Тема уроку : Микола Вороний . Стисло про письменника . « Євшан – зілля » . Патріотичні почуття і толерантне ставлення до інших народів . Роль слова , пісні , історії в житті людини

Про матеріал
Мета уроку : ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Миколи Вороного , змістом твору « Євшан – зілля » та його історичною основою , літературознавчими поняттями ліричний герой , ліро-епічний твір , поема ; розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки , почуття ,розповідати про враження , спостереження ; формувати національну самосвідомість , виховувати шанобливе ставлення до рідного народу і країни . Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу .
Перегляд файлу

Тема уроку : Микола Вороний . Стисло про письменника . « Євшан – зілля » . Патріотичні почуття і толерантне ставлення до інших народів . Роль слова , пісні , історії в житті людини .

Мета уроку : ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Миколи Вороного , змістом твору « Євшан – зілля » та його історичною основою , літературознавчими поняттями ліричний герой , ліро-епічний твір , поема ; розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки , почуття ,розповідати про враження , спостереження ; формувати національну самосвідомість , виховувати шанобливе ставлення до рідного народу і країни .

Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу .

Хід уроку

  1. Актуалізація опорних знань учнів .

Скласти асоціативний кущ зі словосполученням « рідний край »

  1. Оголошення теми і мети уроку .
  2. Мотивація навчальної діяльності .

Рідний край – земля батьків і предків наших , овіяна вітрами історії , оспівана в піснях , уславлена в легендах . Це тисячолітня культура нашого народу , передана нам із молоком матері ; мова якою ми всі думаємо і говоримо ; мамина пісня ; бабусині вишиті рушники ; груша на батьківському подвір’ї ; вірні друзі і малюнок у нашому букварі . Цього можна не помічати , не приділяти цьому уваги , однак воно важливе для кожного з нас . Що ж примушує людину повертатися в місця де жили її предки , де її коріння ? Що трапиться , коли забути мову , звичаї рідного краю , його людей ? Відповіді на ці питання ми будемо шукати сьогодні на уроці .

  1. Опрацювання навчального матеріалу

Розповідь вчителем біографії Миколи Вороного . Запис у зошити словничка та теорії літератури

СЛОВНИЧОК

  •       Половці – войовничі кочові племена , з якими Русь воювала через їх напади .
  •       Хан – половецький князь
  •       Ясир – військова здобич , найчастіше це полоненні люди
  •       Принада – привабливість
  •       Гудець – співець , віщун
  •       Перун – язичницький бог – громовержець
  •       Сірома – бідолаха
  •       Сповиток – вузлик , щось замотане
  •       Бадилля – сухі гілочки , стеблини трави
  •       Пустка – порожнеча , відсутність чогось
  •       Шатер – намет , житло кочових народів
  •       Байрак – яр порослий лісом
  •       Блукати манівцями – ходити без дороги , навмання

ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ

  •       Ліро – епічний твір – віршований художній твір , у якому гармонійно поєднуються ознаки лірики і епосу
  •       Поема – ліро – епічний віршований твір , у якому зображено значні події та яскраві характери , а розповідь про героїв супроводиться розкриттям авторських переживань і роздумів , ліричними відступами
  •       Ліричний відступ – відступ від основної розповіді , у якому автор висловлює своє ставлення , почуття і думки щодо зображених у творі людей
  •       Ліричний герой – образ людини , думки , почуття й переживання якої поет розкриває в творі
  1. Перевірка домашнього завдання

Учнівські групи представляють свої міні – проекти на теми « Євшан » , « Запах »

  1. Робота з таблицею

Розгляньте таблицю . З’ясуйте які ознаки епічного і ліричного творів властиві « Євшан-зіллю» , спробуйте визначити його вид .

Епічний твір

Ліричний твір

Зміст розкривається у формі авторської розповіді про людей і події ; наявний сюжет

Чітко простежується позиція автора

Зображення персонажів через поведінку , учинки

Зображення героїв через відтворення їх почуттів , переживань , роздумів

Здебільшого прозова форма

Віршова форма

Основні жанри : казка , переказ , оповідання , повість

Основні жанри : ліричний вірш , пісня ,елегія ,ідилія , гімн, епіграма

« Євшан – зілля » за видомими ознаками є ліро – епічним твором

  1. Робота з текстом твору

Бесіда з вибірковим читанням

  •       Як побудовано поему ? розділіть її на основні частини .
  •       У якій частині , на вашу думку , переважає розповідь про події , а в якій роздуми , переживання і сподівання ліричного героя ?
  •       Відшукайте у пролозі рядки , у яких автор висловлює надію , що українці збайдужілі до рідного краю , можуть ще повернутися в лоно нації , вивчити рідну мову ?
  •       Чим ви можете пояснити ту обставину , що ханський син став « за рідну уважати » чужий край і його звичаї ?
  •       Перечитайте рядки у яких мовиться про хана . Знайдіть слова й вислови , що передають страждання осиротілого батька ?
  •       Поміркуйте чому хан просить саме гудця повернути сина ?
  •       Чи передбачав хан відповідь свого сина повернутися на батьківщину ? Які настанови він дав гудцеві ?
  •       Перечитайте рядки в яких ідеться про пісні гудця . Вслухайтесь в ці рядки . Уявіть що лунає спів про звитягу половців . Як він звучить ? Як звучить « спів народний колисковий » ?
  •       Як ви вважаєте , чому ханський син залишився байдужим і до розповіді про батькове горе і до пісень ?
  •       Розкажіть про переживання і думки юнака , коли він відчув пахощі євшан-зілля . Які слова відтворюють зміну в настрої хлопця ?
  •       Зіставте епіграф до поеми з висловлюваннями юнака . Що в них спільного ?
  •       Який настрій переважає в поемі : туга безнадія і відчай чи оптимізм , віра та надія ?
  •       Яка основна думка твору ?
  •       Перечитайте епілог , розкажіть про роздуми і переживання поета , цитуючи текст ?
  •       Для чого потрібно вивчати і знати історичне минуле рідного народу ?
  •       Що може виконати роль євшан-зілля для сучасних українців ?
  •       З чого починається духовна причетність до рідної землі у кожного з нас ?
  •       У чому полягає значення історичної пам’яті для кожного з нас ?
  1. Рефлексія . Підсумок уроку .

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

3

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі

3. бог грози грому і блискавки

4. лісок у яру , лісова долина

5. різновид полину

7. музикант , співак

8. доповніть рядки « Рідний степ – широкий , вільний , пишнобарвний і квітучий – раптом став перед очима , з ним і … нещасний  »

9. твар , лице 

По вертикалі

  1. Масове виведення татарами з українських міст і сіл полонених
  2. Достаток розкоші
  3. Доповніть рядки « краще в ріднім краї милім полягти кістьми , сконати ніж в землі чужій ворожій в славі й шані …»
  1. Історичний твір в якому оповідь викладено за роками , літами
  1. Оцінювання . Аргументація оцінок .
  2. Домашнє завдання .

Загальне : виписати цитати до характеристики образів поеми , намалювати ілюстрації .

Індивідуальне : підготуватися до виразного читання імпровізованого діалогу .

docx
Додав(-ла)
Починок Надія
Додано
4 липня
Переглядів
123
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку