Тема: Ім’я її прославлено в віках – Марія… (аналіз образу головної героїні твору У. Самчука «Марія» )

Про матеріал

Тема: Ім'я її прославлено в віках – Марія

(аналіз образу головної героїні твору У. Самчука «Марія» )

Епіграф:

Я не тому письменник українського народу, що вмію писати.

Я тому письменник, що відчуваю обов'язок перед народом.

Бог вложив у мої руки перо. Хай буде дозволено мені використати його

Для доброго, для потрібного.

Улас Самчук

Мета: ознайомитися із сторінками трагічної повісті життя і творчості У. Самчука, розглянути зміст твору роману «Марія», з'ясувати особливості ідейного навантаження образу Марії , розвивати творчі здібності учнів, спостережливість, на прикладі її життя вчитися просити прощення і прощати інших.

Перегляд файлу

Тема: Ім’я її прославлено в віках – Марія

           (аналіз образу головної героїні твору У. Самчука «Марія» )

Епіграф:

                    Я не тому письменник українського народу, що вмію писати.

                    Я тому письменник, що відчуваю обов’язок перед народом.

                    Бог вложив у мої руки перо. Хай буде дозволено мені використати його

                    Для доброго, для потрібного.

                                                                                                      Улас Самчук

Мета: ознайомитися із сторінками трагічної повісті життя і творчості У. Самчука, розглянути зміст твору роману «Марія», з’ясувати особливості ідейного навантаження образу Марії , розвивати творчі здібності учнів, спостережливість, на прикладі її життя вчитися просити прощення і прощати інших.

Тип: урок позакласного читання з елементами проблемної бесіди, з використанням інтерактивних прийомів.

Обладнання:  роман «Марія», портрет письменника, малюнки учнів, проектор.

 

                                       Хід уроку

І. Вступне слово вчителя.

Не так уже  й  багато на Землі
Тих іскор Божих творчого горіння.
Сяйне одна чи дві на покоління
Метеоритним спалахом в імлі...
Яке блаженство і який то біль —
Людської пристрасті терпке причастя...
Але чи є, скажіть, великим щастям
Творить щедроти у краю рабів ?
Віншують новелістів королі,
У троннім залі — урочисті речі,
Та не тобі. У тебе — хрест предтечі
Лауреатів вільної землі.

Як часто трапляється, що тільки після смерті письменник постає перед наступним поколінням критиків і читачів на весь зріст своєї творчої індивідуальності. Так сталося і з Уласом Самчуком.

І сьогодні ми познайомимося з однією з найяскравіших постатей українства, з людиною, яка зуміла втілити в собі найкращі риси української ментальності — ліризм, поетичність, вразливість серця — і перебороти його найбільші хиби: почуття меншовартості, індивідуалізм.

Ми перегорнемо сторінки трагічної повісті життя і творчості У.Самчука, пройдемось волинськими дорогами письменника, який упродовж усього життя був „у вічному вигнанні", далеко від „Великої України", про яку фанатично мріяв ще з юних літ, відкриємо для себе У. Самчука, знаного і незнаного.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів .

Хто Він? Що робив для рідної землі? Як склалась його доля? Дати відповідь на ці питання дасть нам бібліограф.

                                Бібліографічна довідка

Народився на Волині 20 лютого 1905 р. в знаменитій Дермані, де колись працював друкар Іван Федорович, потім брат Северина Наливайка Дем’ян, поет і книговидавець. Поблизу були Острог, Крем’янець, Почаїв, де складалася своєрідна культурна атмосфера.

Навчався в гімназії у Крем’янці. Юнаком було взято до польського війська, звідки він дезертирував і опинився в Німеччині. Згодом переїжджає у Прагу – найголовніший український еміграційний центр, вступає до Вільного українського університету, спілкується з інтелектуальним цвітом нації.

У роки Великої Вітчизняної війни Улас Самчук приїхав до окупованого Львова, став редактором газети "Волинь".

У повоєнні роки став ініціатором нової літературної організації – Мистецького Управлінського Руху (МУР) 1947 р. переїхав до Торонто і прожив там, працюючи, до кінця своїх днів 9 липня 1987 року.

Творче надбання письменника.

Друкуватися почав рано. Перше оповідання "На старих стежках опублікував" у 1926р. Співпрацював з "Літературно-науковим вісником".

Найвизначнішим творчим досягненням письменника є роман-тетралогія "Волинь" – гімн великому краєві України – Волині, його самобутнім людям, гімн селянській праці, любові до землі.

У 30-х роках вживалися заходи щодо нагородження Уласа Самчука Нобелівською премією за цей роман. Але цього не сталося. Хоча цей твір споріднений з "Селянами" С.Реймонта". "Селянами" О.Бальзака, навіть з "Тихим Доном" М. Шолохова.

Після війни створює трилогію "Ост", "Чого не гоїть вогонь?" "На твердій землі окремої уваги заслуговує публіцистика Уласа Самоука.

«Народився під час війни, виріс під час війни, зрів під час війни. 11 років війни і революції, 15 років вигнання, 14 миру. Польська, німецька, мадярська в’язниці. Тричі нелегальний перехід кордону. Свідок повстання України, Польщі, Чехословаччини, Протекторату, Райхскомісаріату України, Другого Райху, Третього Райху. Свідок їх упадку. Свідок двох найбільших воєн в історії світу. Царі, королі, імператори,президенти, диктатори, Муссоліні, Гітлер, Сталін. Голод 1932- 1933, концентраційні табори… І вічне вигнання…» Так писав про себе У. Самчук напередодні свого 40-річчя.

  • Як Ви думаєте, живши в еміграції, які почуття він відчував до рідного краю?
  • Якою була тематика його творів?

ІІІ . Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Чимало письменників звертались до теми голодомору, адже пережите народом відчувалося у їхніх творах гірким болем. Тему голоду порушували Ю. Клен, Є. Гуцало, В. Барка. Але всі твори були написані значно пізніше роману «Марія», який створено у 1932- 1933 рр. Давайте розглянемо зміст твору, відчуємо трагедію однієї селянської родини як трагедію всієї держави, охарактеризуємо образ Марії, на прикладі її життя будемо вчитися просити прощення і прощати інших.

(Учні записують дату, тему уроку,епіграф уроку, які записані на дошці.)

Роман «Марія» У. Самчука – це твір не тільки яскравого змісту, це роман – самородок, роман – спалах, роман – біль, роман – заклик.

  • Чому так літературознавці називали роман У. Самчука «Марія»?

 

І V. Вивчення нового матеріалу.

Бесіда з учнями

  • Які проблеми порушує автор у творі, яка тема твору?

                   Історико – літературна та статистична довідки

Весна 1933р. була дуже рання, тепла, щедра на красу, щедра і на людську смерть. Точно визначити число жертв голоду важко.

Були села, де загинуло від 5 до 50 відсотків населення. Села вимирали. Голод охопив усю Україну, але небачених розмірів набув на півдні, сході та в центральній України.

Все ж голод не обмежувався Україною. У 1932 — 1933 pp. він охопив й інші регіони Радянського Союзу, переважно Казахстан, райони Дону та Кубані, Північного Кавказу та райони в басейні Волги, деякі райони Західного Сибіру. Якщо вдатися до цифр, то із загальної чисельності сільського населення України загинуло

близько 5 млн. чоловік. Відсоток смертності коливався від 10 до 100 відсотків. Найвищого рівня смертність сягнула в областях, що спеціалізувались на вирощуванні хліба, у Полтавській, Дніпропетровській, Кіровоградській та Одеській. Мінімальний відсоток становив 20—25%. У Вінницькій, Житомирській, Донецькій, Харківській, Київській областях смертність була нижчою — 15 — 20%.

Глибокі дослідження голодомору в Україні розпочалися наприкінці 80-х років, Автори називають різні цифри померлих від голоду, які істотно різняться, — від 7 до 8 млн. осіб.

Нема точного обліку жертв голоду в Україні цих років. І, отже, кількості загиблих

На зламі 1932—1933рр. в Україні збирали небачений врожай — врожай мертвих тіл. Так, це був штучний голодомор, це був страшний злочин, спрямований проти українського народу. Ціна цього злочину оцінюється мільйонами загиблих страшною голодною смертю.

  • Ви звернули увагу на специфічність жанру роману. Що ,на вашу думку, означає поняття хроніка?
  • Що ж тоді роман – хроніка?
  • Яку композицію має роман?
  • Кожна частина розпочинається словами книга. Що це вам нагадує?

(У класі є юна поетеса, яка не залишилась осторонь від подій, які розгорнулися у романі і спробувала власні думки та переживання викласти на папері.)

  • Чи випадково автор обрав ім’я Марія?

                                           Довідка

Марія (перекладається як «противитися», або «гірка») - ім’я, яке з прийняттям християнства стало традиційним в українській культурі. У вузькому значенні ім’я Марія виступає як особистий символ для кожної людини, а в широкому – як «символ покрови для цілого народу». В українській літературі не раз образ матері пов’язувався з іменем Марія. Ім’я Марія вносило у твір щось святе, величне.

 

  • У яких творах і яких письменниках зустрічаємо це ім’я?
  • Давайте задумаємося на скільки глибоко дає значення цього імені

У. Самчук?

Давайте хором зачитаємо перші рядки

(«Коли не рахувати останніх трьох, то Марія зустріла й провела двадцять шість тисяч двісті п’ятдесят вісім днів. Стільки разів сходило для неї сонце, стільки разів переживала насолоду буття, стільки разів бачила або відчувала небо, запах сонячного тепла й землі.»)

  • Чому автор не вказав на роки, а на дні життя?
  • Використовуючи математичну операцію, скажіть скільки років прожила Марія?
  • Коли народилась, що це за рік?

 Так, 1861. Рік селянських надій, викликаних реформою про скасування кріпацтва, надій, що завершились голодомором...

Кажуть, коли народжується дитина, десь на небесах загоряється свічка(зірка), яка гасне, коли закінчується буття цієї людини.

  • Як ви вважаєте, чому Марія згасає, а не помирає?

 

 

Проблемне питання:

  • Чи була душа Марії чистою і світлою? Можливо хтось хоче заперечити?
  • У нас є дві протилежні думки, але, щоб довести істину мусимо пройтися сторінками життя Марії. Чи була Марія щаслива?
  • Чи була Марія щаслива, якби одразу вийшла заміж за Корнія?
  • Який зміст вкладає Марія у слова «щастя наше в повноті існування»?
  • Пригадайте й розкажіть, коли ми вперше зустрічаємо слово «ГОЛОД»,який є провісником страшного лиха?
  • Які епізоди відображають гірку і жахливу правду про голодомор?
  • Опис села – це опис царства зла. Отже, зло торжествує, перемагає?
  • Страх гріха тримав мораль народу, який жив великою мудрістю: людина чинить зло, а Бог карає. Порушення релігійних канонів не веде до добра. Доведіть, що поняття гріха і неминучої спокуси за нього – одна з основ буття української людини?
  • Які страждання випали на долю Марії – матері?
  • Як склалася доля дітей Марії?
  • Рід Марії гине. Чи є роман песимістичним?

V.Рефлексія.

Повернемося до епіграфу уроку, розкривши його зміст ми підведемо підсумки своєї роботи.

Закінчити урок хочу такими словами: « Ненароджені у 33! Прочитайте «Марію»! Чому? Та тому, що наш обов’язок сьогодні – зберегти пам’ять про всіх невинно закатованих , пам’ять про тих, хто недожив, недолюбив, пам’ять про живих і ненароджених. Ніхто не має права забути!!!

VІ. Оцінювання знань учнів.

VІІ. Домашнє завдання.

 Написати твір – роздум на тему: «Образ матері Марії у художній літературі».

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 серпня 2018
Переглядів
1982
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку