Тема: „ Планета захворіла ”

Про матеріал

Мета: поглибити, розширити знання дітей про природу, про вплив людини на природу. Підвести дітей до усвідомлення необхідності її зберігати, примножувати природні багатства, раціонально їх використовувати. Виховувати бережливе господарське ставлення до природи як до рідного дому, бажання зберегти нашу планету Земля для нащадків.

Перегляд файлу

Виховна година

Тема: „ Планета захворіла ”

Мета: поглибити, розширити знання дітей про природу, про вплив людини на природу. Підвести дітей до усвідомлення необхідності її зберігати, примножувати природні багатства, раціонально їх використовувати. Виховувати бережливе господарське ставлення до природи як до рідного дому, бажання зберегти нашу планету Земля для нащадків.

Обладнання: глобус – модель Землі; вислів М. Пришвіна „ Рибі – вода, птиці – повітря, звіру ліси, степи, гори. А людині потрібна  Батьківщина. І охороняти природу - значить, охороняти Батьківщину”, книги про природу, магнітофон.

Хід заняття

Лунає музика.

1 учень:                                    Гарний, милий рідний край!

 Поле, річка, синій гай.

Любо стежкою іти,

тут живемо я і ти.

 

2 учень:                                Гарна, велика країна  моя, 

Є в ній озера, річки і моря,

 гори високі, степи та ліси, -

          скільки багатства і скільки краси!

 

3 учень:        Яка природа! Кращого нема

      як річка й поле, лісом оповиті:

   І кращого нема нічого в світі,

    коли людина творить це сама.

 

 Інтерактивна вправа „Мозкова атака”:

- Що таке природа?

- Як впливає природа на людину?

 Створення „ асоціативного куща ”. Учні беруть у вчителя „ промінчики сонця” та  прикріплюють на дошку:

 Практичний, валеологічний, естетичний, моральний, пізнавальний, духовний.

 Інформаційне повідомлення „ Земля у небезпеці”

На нашій планеті щогодини:

- 2000 т кислотних опадів випадає в північній півкулі;

-1000 осіб помирають від отруєння водою;

- 55 осіб отруюються та гинуть від пестицидів та інших хімічних

речовин;

- 5-6 млн. га продуктивної землі вилучають з господарського користування.

Щохвилини:

- знищуються 50 т родючого ґрунту внаслідок неправильного користування;

- в атмосферу виділяється більше 12 000 т вуглекислого газу.

 Постановка проблеми

- Діти, як ви вважаєте, чи дійсно Земля в небезпеці?

 Звіт екологів.

1–й  еколог:

Планета людей – у небезпеці,  вона захворіла! Вона така беззахисна перед навалою бездумного людського господарювання.  Ми звикли вважати, що природа всесильна, забуваємо про те, що вона вразлива й ніжна.

Природа, в якій нам доводиться жити,  забруднюється. Чи зможуть діти 21 століття слухати спів солов’я, нюхати квіти, бачити зірки, купатися в морі?

2 –й еколог:

Сьогодні  це зло приймає глобальні  масштаби. Інколи чуєш:  „ Людина – цар

природи”. Але хто поставив людину над природою? Сама людина!  Але хто така людина без природи? Уявити собі неважливо... Без повітря, води, співу птахів, пахощів лук, шелесту листя. Все це нам щедро дає природа, а замість цього просить тільки бережливого ставлення до неї.

 Звернення природи до людей.  

Зупиніться, останній є шанс!

Огляніться, благаю я вас!

Все задумано мудро в природі –

Жити всьому в мирі і згоді!

Не ламайте, не знущайтесь,

 не руйнуйте, не губіть...

Пожалійте, приголубте.

 Нагодуйте, оживіть!

Виконання пісні „ Дивлюсь я на небо”

Дивлюсь я на небо,

Та й думку гадаю,

Що ми після себе на світі лишаєм?

Ліси наші в’януть, нема більше рік,

Пташки покидають край рідний навік,

Нечисте повітря, у грунті  нітрати,

І слово „ Чорнобиль” нам страшно згадати,

І щоби на світі не сталось біди, -

Шануймо природу  усюди й завжди.

Виступ еколога:

Повітря, вода і ліс – дуже важливі складові частини природи.  Повітря складається із газів її основні із них, кисень і вуглекислий газ. Візьмемо вуглекислий газ. Коли в повітрі його забагато, то стає важко дихати. А ось кисень люди звуть  життєдайним газом. Вдихаючи повітря, людина вбирає з нього кисень,  повертає із видихом вуглекислий газ. Видихають у повітря вуглекислий газ заводи і фабрики. А скільки тепер  на землі заводів, фабрик.

Ліс – це величезний природний цех, який ковтає вуглекислий  газ, а віддає в повітря чистісінький  кисень. Зникнуть ліси – зміліють річки, згинуть звірі, зміниться клімат. Земля перетвориться на пустелю.

Інтерактивна вправа „Мікрофон”:

- Ліс – великий дім.  А чи замислювались ви, яку користь приносить ліс?

 Виступ захисників лісу:

1.  Гектар лісу протягом року очищує 18 млн. кубічних метрів повітря. До того ж, він, ніби велетенський пилосос збирає з повітря 36 тонн пилу. Тільки одне листяне дерево бук – „ виробляє ”  за годину 1 кг 700 г кисню.  Денна

„ продукція ” цього природного „ кисневого заводу” може задовольнити потреби 64 чоловік.

2.  В народі   кажуть: „ Природа одному- мати, а іншому- мачуха”.

Зникнення  лише одного  виду рослин може спричинити  зникнення від 10 до 30 видів  комах.

Одна велика береза, пошкоджена сокирою,   втрачає  за весну 200 л соку. 20 кг макулатури  рятує 0,4 га  лісу середнього віку.

Кожен день в джунглях під пилою падає  5 млн. дерев. Така  ж сама загроза і в наших Карпатських  лісах. Вирубують  гарні дерев – буки. З них виробляють меблі. Багато лісів знищується пожежами.

Хвилинка фантазування:

Уявіть собі, що трапиться, якщо в лісі не буде дерев?

Виступ еколога:             Рятуймо ліс, і річку .і траву -

Все чим земля красива і багата.

Рятуймо від сокири і вогню.

Від браконьєра і від бюрократа.

 

Виступ любителів чистої води.

1-й учень:         Небезпека нависла і над водним   багатством   Землі

 

Ще назва є, а річки вже немає.

Усохли верби , вижовкли рови,

і дика качка тоскно обминає

рудиментарні залишки багви.

І тільки степ, і  тільки спека, спека,

і очеревин  проблиски скупі,

і той у небі зморений лелека,

і те гніздо  лелече на стовпі.

Куди ти ділась. річечко? Воскресни!

У берегів потріскались вуста.

Барвистих лук не знають твої весни,

і світить спека ребрами моста.

2-й учень

В 1969 році відомий вчений мандрівник Тур Хейердал і його товариші відправились в плавання на човні „ Ра”. Їх шлях лежав через Атлантичний океан. Те, що вони побачили,  вразило їх. Хейердал писав: „Ми переганяли пластикові сосуди,  вироби з нейлону, пусті пляшки, консервні банки. Але особливо в очі кидався мазут.. До самого обрію поверхня  була в чорних плямах мазуту”.

 

- А чи знаєте, ви, що для повного розкладання паперу  треба 2 роки, банки- 90

років, поліетилен розкладається через  200 років, а скло – 1000 років.

3-й учень

З часу тієї подорожі минуло багато років, але забруднення океанів, морів, річок не зменшилося, а навпаки, збільшилося. Від забруднення страждають „жителі” водойм. Відомі випадки, коли морські черепахи  ковтали плаваючи в воді поліетиленові пакети, думаючи, що це медузи, і гинули. А скільки мальків риб гине від забруднення річок, морів, океанів нафтою! А це веде до знищення рибних запасів планети.

Інсценізація вірша „Рак  та риба” ( О. Пархоменко )

Скрутно жити стало рибі;

Стогне риба в синій глибі.

Мовить раку: „ Ох, той люд!

У ріку зливає бруд!

Не вода у нас у річці,

а помиї у капличці!”

Бідна риба ледь не плаче:

„Що робити, брате – раче?”

Рак убрався у броню:

„Я ріку обороню,

 я той люд, - грозився рак, -

як ущипну, буде знак!”

 

Виступ екологів:

1-й еколог.

 В кожній сім’ї кожен день щось викидають. А в рік на кожного жителя міста приходиться ціла тонна сміття. В одній країні підрахували, якщо все сміття зсипати в одну гору, то потрібно майже 3 млн. вантажних машин, щоб цю гору вивезти. Частину сміття люди спалюють, іншу – закопують. І те, і друге – не кращий вихід з цього становища. При спалюванні сміття в повітрі утворюються шкідливі речовини, а коли сміття закопують, знищуються ґрунтові води та грунт.

 А ось ще одне проблемне питання: куди дівати сміття?

( Відповіді учнів)

 2-й еколог

Російський вчений В.В.Докучаєв говорив, що грунт дорожчий за золото. Без золота можна жити, а без грунту – ні.  Земля – це годувальниця.  1 см грунту  створюється за 250-300 років, а 20 см – за 5-6 тис. років.

3-й  еколог

Люди іноді виступають ворогами природи, не задумуючись над тим, що в першу чергу виступають ворогами собі. І тоді трапляється біда. Найстрашніша трапилась навесні 1986 року. Це була Чорнобильська трагедія. Поля і луки, ліси і озера, річки і ставки Чорнобильщини тяжко уражені невидимою чорною хворобою.  Горе заціпило Білорусь і Росію. На забруднених територіях проживає близько 2 млн. осіб. Замертвіло багато водойм, непридатною для вживання стала в них вода.

Читання вірша учнем.

Тату, ти знаєш, чого мені треба?

Чистого дощику з синього неба.

Треба і чути. і бачити літом,

як заливається жайвір над житом,

як підбадьомкують в мідній пшениці

досвітом тихим перепелиці.

Треба щоб в лісі  для лиса і лося

місця живого  хоч трохи знайшлося,

треба ще рибок малих і великих

в чистих – пречистих  озерах і ріках.

Треба, щоб я по морському купанні

не сумнівавсь од мазуту у ванні.

Треба сніданків і треба обідів

тільки. будь ласка, без жодних нуклідів.

Треба виходить не так і багато…

люди, чи важко про все це подбати?!

( О. Пархоменко )

 

Підсумок заняття:

Діти, ми з вами довели, що Земля дійсно  в небезпеці?

 

- Так. Чекати більше не можна. Небезпека екологічної катастрофи нависла над нашою планетою. І людство усвідомило це. В багатьох країнах світу люди вже допомагають природі, чим можуть.

 

- А що можемо зробити ми, щоб зберегти природу?

- Якщо кожен із нас зекономить за чверть 1 зошит, то збережеться 115 га лісу.

- На потреби однієї людини  протягом життя потрібно 400 дерев. Тому ми повинні посадити хоч одне дерево!

- Давайте не будемо забруднювати ріки, відшукаємо забуті джерела і почистимо їх, будемо охороняти мурашники, дотримуватимемось правил  збирання грибів, лікарських рослин.

 

Дорогі діти! При бажанні кожен із вас може знайти час для боротьби за збереження Землі. Подивіться навколо, окиньте зором вулицю чи околицю.

Наведіть порядок, посприяйте їхньому благоустрою. Очистіть річки і водойми, посадіть дерева на пустирі. Розпочніть! А розпочати ніколи не пізно. Земля-

наш дім, і жити нам у ньому.    

Станьмо разом, друзі, за природу,

Все, що нам дано, убережімо.

хай цвіте вона в любу погоду,

Збережімо Все, бо це ж наш дім.

 

Виконання пісні „ Люди світу”

Люди світу, на хвилинку встаньте, ( 2 р. )

Слухайте - ( 2 )

Звучить останній дзвін.

Що ж він нам сьогодні сповіщає? ( 2 )

Б’є тривогу він. ( 2 )

Клич летить ( 2 р. )

По всій планеті,

Закликає чесні всі серця:

Люди світу!

Будьте  завжди пильні.

 Збережімо ми ( 2 р. )

Спільний дім – Земля.

 

- Якщо ти віриш у майбутнє,

В його прийдешність, у життя,

Дзвони у дзвони, кричи людям,

Бо більш не буде вороття!

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 липня 2018
Переглядів
1107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку