Стаття "ВИКОРИСТАННЯ НАРОДНИХ ПРИСЛІВ’ЇВ ТА КАЗОК ЯК ПРИКЛАДИ ПРИЙОМІВ ПАТРІОТИЗМУ НА УРОКАХ ФІЗИКИ"

Про матеріал
Сучасна фізика, крім наукового,має важливе соціокультурне значення. Вона стала невід’ємною складовою культури високотехнологічного інформаційного суспільства. Фундаментальний характер фізичного знання як філософії науки та методології природознавства, теоретичної основи сучасної техніки і виробничих технологій визначає освітнє, світоглядне та виховне значення шкільного курсу фізики як навчального предмету.
Перегляд файлу

   Кравченко В.В.

вчитель фізики та астрономії

м.Покровськ

ЗОШ № 8

 

ВИКОРИСТАННЯ НАРОДНИХ ПРИСЛІВЇВ ТА КАЗОК ЯК ПРИКЛАДИ ПРИЙОМІВ ПАТРІОТИЗМУ НА УРОКАХ ФІЗИКИ
 

 

Сучасна фізика, крім наукового,має важливе соціокультурне значення. Вона стала невід’ємною складовою культури високотехнологічного інформаційного суспільства. Фундаментальний характер фізичного знання як філософії науки та методології природознавства, теоретичної основи сучасної техніки і виробничих технологій визначає освітнє, світоглядне та виховне значення шкільного курсу фізики як навчального предмету[1,с.3].

Сьогодні фізику не можна розглядати лише як об’єктивне пізнання природи, яке не взаємодіє з людиною. Оновлення змісту фізичної освіти слід розглядати як процес формування освітньо-пізнавальних , патріотичних якостей учнів, виховання національної свідомості,поглиблення знань про свій народ, його наукові та культурні традиції. Програма з фізики спроможна  виховати в учнів такі гуманістичні риси: людяність, доброзичливість, національна самопошана й гордість, бережливість, шляхетність

Фізика має великі виховні можливості українознавчого аспекту. На уроках та позакласних заходах треба використовувати різні форми й методи для реалізації  національно-патріотичного виховання. Найперше, рекомендуємо  на уроці використовувати цікаві розповіді про  епізоди з життя та діяльності видатних українських учених та винахідників (наприклад,про Івана Земанчика, Михайла Остроградського, Михайла Авенаріуса та ін.), використання уривків з творів, казок, прислів’їв, загадок, поезій; пояснення їх з фізичної точки зору, складання та розв’язування задач з українознавчим змістом.

Двадцять перше століття диктує нові підходи  до освіти, на перший план виходять особистісно-орієнтовані технології. У центрі такої освіти – особистість дитини з її саморозвитком, самопізнанням, самореалізацією, самовихованням. І тут на допомогу вчителю фізики приходять література, музика,мистецтво.

У багатьох своїх творах В.Сухомлинський радив учителям,батькам брати в користування усе цінне, створене етнопедагогікою та підтримувати традиції  виховання дітей, які століттями діяли в українських родинах. Педагог широко використовував казки, оповіді,приказки  та прислів’я у повсякденній вчительській роботі, у своїх  творах показував їх доцільність у духовному зростанні учнівської молоді[2,с.5].

Беручи до уваги  поради Василя Сухомлинського учителям щодо використання на уроках всього цінного,що створила народна педагогіка ,я використовую на уроках народні казки, прислів’я, поезію , пов’язані з фізикою.

Клас

Тема уроку

Елементи уроку

Приклади

7

«Механічна робота. Одиниці роботи».

Епіграф

 

 

Мета : виховувати у дітей любов до Батьківщини і громадянства,ставлення до людей і обов’язку перед ними.

 

«Робота мучить,зате годує й учить».

«Куй залізо, поки гаряче».

«Ненагріте залізо не зігнеш».

«Час на часу не стоїть».

«Час не віл, його не налигаєш!»

 

 

7,9

«Сила та одиниці сили. Графічне зображення сил».

Мотивація навчальної діяльності

Відомо,що в російській байці Крилова Лебідь,Рак і Щука посунути хуру так і не змогли,а от в українській народній казці Дід, Баба,їхня Онука і ще три тварини: Кіт,Собака та Мишеня – із ріпкою впоралися. Чому?

А народні прислів’я говорять:

«Вода і камінь точить».

 «Колос повний до землі гнеться,а пустий угору пнеться».

« Яблуко від яблуні недалеко падає».

 

7,8

«Сприйняття звуку людиною. Вплив звуків на живі організми».

Мотивація навчальної діяльності

«Стояла я і слухала весну,

Весна мені багато говорила,

Співала пісню дзвінку,голосну,

То знов таємно-тихо шепотіла.

Вона мені співала про любов,

Про молодощі,радощі,надії,

Вона мені переспівала знов

Те,що давно мені співали мрії…..»

                                                               Леся Українка

Можна запитати: «Як ви розумієте слова Лесі Українки?»

Або обговорити наступні прислів’я :

 « Як гукнеться, так і відгукнеться».

«Чує дзвін, та не знає де він».

 

7,8

«Розв’язування задач та вправ на закон Архімеда».

Актуалізація опорних знань

Поясніть фізичний зміст українських народних приказок:

«Вийде,як сокира із води».

«Канув,як камінь у воду».

«Правда,як масло,завжди наверх спливає».

 

8-9

«Електричний струм у газах»

Мотивація навчальної діяльності

Розкрити фізичну суть народних прислів’їв:

«У грозу парасолька не захистить».

« Блискавка ударяє у високе дерево».

«Гроза застала в полі – сідай на землю».

«Від грози у воді не сховаєшся».

 

Отже, ефективність формування патріотизму на уроках фізики підвищується в процесі вивчення фізики в українознавчому аспекті. Тому звернення до народної творчості при вихованні патріотичності є досить логічним та дієвим. Саме народна творчість, у якій сконцентрований увесь широкий діапазон виявів духовної української нації, може стати джерелом формування патріотичної свідомості особистості.

ЛІТЕРАТУРА.

 

  1. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 10-11 класи. Фізика./Київ,2010.-с.3-4.
  2. Сухомлинський В.О.Серце віддаю дітям. Київ,1974р.
  3. Попова О.А. Живлюще джерело: Кращі прислів’я та приказки українського народу/О.А.Попова. - Донецьк,2008.

 

docx
Додано
30 листопада 2020
Переглядів
640
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку