Стаття на тему: "Народознавчий матеріал в контексті творів української художньої літератури"

Про матеріал
Авторська стаття на тему: "Народознавчий матеріал в контексті творів української художньої літератури".
Перегляд файлу

З. Присяжнюк H.I. Особливосчј роботи в класах-комплскгах з малою HaTi0BHI0BaHicTk). М(УГОДИ'ПЙ рскомсндацй. — К.: 13MM, 1996. —

33с.

4.                 Савченко О.Я. Дидактика початковот школи: IJiJxpyt1HDTk для imageстудснлјв педатйчних факультхутјв. — К.: Тенсза, 1999. — 368 с.

5.                 Савченко О.Я.Сучасннй урок у гшчаткових класах: imageдля вчитсля. — К.: “MapicTl)-S", 1997. — 256 с.

6.                 Савченко О.Я. Вдосконалеппя навчально-виховного процесу в малокомплеКТШТХ школах. / 1Ћдна школа.- 1995.-NQ5.-c.4-6,

7.                 TeBAiH Б.Урок у малокомплектийй image школа YkpaiHH. 35(107). - 2004. С.8-1 1.

8.                 Трушнсвська ГБ.image

груп / / Початкова школа. — 1995. — NQ 8. — С. 12-13.

imageЛеся Савостейко

с. Уличне Дрогобицъкого району

НАРОДОЗНАВЧИЙ МАТЕРИЛ В КОНТЕКСТ ТВОИВ imageimageХУДОЖНЬО\ ЛПЕРАТУРИimage

image

У cmammi народознавчий Mamepia.n в auicmi творт украГнськог беруться до уваги imageтвори ХИ — початтсу ХХ не завжДи у cymHicmb певного народознавчого елементу у meopi одного пись.менншса та iHmepnpemyembcM цей же елемент у aemopiB наступних

image

В статье анализируется материал народоведа в imageсодержании произведений украинской литературы, берутся к вниманию литературные произведения Х1 Х — начшпа ХХ веха, взятые не всегда в хронологической последовательности. Освещается сущность определенного элемента народоведа в imageпроизведении одного писателя и интерпретируется этот элемент у авторов следующего Десятилетия.

imageслова: народознавство, image символ, звичай, обряд.

Твори, що    у статя входять у програми школи з      однак, у Пщручниках       елемснти TBopiB не анаМзуються. Але     народознавчого      через

                        rrpH3MY xyÅ0>K11ix                              yt111f1M EliananaTH 06P51J(H Ta image

image

                        3YMOBAiOC,                                  1110061WMJ1.

napoJkY 'rpnnranoro Macy I-IR    cnoc06i Jlyxomro-rrpaKTHt1b10ro OCBOCUHR CBiTY, (l)0PMi cyc11iAb110i         Ta

CBiTocnp111i11HTT$1 AIOJtV111V1 11cpBicH0T'0 J10RAaconoro cycninrcrna,

               Bmqa,acui B cucmcr•vli           [6,389]. AiTcpaTypaimage

06pa311icTb, slKa qactro nocsrracTLca npnp0AH, a a T10B'qaavra eMOUiÜHiCTb image

imageimageimageimageimageimageCAOBa. TaK, y r10BicTi M.Kor-(106HHcbKoro nTifli image3a6yrux npeAKiB" aBTop p03KpHBae qwraqaM imageimagelipo 3AHX AyxiB. Ai0ÅH Bipf1Tb y BOPOXOK, gap0ÄiiB, Hequc•ry CHAY. CaMe TOMY B 110BicTi 3'HBMIOTbCS1 Il(e3HHR, HRBKa i Hyraicrep, BiAbMa XHMa Ta M0Abd)ap K)pa. BOHR iCHYiOTb nopyq 3 AIOÅbMH, AK 11kOCb 3BW-1He i ap03YMine, image-rpmvfa}0HH IYLIYAiB y nocTiMHiä 'rpHB03i. Bo HRBKa MO>Ke 3ry6HTH B Aici, SIKLUO Ha A0110Mory He npHüÄe Hyraic-rep, 1110 e „cMepT10 HHBOK: 3AOBHTb i p03Aepe". t-lyraäcrep (AiCOBHä tiOAOBiK) — (bar-åTaCTH%-1HHÜ AervfOHonoriHHHü 06pa3, CBOCYO 110BeÅiHK010 HaraÅ,ye AiCOBHKa. 30BHi Lte

imageBHCOKUÜ, 110KpHTHü imageBOAOCCflM (a60 image B 6ine) HOAOBiK. qyraäcrep — I-ke 3aKARTa qaKAYHaMH AIOÅHHa. XapqycTbcq MaBKaMH. AK)Äeiä He gat-linae, craBHTbcq      HVIX m06p03HT-1A%B0 [5, 2251. BiÅbMa XHMa MOXe 3p06HTH imagexyA06i, a K)pa — aa111K0ÅHTH AIOÅHHi CBOiMH qapaMH. Ane, 11106 imageB 1.1HX YMOBax, 3HaAH 6e3Ait1 pi3H0MaHiTHHX BOPO%iHb 'ra aaMOBMHb. 3ax011A10Bana KOA106HHCbK01'O i np06neMa peniriiHnx BipyBaHb >KHTeniB Kapnær. Y KOXHOMY 06pqÄ, onncæ-10MY KOAi06HHCbKHM, t-1H'rat1 cnocmepirae TiCHe nepermeriHHH XPHCTHHHCTBa era fl3HHHHLkTBa. CBSITKYOHH Pi3ÅB0, IBaH „KRxaB FlanarHi >KUBHM BOI'OHb        Beqepi", cereAHB ciH0 Ha ceriA 'ra „PHKaB I-rpm TiM, KOPOBa, 6AeSIB BiBLkeiO Ta pxaB KOHeM, a6H Benacsl xyA06a", a 110TiM 3BepTaBc51 i3 imageganp01neHHAM Ha Beqepyo BCix 3AHX CHA npHP0ÅH.

imageBiA06paxeH0 cBiT01'Af1Å YKpaiHcbKoro Hapozv i y „CAOBi imageo nomcy IropeBiM". I-leii TBip poar10BiAae npo HeBÅaAnvi imageH0Brop0Å-ciBepcbKoro KHS13fl Iropsr a 6paTaMH Ha 110M)BLIiB• image110HMHaCTbCS1 „CAOBO" 3 Toro, 1110 0110BiJtar-1 npo noÄi10 1185 poKY xapawrepnayc cniB11,f1 6iAbLU AaBHix traciB Bosma. Bill' imageBHHBMCTbCS1, KOAH CKnaJ(aB CBOi TBOPH, „p03TiKaBcf1 image

про древу, вовком по 3cMAi, сизим орлом хмари“ imageможна вважати, що згаданс дерсво с дсрсвом »киття, аджс у TBOPi руситй назнвають ссбс онуками Даждьбога, а у словнику cHMB0AiB читасмо, тцо „н)щлунним тсми imageдерева у слов'янськ1тх image с Бояновс „мислсннс дсрсво" [4,431.

ПрозаТк украТнсъкоТ змалъовук)ЧИ побут укра;нського народу i з

ним обряди та звича\, розкривас погляди на стосунки. Зображупочи 0kpeMi картини побуту,

imageimageimageimage      110BicTi „Маруся“ письменник знайомить водночас з деякими моральними принципами народу. Так, зображуючи портрет письменник п{дкреслюе, що „сорочечка на тоненька, сама пряла i рукава сама вишивала... [2,411. Бачимо не    вигляд Mapyci, а й водночас зображуення    народного одягу. Народ ставився до вишиванок як до Вишиванки передавалися з    в      з роду в береглися як pei\ikBii. У знайшли image елементи         обряду. Змальовуючи розваги молодих час   на якому познайомилися Маруся й Василь,  письменник наголошуе на ckpoMHocTi та image обох. При цьому виявляеться також imageшанобливе ставлення парубка до image сво;х геро7в письменник доводить, що саме така стосунки, Ta.ki почуття в image украТнського нарољт е етичною нормою. Важлива роль у житгевих взаеминах молодих людей надаеться такому        елементу як хустка — символ перехош в   стан, символ BipHocTi в koxaHHi. При cBaTaHHi перев'язувала хустиною руку парубка. Це згоду на замВюкя [1,317]. У

„Сватання на                            героТня твору Уляна

„Ходила, мамо, на базар... та купила на голуби та на kBiTkH.

А оце, бач, так на Ti що по п'ятникам заробляла, так та от i купила платок.

image

Лучиться от у мене i хустка. Рушники е, хустки не image було, тепер йому на хустку, а як вийш так буду

    сама пов'язуватись",        коли мати                                   що

image

imageтреба 0tIikYBaT11 cTapocTiB BiJ( багатого 'га дурного

Стецька, image стйвас сумну      „Хусгочка ж моя шовковая"image

                                У                       BikII icnyrgaB добрий звичай: коли козаки

внрушали у з image у похт, то кожна image давала наречсному хустину як символ BipHocTi у koxaHHi. У Тараса Григоровича Шевченка читасмо: Дарувала шиту шовком хустнну, Щоб згадував на         У творах Т.Шевчснка символ хустки     часто. ГероТня драми „Назар Стодоля" Галя,   батька, який xoTiB видати imageза нелюба, бере з собою хустку. Показуючи Ha3apoBi, з говорить: „Що, хороша? Я сама вишивала i      на шовк сама заробляла". В поезй „У    не гуляла" зображено       коли image    готуючись до одруження з         чумаком-сиротою, „на шовк

заробляла, та хустину вишивала", уявляючи c06i, як здивуе людей гарною хусткою. Але сталося image парубок 3axBopiB у „привезли його i3 Дону на B03i додому", i вже „На новому xpecTi ыстку BiTep p03BiBae". Хустка на

xpecTi — символ

BiH0k е важливим елементом одягу. Це символ щастя,      влади, Сонця, В YkpaiHi   мали солярну симво„'бку.      у BiHkY з сонцем, котре сходить.        та     також були символами сонця, що пов'язано з         i добра. На свято 1вана Купала      кидали     у      щоб image про свою долю, свого судженого [4, 25-26]. О. Кобилянська в   „У    рано         копала“ малюе розлогу картину Купальського ритуалу, коли imageз голови i3 image якими пристроялися сього вечора, на блискучу вош“ i чекали, що з ними буде. При цьому вони image як готувалися до цьош

image

Гей, на 1вана, гей, на Купала,

image

                                          Поплинь,                 по

                                          Красна                         шукала,

Поплинь халу, де живе милий.

                                          Цв?гки збирала,                вила,

Повлив водою, водою його пустила,

                                          Серце                забрав з собою [З, 252].

          Текст                   image наскћьки ссрйозним було

ставлення             до цього ритуалу.

В художн[х творах знайшли в народному     форми вулндя",        с слемснтом сюжету у

imageНазар Стдоля" Т.Г.Шевчснка, в творах М.Кропивницького imageй м.старицъкого. Так, у TBOPi Кропивницького Дай ссрцю волю, заведе в неволю“ image звичай обирати „бсрсзу", парубка, який буде старшим на й всчорницях протяом року.

у AiTepaTypi знайшов погляд украТнського на зрадџ. У „Ой не ходи, Грицю, та й на зображено, як справедливая“ протягом трьох готувала а в середу дала випити зраднику. На докори MaTepi вона

image

„Ой, мати, мати, жалю немае: Нехай же Гриценько двох не кохае". У незвичайна сила почут15в закоханих пов'язуеться з     героТв. цим досягаеться гострий осуд зради,    До такого висновку        i       твори, в основу яких покладено сюжет названо; вище балади. М. Старицький у „Ой не ходи, Грицю, та й на вчинок      тлумачить iHa1<II-re, Hi>k народний TBip: готуе отруту для Гриця i для себе, щоб померти разом i в такий    не розлучатись. Наша сучасниця AiHa Костенко дае свое тлумачення вчинку Mapyci Чурай. З Ti однойменного роману у можна зробити висновок, що image не мала HaMipy помститися. Не людям, не на    а сонцю, що „як жива icT0Ta едина“

Mapyci, вона image „Не помста це була, не людина спроста ближнього не вб'е. Я не трутла. Те прокляте

imageBiH випив сам. Воно було мое“. AiHa Костенко спонукае до нових p03AYMiB.

Таким чином, якщо на уроках

                              елементи                        TBopiB,          то буде

обряди та звичаТ нарољт, з'ясовуватимуть народознавчого Ma'TepiaAY у

imageтворах, глибше сприймајочи 3MicT image TBopiB, тим самим       залучення        до активного вивчення icTopii таimage

1.   Воропай Л. Звнчат натнотх) народу, Етнотра(1йчний нарис. -- К

                      1993.-С. 317.                                                                                               image

2.   Квћ•ка-0снов'янснко Г.Ф. Тв.: У 6-ти т. К., 1957. -- Т. 1. С.41

                                         З. Кобнкянст,кп О. ТУвори у 5-ти т. -- К., 1963, — 'Г.З. — С.252.            image

4.          Потапснко 0.l., Дмитренко М.К., Потапенко ГЛ. та Пт. Словник c,HMB0AiB. — К., 1997. С. 43.

5.          Укра{нська минувшина. — К., 1993. -- С.225.

6.          image снциклопедичний словник. — К., 1986. -- С. 389

image Галина Дмитришин imageм. НовиЙ Розтл image

ПРАВОВЕ ВИХОВАННЯ ШКОЛЯРIВ ЯК ЕЛЕМЕНТ

ГРОМАДЯНСЬКОЈ ОСВОИ У ПОЧАТКОВIЙ ШКОт

imageimageimageПравове ВИХОваННЯ tuk0JHpiB як еламент громадянсько( oceimu. Автор наголошуе, що оск[пьк-и початкова школа е imageз перших ланок у формуваннј image та дитини, то саме в npoueci проведення pi3Hux форм навчально( та виховног роботи image i правове ВИХОВаННЯ Дитини ял громадянина УкраГни.

Правовое воспитание школьников как элемент гражданского обрдзования. Автор говорит, поскольку начальная школа является одним из первых звеньев при формировании мировоззрения и самосознания ребеюса, то в процессе проведения раз-пичных форм учебной и воспитательной работы и происходит правовое воспитание ребенка, как гражданина Украины.

imageслова: громадянсыса ocBima, права, свобода, image обов'язуси.image

imageгромадянськоТ     у навчально-виховн ий процес мас на MeTi сформувати демократична громадянська культура, взаемозв'язку свободою, правами людини та громадською         до компетентно?     у >kWITi    ВажливИМИ imageзавданнями,      в      такоТ       с • сприяти визнанню й забезпеченню у реальному прав

pdf
Додано
24 вересня 2021
Переглядів
299
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку