Дати здобувачам освіти практичні знання, необхідні для вирішення проблем, що виникають у роботі шестерінчастих насосів танавчити їх базо-вим технікам ремонту та обслуговування цих пристроїв. Повторити конструкцію та принцип роботи шестерінчастих насосів, вивчення методів розбирання, ремонту та складання цих насосів.
КЗО "НІКОПОЛЬСЬКИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ" ДОР"
Методична розробка уроку з професії «Слюсар-ремонтник» з предмета «Будова, ремонт та технічне обслуговування промислового устаткування»
«Технологія розбирання, ремонту та складання шестерінчастих насосів»
Росол Ігор Федосійович
м. Нікополь 2023
Мета уроку:
Предметні компетентності: повторити конструкцію та принцип роботи шестерінчастих насосів, вивчення методів розбирання, ремонту та складання цих насосів.
Дати здобувачам освіти практичні знання, необхідні для вирішення проблем, що виникають у роботі шестерінчастих насосів танавчити їх базовим технікам ремонту та обслуговування цих пристроїв.
Ключові компетентності Усвідомлення будови та принципів роботи шестерінчастих насосів. Закріплення навичок виявлення причин та типів несправностей у шестерінчастих насосах. Розуміння технологій ремонту та обслуговування шестерінчастих насосів. Уміння знаходити та усувати несправності, використовуючи знання про ремонт та технологію розбиранняскладання шестерінчастих насосів.
Мотивація: знайти практичне застосування придбаного досвіду під час вивчення теми «Технологія розбирання, ремонту та складання шестерінчастих насосі».
Тип уроку:комбінований
Міжпредметні зв’язки: Матеріалознавство, креслення, допуски та технічні вимірювання, виробниче навчання, охорона праці, математика, фізика.
Обладнання та наочність: комп’ютер, проектор, підручник, дидактичні матеріали, шестеренний насос НШ-10, інструмент
СТРУКТУРА УРОКУ
1. Організаційно-вступна частина уроку.
2. Актуалізація опорних знань здобувачів освіти.
3. Постановка завдань уроку.
4. Пояснення нової теми.
5. Оперативний контроль вивченого на уроці.
6. Закріплення теми уроку.
7. Рефлексія
8. Підсумок уроку:
а) підведення підсумків розглянутих на уроці знань, умінь та навичок
в) оцінювання знань здобувачів освіти.
9. Пояснення домашнього завдання
ХІД УРОКУ
1. Організаційно-вступна частина
Налаштування психологічного настрою здобувачів освіти на продуктивну роботу 1) взаємне вітання;
2) перевірка наявності здобувачів освіти;
3) організація уваги до уроку.
2. Актуалізація та корекція опорних знань здобувачів освіти
Актуалізація мотиваційних резервів шляхом фронтального опитування здобувачів освіти з пройденого раніше матеріалу. Запитання:
1. Доповніть інформацію до рисунка (підписати назву деталей які входять у склад шестеренчатого насоса)
Завдання для здобувачів освіти.
Зразок відповіді
2. Назвати несправності у шестеренчастих насосах
3. Які деталі на вашу думку у шестеренчастих насосах підлягають заміні на нові та які ремонтуються.
3. Постановка завдання уроку
Сьогодні на уроці ми розглянемо технологію розбирання ремота та складаню шестеренчастого насоса. Закріпемо знання та навички по будові і несправностях у шестеренчастих насосів.
4. Пояснення нової теми Умене є питання:
Для того щоб зробити ремонт насоса які необхідно виконати дії?
(здобувачи освіти висловлюють свої думки, після чого викладач підводе підсумок висказувань).
Вступні вправи (можуть поєднуватись із поглибленням або вивченням невеликих порцій нового матеріалу та ознайомлення з правилами, алгоритмами, виконання певних дій).
Успішне виконання ремонту устаткування або машини в значній мірі залежить від того, як було зроблене їхнє розбирання. Операції розбирання – це відповідальні операції, виконуємо за певною технологією для кожного даного агрегату. Для цього Ми звами розробимо алгоритм дій розбирання та складання шестеренчастого насоса
Алгоритм розбирання і складання пластинчатого насоса
1) Прочитати креслення
2) Вивчити внутрішній устрій та способи кріплення окремих деталей, 3) Встановити порядок й способи розбирання.
4) Скласти схему розбирання
За допомогою креслення та рисунка складемо схему послідовністі розбирання та складання шестеренчастого насоса (Додаток).
Зараз розглянемо як ремонтують або відновлюють деталі насоса
На випадок спрацювання розточок корпуса в зоні нагнітання, що є, як правило, наслідком роботи насоса на забрудненому мастилі, ремонт здійснюють розточуванням. При цьому спрацювання усувають збільшенням діаметра розточок при збереженні існуючої міжосьової відстані зубчастих коліс, які замінюють новими - коригованими. Коригування-це зміна профілю зубів у зубчастих колесах, необхідна для відновлення міжосьової відстані, яка в шестеренних насосах може порушуватися внаслідок збільшення радіального зазора між зубами коліс і спрацьованою внутрішньою поверхнею корпуса насоса. При коригуванні коліс збільшують радіуси кола виступів і; западин, до того ж рівно настільки, наскільки зріс радіальний зазор. Кориговані колеса виготовляють за відповідними кресленнями.
Корпус шестеренного насоса можна відновити пластмасовими. композиціями. Для цього розточують отвір9 (рис. 3) так, щоб утворився зазор 2—3 мм, і виготовляють спеціальні вставки З, діаметри яких дорівнюють зовнішнім діаметрам зубчастих коліс. Вставки встановлюють в отвори для підшипників валів насоса і разом з фланцями4 і 1 скріплюють з корпусом 2.
Рис.3. Схема відновлення корпусу шестеренчастого насоса пластмасовими композиціями:1,4 - фланці, 2 - корпус, 3 - вставки, 5 - воронки, 6 - пластмасова композиція, 7 - гвинти,8 - пластилін, 9 - отвір, 10 - втулка
З пластиліну роблять воронки 5, закривають пластиліном 8 отвори всмоктування і нагнітання І заповнюють простір між вставками і корпусом насоса пластмасовою композицією 6, утворюючи втулку 10. Після затверднення пластика викручують центруючі гвинти 7, очищуючи від пластиліну, знімають фланці І і 5 і вилучають приливи пластика. Цим способом відновлюють насоси які працюють - з тиском до 2,5 МПа (25 кгс/см2).
Ремонт шестерень залежить від характеру спрацювання: спрацювання торців зубів усувають шліфуванням, забезпечуючи при цьому взаємну паралельність торців і перпендикулярність їхньої осі обертання з допуском на відхилення 0,015 мм; шестерні зі спрацьованим профілем зубів замінюють новими. Виготовляють їх зі сталі 50 або 40Х з загартуванням при нагріванні СВЧ. У заново виготовлених або відремонтованих шестернях допуски торцевого биття; відхилення від паралельності торців, зовнішнього биття, відносно осі, відхилення від циліндричності й округлості повию» знаходитися в межах 15—20 мкм.
Спрацьовані вали замінюють новими, виготовленими зі сталі 20Х, їх цементують на глибину 1 мм, загартовують до твердості НRС 60—62, а потім шліфують на круглошліфувальному верстаті до шорсткості поверхонь Ra 0,63; поверхні валів під тіла кочення шліфують особливо ретельно (допуск відхилень від округлості й циліндричності — 5—б мкм, шорсткість —Rа 0,16), Спрацьовані торці опорних підшипників і втулок відновлюють шліфуванням. Опорні втулки зі спрацьованими отворами замінюють новими.
Після ремонту або заміни шестерен і підшипників їх складають у комплекти і замірюють довжину кожного комплекту, яка повиннабути на 0,05 мм менше ширини корпуса насоса з метою утворення необхідного торцевого зазору для нормальної роботи зубчастих коліс у складеному насосі. Перед складанням всі деталі насоса промивають у гасові й після просушки на повітрі (протягом 5— 10. хв.) змащують консистентним мастилом. На поверхнях корпуса і фланців усувають забоїни і подряпини. Спрацьовані ущільнення замінюють новими.
Відремонтовані насоси працюють якісно, якщо дотримані встановлені зазори між колесами, корпусом і прокладками. Сумарні зазори між торцями коліс і вкладишами, а також між голівками зубів і сполучуваною з ними внутрішньою поверхнею корпуса встановлюються в межах 0,03— 0,05 мм. Після ремонту лінійкою і щупом перевіряють ці зазори, визначають різницю висот торців зубчастих коліс і торців корпуса насоса, щупом перевіряють також зазори між робочими профілями зубів і між сполучуваними поверхнями зубчастих коліс і корпуса насоса.
При складанні насосів для ущільнення застосовують паперові прокладки, які рекомендується просочувати нітролаком. При складанні насоса без прокладок для ущільнення необхідно ретельно припасувати (шабруванням або іншими способами) сполучувані поверхні деталей, забезпечуючи надійну герметичність з'єднань між корпусом і кришками.
Відремонтовані насоси випробовують на спеціальному стенді з метою виявлення об'ємного ККД, який характеризує якість монтажу насоса (чим точніше виконані сполучувані деталі й менші зазори між ними, тим менші внутрішні витікання в насосі й більше значення об'ємного ККД).
5. Оперативний контроль вивченого на уроці Тестове завдання:
1. Які можуть бути основні причини несправностей у роботі шестерінчастих насосів?
a) Знос шестерень, недостатня кількість мастила, забруднення елементів
b) Перегрів гідравлічної рідини, нестача палива, струси у системі
c) Відсутність електроподачі, низький тиск в системі, стиснення газу
d) Загроза корозії, недоліки програмного забезпечення, змішування рідин
2. Що включає в себе поняття "технологія розбирання, ремонту та складання шестерінчастих насосів"?
a) Інструменти для відкриття насосів, пошук і усунення несправностей, збірка насосу
b) Вивчення принципів роботи насосів, прогнозування несправностей, локалізація проблем
c) Оцінка стану насосів, охолодження механізмів, монтаж деталей
d) Вибір запчастин для насосів, ознайомлення з розмірами деталей, оформлення замовлення
3. Які ключові предметні компетентності важливі при ремонті гідравлічних систем?
a) Ремонтні навички, вміння користуватися інструментами, організаційні здібності
b) Підтримка клієнтів, розвиток технологій, аналіз ринку
c) Навички програмування, робота з електронікою, створення дизайну
d) Мови програмування, робота з базами даних, математичні знання
4. Яка роль усунення несправностей у роботі гідравлічних систем у виробничому процесі?
a) Може збільшити ризик аварійної ситуації
b) Збільшує продуктивність та надійність систем
c) Викликає простої у виробництві
d) Має мінімальний вплив на роботу системи
5. Що включає в себе поняття "ремонт гідравлічних систем"?
a) Ремонт різних типів систем, відновлення функціональності
b) Заміна гідравлічних рідин, чищення трубопроводів
c) Локалізація несправностей, підтримка робочого процесу
d) Оновлення програмного забезпечення, заміна обладнання
6. Які аспекти техніки безпеки важливі при роботі з шестерінчастими насосами та гідравлічним обладнанням?
а) Використання захисного спорядження, вивчення інструкцій, знання основних правил роботи
b) Забезпечення технічного огляду, регулярна підтримка техніки
c) Створення запасних копій даних, регулярні апаратні оновлення
d) Використання програмного забезпечення для контролю безпеки, стеження за віддаленими параметрам
Вірні відповіді:
1. (а) Знос шестерень, недостатня кількість мастила, забруднення елементів
2. (а) Інструменти для відкриття насосів, пошук і усунення несправностей, збірка насосу
3. (а) Ремонтні навички, вміння користуватися інструментами, організаційні здібності
4. (b) Збільшує продуктивність та надійність систем
5. (а) Ремонт різних типів систем, відновлення функціональності
6. (d)Використання захисного спорядження, вивчення інструкцій, знання основних правил роботи
6. Систематизація та узагальнення знань
1) Питання від здобувачів освіти, що було незрозуміло з нового матеріалу.
2) Для того щоб систематизувати свої знання здобуті на уроці продовжимо складати таблицю можливих несправностей НШ насоса доповнемо її спосабами усунення несправностей та поломок деталей насоса. (працюємо з додатком та підручником)
7. Рефлексія
Вправа: Доповніть речення
1) Найцікавішим сьогодні на уроці було ______
2) Сьогодні я зрозумів____________
3) Сьогодні я навчився_________
4) Сьогоднішній урок показав мені ___________
8. Підсумок Викладач
- підводить підсумки уроку коротким оглядом його змісту.
- проводить оцінювання знань здобувачів освіти, які відповідали на уроці, оголошує оцінки.
9. Пояснення домашнього завдання
Сторінки 123 - 124 у підручнику «Ремонт промислового обладнання», автор М. В. Молодик, М. А. Зенкін; Б. Т. Гельберг, Г. Д. Пекеліс «Ремонт промислового устаткування»; Сторінки 146 - 147
Заповнити таблицю можливих несправностей НШ насоса заповнюємо третю колонку таблиці до кінця
Додаток 1
Найменування несправностей насоса |
Можливі причини |
Способи усунення |
Підвищена вібрація насоса
Насос не нагнітає мастило і не розвиває необхідний тиск
Зовнішні течії мастила з насоса по валу
Підвищений шум, підвищена температура корпуса, різкі коливання тиску на виході з насоса
спрацювання корпуса на поверхні розточки в зоні всмоктування
|
1Прослабло кріплення до установчого кронштейну 2 Відхилення від соосності валів насоса і привода.
1 Засмічена всмоктувальна трубка. 2 несправний запобіжний клапан
1Прослаблені гвинти кріплення кришки та корпуса насоса, 2пошкоджений манжет 3 Пошкоджена герметичність магістралі
Попало повітря у магістраль, не достатній рівень мастила у баку, спрацювання підшипників.
є наслідком дії мастила з боку напорної порожнини щестерен, які вершинами зубів притискуються до корпуса з протилежного бокув зоні всмоктування, утворюючи місцеве спрацювання С з надирами
|
1 Підтягнути гвинти та законтрогаїти їх 2 Виставити насос так щоб биття полу муфт не перевищували 0,2 мм
1 Прочистити всмоктувальну трубку; перевірити всмоктувальний фільтр 2 відрегулювати клапан
1 Підтягнути гвинти кріплення кришки та корпуса насоса 2 Замінити манжет 3 Перевірити цілісність ущільнень при необхідності замінити; підтягнути елементи кріплення трубопроводів
1 Добавити мастило в бак ; відключити насос від гідросистеми та прогнати його на холостому ході 2 Розібрати насос і замінити підшипники
1.Ремонт здійснюють розточуванням. При цьому спрацювання усувають збільшенням діаметра розточок при збереженні існуючої міжосьової відстані зубчастих коліс, які замінюють новими - коригованими. 2. Корпус шестеренного насоса можна відновити пластмасовими. композиціями.
|
Спрацювання валів
|
Нерівномірність спрацювання шийок це результат дії різноманітних навантажень у різних напрямках виникненні різних дефектів внаслідок утоми матеріалу.
|
Шлліфуванням шийок валу та торців шестерен Заміна валів на нові або виготовлення за зразком
|