Стаття "Впровадження елементів здоров’язберігаючих технологій на уроках фізики"

Про матеріал
У своїй праці я розглядаю науку фізику, як дисципліну, що не тільки має пізнавальне, наукове значення, а є основою для здоров’язбереження людини. Впродовж курсу учні знайомляться з проведенням дослідів, як одною з форм наочності, і неодноразово використовують технічні засоби. Для створення умов безпеки діяльності на уроках фізики, а також і в повсякденному житті, я формую в учнів основи здорового способу життя.
Перегляд файлу

Анотація

В.В. Кравченко Впровадження елементів здоровязберігаючих технологій на уроках фізики

У своїй праці я розглядаю науку фізику, як дисципліну, що не тільки має пізнавальне, наукове значення, а є основою для здоров’язбереження людини. Впродовж курсу учні знайомляться з проведенням дослідів, як одною з форм наочності, і неодноразово використовують технічні засоби. Для створення умов безпеки діяльності на уроках фізики, а також і в повсякденному житті, я формую в учнів основи здорового способу життя.

 

Аннотация
В.В. Кравченко Внедрение здоровьесберегающих технологий на уроках физики
В своей работе я рассматриваю науку физику как дисциплину, не только имеет познавательное, научное значение, а является основой для здоровья сбережения человека. В течение курса учащиеся знакомятся с проведением опытов, как одной из форм наглядности, и неоднократно используют технические средства. Для создания условий безопасности деятельности на уроках физики, а также и в повседневной жизни, я формирую у учащихся основы здорового образа жизни.

 

Abstract
V. V. Kravchenko  the Implementation of health technologies in physics lessons
In my work I consider the science of physics as a discipline has not only a cognitive, scientific value, and is the basis for the health of person. During the course students get acquainted with conducting the experiments, as a form of clarity, and repeatedly use technical means. To create conditions of security activities in physics lessons but also in daily life, I build students ' foundations of a healthy lifestyle.

 

 

 

Впровадження елеметнів здоров’язберегаючих  технологій на уроках фізики.

В.В.Кравченко,вчитель фізики

Білицької ЗОШ І-ІІІ ст.№8

Добропільської міської ради

ВСТУП

У школі фізика розглядається як один з предметів, що виконують не тільки пізнавальну, але також розвиваючу і виховну функції. Цей предмет містить потужний потенціал з розвитку мислення, формуванню світогляду, розкриття цілісної картини світу через основні закони і принципи природи, вихованню естетичного почуття, а також по формуванню здорового способу життя учнів.

 

 

Основна форма освітнього процесу - це урок, і тому, яким він буде, залежить безпосередньо від вчителя. Дотримання всіх факторів, що впливають як на здоров'я дитини, так і на формування культури здоров'я, дозволяє створити сприятливий емоційний настрій для успішної діяльності.

Одним із основних у навчанні є принцип наочності. Дотримання його під час навчання фізики в середній школі полегшує засвоєння учнями навчального матеріалу, сприяє формуванню у школярів наукових уявлень про фізичні явища та процеси, забезпечує міцні та глибокі знання. Але під час уроку не завжди можна демонструвати натуральні об’єкти та явища. Деякі явища чи речовини шкідливі для здоров’я (випаровування ртуті, радіоактивні речовини); деякі об’єкти мають занадто великі(космічний корабель,шлюзи) або дуже малі (молекула,кристалічна гратка)розміри. Тому увага до питань здоров’я школярів суттєво зросла.

В останнє десятиріччя чітко спостерігають такі фактори, які впливають на стан здоров’я учнів: зростання навчального навантаження, вільний час діти все частіше проводять за переглядом фільмів та комп’ютерними іграми. Усе це призводить до гіподинамії, порушення постави й зору.

На уроках фізики питанню збереження здоров'я приділяється достатня увага. Важливо, щоб діти замислювалися про своє здоров'я не тому, що до цього закликає вчитель або дитина відчуває нездужання, а діти повинні прийти до цього внутрішнім переконанням, розуміння необхідності берегти здоров'я і чому це так важливо. Зміст уроків фізики відкриває широкі можливості для здоров’я збереження,  дозволяє формувати зацікавленість учнів у збереженні здоров'я. Здоров’язберегаючі технології не є чимось невідомим, таємним або чудодійним.

З власної практики можна навести наступні приклади деяких уроків на яких можна розглянути питання про шкоду куріння.

7 клас - дифузія, 8 клас - Атмосферний тиск і навколишнє середовище.

Реалізуючи завдання здоров’збереження школярів, можна запропонувати такі задачі з фізики для учнів 7-11-х класів:

  1. Яка людина краще бачить під водою: далекозора, короткозора чи з нормальним зором?(Короткозора, тому що у воді її зір нормалізується або вона стає далекозорою, оскільки показник заломлення води стає більший, ніж у повітря, і наближено дорівнює показнику заломлення речовини ока.)
  2. Прилипання мокрого снігу до дротів ліній електропередачі може призвести до їх обриву,що створить небезпеку для життя. Чи можна швидко позбутися прилиплого снігу?( Можна,пропустивши короткочасно по дротах сильний струм,щоб  розплавити сніг.)
  3. Чим пояснити вдих і видих повітря людиною?(У ті проміжки часу,коли об’єм грудної клітки під дією особливих грудних м’язів збільшується, у легенях створюється область зниженого тиску й атмосферне повітря через ніс і рот проникає до легенів(вдих).І навпаки, за зменшення об’єму грудної клітки тиск повітря у легенях зростає внаслідок стискання й відбувається видих.)
  4. У сумці,що охоплює кожен суглоб нашого організму, тиск менший від атмосферного. Яке це має значення для нас?(Під впливом надлишку атмосферного тиску кістки суглоба міцно прилягають одна до одної, тому він здатен витримувати значні навантаження.)
  5. Яке значення для організму людини має потовиділення?(За його рахунок відбувається охолодження організму,тому що під час випаровування рідини її температура знижується.)
  6. У цеху заводу завжди має бути свіже повітря. Де потрібно встановити витяжний вентилятор:ближче до підлоги чи до стелі ,якщо в цеху можливе скупчення водяної пари,аміаку та хлору? Чи доцільно відкривати квартирки,якщо за вікнами холодно і йде дощ?(Витяжний вентилятор встановлюють залежно від густини речовини,що виділяється;для пари і аміаку - ближче до стелі,для хлору  - ближче до підлоги. Квартирки відкривати доцільно:тиск пари в цеху завжди більший(температура вища),тому він виходитиме,і повітря стане сухішим.)

При вивченні теми «Механічний рух», вирішуються так звані «транспортні задачі».

 1. Час реакції водія на виниклу небезпеку становить в середньому 0,8 с. Який шлях пройде за цей час автобус, якщо швидкість його була 54 км / год? (12м).

2.Успеет водій почати гальмування, якщо на відстані 4 метрів від нього на дорогу несподівано вибіг пішохід? Швидкість машини 36 км / ч, час реакції водія 1 секунда. (Ні, тому що швидкість машини 10 м / с).

3. Яке призначення ременів безпеки в легкових автомашинах?

Рішення таких завдань переконує хлопців в необхідності знання і виконання правил дорожнього руху.

 При вивчення теми «Електромагнітне поле» необхідно сформулювати правила електромагнітної безпеки:

1. Необхідно стежити за тим, щоб діти перебували на достатній відстані від працюючих електропобутових приладів.

2. Включайте мікрохвильову піч на кухні, коли сім'я ще не зібралася за столом, і не стійте від неї на відстані ближче, ніж 1 метр.

3. Працюйте на комп'ютері по 30 хв, з 10 хвилинними перервами.

4. Відсуньте комп'ютер від ліжка, на якій ви спите

5. Не зберігайте телефони в кишенях сорочок, брюк.

6. Ніколи не залишайте телевізор у кімнаті, з якої пішли, особливо в спальні.

7. Якщо навіть на годину встаєте з-за комп'ютера, вимикайте його.

При вивченні теми «Теплові явища», можна скласти з учнями інструкції з безпеки на кухні. Навчальні ігри допомагають зробити процес навчання цікавим і творчим, матеріал, який спирається на життєвий досвід, легше засвоюється, а отримані знання використовуються на практиці.

 

Питання здоровязбереження, розглядаються у всіх темах курсу фізики, все це дозволяє, спираючись на основні закони природи і досягнення науки і техніки, формувати культуру здоров'я і здорового способу життя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛІТЕРАТУРА

  1. Ващенко О.Готовність вчителя до використання здоровязберігаючих

технологій у навчально-виховному процесі/О.Ващенко,С. Свириденко//Здоров’я та фізична культура.

  1. Матохнюк Е.Х.Фізика у запитаннях і відповідях(інтегрований курс) / Е.Х.Матохнюк,В.В.Гудзь .-Тернопіль:Мандрівець,2003
  2. Юрченко А.Задачі з біофізичним змістом / А.Юрченко //Фізика та астрономія та астрономія в школі.-К.:MARCH-A,2005.-№4.
  3. Гігієнічні та соціально-психологічні аспекти моніторингу здоров’я школярів: Матеріали науково-практичної конференції.-Х.ІОЗДП АМНУ,2006.-226с.
  4. Смирнов Н.К. Здоров'язберігаючих освітні технології в роботі вчителя і школи. - М .: АРТІ, 2003. -272 с.
docx
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
Додано
30 листопада 2020
Переглядів
469
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку