Тематичне оцінювання дозволяє виявити рівень навчальних досягнень з теми «Популяція. Екосистема. Біосфера», включає завдання з вибором однієї правильної відповіді із чотирьох запропонованих, на встановлення відповідностей, задачу з екології та запитання з відкритою відповіддю. Завдання складено з урахуванням програми курсу біології для 11 класу.
Тематичне оцінювання
Розділ ІV. Надорганізмові рівні організації живої природи
Тема 1. Популяція. Екосистема. Біосфера.
ВАРІАНТ 1
І. Із запропонованих відповідей вибрати одну правильну (4 бали):
1. Фотоперіодизм - це реакція організмів на зміну:
2. Певна територія з більш-менш однорідними умовами існування, населена взаємопов’язаними популяціями різних видів, об’єднаними між собою та з фізичним середовищем існування коло обігом речовин і потоком енергії:
3. Тип взаємозв'язку лямблій з людиною:
4. Детритний ланцюг живлення:
5. Елементарною структурною одиницею біосфери є:
6. Жива речовина біосфери виконує функцію:
7. Територія «Асканія - Нова» має статус:
8. До Червоної книги не занесено:
ІІ. Встановити відповідності між видами діяльності людини та їх наслідками (2 бали):
Вид діяльності людини |
Наслідки |
І. Надмірне зрошування ґрунтів. |
А. Утворення озонових дірок. |
ІІ. Вирубування лісів. |
Б. Засолення ґрунтів. |
ІІІ. Забруднення атмосфери H2S та NO2. |
В. Парниковий ефект. |
ІV. Викиди в атмосферу хлорфторвуглецевих сполук. |
Г. Кислотні дощі. |
Д. Ерозія грунтів. |
ІІІ. Розв’язати задачу, використовуючи правило екологічної піраміди
(3 бали):
Яка площа (га) поля може прогодувати яструба (маса яструба – 1,5 кг, 60 % від маси тіла становить вода; первинна продуктивність екосистеми — 200 г/м2).
ІV. Дати відповідь на запитання (3 бали):
Які наслідки негативного впливу діяльності людини на атмосферу?
Тематичне оцінювання
Розділ ІV. Надорганізмові рівні організації живої природи
Тема 1. Популяція. Екосистема. Біосфера.
ВАРІАНТ 2
І. Із запропонованих відповідей вибрати одну правильну (4 бали):
1. Сукупність популяцій різних видів, які населяють певну однорідну ділянку земної поверхні:
2. Автотрофні організми на відміну від гетеротрофних:
3. Усі типи співіснування організмів різних видів:
4. Заєць у ланцюгу живлення є:
5. Поняття «біосфера» означає:
6. Парниковий ефект спричиняє нагромадження в атмосфері:
7. Перше видання «Червоної книги» України вийшло у:
8. Вид діяльності, що дозволено у заповіднику:
ІІ. Встановити відповідності між природоохоронними територіями та їх визначенням (2 бали):
Природоохоронна територія |
Визначення |
І. Біосферні заповідники |
А. Природоохоронні, науково-дослідні та культурно-просвітні установи, покликані зберігати цінні природні та історико-культурні комплекси і об’єкти. |
ІІ. Заказники |
Б. Певна територія з більш-менш однорідними умовами існування, населена взаємопов’язаними популяціями різних видів, об’єднаними між собою та з фізичним середовищем існування коло обігом речовин і потоком енергії |
ІІІ. Природні заповідники |
В. Природні території, створені з метою збереження і відтворення певних природних комплексів або окремих видів організмів. |
ІV. Національні природні парки |
Г. Природоохоронні науково-дослідні установи загальнодержавного значення, які створюються з метою збереження у природному стані типових для даної місцевості, вивчення природних процесів і явищ, що в них відбуваються. |
|
Д. Природоохоронні науково-дослідні установи міжнародного значення, які створені з метою збереження у природному стані найтиповіших природних комплексів біосфери та проведення екологічного моніторингу. |
ІІІ. Розв’язати задачу, використовуючи правило екологічної піраміди
(3 бали):
Яка площа (га) лісу може прогодувати вовка (маса вовка – 50 кг, 40 % від маси тіла становить суха речовина; суха біомаса наземних рослин — 1000 г/м2).
ІV. Дати відповідь на запитання (3 бали):
Які наслідки негативного впливу діяльності людини на гідросферу?