Свято
«Андріївські вечорниці»
Маслова Лариса Григорівна
вчитель початкових класів
Запорізької гімназії №60
МЕТА. Ознайомлення та включення в практику сьогодення традицій святкування минулих поколінь українців. Сприяти відродженню славних народних традицій. Розвивати творчі здібності кожної дитини. Виховувати любов і повагу до традицій та обрядів рідної України.
ОБЛАДНАННЯ. Лави, килимки, рушники, стіл накрито скатертиною, макет печі, давній глиняний посуд, рогач, кочерга, вареники, калита.
ХІД СВЯТА
Ведуча. Закінчилась у полі вся робота.
Земля чекає вже весняної пори.
А в хлопців та дівчат своя турбота,
Бо потяглися довгі зимові вечори.
Сьогодні ми з вами в українському селі минулого століття. 13 грудня одне з великих та улюблених свят – день святого Андрія Первозванного або, як у народі називають, свято Калити. Народні традиції міцно переплилися з релігійними та отак і дійшли до наших днів. Вечір напередодні молодь святкувала як « андріївські вечорниці ». Обов’язково пекли калиту – цю найвеличнішу ознаку свята.
Старші дівчата в цей вечір ворожили на заміжжя: чи скоро їх віддадуть та яким буде майбутній чоловік. Примічали і якою буде погода.
Сьогодні й ми з вами повернемо трохи в минуле, щоб відчути красу та поезію древніх обрядів. Давайте ж завітаємо до однієї з українських хат, де на нас вже чекає гостинна господиня.
Дівчата. Добрий вечір, господине! А чи можна до вас на вечорниці?
Господиня. Заходьте, дівчаточка до мене. Сідайте.
Поспішайте, дівчатонька, все приготувати,
Бо вже пора вечорниці всім нам починати.
Ось наліпим вареників – біленьких, смачненьких,
Та й запросимо до нас в гості хлопчиків гарненьких.
Щоби вони разом з нами гарно погуляли.
Андріївські вечорниці з нами святкували, танцями стрічали.
( Дівчата танцюють танок під музику « Родина » )
1 дівчина. Ой, там щось грюкнуло!
Госп. Та це вам почулося, дівчатка!
( Дівчата ідуть за двері й приводять хлопця )
2 дів. Ви бачите, хотів нам двері зав’язати, щоб ми вийти не змогли.
1 дів. А, так це ти хотів нам шкоди наробити? ( Хоче вхопити за вухо ).
2 дів. Давайте покараємо його!
1 дів. А як, як? Що ж йому придумати?
2 дів. ( Заносить відро з водою ). Давайте кинемо його у воду.
Хлопець. Дівчатонька, змилуйтесь! Я ж тільки пожартувати хотів, а як відпустите, веселих хлопців повну хату приведу.
1 дів. От як відгадаєш наші загадки – відпустимо, а як ні, то вкинемо у воду. Так і знай!
Хлопець. Здаюсь, загадуйте!
2 дів. Поле не міряне, вівці не лічені, пастух рогатий. Що це?
Хлоп. Небо, зорі та місяць!
3 дів. А ну бо таку: скорчиться в кішку – розтягнеться в доріжку. Цю - точно не відгадаєш.
Хлоп. Як би не так. Це ж мотузка!
4 дів. А спробуй-но мою відгадати. Складеш – клин, розкладеш – гриб. Ну, відгадуй!
Хлоп. ( Падає на коліна ). Здаюсь! Дівчатонька, голубоньки, відпустіть. А я вам хлопців приведу!
1 дів. А правда, приведеш?
Хлоп. Чесне слово, приведу. А хоч забожусь. Тільки відпустіть!
1 дів. Дивись, не підводь.
( Хлопець виходить. Господиня закінчила робити калиту.)
Госп. Ось погляньте, дівчатонька, яку я вам калиту виробила. А тепер треба її у піч саджати, щоб випеклась. Але перед тим чарівні слова треба проказати.
Гори, вогонь, ясно. Спечи нам калиту красну,
Щоб ми її кусали і горя не знали!
Та перед тим, як саджати калиту у піч, дорогу до неї скроплюють водою і приказують:
Водиця – студениця, окропи калиті дорогу!
Від печі до стелі – щоб ми всі були веселі!
( Господиня саджає в піч калиту ).
А тепер, цією свяченою водичкою я вас трохи вмию, щоб були такі гарні, як калита!
( Чути нар. пісню « Розпрягайте …» у виконанні хлопців, а потім стукіт ).
1 хлоп. Дівчатка, чи можна до вас?
Госп. Добрий вечір, любі хлопці, просимо до світлиці!
Будемо розпочинати наші вечорниці!
1 хлоп. Добрий вечір вам, з Калитою будьте здорові!
Дівчата. Спасибі, будьте і ви здорові
Госп. Проходьте, сідайте!
1 хлоп. Ага, ага, будьте здорові, як наші корови!
Дів. Що, що? Здрастуйте і ви, коли кращі не прийшли.
1 хлоп. Ой, ти ж, чорнобрива, як кропива.
Госп. Та і язички ж у вас, хлопці. Проходьте вже та сідайте.
4 дів. Такі у вас, хлопці, гострі язички, а давайте позмагаємося: хто кого перебалакає?
2 хлоп. Давайте, давайте. Цур, я починаю. Чи-чи-чи, сорока, а де ти була?
4 дів. Далеко, далеко, аж у Гаврила на току.
2 хлоп. Що ж ти там робила?
4дів. Вуздечку плела.
2 хлоп. Де ж та вуздечка?
4 дів. На коня накинула.
2 хлоп. Де ж той кінь?
4 дів. За ворота пішов.
2 хлоп. Де ж ті ворота?
4 дів. Вода винесла.
2 хлоп. А де ж та вода?
4 дів. Півні випили.
2 хлоп. А де ж ті півні?
4 дів. На гору пішли.
2 хлоп. А де ж та гора?
4 дів. Миші згризли.
2 хлоп. А де миші?
4 дів. Коти з’їли.
2 хлоп. А де ж ті коти?
4 дів. Сидять у вас на печі, їдять собі калачі! Ось так!
1 хлоп. За те, що ви такі, дівчатка, балакучі й нас перемогли, тримайте від нас гостинці.
( Вручає вузлик з подарунками. Наперед до печі, подивитись, як печеться калита виходить дівчина. До неї підходить хлопець).
Хлоп. Здорова була, красунечка, а як тебе звуть?
Дів. Як крупи деруть!
Хлоп. Чи ж можна біля тебе постояти?
Дів. Про мене стій хоч до ранку!
Хлоп. То може і поговорить з тобою вийде?
Дів. Про мене… Говорила покійниця до самої смерті та все хто знає й що?
Хлоп. Та й зубата ж ти. А чого ти на мене сердишся?
Дів. Та чого мені на тебе сердитися?
Хлоп. Хочеш, я тобі щось таке розкажу, таке…Тут такого ніхто зроду не чув
Дів. Ой-ой-ой! Ніхто таки - зроду…А ти звідки знаєш?
Хлоп. Сорока на хвості принесла. Ось слухай!
Йшов Панас, впав у квас,
Перекинув діжку, виломив ніжку.
Узяв підводу, пішов по воду.
Рубав обухом, врубав по вуху.
Повіз продавати, та не винесе з хати.
Прийшла Палажка, наварила бражки.
Старий кінь напився та й омолодився.
Пішов запрягати, Панаса поганяти.
Панас впрягся у віз та й побіг униз.
На горі спіткнувся, на дуб навернувся…
Ой так чи не так, чи то шпак, чи то грак.
Дів. Ото нагородив! Якась нісенітниця!
Хлоп. Ти дивись, вгадала. Так і є – нісенітниця.
Дів. Та давайте краще заспіваємо!
Хлоп. А чом би й ні! Давай, може, « По дорозі жук…».
Госп. А чи знаєте ви, що в цей день дівчата ворожили, щоб дізнатися ім’я хлопця, з яким будеш зустрічатися.
Дів. Ні, не знаємо! Розкажіть, розкажіть!
Госп. Так от. Виходили дівчата на вулицю і питали ім’я першого зустрічного чоловіка. Так і буде звати вашу симпатію.
Хлоп. Поворожіть, поворожіть…От дивлюсь я на вас і думаю: всі дівчата такі гарні, але чого ви всі такі вреднющі?
Дів. Що? Що?
Хлоп. Правду кажуть: від солодкого перця наїсися гіркого перцю!
2 дів. Ото завів. А скільки приказок, прислів’їв придумав народ про красу дівочу, вроду, гарну вдачу. Дівчата, анумо пригадаємо!
4 дів. Гарна дівчина, хоч з лиця води напийся!
1дів. Гарна дівчина, як у лузі калина!
2 дів. Чорнобрива, білолиця, любо, мило подивитись!
Хлоп. Ох уже і хвастухи. А що ви на таке скажете. Ох і гарна господиня, три городи – одна диня!
3 дів. А хай тобі грець! То ти так про наших дівчат думаєш? Та у твоїх словах стільки правди, як у решеті води!
Хлоп. Хлопці та дівчата, не сваріться та помиріться, та краще щось заспіваємо разом!
3 дів. А от і не буду миритися.
Хлоп. І я не буду миритися.
1 хлоп. Та миріться швидше. Гріх на таке велике свято сваритися.
3 дів. Ну, давай помиримось.
Хлоп. Давай! Мир миром, пироги з сиром, варенички в маслі, ми з тобою красні – помиримося!
( Пісня « Калина» .)
1 хлоп. Дівчата, а чи готові вже ваші вареники? Пригощайте вже!
2 дів. Який прудкий! Ми ще в головну гру сьогодні не грали.
Хлоп. То давайте тоді калиту!
Ведуча. Поки дівчата принесуть та підвісять калиту, я вам усім умови гри нагадаю. Хто вкусить і не засміється – тому минеться. А хто буде реготати – того нам писар буде сажею писати. До того ж тільки кусати, руками не чіпати. Всі зрозуміли?
Діти. Зрозуміли! Зрозуміли!
Госп. Ось який гарненький корж. А пахне як ? Так і хочеться вкусити. А писар вже готовий ? А тепер, дівчатка, давайте усі разом скажемо про калиту.
Ой, калита, калита, із чого ти вилита?
Ой я з жита сповита, ой я сонцем налита,
Для красного цвіту, по білому світу!
( Стрічкою підвішують калиту ).
1 хлоп. Нехай спочатку дівчата спробують, а тоді вже ми.
3 дів. Давайте я першою до сонця-калити поїду.
1 хлоп. Тоді маєш коня! ( Вручає коцюбу. Кладе дівчина рогач на коцюбу навхрест ).
3 дів. Яку пісню мені заспіваєте? Давайте хоча б « Грицю, Грицю ».
(Діти співають. Дівчина скаче ).
1 хлоп. Молодець! Тепер сідлай коня.
3 дів. Дозвольте заїхати до хати.
1 хлоп. Заїжджай, але що ти робитимеш в ній?
3 дів. Їду, їду калиту кусати.
Писар. Я буду писати.
3 дів. А я вкушу!
Писар. А я впишу!
1 хлоп. Покосом, покосом та у помийницю носом!
( Дівчина засміялась і писар обмазує її сажею ).
3 дів. Вам смішки, а ви самі спробуйте.
Хлоп. А тепер я поїду калиту кусати! Прошу мені заспівати « Від Києва до Лубен ».
3 дів. Славно відскакав. Не підведи.
Хлоп. Їду, їду калиту кусати.
Писар. Ти хто!
Хлоп. Я – Коцюбенко. А ти хто?
Писар. Я писар. Ти звідки?
Хлоп. З Малої Лепетихи.
Писар. Що хочеш від нас?
Хлоп. Калиту кусати!
П. А як її звати?
Х. Сонячна звати.
П. Коли ніч від нас відійде?
Х. Лишень сонце зійде.
П. Чи зумієш калиту кусати?
Х. І вмію, і знаю, і коником доскакаю.
3дів. Хіба ж це кінь? Це ж шкапа, ледве на ноги зіп’ята . Вислогуба і беззуба.
Х. Діду, діду я на коцюбі їду!
П. А що везеш?
Х. Міх.
П. А що в міху?
Х. Сміх.
3 дів. То засмійся.
Х. Нема чого реготати, якщо хочеш калиту кусати.
Разом. Один, два, три. ( Хлопець підстрибує і кусає калиту ).
Дів. Ого, який молодець! Та і спритний же який!
П. ( Знімає калиту і віддає дівчатам ). Калитники – житники, славно дбайте, сонце красне калиту прославляйте!
4 дів. Калита, калита, солоденька була. Як ми її з’їли – до сонечка полетіли.
Антипко. І я, і я хочу калити!
Ведуча. А чи зможеш загадки відгадати?
Антипко. Зможу! Зможу!
Ведуча. Що у світі найсильніше?
Ант. Вода.
Вед. Вірно. Що у світі найшвидше?
Ант. Світло.
Вед. І це вірна відповідь. А скільки в небі зірок?
Ант. Як у морі піску.
Вед. Ти бачиш. А скільки ж у морі піску?
Ант. Як на Землі трави.
Вед. О, як викрутився. А скільки на Землі трави?
Ант. Як проміння у сонця.
Вед. А скільки проміння у сонця?
Ант. Як думок у людини. ( Пригощають Антипка калитою ). Дякую. А я вашим Андріям гостинців приніс. Але нехай їх виграють. Виходьте наперед. Я зав’яжу вам очі. Гостинці розкладаю по підлозі. А тоді розкручу вас і хто перший їх збере – той і матиме. ( Антипко сам швидко позбирав цукерки ). Ха – ха – ха! Ти бачиш, подумали, що я віддам їм гостинці, от смішні!
Вед. А ну, геть звідсіль, Антипко, якщо не вмієш гратися!
Ант. Ой вам, я більше так не буду. ( Віддає по цукерці хлопцям, а решту ховає ).
Хлопці. Дівчата, а чи готові ваші вареники? Почастуєте нас?
Вед. Перед тим як спробувати вареники, пограймося в гру « Козаки ».
( Ведуча тримає на виделці вареники. Вбігають 2 хлопці і кажуть).
Госп. Зі святом, вас, Андрії, Андріївни та Андрійовичі ! Нехай ніколи не гасне вогонь ваших сердець на добро та радість людям!
Ведуча. Ми гуляли, веселились, усім весело було.
Вечорниці завершились. І, здається, все пройшло.
Ні, так просто не проходить, в серці струночка бринить.
Про Андріїв вечір спогад в нашім серці буде жить.
( Усі співають пісню на мелодію « І в вас, і в нас, хай буде гаразд ».
Нехай ваша хата всім буде багата: і хлібом, і сіллю, й великим добром,
Хорошими дітьми й міцненьким здоров’ям,
І піснею, й сміхом, й сімейним теплом.
Іще вам бажаємо, щоб ви не хворіли,
Душею і серцем були молоді,
До рідного краю любов’ю горіли і користь приносили рідній землі.
І в вас, і в нас хай буде гаразд,
Щоб ви і ми щасливі були!