую на своїх уроках метод проектів.

Зрозуміло, що проект – це вид творчої діяльності школярів, який включає їхній досвід, уяву, знання. Головна ідея проекту – навчання дітей через їхню дослідницьку діяльність. Кінцевим продуктом може бути альбом, журнал, постер, презентації. Проект цінний тим, що під час його виконання учні вчаться самостійно опановувати знання, отримують досвід пізнавальної й навчальної діяльності. У навчанні англійській мові метод проектів надає змогу школярам застосовувати мову в ситуаціях повсякденного життя, що, безумовно, сприяє кращому засвоєнню та закріпленню знань, розвитку їхніх творчих здібностей.

doc
Додано
5 вересня 2021
Переглядів
1008
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку