Тема " Тиск твердих тіл, рідин і газів"

Про матеріал
Урок узагальнення та систематизацї знань з розділу " Взаємодія тіл. Сила." Матеріал уроку розрахований на повторення та систематизацію знань учнів про тиск твердих тіл, рідин та газів , Архімедову силу , умови плавання тіл. Урок допоможе розвити пізнавальну цікавість учнів, логічне мислення, навички спостережень, навчить експериментувати, технічно мислити, розвивати творчі здібності. Під час уроку у учнів можливо виховувати ерудицію, допитливість, кмітливість,творчу активність, цікавість . Зміст уроку тісно пов'язаний з повсякденним життям, що дозволяє учням відповісти на безліч питань " Чому?" , які виникають у учнів щодня.
Перегляд файлу

ТЕМА :  Тиск твердих тіл, рідин, газів. Сила Архімеда. Плавання тіл.

Цілі:

  • повторити , узагальнити й систематизувати знання учнів про тиск твердих тіл,

рідин та газів , Архімедову силу , умови плавання тіл;

  • розвивати пізнавальну цікавість учнів, логічне мислення, навички спостережень,

навчати експериментувати, технічно мислити, розвивати творчі здібності;

  • виховувати ерудицію, допитливість, кмітливість,творчу активність, цікавість до предмета.

 

Тип уроку : узагальнення та систематизація знань.

 

Обладнання : компютер, проектор, посудини з водою, деревяний брусок, склянки з водою,

                          лінійка, палетка, папір, ластик, свічка, цвях, скляна трубка, підфарбована рідина.

 

                                                                               Фізика – це наука, яка відповідає на питання « чому?»

                                                                                                                                             Річард Фейнман

Хід уроку

І Організаційний момент

     Учитель. Увага! Сьогодні незвичайний урок. Це фізичний турнір між двома командами. Я пропоную вам пірнути в океан знань, де вирує виштовхувальна сила, порядкуює закон Архімеда, і з їхньою допомогою поринути  в безмежний простір  самої природи. Побажаємо один одному успіхів.

  Під час турніру вам будуть нараховані бали, які потім перетворяться в оцінку. Враховується якість відповідей, активність усих членів команд, дотримання дисципліни під час коомандної роботи.

 

 ІІ  Розминка команд

       Експрес – опитування  /  1 бал – 1 питання /

      / Командам по черзі задаються питання . Якщо відповіді немає – відповідає інша команда. /

  1. Фізична величина, що є мірою взаємодії тіл, називається…
  2. Силу позначають латинською буквою …
  3. Одиниця вимірювання сили в системі є…
  4. Площа поверхні позначається…
  5. Одиниця вимірювання площі є …
  6. Тиск позначають …
  7. Одиниця вимірювання тиску є…
  8. Що означає  вираз « Тиск дорівнює 1 Па» ?
  9. Що таке атмосфера ?
  10. З чого вона складається ?
  11. Чи у всих планет є атмосфера ?
  12. Яка сила діє на тіло, занурене в рідину?
  13. Які сили визначають положення тіла у рідині?
  14. Приладом для вимірювання тиску рідини є …
  15. Прилад для вимірювання атмосферного тиску називається…
  16. Яке значення нормального атмосферного тиску?
  17. Що таке осадка судна?
  18. Чи існує Архімедова сила в умовах невагомості ?
  19. Від чого залежить значення сили Архімеда?
  20. Італійський учений, який першим виміряв атмосферний тиск?

 

 

ІІ  Конкурс « Знайди відповідність» / 4 бали  /

  Знайти відповідь на кожне питання. Кожній відповіді відповідає буква слова, яке потрібно відгадати .

  1. Вага тіла масою 2 кг дорівнює….                                     H          →    Х
  2. На тіло масою 9 кг діє сила тяжіння…                             Р =     →    І
  3. Одиниці вимірювання сили…                                           20 Н     →    А
  4. Тиск твердих тіл визначають за формулою…                 Па        →    Д
  5. Значення коефіціента g дорівнює…                                 90 Н     →    Р
  6. Маса тіла вагою 100 Н…                                                  10 кг     →    Е
  7. Одиниці вимірювання тиску…                                        9,8      →    М

             Ключове слово : АРХІМЕД

 

ІІІ Конкурс « Подорож історією фізики»  / 3 бали  /

Учитель. Кожна наука має свою історію , яке потрібно знати. Учасники підготували домашнє завдання –

                    повідомлення про видатних фізикіф та винаходів за темою уроку.

                    1 команда    Архімед ; барометр

                    2 команда    Торрічеллі ; манометр

 

ІV Конкурс  Експериментаторів / 4 бали /

      Учитель: « До фізики має відношення тільки те , що може бути виміряне», - так визначив зміст ціієї

                          науки один відомий фізик.

      Кожному представнику команди необхідно виконати експеримент.

                      1 команда :

                    Визначити виштовхувальну силу, що діє на деревяний брусок, занурений повністю у воду, 

                     використовуючи лише лінійку.

                     2 команда :

                    Визначити тиск учня на підлогу, за умови, якщо він стоїть на обох ногах,

                    використовуючи палетку.

 

V Конкурс  « ЧОМУ ?»  / 1 питання – 1 бал /

  1. Чому бджола чи комар своїм жалом легко проколюють шкіру людини?

/  Жало має малу S , тому тиск більший. Р комара = 100 000 000 Па ; Р бджоли = 3 000 000 000 Па /

  1. Чому гуска чи качка легко пересуваються на болоті ?

/ Перетинка між пальцями  пальцями збільшує S опори їх лап, отже тиск зменшується. /

  1. Чи зміниться тиск , що чинить людина на підлогу , якщо підняти одну ногу?

/  Так, збільшиться вдвічі /

  1. У цирковому трюкові артист лягає на дошку з цвяхами. У якому випадку він відчуває менший біль -  коли цвяхів більше чи менше ?

/  Коли більше , тому що вага тіла розподіляється на білшу площу і тиск зменшується /

  1. Їжу для космонавтів фасують в еластичні тюбики. Чому їжа легко видавлюється з тюбика в умовах невагомості ?

/  Їжа в тюбику пастоподібна, тому тиск передається в ній в усіх напрямках однаково /

  1. Якими фізичними причинами зумовлений вдих та видих повітря легенями людини ?

/  Вдих – об’єм грудної клітини збільшується, тиск у легенях зменшується і атмосферне повітря  входить у легені.

   Видих -   об’єм грудної клітини зменшується, тиск у легенях збільшується і атмосферне 

     повітря  виходить з легенів.  /

  1. Чому не можна гасити гас, заливаючи його водою ?

/  Густина гасу менше густини воду , тому гас спливає на поверхню води /

 

  1. У якій воді – морській чи річковій легше навчитися плавати ?

/ У морській, тому що густина більше /

  1. Чому мильна бульбашка має форму кульки?

/ Тиск газу передається у всіх напрямках однаково /

  1. Обіцяв худенький Толя, що підніме пишну Олю.

Поспішай на допомогу : впала Оля на підлогу.

Що ж робити тепер Толі ? Не підніме , мабудь Олі ?? 

/  Підняти Олю у воді /

 

            VІ Конкурс    Розвязати задачу .     / 4 бали /

                 1 команда :

                 Визначити масу людини, яка чинить тиск на підлогу 40 кПа та має площу поверхні підошв

                0,075м2 ?

                          2 команда :

                  Визначити висоту гори, якщо тиск у її підніжжя 760 мм. рт. ст., а на її вершині 715 мм рт. ст. ?

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

             VІІ Конкурс « Фізична магія»  /  6 балів  /

                Учитель: Як казав Леонардо да Вінчі « Дослід ніколи не помиляється, помиляються тільки ваші

                                  міркування». Представники команд продемонструють досліди та пояснять їх

                                  фізичний зміст.

               1 команда :

  1. « Перевернута  склянка» 

Налити в склянку воду, накрити її аркушем паперу та , підтримуючи аркуш рукою, перевернути склянку догори дном .Якщо прибрати руку від аркуша, вода зі склянки не виливається , а папір ніби приклеївся до боків . Чому?

            / Під вагою води папірець злегка прогинається, тиск в середині склянки менший за

              атмосферний, тому аркуш паперу втримується. /

     2 ) Некористуючись терезами та мензуркою визначити більша чи менша  густина ластика за густину

           води .

                        / Опустити ластик в слянку з водою і подивитися : тоне чи ні тіло /

     3 ) Учитель : Збереглася легенда , що Архімед під час оборони рідного міста Сіракуз від нападу

          римлян використовував вгнуті дзеркала, які запалювали кораблі сфокусованими сонячними

          променями. Відома ще одна легенда прокрону Задачу перед Архімедом пставив цар Гієрон. Увага,

           відеопитання!

               2 команда :

     1 ) « Дивна свічка»

               У склянку з водою покласти свічку , в яку встромили знизу цвях, щоб вона плавала вертикально.

              Як довго горітиме свічка , плаваючи у воді ?

                         /  Свічка догорить до кінця, тому що у міру згоряння свічки вона буде виринати з води,

                             так як зменшується її маса, густина – свічка буде на поверхні. /

      2 )  Скляну трубку, відкриту з обох боків, занурюють у воду, потім затуляють пальцем верхній отвір

           та виймають з рідини. Коли верхній отвір трубки відкривають , з нього починає витікати рідина. 

           Пояснити спостережуване явище.

                       /  Атмосферний тиск буде утримувати воду в трубці. /

      3 ) Відеопитання : дістати монету з води не замочивши руки, неперевертаючи тарілку.

                       / Поставити у воду свічку, що горить.Накрити її скляною банкою, злегка нагріти банку та

                         опустити її у блюдце. При нагріванні повітря розширюється, в стакані утворюється

                         розріджене повітря. Зовнішній атмосферний тиск більший, ніж у стакані, тому вода

                         усмоктується в склянку. /

 

   VІІІ Конкурс  капітанів  « Загадка з підказками »   Що це ???

№ 1

       № 1 Один з його зразків називається ім’ям винахідника Луєра.              /  6 балів /

        №2  Його принцип дії підтверджує існування атмосферного тиску.      /  5 балів  /

        № 3  Він складається з циліндра, у якому рухається поршень.               /  4 бали  /

        № 4  На циліндрі є позначки в одиницях об’єму.                                     / 3  бали  /

        № 5  У нижній частині циліндра є голка.                                                  /  2 бали  /

        № 6  Застосовується він у медицині.                                                         /  1  бал  /

/ під тиском зовнішнього ( атмосфери ) заповнюється водою, яка піднімається слід за поршнем, тому що 

  там відсутнє повітря /                                                          

 

№ 2

      № 1  Ви всі його бачили,  у багатьох він є вдома.

      № 2  Складається з 3 основних частин: манжети, нагнітача, манометра.

      № 3  Його принцип роботи підтверджує існування атмосферного тиску.

      № 4  Манжетою обгортають руку вище ліктя. У манжету нагнітають повітря.

      № 5  Лікар за допомогою фанендоскопа вислуховує кров’яну артерію, випускаючи повітря з манжета.

      № 6  Він призначений для вимірювання аровяного тиску людини.

 ТАНОМЕТР

                                                                                      № 3

 

Свіжість курячих яєць перевіряють , занурюючи їх у воду. Несвіжі яйця спливають на поверхню.Чому ?

  / Під час тривалого зберігання яєць їх вміст частково висихає і в середині яйця утворюється 

    порожнина,заповнена повітрям, тому густина зменшується і тіло спливає./

№ 4

Пояснити як ми пємо?

 

 / Коли ми пємо, то періодично втягуємо з порожнини рота повітря в легені. У роті створюється ділянка зниженого тиску і рідина під дією атмосферного тиску прямує туди. /

№ 5

Людина провалилася під кригу. Як треба діяти, спираючись на знання про тиск, щоб врятувати її ?

/ Щоб не провалитися під лід , треба широко розвести руки в сторони, розпластавшись на льоду, перекотитися на спину, щоб витягти ноги. Потихеньку підповзти до потопаючого, кинути з далеку ремінь, шарф, використати підручні засоби ( дробина, дошка ). Вибравшись з ополонки, не можна ставати на ноги, а слід перекотитися на безпечне місце./

№ 6

Де атмосферний тиск більший на 1 поверсі чи на 100? Чому?

  / на 1 , тому, що з кожним підняттям на 11 м тиск зменшується на 1 мм рт. ст. /

 

 ІХ Конкурс :

Учитель:

  Діти, уявіть, що ви вчитель фізики. Необхідно щоб ваші учні полюбили цей предмет. Як цього досягти?

 Один із методів – це підтверджувати постійно значимість знання законів фізики та вміння їх 

використовувати. Пропоную вашій увазі останній конкурс , яка підтвердить значимість атмосферного тиску, та пояснить його дію на живі організми.

   1 команда : « Про що повідає атмосферний тиск ?»

  Атмосферний тиск може багато про що розповісти. Він допомагає прогнозувати погоду, від погоди залежить самопочуття людини. А її знання необхідні представникам різних професій: радістам, агрономам, льотчикам. Якщо атмосферний тиск підвищується, то погода буде гарною: холодною взимку; спекотною влітку.

Якщо тиск стрімко падає , то мозна чекати на появу хмарності, вологого повітря. Зниження тиску влітку передвіщає похолодання, узимку – потепління. Пояснити це можна так: атмосферний тиск збільшується,

Якщо будуть переміщення мас повітря вниз. Опускається з більших висот сухе повітря, тому погода буде без опадів. За висхідними потоками атмосферний тиск зменшується. Нагору піднімаються потоки повітря, насичені водяними парами.Угорі воно охолоджується, з’являється хмарність, випадають опади.

Найвищий атмосферний тиск було зафіксовано у 1968 році у селищі Акапа ( Росія ) – 815 мм. рт. ст..

Найнижчий тиск зафіксовано під час урагану в Тихому океані у 1988 році – 645 мм. рт. ст..

 

   2 команда : « Атмосферний тиск та живі організми»

«Ялинковий барометр» - хвойні дерева мають цікавість: вони опускають свої гілки перед дощем і піднімають перед ясною погодою.

  • Жаба – живий барометр: Якщо жаба плаває на поверхні води – буде тепло, сонячно, сухо; якщо піднімається – чекати дощу; опускається – буде зміна погоди.Поведінка жаб гарантує точність прогнозу на 90 %.

   « Пявковий барометр» у скляній банці. Їх вважають чудовими синоптиками:

  • якщо вони лежать або висять, висунувшись з води – буде дощ;
  • якщо над водою, присмоктуються до скла – буде буря;
  • якщо спокійно лежать на дні – до ясної погоди;
  • довго лежать на одному місці – до холоду ;
  • стягуються у клубочок -  до граду.
  •  

Х  Підбиття підсумків турніру

Учитель: Сьогодні на уроці ми з вами ще раз довели, що «Фізика – це наука, яка відповідає на питання « чому?».Ми розібрали  різні ситуації та випадки застосування знань з цього розділу у повсякденному житті. Вважаю, що ви зі мною погодитесь, якщоя скажу що ці знання є важливими і потрібними.

       Підрахунок загальної кількості балів та визначення команди переможця.

 

     ХІ  Домашнє завдання

            §23 – 32 повторити

            С. 124 – 125 № 1 – 12 письмово

             Підготуватися до контрольної роботи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тиск твердих тіл, рідин, газів.

Сила Архімеда. Плавання тіл

 

                                                  

 

 

 

                                                                 Підготував учитель фізики ЗОШ №7

                                                                                     Закоморна Наталя Іванівна

 

 

 

 

 

 

 

2015 рік

 

 

 

 

 

 

 

                                                            

 

                                                                             

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

ТИСК ТВЕРДИХ ТІЛ, РІДИН ТА ГАЗІВ. СИЛА АРХІМЕДА. ПЛАВАННЯ ТІЛ. Підготував учитель фізики Закоморна Наталя Іванівна

Номер слайду 2

МЕТА УРОКУповторити , узагальнити й систематизувати знання учнів про тиск твердих тіл, рідин та газів , Архімедову силу , умови плавання тіл;розвивати пізнавальну цікавість учнів, логічне мислення, навички спостережень,навчити експериментувати, технічно мислити, розвивати творчі здібності;виховувати ерудицію, допитливість, кмітливість,творчу активність, цікавість до предмета. Фізика – це наука, яка відповідає на питання « чому?» Річард Фейнман 

Номер слайду 3

ЕКСПРЕС - ОПИТУВАННЯФізична величина, що є мірою взаємодії тіл, називається…Силу позначають латинською буквою …Одиниця вимірювання сили в системі є…Площа поверхні позначається…Одиниця вимірювання площі є …Тиск позначають …Одиниця вимірювання тиску є…Що означає вираз « Тиск дорівнює 1 Па» ?Що таке атмосфера ?З чого вона складається ?Чи у всих планет є атмосфера ?Яка сила діє на тіло, занурене в рідину?Які сили визначають положення тіла у рідині?Приладом для вимірювання тиску рідини є …Прилад для вимірювання атмосферного тиску називається…Яке значення нормального атмосферного тиску?Що таке осадка судна?Чи існує Архімедова сила в умовах невагомості ?Від чого залежить значення сили Архімеда?Італійський учений, який першим виміряв атмосферний тиск? 

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Архімед Еванджеліста Торрічеллі Подорож історією фізики

Номер слайду 7

Експериментатори 1 команда : Визначити виштовхувальну силу, що діє на дерев’яний брусок, занурений повністю у воду, використовуючи лише лінійку. 2 команда : Визначити тиск учня на підлогу, за умови, якщо він стоїть на обох ногах, використовуючи палетку.

Номер слайду 8

Чому ???Чому бджола чи комар своїм жалом легко проколюють шкіру людини?Чому гуска чи качка легко пересо – вується на болоті ? Чи зміниться тиск , що чинить людина на підлогу , якщо підняти одну ногу? У цирковому трюкові артист лягає на дошку з цвяхами. У якому випадку він відчуває менший біль - коли цвяхів більше чи менше ? Їжу для космонавтів фасують в еластичні тюбики. Чому їжа легко видавлюється з тюбика в умовах невагомості ?

Номер слайду 9

Якими фізичними причинами зумовлений вдих та видих повітря легенями людини ?Чому не можна гасити гас, заливаючи його водою ? У якій воді – морській чи річковій легше навчитися плавати ? Чому мильна бульбашка має форму кульки? Обіцяв худенький Толя, що підніме пишну Олю. Поспішай на допомогу : впала Оля на підлогу. Що ж робити тепер Толі ? Не підніме , мабудь Олі ??

Номер слайду 10

Розв’язати задачу 1 команда : Визначити масу людини, яка чинить тиск на підлогу 40 к Па та має площу поверхні підошви 0,075м2 ? 2 команда : Визначити висоту гори, якщо тиск у її підніжжя 760 мм. рт. ст., а на її вершині 715 мм рт. ст. ?

Номер слайду 11

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Номер слайду 12

Номер слайду 13

« Фізична магія» 1 команда :1. Налити в склянку воду, накрити її аркушем паперу та , підтримуючи аркуш рукою, перевернути склянку догори дном . Якщо прибрати руку від аркуша, вода зі склянки не виливається , а папір ніби приклеївся до боків . Чому?2. Не користуючись терезами та мензуркою визначити більша чи менша густина ластика , бруска, поплавка за густину води .

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Номер слайду 16

2 команда : 1 ) « Дивна свічка» У склянку з водою покласти свічку , в яку встромили знизу цвях, щоб вона плавала вертикально. Як довго горітиме свічка , плаваючи у воді ? 2 ) Скляну трубку, відкриту з обох боків, занурюють у воду, потім затуляють пальцем верхній отвір та виймають з рідини. Коли верхній отвір трубки відкривають , з нього починає витікати рідина. Пояснити спостережуване явище.

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Конкурс капітанів№ 1№ 1 Один з його зразків називається ім’ям винахідника Луєра. / 6 балів /№2 Його принцип дії підтверджує існування атмосферного тиску. / 5 балів /№ 3 Він складається з циліндра, у якому рухається поршень. / 4 бали / № 4 На циліндрі є позначки в одиницях об’єму. / 3 бали / № 5 У нижній частині циліндра є голка. / 2 бали / № 6 Застосовується він у медицині. / 1 бал / / шприц /№ 2№ 1 Ви всі його бачили, у багатьох він є вдома.№ 2 Складається з 3 основних частин: манжети, нагнітача, манометра.№ 3 Його принцип роботи підтверджує існування атмосферного тиску.№ 4 Манжетою обгортають руку вище ліктя. У манжету нагнітають повітря.№ 5 Лікар за допомогою фанендоскопа вислуховує кров’яну артерію, випускаючи повітря з манжета.№ 6 Він призначений для вимірювання кров’яного тиску людини. / танометр /

Номер слайду 20

№ 3 Свіжість курячих яєць перевіряють , занурюючи їх у воду. Несвіжі яйця спливають на поверхню . Чому ? № 4 Пояснити як ми п’ємо?№ 5 Людина провалилася під кригу. Як треба діяти, спираючись на знання про тиск щоб врятувати її ?№ 6 Де атмосферний тиск більший на 1 поверсі чи на 100? Чому?

Номер слайду 21

Про що повідає атмосферний тиск. Значення тиску необхідні представникам різних професій: радістам, агрономам, льотчикам.

Номер слайду 22

Атмосферний тиск та живі організми «Ялинковий барометр»

Номер слайду 23

Підбиття підсумків Підрахунок загальної кількості балів та визначення команди переможця. Домашнє завдання §23 – 32 повторити С. 124 – 125 № 1 – 12 письмово Підготуватися до контрольної роботи 

Номер слайду 24

zip
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Сиротюк В. Д.)
До уроку
§ 32. Тиск рідин і газів. Закон Паскаля
Додано
19 січня 2020
Переглядів
1834
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку