Тематичний контроль знань з теми «Біорізноманіття» Варіант 1
І. Завдання з вибором однієї правильної відповіді (0,5 б.)
1. Побудована на аналізі генетичного матеріалу систематика:
А еволюційна Б фенетична
В молекулярна Г філогенетична
2. Розділ біосистематики, що вивчає систему наукових назв та правил найменування груп живих організмів, об’єднаних за певними спорідненими зв’язками, – це:
А таксономія Б біологічна номенклатура
3. Найвищою систематичною категорією у класифікації є:
А рід Б вид В домен Г тип
4. Аналіз особливостей будови і складу макромолекул та перебігу певних біохімічних реакцій для визначення видової належності передбачає критерій :
А каріотипічний Б біохімічний
В екологічний Г морфологічний
5. Неклітинні форми життя у вигляді одноланцюгової кільцеподібної РНК, що не кодує білків, – це:
А віруси Б пріони В віроїди Г археї
6. Серед представників цієї групи організмів є велика кількість видівекстремофілів, які живуть за дуже високих температур, часто вище від 100 °C, як ті, котрих знайшли в гейзерах і чорних курцях. Інших виявлено в надзвичайно солоному, кислому або лужному середовищі. Ці організми належать до:
А вірусів Б пріонів В бактерій Г архей
ІІ. Укажіть назви таксонів, що характеризують систематичне положення зображених тварин за схемою (1 б. за правильну відповідність).
Вид Малюнок Клас Тип
номер, назва літера номер номер
Вид Клас Тип
1 Дощовий черв’як звичайний 1 Ракоподібні 1 Молюски
2 Кальмар тихоокеанський 2 Земноводні 2 Хордові
3 Тритон гребінчатий 3 Головоногі 3 Членистоногі
4 Краб камчатський 4 Малощетинкові 4 Кільчасті черви
А Б В
Г Д Е
ІІІ. Класифікуйте представлені в додатку організми за схемою (впишіть номери фото й назви), (5 б.):
Рослини:
а) спорові:
б) насінні:
- хвойні:
- квіткові:
Гриби:
а) цвілеві:
б) шапинкові:
- їстівні:
- отруйні:
в) ліхенізовані:
Додаток до самостійної роботи з теми «Біорізноманіття» Варіант 1
4) Ліщина звичайна 5) Маршанція мінлива 6) Пеніцил
7) Щитник чоловічий 8) Сосна звичайна 9) Сфагнум болотний
10) Дуб звичайний 11) Польський гриб 12) Хвощ польовий
13) Тюльпан Шренка 14) Опеньки несправжні 15) Ксанторія настінна
Тематичний контроль знань з теми «Біорізноманіття» Варіант 2
І. Завдання з вибором однієї правильної відповіді (0,5 б.)
1. Ґрунтується на знаннях еволюційних відносин між спорідненими групами й подібності багатьох ознак організмів систематика:
А молекулярна Б еволюційна В філогенетична
2. Розділ біосистематики, що вивчає принципи, методи й правила класифікації організмів, – це :
А біологічна номенклатура Б таксономія
3. Основною і найменшою одиницею класифікації є:
А рід Б вид В домен Г тип
4. Пов’язаний із неможливістю схрещування особин різних видів через морфологічні, етологічні, каріотипічні та інші відмінності критерій:
А каріотипічний Б біохімічний
В екологічний Г репродуктивний
5. Неклітинні форми життя, що є білковими частинками без нуклеїнової кислоти, – це:
А віруси Б пріони В віроїди Г археї
6. Надзвичайна різноманітність типів живлення (фотоавтотрофний, хемоавтотрофний,
фотогетеротрофний, хемогетеротрофний) характерна для:
А вірусів Б пріонів В бактерій Г архей
ІІ. Укажіть назви таксонів, що характеризують систематичне положення зображених тварин за схемою (1 б. за правильну відповідність).
Вид Малюнок Клас Тип
номер, назва літера номер номер
Вид Клас Тип
1 Беззубка звичайна 1 Комахи 1 Хордові
2 Сонечко семикрапкове 2 Рептилії 2 Молюски
3 Гадюка звичайна 3 Сисуни 3 Членистоногі
4 Печінковий сисун 4 Двостулкові 4 Плоскі черви
А Б В
Г Д Е
ІІІ. Класифікуйте представлені в додатку організми за схемою (впишіть номери фото й назви ), (5 б.):
Рослини:
а) спорові:
б) насінні:
- хвойні:
- квіткові:
Гриби:
а) цвілеві:
б) шапинкові:
- їстівні:
- отруйні:
в) ліхенізовані:
Додаток до самостійної роботи з теми «Біорізноманіття» Варіант 2
1) Ялиця сибірська 2) Щитник чоловічий 3) Сосна кримська
4) Політрих звичайний 5) Калина звичайна 6) Антоцерос гладкий
7) Ялівець середній 8) Плаун булавоподібний 9) Липа серцелиста
10) Нарцис вузьколистий 11) Мукор 12) Клен гостролистий
13) Печериця звичайна 14) Бліда поганка 15) Кладонія оленяча